Název: Name: | Breguet Br.1050 Alizé | |
Originální název: Original Name: | Breguet Br.1050 Alizé | |
Kategorie: Category: | protiponorkový/protilodní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.08.1956-DD.08.1957 Société anonyme des ateliers d’aviation Louis Breguet, Toulouse DD.03.1959-DD.07.1961 Société anonyme des ateliers d’aviation Louis Breguet, Biarrritz | |
Období výroby: Production Period: | DD.09.1956-DD.07.1961 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5 předsérie 87 série | |
První vzlet: Maiden Flight: | 06.10.1956 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 5700 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 8250 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 15,60 m | |
Délka: Length: | 13,86 m | |
Výška: Height: | 4,75 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 36,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | turbovrtulový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Dart R.Da.7 Mk.21 o vzletovém výkonu 1454 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 2100 l 770 l pomocná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 460 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 5,75 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6250 m | |
Dolet: Range: | 1300 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2500 km | |
Výzbroj: Armament: | 3x 160kg hlubinná puma nebo 1x torpédo a 2 pumy v pumovnici 2x 160 nebo 175kg hlubinná puma nebo 2x protilodní střela Nord AS.12 nebo AS.11 nebo 2x raketnice pro SNEB 68 pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Munson, Kenneth. Bombers in service: Patrol and Transport Aircraft since 1960. Blandford Press, 1978. ISBN 0-7137-0744-5. Němeček, Václav. Bréguet Br.1050 Alizé, L+K 1968/01. http://www.ffaa.net/aircraft/alize/alize.htm www.aviafrance.com http://www.airvectors.net/avalize.html |
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Br-1050-Alize-t25719#93646Verze : 0
Breguet Alizé byl do výzbroje francouzského námořnictva zaváděn od března roku 1959. Celkem 75 letounů bylo zařazeno do stavu jednotek Flottille 4F, Flottille 6F a Flottille 9F, které operovaly z letadlových lodí Foch, Clémenceau a Arromanches (Flottille 9F byla rozpuštěna v červenci 1972). V roce 1980 proběhla modernizace 24 letounů na standard Br.1050M. Úpravy se týkaly zástavby radiolokátoru Thomson-CSF Iguane, navigačního systému Omega Equinox, komunikačních systémů a prostředků REB. Další modernizace problěhla na počátku devadesátých let a týkala se zástavby nové avioniky. Alizé se na jaře 1999 účastnily operace Allied Force, přičemž vzlétaly z paluby letadlové lodi Foch. To však již byla labutí píseň jejich nasazení, protože v září 2000 byly s příchodem letounů E-2C Hawkeye vyřazeny ze služby. Slavnostní rozloučení při příležitosti vyřazení tohoto letounu se konalo v pátek 15. září 2000 na základně Nîmes Garons.
Alizé z výzbroje Flottille 4F (WAPJ)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Alizé z výzbroje Flottille 4F (WAPJ)
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Br-1050-Alize-t25719#169419Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Druhým uživatelem letounů Alizé se stalo indické námořnictvo, smlouva na dodávku 12 letounů byla podepsána v roce 1960. Ještě v tomtéž roce se do Francie, na základnu Hyères, vydaly dvě indické osádky, aby zde podstoupily přeškolení na tento typ (z těchto letců se poslezé stali instruktoři, jenž cvičili další indický personál určený ke službě na typu Alizé). Letouny byly zařazeny do služby u 310. Indian Naval Air Squadron. V červenci 1961 byly ve francouzském přístavu Toulon naloděny na indickou letadlovou loď INS Vikrant, která se s nimi vydala na cestu do Indie, kam dorazila na počátku listopadu 1961. Z letadlové lodi mělo operavat kvarteto letounů Alizé, zatímco ostatní měly být dislokovány na základně Garuda. Do ostré akce se indické letouny dostaly velmi brzy, protože v prosinci 1961 zahájila Indie úspěšný pokus o získání portugalské kolonie Goa ležící na západním pobřeží indického subkontinentu. Alizé 310. perutě během této doby v oblasti Goa podnikaly z INS Vikrant hlídkové lety. Další rozsáhlejší bojové operace těchto letounů se odehrály až během Bangladéšské války v prosinci 1971. Alizé opět operovaly z letadlové lodi INS Vikrant, která působila v oblasti Bengálského zálivu. Úkolem osádek 310. peruti zde byly hlídkové lety, minování přístavů na území Východního Pákistánu (dnešní Bangladéš) a útoky na pákistánské lodě. 5. prosince v průběhu průzkumné mise nad řekou Pussur zaútočily hlubinnými náložemi a raketami na pákistánské obchodní lodě Mini Lady, Ondarda a Tarqueez Mohammed, přičemž dosáhly několika přímých zásahů. Téže noci podnikla dvojice letounů Alizé útok na dělové čluny Salamat a Shahbaz. V noci ze 7. na 8. prosinec stroje 310. perutě zaútočily na letiště Cox´s Bazar, kde svrhly 8 pum o hmotnosti 500 liber, jimiž poškodily místní ranvej. 10. prosince byl však jeden Br.1050 (IN203) sestřelen za použití kanonu M61A1 Vulcan pákistánským Starfighterem, který "kniploval" W/Cdr Arif Iqbal, což byl velitel 9. perutě (tato jednotka používala jako jediná v pákistánském letectvu americké stíhačky F-104 Starfighter). K sestřelu došlo nad Arabským mořem poblíž Karáčí. V troskách letounu zahynula celá osádka – LtCdr Ashok Roy, Lt H. S. Sirohi a Acmn O. Vijayan. Alizé pokračovaly ve službě i po skončení války, ale jejich čas se také postupně nachýlil. Od roku 1987 operovaly pouze s pozemních základen. K jejich vyřazení nakonec došlo v roce 1991.
Alizé z výzbroje 310. perutě startuje z INS Vikrant na další bojový let během Bangladéšské války (Bharat-Rakshak)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Alizé z výzbroje 310. perutě startuje z INS Vikrant na další bojový let během Bangladéšské války (Bharat-Rakshak)
URL : https://www.valka.cz/Breguet-Br-1050-Alize-t25719#169422Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.