Main Menu
User Menu

CZK - Improvizovaný obrněný vlak Orlík I

IOV Orlík I

Zostavy a výzbroj jednotlivých IOV sa každú chvíľu menili. V tabuľke je preto uvedený reálny stav v čase rušenia týchto improvizovaných obrnených vlakov v Nymburku.



IOV Orlík I
Bojové vozy
Ubytovacie vozy
Guľomety
Kanón 1x 2 cm
Kanón 2x 2 cm
Kanón 3x 2 cm
Kanón 4x 2 cm
Iná výzbroj
Dátum vyradenia
3
2
7
2
0
2
0

26.7.1945 - 27.7.1945



Po zrušení IOV Orlík I bola dvojica bojových vozov ponechaná v pôvodnom stave pre výcvik.


Tomáš Jakl - Obrněné vlaky v Pražském povstání 2. díl, Historie a vojenství č. 3/2021, ISSN 0018-2583
armada.vojenstvi.cz
zpravy.aktualne.cz

CZK - Improvizovaný obrněný vlak Orlík I -


CZK - Improvizovaný obrněný vlak Orlík I -


CZK - Improvizovaný obrněný vlak Orlík I -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Improvizovany-obrneny-vlak-Orlik-I-t244128#674812Verze : 6
MOD
IOV Orlík vznikol večer 5.5.1945 na stanici Praha-Vršovice. Súprava bola vytvorená z vagónov päťvozového obrneného vlaku čat. Cirusa. Veliteľom bol ustanovený por. del. Jiří Waldheger. Vlak mal najprv len jeden vagón Geschützwagen (E) Drilling s dvojicou 2 cm Flakdrilling v železobetónových skružiach, ku ktorému bol pripojený nákladný vagón na uhlie ako predbehový vozeň. Večer sa vlak zúčastnil útoku na továreň Kanold. V noci na 6.5.1945 posádka opravovala pokazené kanóny.


6.5.1945 o 4:30 hod. vyrazil IOV Orlík k továrni Michelin aby podporil útok jednotiek veliteľstva Albatros na nemeckú delostreleckú batériu umiestnenú Na Groši v Hostivaři. Vlak bol pri útoku zasiahnutý a utrpel ľudské straty, no pomohol hostivařským povstalcom batériu dobiť. IOV Orlík sa vrátil do Vršovíc a ppoludní dostal rozkaz spoločne s IOV Vršovice zaujať palebné postavenie proti Vozatajským kasárňam kasárňam 28. pluku. Večer absolvoval prieskumnú misiu a následne sa vrátil do stanice Praha-Vršovice.


7.5.1945 v doobednajších hodinách posádka vlaku zasahovala proti štyrom nemeckým lietadlám, ktoré bombardovali Prahu. Jedno lietadlo poškodili. Poobede nahradil poškodený IOV Praha pri protiútoku jednotiek Trávnica proti nemeckým tankom na Pankráckej pláni. Útok začal o 15:00 hod., neskôr poobede IOV Orlík vystriedal IOV Žižka.


8.5.1945 kryl tankovou paľbou napadnutý, poškodený a znehybnený IOV Žižka, ktorý následne odtiahol IOV Praha II. Po odtiahnutí sa IOV Praha II pripojil k IOV Orlík, neskôr sa do boja zapojil i IOV Smíchov. Boje trvali až do večera kedy dorazili správy o nemeckej kapitulácii. Nemeckí vojaci zložili zbrane, opustili obsadené objekty kasární Schupo a 28. pluku a presunuli sa smerom na Chodov.


9.5.1945 poslúžil IOV Orlík ako doprovod osobných vlakov. Pridelená mu bola i bojová úloha a to zasiahnúť proti bojovej skupine Wallenstein pri Modřanoch. Vzhľadom na to, že sa nemecké jednotky SS stiahli, vlak do bojov nezasiahol a vrátil sa do Vršovíc.


10.5.1945 až 12.5.1945 IOV Orlík doprevádzal osobné vlaky. 12.5.1945 odišiel do Plzne, kde však bol zadržaný americkou armádou. Pre návrat do Prahy totiž potreboval sovietské povolenie na prekročenie demarkačnej línie. Vlak prišiel do stanice Praha-Smíchov až 16.5.1945. Priviezol 40 vagónov Červeného kríža. Do Vršovíc sa vrátil 18.5.1945.


Od 18.5.1945 sa v dokumentoch prvýkrát použilo pomenovanie IOV Orlík I. Malo poslúžiť k rozlíšeniu vlaku od IOV Orlík II, ktorý vznikol 5.5.1945 v Roztokoch pri Prahe. Posádky oboch vlakov počas bojov o sebe nevedeli a obe zvolili pomenovanie Orlík. IOV Orlík I dostal bojový vozeň z rozpusteného IOV Říčany (Geschützwagen (E) Drilling s namontovaným 2 cm Flakvierling 38 len s dvojicou kanónov).


19.5.1945 vlak odišiel do Hradce Králové a následne operoval v oblasti Náchodu a Kladna.


Od 29.6.1945 mal domovskú stanicu v Červenom Kostelci.
Na nedatovaných fotografiách IOV Orlík I má vlak až trojicu bojových vozňov. Pôvodný Geschützwagen (E) Drilling s dvojicou 2 cm Flakdrilling, bojový vozeň z rozpusteného IOV Říčany (Geschützwagen (E) Drilling s namontovaným 2 cm Flakvierling 38 len s dvojicou kanónov) a vysokostenný vagón s 2 cm Flak 38. Kedy bola súprava doplnená o tento tretí vagón je neznáme.


25.7.1945 IOV Orlík I sa presunul do Nymburku, kde bol 26.7.1945 zrušený a do 27.7.1945 rozobraný.


zpravy.aktualne.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Improvizovany-obrneny-vlak-Orlik-I-t244128#674830Verze : 7
MOD