>> Námořní děla systému Brooke

Námořní děla systému "Brooke"


Námořní poručík John Mercer Brooke byl předním zbrojním konstruktérem Konfederace. Proslavily jej především drážkovaná námořní děla vyráběná ve slévárnách Tredegar Iron Works v Richmondu (Virginia) a Confederate Naval Ordnance Works v Selmě (Alabama).


Děla s drážkovanou hlavní
Brookeova drážkovaná děla představovala vylepšenou verzi unijních drážkovaných děl systému Parrott. Děla tohoto systému byla sice zaváděna do výzbroje až na sklonku roku 1861, tedy po odchodu poručíka Brookea z US Navy, ten se s ní ale patrně seznámil ještě před jejím patentováním (podzim 1861). Brooke ale nebyl pouhým plagiátorem, unijní vzor značně vylepšil a přizpůsobil konfederačním podmínkám. Dle dobových zpráv tak byla Brookeova děla přesnější a spolehlivější než původní děla Parrottovy konstrukce.


Pro Brookeova děla byla charakteristická masivní přímo se zužující hlaveň s hemisférickým závěrem. Hlaveň byla odlévaná a po vychladnutí se povrchově neopracovávala. Prostor komory byl zesílen jednou až třemi obručemi z kovaného železa. Tyto 2˝ zesilující pásy se z technologických důvodů nevyráběly v jednom kuse (jako u Parrottových děl), ale skládaly se z 6˝ širokých pásků kladených těsně vedle sebe. První kusy se vyráběly pouze s jednou obručí, ale po intervenci sekretáře konfederačního námořnictva S. R. Malloryho se začaly od 28.října 1862 instalovat obruče dvě, přičemž spodní vrstva se skládala ze šesti pásků a svrchní ze tří. Vývrt hlavně byl sedmidrážkový pravotočivý s unikátním trojúhelníkovým tvarem, technologie vrtání byla stejná jako u firmy Blakely. Dobrým poznávacím znakem je "dnové očko" (breeching jaw) sloužící k uchycení brzdného lana. Většina soudobých děl byla vybavena pouze dnovým držadlem (knob). Pro kompletnost je třeba uvést, že zmiňovaný způsob uchycení byl kompletně okopírován z Dahlgrenova granátového děla.


Brookeova drážkovaná děla byla vyráběna především ve dvou rážích 6,4˝ a 7˝. Menší 6,4˝ děla se většinou instalovala na Marsailské lafety jako výzbroj bočních baterií pancéřových lodí, zatímco větší sedmipalcovky dostávaly pivotové lafety a byly umisťovány do čel kasemat. Produkce závodů v Richmondu a Selmě činila 50 drážkovaných děl ráže 6,4˝ a 65 drážkovaných děl ráže 7˝ všech verzí. Dále vznikly i čtyři 8˝ děla na vzoru 10˝ děla s hladkou hlavní. Kromě originální výroby získávalo konfederační námořnictvo drážkovaná děla i převrtáváním starších děl s hladkou hlavní a dodatečným zesílením jejich závěrů. Tyto úpravy se dotýkaly především klasických námořních 32-liberních děl ukořistěných v Norfolku.


Děla s hladkou hlavní
Produkce děl s hladkou hlavní nebyla významná a činila jenom několik kusů. Celkem vzniklo pět 8˝, deset 10˝ a osm 11˝ děl. Vznik některých děl byl ale dost kuriózní. Například hladké osmipalcovky byly původně nepovedenými 6,4˝ drážkované děly, v rámci šetření byly ale převrtány na větší ráži a zařazeny do výzbroje. Podobně vznikla i jedna hladká jedenáctipalcovka - když se v Selmě nepodařil vývrt hladkého 10˝ děla, bylo prostě převrtáno na větší ráži.


Přehled nejběžnějších Brookeových děl:
Typ
Ráže
Délka hlavně
Váha hlavně
Váha projektilu
Dostřel
6,4˝ drážkované
163 mm
2,97 m
4,84 t
43 kg koule
?
7˝ drážkované
178 mm
3,07 m
6,94 t
50 kg koule
?
10˝ hladké
254 mm
4,02 m
9,66 t
koule
?
11˝ hladké
279,4 mm
4,34 m
10,7 t
koule
?
URL : https://www.valka.cz/Namorni-dela-systemu-Brooke-t25767#93757 Verze : 0
...
>> Námořní děla systému Brooke - Detail kladení železných pásků na závěru hlavně u děl systému Brooke

Detail kladení železných pásků na závěru hlavně u děl systému Brooke
URL : https://www.valka.cz/Namorni-dela-systemu-Brooke-t25767#93774 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více