Main Menu
User Menu

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde)

Sd.Kfz. 250 v československej armáde
Když jsem jako kluk poslouchal vyprávění mého táty, který vzpomínal na své vojenské začátky (cca 1948), krom tanků Cromwell, Stuart a obrněného vozidla Humber (Humber Scout Car) se v nich vyskytoval také terminus technicus "krátký hakl"...
Postupem času jsme jej identifikovali jako vozidlo Sd.Kfz. 250, ale s výjimkou jediné fotky tohoto typu ve verzi Sd.Kfz. 250/9 a pravděpodobně červeným trojmístným číslem (uveřejněna v časopisu či tématickém sešitu) všechny pokusy o potvrzení jeho existence ve výzbroji tehdejší Československé armády selhávaly....
Až jsem nedávno dostal od kamaráda úhledně "ořezaný" sken z časopisu (podle "kvality" tisku pravděpodobně Československý voják) s komentářem, že text je v podstatě banální agitkou na téma výcvik průzkumníků a boj proti lenosti mazáků a proti šikaně...

Kontext komentáře ke snímkům z výcviku v podstatě přesně zapadá do vzpomínek mého otce, který sloužil u průzkumné čety či roty tankosamohybného pluku, který byl po určitou dobu vyzbrojen trofejní a zahraniční technikou.

Jde s největší pravděpodobností o variantu Sd.Kfz. 250/1 Ausf. B se zjednodušenou korbou, na vozidle chybí reflektor Notek a pancéřový štít kulometu.
Prakticky vylučuji, že by mohlo jít o průzkumnou verzi Sd.Kfz. 250/5, neboť na levém boku u horní hrany pancíře chybí pancéřový "kastlík", kryjící pro tuto variantu typický anténní kloub a pochybuji o tom, že by mohlo jít o věže zbavenou variantu Sd.Kfz. 250/9 - to by snímek vojáků, vyskakujících z vozidla po jeho "nastřelení" vypadal nejspíš jinak.
Za pozornost stojí také výzbroj průzkumníků (sklopky "pumpičky"), ústroj značkaře i cvičících průzkumníků ("kamuflážky" s kapucemi a boty se spinkami - snad se nepletu)...

Předpokládám, že se určitě najde dobrák Smiling Army, který obratem doplní počet vozidel tohoto typu, nacházejících se k určitému datu ve výzbroji tehdejší Československé armády. #Evil Bat

časopis Československý voják

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) - Jazyk či chcete-li zajatec byl odzbrojen a bude prohledán... Prakticky vše, včetně dokladů a osobních věcí, mu bude odebráno - bude to využito při jeho pozdějším výslechu..

"Jazyk" či chcete-li zajatec byl odzbrojen a bude prohledán... Prakticky vše, včetně dokladů a osobních věcí, mu bude odebráno - bude to využito při jeho pozdějším výslechu..
CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) - Nastřeleni v léčce! Řidič ve zmatku strhl vozidlo mimo cestu a osádka jej chvatně opouští, aby se pokusila o útěk...

"Nastřeleni v léčce!" Řidič ve zmatku strhl vozidlo mimo cestu a osádka jej chvatně opouští, aby se pokusila o útěk...
URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#235650Verze : 7
Stačí sa opýtať. Akurát kolega Jirka prispel v diskusii o OT-810. Tá otázku ohľadom polopásov v čs. armáde na https://www.vojenstvi.cz je tuším moja (skleróza). Narazil som i na iné označenie Sd.Kfz.250 a to D7P.


Citace - Jiří Tintěra :



937. Aké boli početné stavy nemeckej polopásovej techniky v povojnovej čs. armáde? Aké všetky typy? V ktorých jednotkách, skladoch? Uvítam podrobnejšie informácie o celej problematike polopásových strojov. (odpovídá Pavel Minařík)

Kořistní německé kolopásové obrněné transportéry v čs. armádě zastupovaly především typy SdKfz. 251 a SdKfz. 250. Většinou se jednalo o původní transportéry z válečné výroby, označované jako Hkl-6 (SdKfz. 251) a D-7 (SdKfz. 250), v menší míře také o poválečnou rekonstrukci s čs. motorem Tatra (Hkl-6-p a D-7-p). Přesné údaje o jejich začlenění k jednotlivým útvarům bohužel nemáme k dispozici, nicméně podařilo se nám najít souhrnné údaje. Čs. armáda k 1.1.1951 disponovala 736 obrněnými transportéry, převážně různých verzí Hkl-6-p a D-7-p. K 1.4.1952 bylo na 1. tankové základně v Dědicích u Vyškova uloženo 65 ks Hkl-6, 12 ks Hkl-6-p, 42 ks D-7 a 24 ks D-7-p. V březnu 1957 se ve výzbroji naší armády ještě nacházelo 630 kořistních obrněných transportérů, z toho 476 Hkl-6-p a 154 D-7-p.


