Main Menu
User Menu

Kawasaki Ki 61-Ia Hien [Tony]

Kawasaki Ki 61-Ia Hien / 川崎 キ61-I甲「飛燕」・三式战斗机一型甲

     
Název:
Name:
Kawasaki Ki 61-Ia (Kou)
Originální název:
Original Name:
キ61-I甲 三式战斗机一型甲“飞燕″
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1942-DD.07.1944 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1942-DD.07.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 380 (verze Ki-61-Ia a Ki-61-Ib)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2170 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2950 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3250 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
8,750 m
Výška:
Height:
3,700 m
Plocha křídla:
Wing Area:
20,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
147,50 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Kawasaki Ha-40 kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 864 kW (1175 k), výkon 794 kW (1080 k) v h= 3 700 m.
Vrtule trojlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 000 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
550 l + 2X 200 l v přídavných nádržích pod křídly
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
592 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
400 km/h v 4000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,50 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11600 m
Dolet:
Range:
610 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1110 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm nad motorem (po 200 nábojích)
2x pevný kulomet Type 89 Model 2 ráže 7,7 mm v křídlech (po 500 nábojích)
Pumový náklad: do 500 kg
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
三式战斗机一型甲“飞燕″ - Armádní stíhací letoun typ 3 model 1a Hien
飛燕 - Hien - Vlaštovka
Spojenecké kódové jméno: Tony
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Famous Airplanes Of The World, Army Type 3 Fighter "Hien", No. 17 1989, 7, BunrinDo Co., Ltd., ISBN4-89319-014-8.
R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd, rok 1971, ISBN 0-85045-026-8.
René J. Francillon Ph.D., Profile Publications, The Kawasaki Ki-61 Hien, No.118, 1969, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, UK, No ISBN.
Tadeusz Januszewski a Adam Jarski, Kawasaki Ki-61 Hien, Monografie Lotnicze 5, Gdańsk, AJ-Press Polsko, rok 1992, ISSN 0867-7867
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#99586Verze : 0
MOD
Vývoj:
Po neúspěchu typu Ki-60 se šéfkonstruktér továrny Kawasaki Kokuki K. K. inženýr Takeo Doi soustředil na všestranější letoun Ki-61, ten byl od počátku vybaven japonským motorem Ha-40. Při pohledu na Ki-60 a Ki-61 je na první pohled vidět několik zásadních odlišností: rozpětí křídel 12,0 m (oproti 9,87 m u prvního a 10,5 m u druhého a třetího prototypu Ki-60), jemněji tvarovaný kryt motoru a důkladně přepracovaný chladič. Rozchod kol byl zvýšen ze třech metrů na čtyři. Na rozdíl od dosavadní praxe japonských konstrukcí, byl tento typ již vybaven samosvornými palivovými nádržemi (o celkovém objemu 550 l) a panceřováním pilotního sedadla a opěrky hlavy. Křídlo bylo vybaveno vztlakovými klapkami a sloty v náběžných hranách - to dávalo letadlu velmi dobrou manévrovatelnost a obratnost. Na japonské poměry byla poměrně silná hlavňová výzbroj (dvojnásobná oproti Ki-43-Ib).
Při zkouškách: byl Ki-61 velmi úspěšný v obratnosti jej překonal pouze Ki-43 Oscar (ten byl ale extrémně obratný, ale s příliš lehkou konstrukcí)
Hien byl jednoznačným vítězem nad Ki-44-Ia, Me-109E-4; Curtisem P-40E
a LAGG - 3 (toho japonští piloti neměli v oblibě a jeho ovladatelnost přirovnávali k ovladatelnosti letící cihly). Jednou z mála špatných vlastností, které tento letoun měl byl poruchový motor.
Od třináctého prototypu lze již mluvit o sériové výrobě.
Na konci roku 1942 je letounu přiděleno označení: armádní stíhací letoun typ 3 model 1A. Výroba tohoto typu pokračovala až do roku 1944.


