CB - S.M.S. Von der Tann (1909)

S.M.S. Von der Tann
S.M.S. Von der Tann
     
Název:
Name:
S.M.S. Von der Tann S.M.S. Von der Tann
Originální název:
Original Name:
S.M.S. Von der Tann
Kategorie:
Category:
bitevní křižník Battle Cruiser
Třída:
Class:
-
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Schiffswerft und Maschinenfabrik Blohm & Voss, Hamburk /
Založení kýlu:
Laid Down:
21.03.1908
Spuštění na vodu:
Launched:
20.03.1909
Uvedení do služby:
Commissioned:
01.09.1910
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
21.06.1919 potopena vlastní posádkou / scuttled
Velitel:
Commander:
01.09.1910-21.09.1912 Mischke, Robert (Kapitän zur See)
21.09.1912-05.02.1916 Hahn, Max (Kapitän zur See)
05.02.1916-27.04.1917 Zenker, Hans (Kapitän zur See)
27.04.1917-13.07.1918 Mommsen, Konrad (Kapitän zur See)
13.07.1918-15.12.1918 Feldmann, Karl (Kapitän zur See)
15.12.1918-21.06.1919 Wollanke, Karl-Friedrich (Kapitänleutnant)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
41 důstojníků, 882 poddůstojníků a námořníků


41 Officers, 882 NCOs and Sailors
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
19370 t 19064 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
21300 t 20964 long tons
Délka:
Length:
171,70 m 563 ft 4 in
Šířka:
Beam:
26,60 m 87 ft 3 in
Ponor:
Draught:
9,17 m 30 ft 1 in
Pancéřování:
Armour:
boky: 80-250 mm
paluba: 25–50 mm
hlavní dělové věže: 230 mm
barbety: 230 mm
velitelská věž: 250 mm
torpédové přepážky: 25 mm
Belt: 3.1-9.8 in
Deck: 1.0-2.0 in
Main Gun Turret: 9.1 in
Barbettes: 9.1 in
Conning Tower: 9.8 in
Torpedo bulkhead: 1.0 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
18x kotel Schulz-Thornycroft
4X parní turbína Parsons
18x Schulz-Thornycroft Boiler
4x Parsons Steam Turbine
Výkon:
Power:
30891 kW při ? ot/min 41425.5 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
2800 t 2756 long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
51,5 km/h 27.8 kt
Dosah:
Range:
8148,8 km při rychlosti 25,9 km/h 4400 nm at speed 14 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
8x kanon 28-cm-SK L/45 ve věži Drh LC/1907 (4x II)
- 660 střel
10x kanon 15-cm-SK L/45 na lafetě MPL C/06 (10x I)
- 1500 střel
16x kanon 8,8-cm-SK L/45 na lafetě MPL C/01-06 (16x I)
- 3200 střel
4x 45 cm torpédomet
- 11 torpéd
8x 28-cm-SK L/45 Gun, cal. 11-in, in Drh LC/1907 Turret (4x II)
- 660 Shells
10x 15-cm-SK L/45 Gun, cal. 5.9-in, in MPL C/06 (10x I)
- 1500 Shells
16x 8,8-cm-SK L/45 Gun, cal. 3.5-in, in MPL C/01-06 Mount (16x I)
- 3200 Shells
4x Torpedo-tube, cal. 17.7-in
- 11 Torpedoes
Vybavení:
Equipment:
? ?
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
- -
Poznámka:
Note:
původ jména: Ludwig Samson Heinrich Arthur von und zu der Tann-Rathsamhausen Name Origin: Ludwig Samson Heinrich Arthur von und zu der Tann-Rathsamhausen
Zdroje:
Sources:
deutsche-schutzgebiete.de
https://www.sms-navy.com/bc/sms_bc_vondertann.htm
www.german-navy.de
www.worldwar1.co.uk
https://de.wikipedia.org/wiki/SMS_Von_der_Tann
https://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Von_der_Tann
URL : https://www.valka.cz/CB-S-M-S-Von-der-Tann-1909-t25138#685910 Verze : 0
S.M.S. Von der Tann

- cena stavby: 36 523 000 marek
- poznámka: první velká německá válečná loď, které k pohonu sloužily turbíny. Byla velmi podobná ranným britským bitevním křižníkům, ale byl kladen daleko větší důraz na pancéřování než na palebnou sílu.
- služba: I. průzkumná skupina, 03.11.1914 odstřeloval Yarmouth. 16.12.1914 odstřeloval Scarborough. 24.04.1915 se zúčastnil nájezdu na Yarmouth a Lowestoft. V bitvě u Jutska vypálil 170 granátů ráže 280mm. Sám byl zasažen dvěma 381mm a dvěma 340mm granáty, které zabily 11 mužů a 35 zranily. V červnu 1916 byl opravován ve Wilhelmshavenu. V listopadu a prosinci byly opravovány poškozené turbíny. V květnu a červnu následujícího roku byly poškozené turbíny opravovány znovu. Po skončení války byl internován ve Scapa Flow, kde jej potopila vlastní posádka.

Zdroj: archiv autora ...
URL : https://www.valka.cz/CB-S-M-S-Von-der-Tann-1909-t25138#92302 Verze : 1
Stručná historie S.M.S. Von der Tann

Od 20.02.1911 do 06.05.1911 absolvoval plavbu do Jižní Ameriky.
K 1. průzkumné skupině byl zařazen 08.05.1911 a 28.09.1911 se SMS Von der Tann stal vlajkovou lodí.
V DD.06.1912 proběhla ve Wilhelmshavenu oprava.
28.08.1914 se neúspěšně zapojil do hledání britských křižníků po bitvě o Helgoland.
Od DD.03.1915 do DD.05.1915 operoval v Baltském moři a v DD.09.1915 a DD.10.1915 téhož roku v Severním moři.
Po poškození při bitvě u Jutska byl ve Wilhelmshavenu opravován od 02.06.1916 až do 29.07.1916. Poté se až do své internace ve Scapa Flow - 24.11.1918 - zúčastnil několika nepříliš úspěšných akcí v Severním moři.
Posádka ho potopila 21.06.1919 něco po 14:15.
Vrak byl prodán Cox & Danks, Ltd. a 07.12.1930 znovu vyzdvižen a na přelomu let 1933-1934 sešrotován.

Zdroj: archiv autora ...
URL : https://www.valka.cz/CB-S-M-S-Von-der-Tann-1909-t25138#97787 Verze : 1
S.M.S. Von der Tann

Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/CB-S-M-S-Von-der-Tann-1909-t25138#97797 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více