Rovnaké počty figurujú i pri otázke č. 700.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#235672Verze : 3
MOD
Poznámka o "Československém vojákovi" a příspěvek J.Tintěry v jiném tématu mi připoměl že bych mohl taky něco najít, dvě fotky starší verze jsou z ročníku 1954 (pokud jsem si to špatně nezapsal)

Československý voják 1954

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#235691Verze : 1
A ještě tu druhou, obě najednou mi to nechce brát Sad
Co je to za útvar nevím, ale u první jich jede poměrně hodně, takže možná to může být i pěchota a ne průzkumníci, ale kdoví.

Československý voják 1954

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#235692Verze : 1
No, vozidlo, označené taktickým číslem 2 na čelním listu pancíře se stalo objektem (rozuměj cílem) léčky Smiling Army - zásek ze stromu a dým z bojového prostoru je dost výmluvný...
Za chvíli se to bude "mlít" #Evil Bat. Takže - opět snímek z výcviku průzkumníků.
URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#235699Verze : 0
V časopise Naše vojsko ročník 1951 č. 24 som objavil článok o úprave zelene vo vojenskom tábore, kde na vyoranie brázdy pred sadením stromov bolo použité "bojové vozidlo a pluh ...".

Naše vojsko ročník 1951 č. 24

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) - Sd.Kfz. 250 v službe z roku 1951

Sd.Kfz. 250 v službe z roku 1951
URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#249544Verze : 1
Jěšte dvakrát Sd.Kfz. 250 Ausf. B z naší armády.

Časopis Československý voják ročník 1957

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#298630Verze : 1
Ľahký obrnený transportér D 7 – prieskumné vozidlo čs. armády

Po skončení druhej svetovej vojny nedostatok prieskumných vozidiel prinútil vedenie čs. armády zaviesť dočasne do výzbroje Sd.Kfz.250/1 pod označením „ ľahký obrnený transportér D-7p“. Opravu 154 týchto transportérov zabezpečovala v rokoch 1948 až 1955 Automobilová zbrojnica 1 Přelouč. Organizačne bolo asi 110 kusov D-7p začlenených do výzbroje motorizovaných práporov rýchlych divízií, inštruktážnych a samopalných práporov. Zostávajúcich 44 transportérov pridelil Hlavný štáb čs. armády veliteľstvu delostrelectva. V rokoch 1951 – 1958 používali D-7p prieskumné jednotky mechanizovaných a čiastočne aj streleckých divízií. Po reorganizácii čs. armády v októbri 1958 prevzalo 136 prevádzky schopných D-7p práve vytvorené motostrelecké vojsko. To používalo vozidlá až do leta 1963, keď boli na základe nariadenia náčelníka generálneho štábu stiahnuté z výzbroje a v roku 1964 zošrotované vo Vojenskom opravárenskom podniku 026 Šternberk.

Pre múzejné účely boli na Slovensku ponechané dve vozidlá, jedno pre Vojenské historické múzeum SNP v Banskej Bystrici a druhé pre Duklianske múzeum vo Svidníku.

Mgr. Gabriel Blaško: VHÚ-VHM Piešťany – Múzejné oddelenie Svidník, "Nemecký prieskumník", Obrana 2013, č.12, ISSN 1336-1910 – mesačník MO SR

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) - Exponát VHÚ VHM Svidník

Exponát VHÚ VHM Svidník
URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#502910Verze : 2
Sd.Kfz. 250 Ausf. B ve filmu z roku 1957


CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#613313Verze : 3
Po skončení 2. svetovej vojny zanechali kapitulujúce nemecké jednotky stovky obrnených vozidiel rôznych typov. Medzi nimi sa nachádzal i nemecký ľahký obrnený transportér Sd.Kfz. 250 rôznych verzií. V období zberu trofejnej techniky koncom 40. rokov 20. storočia bolo zhromaždených okolo 200 týchto obrnených vozidiel. Vozidlá prešli opravou v Leteckej továrni Slaný (ČKD) a AZ 1. Presné počty opráv však nie sú dostupné. Opravy boli prevedené a armáde boli dodané prevažne v období rokov 1947 - 1949. Malé obrnené transportéry sa používali prevažne k prieskumným činnostiam v peších plukoch a práporoch. Evidenčné čísla vozidiel neboli v ucelených radách, ale boli prideľované priebežne počas ich odovzdávania armáde. Prelínali sa tak s inými typmi vozidiel, resp. s číslami im priradenými.

