Main Menu
User Menu

CB - SMS Von der Tann (1909)

SMS von der Tann


typ lodi: bitevní křižník


postavena loděnicí: Blohm and Voss, Hamburg
spuštěna na vodu: březen 1908
dokončena: únor 1911
cena stavby: 36 523 000 marek


délka celková: 563 stop 4 palce
šířka: 87 stop 3 palce
ponor: 26 stop 7 palců
výtlak standardní: 19 064 tun
výtlak plný: 21 700 tun


pohon: 4 hřídele poháněné Parsonovými turbínami o výkonu 43 600 hp
rychlost: 25 uzlů
při cvičení dosaženo těchto výsledků: 79 000 hp, 27,4 uzlů


pancéřování: 250 mm pancéřový pás, 230 mm barbety a věže, 50 mm paluba


výzbroj:
hlavní
8 děl 280 mm, typ 28 cm - SK L/45
pomocná
10 děl 150 mm, typ 15 cm SK L/45
16 děl 88 mm
torpédomety
4 torpédomety 450 mm
ostatní


posádka: 41 důstojníků a 882 mužů


poznámka:
První velká německá válečná loď, které k pohonu sloužily turbíny. Byla velmi podobná ranným britským bitevním křižníkům, ale byl kladen daleko větší důraz na pancéřování než na palebnou sílu.


služba:
I. průzkumná skupina, 3. listopadu 1914 odstřeloval Yarmouth. 16. prosince 1914 odstřeloval Scarborough. 24. dubna se zúčastnil nájezdu na Yarmouth a Lowestoft. V bitvě u Jutska vypálil 170 granátů 280 mm a potopil HMS Indomitable. Sám byl zasažen dvěma 381 mm a dvěma 340 mm granáty, které zabily 11 mužů a 35 zranily. V červnu 1916 byl opravován ve Wilhelmshavenu. V listopadu a prosinci byly opravovány poškozené turbíny. V květnu a červnu následujícího roku byly poškozené turbíny opravovány znovu. Po skončení války byl internován ve Scapa Flow, kde jej potopila vlastní posádka.
URL : https://www.valka.cz/CB-SMS-Von-der-Tann-1909-t25138#92302Verze : 0
já jen dodám že :


od 20.února 1911 do 6.května 1911 absolvoval plavbu do Jižní Ameriky .
K 1. průzkumné skupině byl zařazen 8.května 1911 a 28.září 1911 se SMS von der Tann stal vlajkovou lidí.
V červnu 1912 proběhla ve Wilhelmshavenu oprava.
28.8.1914 se neúspěšně zapojil do hledání britských křižníků po bitvě o Helgoland
Od března do května 1915 operoval v Baltském moři a v září a říjnu téhož roku v Severním moři.
Po poškození při bitvě u Jutska byl ve Wilhelmshavenu opravován od 2.června až do 29.července 1916. Poté se až do své internace ve Scapa Flow - 24.listopadu 1918 - zúčastnil několika nepříliš úspěšných akcí v Severním moři.
Posádka ho potopila 21.6.1919 něco po 14:15.
Vrak byl prodán Cox & Danks, Ltd. a 7. prosince 1930 znovu vyzdvižen a na přelomu roků 1933/34 sešrotován
URL : https://www.valka.cz/CB-SMS-Von-der-Tann-1909-t25138#97787Verze : 0
kapitáni SMS von der Tann
září 1910 - září 1912
KzS Mischke
září 1912 - únor 1916
KzS Hahn
únor 1916 - duben 1917
KzS Zenker
duben 1917 - červenec 1918
KzS Mommsen
červenec 1918 - prosinec 1918
KzS Feldmann
prosinec 1918 - červen 1919
KL Wollanke
URL : https://www.valka.cz/CB-SMS-Von-der-Tann-1909-t25138#97788Verze : 0
A ještě pár foteček
CB - SMS Von der Tann (1909) - detail na střed s ventilací

detail na střed s ventilací
URL : https://www.valka.cz/CB-SMS-Von-der-Tann-1909-t25138#97797Verze : 0
nakladanie zásob v prístave. rok a miesto neznáme


elgrancapitan.org

URL : https://www.valka.cz/CB-SMS-Von-der-Tann-1909-t25138#619638Verze : 0
MOD