S-199.137

     
Typ:
Type:
Avia S-199
Výrobce:
Producer:
Avia, akciová společnost pro průmysl letecký /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.09.1948
Výrobní číslo:
Construction Number:
137
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
31.07.1951 zničen při nehodě
DD.MM.RRRR destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Při přiblížení na přistání v Brně, začal letounu vynechávat motor. Pilot por. Stanislav Strnad vyhodnotil situaci tak, že s letounem zvládne doletět a přistát. Nicméně v okamžiku kdy se zrovna vytahoval podvozek (což šlo díky zbytkovému tlaku v hydraulické síti) a letoun byl nakonfigurován na přistání, došlo k definitivnímu vysazení motoru. Pilotu nezbylo než se pokusit o přistání do terénu s otevřeným podvozkem (byl příliš nízko na to, aby mohl vyskočit padákem), bohužel letoun byl na to příliš rychlý a tak došlo k prvnímu nárazu, ulomení vrtulových listů, odskoku, letoun se stal neovladatelným, ještě několikrát odskočil a rozbil se na několik částí. Pilotovi přišli na pomoc poblíž pracující zemědělci, letoun naštěstí nehořel. Pilot byl vyproštěn a po určitém zpoždění přepraven sanitkou do nemocnice kde později dne 8. srpna 1951 zemřel na mnohačetná zranění, která při nehodě utrpěl. -
Zdroje:
Sources:
www.leteckabadatelna.cz
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
URL : https://www.valka.cz/S-199-137-t238318#658936 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá republika (1944-1960) Czechoslovak Republic (1944-1960)
Datum převzetí:
Commissioned:
24.09.1948
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.07.1951
Provozovatel:
Operator:
15.09.1948-DD.MM.RRRR Zálet pilot Kraus
29.09.1948-DD.MM.RRRR Brno
DD.MM.RRRR-DD.MM.1949 Letecký pluk 7
31.03.1949-DD.MM.RRRR Poškozen při kolizi v Malackách, pilot por. let. Pravoslav Kalický
DD.MM.1949-10.05.1950 V opravě
10.05.1950-01.01.1951 Letecký pluk 3
01.01.1951-31.07.1951 3. letecký stíhací pluk
15.09.1948-DD.MM.RRRR
29.09.1948-DD.MM.RRRR Brno
DD.MM.RRRR-DD.MM.1949 7th Air Regiment
31.03.1949-DD.MM.RRRR
DD.MM.1949-10.05.1950
10.05.1950-01.01.1951 Air regiment 3
01.01.1951-31.07.1951 3rd Air Fighter Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.MM.1949-DD.MM.RRRR IV-7
DD.MM.RRRR-31.07.1951 GY-33
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.09.1948-31.07.1951 standardní (high visibility)
DD.09.1948-31.07.1951 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.08.1948-31.07.1951 standardní vojenská
DD.08.1948-31.07.1951 standard military
Barvy:
Colors:
DD.09.1948-31.07.1951 šedozelená
DD.MM.RRRR-31.07.1951 bílá
DD.09.1948-31.07.1951 grey-green
DD.MM.RRRR-31.07.1951 white
Poznámka:
Note:
Stroj létal v době nehody s bíle natřeným vrtulovým kuželem. Zalétán s motorem č. 234. -
Zdroje:
Sources:
www.leteckabadatelna.cz
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.
URL : https://www.valka.cz/S-199-137-t238318#658940 Verze : 3
Fotografie z vyšetřovacího spisu letecké katastrofy.


Zdroj:
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.
www.leteckabadatelna.cz

S-199.137 - Trup letounu s patrnou sedačkou a podlahou pilotního prostoru
Zdroj:
http://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/S-199%20Bochov/1%20L%C3%AD%C5%A1e%C5%88/P1020225a.jpg

Trup letounu s patrnou sedačkou a podlahou pilotního prostoru
Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

S-199.137 - Celkový pohled na vrak letounu, v popředí trup, na pozadí motor, podvozek a křídla
Zdroj:
http://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/S-199%20Bochov/1%20L%C3%AD%C5%A1e%C5%88/manip_P1020222a.JPG

Celkový pohled na vrak letounu, v popředí trup, na pozadí motor, podvozek a křídla
Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

S-199.137 - Křídla s fragmenty trupu (patrná přepážka se schránkami na nábojové pásy a vystřílené nábojnice, části avioniky a podvozkových noh, zdá se, že k největší destrukci došlo v prostoru pilotní kabiny, kdy část zůstala ze zadní častí trupu a část u křídel
Zdroj:
http://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/S-199%20Bochov/1%20L%C3%AD%C5%A1e%C5%88/manip_P1020224a.JPG

Křídla s fragmenty trupu (patrná přepážka se schránkami na nábojové pásy a vystřílené nábojnice, části avioniky a podvozkových noh, zdá se, že k největší destrukci došlo v prostoru pilotní kabiny, kdy část zůstala ze zadní častí trupu a část u křídel
Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

S-199.137 - vytržený motor s vrtulovým kuželem s patrným ulomením vrtulových listů
Zdroj:
http://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/S-199%20Bochov/1%20L%C3%AD%C5%A1e%C5%88/manip_P1020223a.JPG

vytržený motor s vrtulovým kuželem s patrným ulomením vrtulových listů
Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

S-199.137 - Jiný pohled z kabiny je patrný překryt kabiny, levé křídlo se urvalo přibližně v místě montážního styku, podvozek a velké množství různé kabeláže
Zdroj:
http://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/S-199%20Bochov/1%20L%C3%AD%C5%A1e%C5%88/manip_P1020226a.JPG

Jiný pohled z kabiny je patrný překryt kabiny, levé křídlo se urvalo přibližně v místě montážního styku, podvozek a velké množství různé kabeláže
Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

URL : https://www.valka.cz/S-199-137-t238318#658941 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více