CZK - Improvizovaný obrněný vlak Opava / Praha II / Praha

IOV Praha
Tretí IOV, ktorý vznikol 5.5.1945 o 19:30 rozdelením päťvozňovej súpravy obrneného vlaku čat. Václava Cirusa. Z tohoto vlaku získal jeden vozeň Geschützwagen (E) Drilling s dvojicou 2 cm Flakdrilling v železobetónových skružiach. Veliteľom sa stal por. del. Zdeněk Šmucr. Problematickým bolo jeho pomenovanie. V dvoch hláseniach veliteľstva Trávnica z 8.5.1945 a 9.5.1945 je uvádzaný ako IOV Opava. Na jedinej doteraz známej fotografii je tento vlak s nápisom Praha II. V dokumentoch veliteľstiev Alex a Trávnica je tento vlak uvádzaný ako Praha II pokiaľ sa v hlásení spomínaný i IOV por. Rozsívala a to IOV Praha, či IOV Praha I. Pokiaľ sa uvádza pomenovanie IOV por. Rozsívala ako IOV Moskva, tak vlak z tejto témy je označovaný ako IOV Praha. Toto chaotické označovanie vzniklo dvojitým a na sebe nezávislým používaním rovnakého pomenovania dvojice rôznych IOV.


IOV Praha II dosiahol bojovú pohotovosť ráno 6.5.1945. Veliteľ vlaku z vlastnej iniciatívy bez priameho rozkazu zasiahol proti Nemcami opätovne obsadeným Vozatajským kasárňam. K tomoto boju sa pripojili i IOV Praha a IOV Vršovice. Neskôr dopoludnia sa táto trojica vlakov zapojila do útoku na kasárne 28. pluku. Popoludní IOV Praha II hliadkoval pred kasárňami Schupo. Následne sa vlak presunul na most cez rieku Botič, kde mal zabrániť útoku nemeckých jednotiek z priestoru Grébovky. Tento útok však nebol zahájený a IOV Praha II pokračoval v blokáde kasární Schupo i 7.5.1945 až do doobednajších hodín 8.5.1945. Počas hliadkovania 7.5.1945 bol vlak napadnutý nemeckými lietadlami a jedna obsluha kanóna si nárokovala zostrelenie jedného dvojmotorového lietadla, ktoré malo dopadnúť do priestoru dnešnej pražskej mestskej časti Krč. Zostrel sa ale nepodarilo potvrdiť.
Popoludní 8.5.1945 mal zaisťovať železničný most a ulicu Dagmařina v Nusliach. Krátko na to však obdržal rozkaz napadnúť vilu na Kleovke. Po úspešnom splnení úlohy odišiel IOV smerom na Smíchov, kde nadviazala kontakt s vlasovcami. Následne sa vrátila na stanicu Praha-Vršovice a odiahla poškodený IOV Žižka z mosta cez Botič. IOV Praha II zaujal jeho miesto a zapojil sa do boja s nemeckými obrnenými jednotkami. Okolo 16:00 mal zničiť nemecký tank. Okolo 20:00 hod. sa podarilo zapáliť nemecké skladisko munície. O 22:00 hod. bol vlak vyslaný na prieskum trate Vršovice - Krč. Vlak narazil v Michli na poškodenú trať a vrátil sa do Vršovíc.


9.5.1945 od 6:00 hod. asistoval spoločne s IOV Smíchov pri oprave tate v Michli. O 14:00 hod. robil doprovod služobnému vlaku do Strančíc a Čerčan. O 22:00 hod. bol vyslaný na prieskum k Spořilovu. Cestou zlikvidoval nepriateľské guľometné hniezdo.


10.5.1945 sa vlak presunul do Benešova a pokračoval v prieskume smerom na Tábor, Hluboká a České Budějovice. v Tábore posádka vlaku našla obrnenú lokomotívu, ktorú 11.5.1945 priviezla do Vršovíc. Následne robil doprovod osobnému vlaku do Dobříša.


12.5.1945 sa vlak vrátil do Vršovíc a následne odišiel do Tábora s úlohou zaistiť koristný materiál.
13.5.1945 po návrate do Vršovíc dostala posádka vlaku voľno.
Od 15.5.1945 bol IOV Praha II v pohotovosti a 17.5.1945 bol nasadený v pohraničných oblastiach (úsek Louny - Most - Teplice - Ústí nad Labem).
V noci z 6.6.1945 na 7.6.1945 sa na požiadanie sovietského veliteľstva zúčastnil prenasledovania osobného vlaku, v ktorom sa mali nachádzať utekajúci vojaci vlasovovej armády. Pri prenasledovaní sa vlak dostal na železničnom priecestí v Děčíne-Přípeř do kolízie s kolónou sovietských nákladných vozidiel. Pri zrážke zahynuli dvaja sovietskí vojaci.
15.6.1945 sa vlak vrátil do Vršovíc a hneď odišiel do Nymburku.
Súprava bola v dňoch 16.6.1945 a 17.6.1945 rozobratý a 18.6.1945 bol oficiálne zrušený.


IOV Praha II bol počas povstania doplnený minimálne o jeden vagón s 2 cm Flak 38 v železobetónovej skruži. V čase jeho zrušenia mala vlaková súprava dva 2 cm kanóny, štyri 2 cm 2 cm Flakdrilling, dva kanóny kalibru 37 mm a dvoma kanónmi kalibru 75 mm (viď. tabuľka).


Tomáš Jakl - Obrněné vlaky v Pražském povstání 2. díl, Historie a vojenství č. 3/2021, ISSN 0018-2583
URL : https://www.valka.cz/CZK-Improvizovany-obrneny-vlak-Opava-Praha-II-Praha-t244118#674834 Verze : 9
Zostavy a výzbroj jednotlivých IOV sa každú chvíľu menili. V tabuľke je preto uvedený reálny stav v čase rušenia týchto improvizovaných obrnených vlakov v Nymburku.



IOV Praha II
Bojové vozy
Ubytovacie vozy
Guľomety
Kanón 1x 2 cm
Kanón 2x 2 cm
Kanón 3x 2 cm
Kanón 4x 2 cm
Iná výzbroj
Dátum vyradenia
4
3
3
2
0
4
0
2x 75 mm kanón, 2x 37 mm PL kanón
16.6.1945 - 17.6.1945



Po zrušení IOV Praha boli dvojica nemeckých 75 mm protitankových kanónov (KwK 40 ?) a dvojica ex-sovietských 37 mm protilietadlových kanónov ponechané v Rote obrnených vlakov (ROV) v Nymburku.


Tomáš Jakl - Obrněné vlaky v Pražském povstání 2. díl, Historie a vojenství č. 3/2021, ISSN 0018-2583
armada.vojenstvi.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Improvizovany-obrneny-vlak-Opava-Praha-II-Praha-t244118#674802 Verze : 8
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více