Main Menu
User Menu

Micubiši A6M2-K [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M2-K / 三菱 A6M2-K 「零式練習用戦闘機」

     
Název:
Name:
Micubiši A6M2-K
Originální název:
Original Name:
零式练习战斗机
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.11.1943-DD.08.1945 21st Naval Aviation Workshop, Omura /
DD.05.1944-DD.08.1945 Hitachi Aircraft Co., Ltd., Tachikawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1943-DD.08.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
236 - Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho
272 - Hitači
508 – celkem
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1943
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1819 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2334 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2627 kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m
Délka:
Length:
9,150 m
Výška:
Height:
3,535 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,438 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
104,00 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1C Sakae 12 (Ha-32-12), vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k) a 699 kW (950 k) v h= 4 200 m.
Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo HS CS 40B s konstantní rychlostí otáček o průměru 2 900 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
595 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
476 km/h v 5600 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
315 km/h v 4200 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,92 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10180 m
Dolet:
Range:
1384 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm nad motorem s 500 náboji na hlaveň
Pumový náklad: 2x 60 kg, při sebevražedných akcích 1x 250 kg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Famous Airplanes of the World, Type Zero Carrier Fighter Model 11-21, No.55, 1995-11, BunrinDo Co., Ltd., No ISBN.
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8
https://www.airwar.ru/enc/fww2/a6mn.html
https://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#97614Verze : 0
MOD
Mitsubishi A6M2-K
零式练习战斗机 / Rei-shiki-rensen / námořní cvičný stihací letoun Typ 0


Historie:
Kaigun Koku Hombu koncem roku 1942, obeslalo letecký námořní arzenál v Omuře (Dai-Nijuichi Kaigun Kokusho) technickými specifikacemi 17-Shi, ve kterých zformulovalo požadavky na cvičný letoun pro budoucí piloty palubních stíhaček. Technický odbor námořního letectva tak uznal požadavky výcvikových jednotek, od kterých docházely informace o zastaralosti cvičných A5M4-K.
Nutno říci, že japonské námořní letectvo bylo v tomto ohledu velice moderní, protože již počátkem třicátých let začaly používat výcvikové jednotky letouny A3N1-K a rok před válkou je nahrazovaly tehdy moderní A5M4-K. Použitím cvičných letadel, která byla upravena na dvoumístná z běžných palubních stíhaček, byl pilotům přicházejícím z leteckých škol velmi usnadněn přechod na bojové typy stíhaček.
V námořním leteckém arzenálu šly projektové a konstrukční práce rychle kupředu. Základem bylo použití stíhacího Zera verze A6M2, za pilotní sedadlo bylo namontováno sedadlo druhé, pro instruktora, ten měl k dispozici druhé řízení a omezeně přístrojové vybavení. Instruktor nebyl chráněn vlastním větrným štítkem, žák seděl v přední otevřené kabině a před sebou měl větrný štítek. Kvůli úspoře hmotnosti byly demontovány oba křídelní kanóny a kryty podvozkových kol. Pro zvýšení stability byly naopak přidány dvě vodorovné plošky před ocasní část, tyto plošky bránily letadlu v přechodu do vývrtky. První prototyp takto upraveného stroje vzlétl v listopadu 1943. Námořní letecký arzenál vyrobil celkem 236 letadel A6M2-K, do výroby se zapojila také menší továrna Hitachi Kokuki K.K. v Tachikawě, která postavila 272 letadel této verze a asi 7 letadel modernější verze A6M5-K, jehož vývoj byl zadán v roce 1944.
Několik letadel A6M2-K sloužilo k vlekání rukávových terčů, tyto terče sloužily k nácviku střelby. Terče byly neseny v pouzdrech pod křídly a jejich vypouštění obsluhoval druhý člen osádky, který ovládal naviják a tím i zabezpečil potřebnou vzdálenost terče od letounu. Tato Zera poznáme bezpečně podle chybějícího kužele na konci trupu, ten byl nahrazen konstrukcí z trubek, kterou procházela vlečná lanka.
Ani cvičným Zerům se nevyhnul osud mnoha ostatních japonských letadel, byla používána k sebevražedným náletům, potom samozřejmě vzlétala jako jednomístná, ale s dvousetpadesátikilovou pumou pod trupem.



_____________________________________________________________
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#108412Verze : 0
MOD
Mitsubish A6M2-K na letišti
Micubiši A6M2-K [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#108819Verze : 0
MOD
a za letu
Micubiši A6M2-K [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#119888Verze : 0
MOD
a ještě dvě za letu
Micubiši A6M2-K [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M2-K [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#119894Verze : 0
MOD
Trojpohledový náčrtek cvičného Mitsubishi A6M2-K
Micubiši A6M2-K [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#108817Verze : 0
MOD
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 25/1989, Letadla 39-45
https://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
https://www.vectorsite.net/avzero.html
https://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
https://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M2-K-Zeke-Zero-t27351#250711Verze : 0
MOD