Bojové nasazení:
První bojové nasazení v Rabaulu na Nové Británii nebylo nijak slavné, poruchy motorů, písek a motory bez filtrů, nevyhovující radiové a navigační vybavení a nezkušenost pilotů - to byly hlavní příčiny nepříliš úspěšného nástupu. Pokud ale motor pracoval dobře a Hien se dostal do souboje s Tomahawky, Warhawky a Airacobrami, byly tyto americké stroje v nevýhodě. Spojenci jen za cenu ztrát hledali taktiku boje proti tomuto typu. Až příchodem nových typu spojeneckých letadel se situace zlepšila.


Zkušenosti z operačního nasazení: Jakmile si japonští piloti zvykli na Hiena a naučili se využít jeho předností, tak nešetřili chválou, pouze motor byl slabinou této konstrukce. Motor byl mnohdy nekvalitně vyroben, konstrukční chyby byly v těsnosti olejového systému a v uložení klikového hřísele, v tropech se motor přehříval, ale hlavní slabinou na polních letištích byla absence prachového filtru (povrch letiště byl často upraven korálovým pískem). To se japonští konstruktéři snažili vyřešit nějakým přírodním filtrem (asi mořskou houbou), ale ten nikdy nebyl dostatečně účinný a spolehlivý. Celkem shrnuto - pokud pracoval motor, byl Hein velmi dobrým letounem.
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#99938Verze : 1
MOD
Poznámka k výzbroji: Zdroje, ze kterých čerpám údaje, lze v tomto ohledu rozdělit na dvě skupiny jednak jsou to evropské a americké, kde je uvedeno, že Ki-61-Ia byl z výroby vyzbrojen i importovanými kanony Mauser MG 151 ráže 20 mm v křídlech. Na druhé straně japonské prameny tuto variantu označují jako Ki-61-Ib. Já osobně bych se přiklonil k japonským pramenům a pro variantu Ki-61-Ia bych zůstal u kulometů Type 89.


_________________________________________________________________
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#100109Verze : 0
MOD
Bokorys
Kawasaki Ki 61-Ia Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#99588Verze : 0
MOD
Fotografie Ki-61-Ia Ko 37.Sentai Formosa únor 1945
Kawasaki Ki 61-Ia Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#99590Verze : 0
MOD
Pohled na motor Ha-40 a zástavbu kulometů Ho-103
Kawasaki Ki 61-Ia Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#99944Verze : 0
MOD
Přdám ještě kamufláže typu Kawasaki Ki-61-Ia letecká škola v Akeno Japonsko - rok 1943
Kawasaki Ki 61-Ia Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#107447Verze : 0
MOD
Kamufláž Hienu tak jak sloužil u 78.Sentaie v Rabaulu na Nové Británii - květen a červen 1943.
Kawasaki Ki 61-Ia Hien [Tony] -


URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#107448Verze : 1
MOD
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green, Famous fighters of the Second World War, DoubleDay, druhé vydání, rok 1975, ISBN-13: 978-0385123952
William Green a Gordon Swanborough, Japanese Army Fighters, Part 2, Arco Publishing, 1.vydání, rok 1978, ISBN-10: 0668044276
R. Bueschel a M. Kawasaki, Ki.61/Ki.100 Hien in Japanese Army Air Force Service, Aircam Aviation Series No.21. Canterbury, UK, Osprey Publications Ltd, rok 1971, ISBN 0-85045-026-8.
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 1.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 1999, ISBN 80-7238-041-9
Rene J. Francillion, Kawasaki Ki-61 Hien, Aircraft profile No.118, rok 1969.
Tadeusz Januszewski a Adam Jarski, Kawasaki Ki-61 Hien, Monografie Lotnicze 5, Gdańsk, AJ-Press Polsko, rok 1992, ISSN 0867-7867
L+K č. 19/1973, Monografie Kawasaki Ki-61 Hein, Václav Němeček
www.xs4all.nl
https://www.airwar.ru/enc/fww2/ki61.html
https://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=261
www.aviastar.org
www.airpages.ru
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kawasaki-Ki-61-Ia-Hien-Tony-t28395#253294Verze : 0
MOD