5.5.1945 popoludní narazili povstaleckí vojaci na stanici Praha-Vršovice počas odzbrojovania nemeckých vojakov z nemocničných vlakov a vojakov nachádzajúcich sa v priestoroch stanice na nemecký obrnený vlak. Vlak s piatimi vozňami bol obsadený silnou nemeckou posádkou, ktorá zahájila boj proti povstalcom. Po prestrelke a niekoľkých stratách na životoch bolo zahájené vyjednávanie s nemeckým veliteľom vlaku o odzbrojení. To sa podarilo a vlak obsadili železničiari a dobrovoľníkmi pod velením čat. Václava Cirusa. Nemecká posádka pomohla povstalcom s oboznámením sa s obsluhou zbraní. Existuje súhrn získaných zbraní, podľa ktorých možno určiť, že vlak tvorila dvojica protilietadlových vagónov typu Geschützwagen I (E) s 2 cm Flak 38 a tri vozne Geschützwagen (E) Drilling, každý s dvojicou 2 cm Flakdrilling v železobetónových skružiach.
Okolo 14:00 toho dňa tento ukoristený vlak spoločne s ďalším IOV Praha / Praha I / Moskva zahájili odvetnú paľbu na nemecké jednotky z Voazatajských kasární a továrne Kanold. Útok oboch IOV pomohol k obsadeniu týchto dvoch objektov. IOV čat. Cirusa dostal rozkaz nadviazať spojenie s predsunutou jednotkou Trávnice v Hostivaři. Následne IOV ostreľoval nemecké prúdové lietadlá, ktoré útočili na okolie stanice Vršovice. Cestu na Hostivař však ostreľovala nemecká protilietadlová batéria s dvanástimi protilietadlovými kanónmi 8,8 cm Flak 37. Po neúspešnom útoku pechotných jednotiek sa po 20:00 hod. do bojov zapojil i tento IOV. Pri piatich výpadoch mal podľa pozorovateľov vyradiť tri kanóny. Samotný vlak bol zasiahnutý strelou z nemeckého kanóna, no nevznikli žiadne ľudské straty. Zbrane IOV však boli kvôli neodbornej obsluhe poškodené a vlak sa stiahol do stanice Praha-Vršovice. Tu boli zbrane opravené a vagóny dostali dodatočné opancierovanie pražcami a 10 mm silnými oceľovými doskami.
Večer 5.5.1945 boli vagóny tohoto vlaku rozdelené k súpravám IOV Vršovice (2x Geschützwagen I (E) s 2 cm Flak 38 a jeden Geschützwagen (E) Drilling), IOV Orlík (jeden Geschützwagen (E) Drilling s dvojicou 2 cm Flakdrilling) a IOV Praha II (jeden Geschützwagen (E) Drilling s dvojicou 2 cm Flakdrilling).
Okolo 14:00 toho dňa tento ukoristený vlak spoločne s ďalším IOV Praha / Praha I / Moskva zahájili odvetnú paľbu na nemecké jednotky z Voazatajských kasární a továrne Kanold. Útok oboch IOV pomohol k obsadeniu týchto dvoch objektov. IOV čat. Cirusa dostal rozkaz nadviazať spojenie s predsunutou jednotkou Trávnice v Hostivaři. Následne IOV ostreľoval nemecké prúdové lietadlá, ktoré útočili na okolie stanice Vršovice. Cestu na Hostivař však ostreľovala nemecká protilietadlová batéria s dvanástimi protilietadlovými kanónmi 8,8 cm Flak 37. Po neúspešnom útoku pechotných jednotiek sa po 20:00 hod. do bojov zapojil i tento IOV. Pri piatich výpadoch mal podľa pozorovateľov vyradiť tri kanóny. Samotný vlak bol zasiahnutý strelou z nemeckého kanóna, no nevznikli žiadne ľudské straty. Zbrane IOV však boli kvôli neodbornej obsluhe poškodené a vlak sa stiahol do stanice Praha-Vršovice. Tu boli zbrane opravené a vagóny dostali dodatočné opancierovanie pražcami a 10 mm silnými oceľovými doskami.
Večer 5.5.1945 boli vagóny tohoto vlaku rozdelené k súpravám IOV Vršovice (2x Geschützwagen I (E) s 2 cm Flak 38 a jeden Geschützwagen (E) Drilling), IOV Orlík (jeden Geschützwagen (E) Drilling s dvojicou 2 cm Flakdrilling) a IOV Praha II (jeden Geschützwagen (E) Drilling s dvojicou 2 cm Flakdrilling).