Najviac vozidiel sa sústredilo v pechotných a ženijných jednotkách Tankového zboru. Jeho 13. prápor mal koncom roka 1950 vo svojom náhradnom oddieli v Olomouci okrem väčších OPp 3t N (42 ks) i 16 ks OPp 1t N (používanejšie bolo pôvodné nemecké označenie D 7p).
Ďalšie D 7p v počte 11 vozidiel mal olomoucký 6. peší pluk.
Po reorganizácii v rokoch 1950/51 sa mali obrnené transportéry sústrediť v evidencii Veliteľstva tankových a mechanizovaných vojsk (VTMV). Vozidlá mali byť presunuté k novovznikajúcim tankovým a mechanizovaným divíziám. V tom čase malo VTMV k dispozícii 55 vozidiel D 7p.
Ku koncu roka 1953 armáda evidovala 199 vozidiel D 7p.

Stav D 7p k 3/1955:


Ďalšie vozidlá D 7p boli jednotlivo zaradené v rôznych ďalších jednotkách a v opravách.

K 1.4.1956 bolo rozhodnuté o nahradení opotrebovaných obrnených transportérov nákladnými vozidlami Praga V3S a Tatra 805.
Technický stav doposiaľ slúžiacich obrnených transportérov bol jednotlivo ohodnetený a to takto:


Kategória
Počet vozidiel
II - staršie, ale vyhovujúce
188
III - vyžadujúce väčšiu opravu
5
IV - nevyhovujúci stav
4


Napriek plánom na postupné rušenie jednotlivých vozidiel od cca roku 1956, bola ich potreba a slušný technický stav predpokladom na to, že slúžili ešte ďalšie roky.
K 1.12.1959 armáda eviduje 138 vozidiel D 7p (26 vozidiel čakalo v Tankoopravárenskom závode č. 26 v Šternberku na zrušenie). Prvosledové vševojskové divízie mali v stave ešte stále veľké počty týchto obrnených transportérov. Dátum ich úplného vyradenia pravdepodobne siaha až do 60. rokov 20. storočia (viď. presun niektorých vozidiel do zbierok československých múzeí v roku 1964).

Známe evidenčné čísla OPp 1t N:

Evidenčné číslo
Dátum dodania
Jednotka
Zmena
Poznámka
33.488
?
351. tankosamohybný delostrelecký pluk
19.12.1950 3. tanková divízia

64.889
?
351. tankosamohybný delostrelecký pluk
19.12.1950 3. tanková divízia

65.276
?
351. tankosamohybný delostrelecký pluk
19.12.1950 3. tanková divízia

65.277
?
351. tankosamohybný delostrelecký pluk
19.12.1950 3. tanková divízia

65.278
?
351. tankosamohybný delostrelecký pluk
19.12.1950 3. tanková divízia

65.279
?
351. tankosamohybný delostrelecký pluk
19.12.1950 3. tanková divízia

65.280
?
351. tankosamohybný delostrelecký pluk
19.12.1950 3. tanková divízia

65.352



Vozidlo ako exponát v Múzeu SNP v Banskej Bystrici. Do múzea prišlo v roku 1964 z VÚ 5958/2 Trebišov.
67.042

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.043

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.044

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.045

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.046

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.063

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.064

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.065

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.066

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.067

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

67.068

6. peší pluk
26.3.1951 1. tanková základňa

71.949



12.8.1947 predané z evidencie Veliteľstva tankového vojska do evidencie Veliteľstva pechoty.
71.955



12.8.1947 predané z evidencie Veliteľstva tankového vojska do evidencie Veliteľstva pechoty.
71.956



12.8.1947 predané z evidencie Veliteľstva tankového vojska do evidencie Veliteľstva pechoty.
71.961



12.8.1947 predané z evidencie Veliteľstva tankového vojska do evidencie Veliteľstva pechoty.
?
1946/47
3. tanková brigáda1)
1948/49 - 11. tanková brigáda, 1950 - 4. tanková divízia, 1952 - škola poddôstojníkov v Martine, 1958 - 10. tankový pluk Humenné1)
Vozidlo umiestnené v interiéri vyhliadkovej veže na Dukle. Vozidlo bolo do zbierok múzea získané 24.9.1968 prevodom z Východného vojenského okruhu Trenčín


armada.vojenstvi.cz
korešpondencia s Marianom Uhrinom, Múzeum SNP v Banskej Bystrici
1)www.vhu.sk
URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#675681Verze : 43
MOD
Přemístění a činnost velitelského pozorovacího stanoviště (1957) - inštruktážny film Československej armády.

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#675696Verze : 0
MOD
Film Zbabělec, 1961

CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


CZK - OPp 1t N (Sd.Kfz.250 a jeho modifikácie v československej armáde) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-OPp-1t-N-Sd-Kfz-250-a-jeho-modifikacie-v-ceskoslovenskej-armade-t244366#706112Verze : 0
MOD