Příjmení: Surname: | Maybery | |
Jméno: Given Name: | Richard Aveline | |
Jméno v originále: Original Name: | - | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | Kapitán | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | - | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | DD.MM.1895 Brecon, Wales | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 19.12.1917 Haynecourt / | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | Velitel letky u 56. perutě | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | Stíhací eso s 21 sestřely Padl v boji | |
Související články: Related Articles: | ||
Zdroje: Sources: | http://www.theaerodrome.com/aces/wales/maybery.php |
URL : https://www.valka.cz/Maybery-Richard-Aveline-t23830#323955Verze : 0
Rad
MOD
Příjmení: Surname: | Maybery | |
Jméno: Given Name: | Richard Aveline | |
Jméno v originále: Original Name: | - | |
Všeobecné vzdělání: General Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vojenské vzdělání: Military Education: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Důstojnické hodnosti: Officer Ranks: | DD.MM.RRRR | |
Průběh vojenské služby: Military Career: | ||
Vyznamenání: Awards: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | http://www.theaerodrome.com/aces/wales/maybery.php |
URL : https://www.valka.cz/Maybery-Richard-Aveline-t23830#541650Verze : 0
Admin
MOD
Reklama
Captain Richard Aveline Maybery
Příjmení též někdy psáno se dvěma "r" jako Mayberry
Pocházel z Walesu, narodil se roku 1895 v Brecons. Byl vojákem z povolání, studoval na vojenské akademii v Sandhurstu. 17. září 1913 byl zařazen v hodnosti podporučíka (Second Lieutenant) k 21st Lancers. Jeho regiment byl později odvelen do Indie, kde se Maybery zřejmě zúčastnil neúspěšného útoku na Turecko. 15. září 1915 byl v těchto bojích vážně zraněn. Po uzdravení byl přeložen k Royal Flying Corps a absolvoval letecký výcvik v Egyptě. „Křidélka“ (pilotní odznak) získal 26. května 1917.
V červnu 1917 byl zařazen k 56. squadroně RFC. 7. července získal první vítězství, když na své S.E.5a sestřelil Albatros D.V. Údajně se tak stalo při jeho první hlídce. Velmi rychle se stal jedním z nejúspěšnějších příslušníků jednotky. Do konce července zničil šest nepřátelských strojů. K poslednímu září už měl na kontě 14 sestřelů, byl povýšen na kapitána a ustanoven do funkce velitele letky „A“ (flight A). Pokračoval v boji a v říjnu sestřelil čtyři nepřátele, v listopadu dva a v prosinci jednoho. Mezitím byl vyznamenán Military Cross a Barem k tomuto kříži.
V London Gazette byly uveřejněny citace k oběma vyznamenáním. 9. 1. 1918 k udělení MC:
„Za zjevnou odvahu a oddanost službě. Po útocích na dvě letiště provedených po sobě ve velmi malé výšce a způsobených značných škodách, napadl a rozprášil množství jezdců a pak zaútočil na nákladní vlak. Při dalším útoku sestřelil nepřátelský stroj ve výšce 500 stop, před návratem ještě napadl osobní vlak. V řadě případů zaútočil osamocen na velké nepřátelské formace a dává tak vynikající příklad odvahy a odhodlání.“
A 23. 4. 1918 citace k udělení Bar k MC:
„Za zjevnou odvahu a oddanost úkolům velitele útočných hlídek. Během tří měsíců osobně zničil devět nepřátelských letounů a tři srazil dolů bez řízení. Při jedné příležitosti, odtržen od své hlídky, zaútočil na formaci osmi nepřátelských letadel. Jeden byl viděn havarovat, dva další šly dolů v neřízeném pádu a formace byla zcela rozbita.“
19. prosince 1917 došlo nad Bourlonským lesem k zuřivé bitvě mezi SE 5a 56. squadrony a německými Albatrosy D.V. Richard sestřelil jednoho z nich, ale potom byl sám sestřelen. Podle jedné verze ho sestřelil Albatros se zeleně natřeným ocasem, podle jiné jej zasáhla protiletadlová palba ze země. Jeho letoun každopádně narazil do země necelých 600 metrů od vesnice jménem Hayecourt (jindy psáno Heynecourt). Byl pohřben příslušníky K-Flakbatterie 108, kteří nárokovali jeho sestřelení.
Protože Richard Maybery byl vždy veselý a u svých kolegů velmi populární, byla jeho smrt pro příslušníky 56. squadrony hroznou ranou. Velící důstojník squadrony napsal jeho matce: „Váš syn právě sundal svého dvacátého Huna v plamenech, když byl jeho vlastní stroj viděn, jak jde k zemi. Bylo velmi zamlženo a boj byl tvrdý, v oparu se další Němec přiblížil zezadu shora a sestřelil ho.“
V oficiálním komuniké Royal Flying Corps č. 119 ze dne 19. 12. 1917 se praví:
„Formace SE 5 od 56. squadrony spatřila osm nepřátelských stíhacích letadel jižně od Masnieres, tak se k nim spustili střemhlav. Kapitán R. A. Maybery se z tohoto boje nevrátil a byl naposledy spatřen za nepřátelským letounem, který sestřelil v plamenech. Tento pilot měl na kontě na 20 nepřátelských letadel a jeho stroj byl jediný ztracený toho dne.“
Tento sestřel byl ve skutečnosti jeho dvacátým prvním vítězstvím, ale život mu to vrátit nemohlo…
Jeho spolubojovník D. Grinnell-Milne o Richardovi napsal: „Nemyslím si, že každý muž je tak schopný – byl dobrý absolutně ve všem… Vždycky jsem říkal, že on, Capt. Ball a Lieutenant Rhys Davids uškodili morálce německého letectva více než 15 jiných pilotů za stejnou dobu.“
Po válce bylo jeho tělo vyzvednuto ze svého hrobu v Heynecourtu a znovu pohřbeno na britském válečném hřbitově ve Flesquieres.
Rodina mu nechala vsadit pamětní desku poblíž vchodu do katedrály v rodném Brecon, kde přicházejícím návštěvníkům připomíná tohoto pozoruhodného muže dodnes.
Prameny:
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Maybery
http://www.theaerodrome.com/aces/wales/maybery.php
www.hellfire-corner.demon.co.uk
Příjmení též někdy psáno se dvěma "r" jako Mayberry
Pocházel z Walesu, narodil se roku 1895 v Brecons. Byl vojákem z povolání, studoval na vojenské akademii v Sandhurstu. 17. září 1913 byl zařazen v hodnosti podporučíka (Second Lieutenant) k 21st Lancers. Jeho regiment byl později odvelen do Indie, kde se Maybery zřejmě zúčastnil neúspěšného útoku na Turecko. 15. září 1915 byl v těchto bojích vážně zraněn. Po uzdravení byl přeložen k Royal Flying Corps a absolvoval letecký výcvik v Egyptě. „Křidélka“ (pilotní odznak) získal 26. května 1917.
V červnu 1917 byl zařazen k 56. squadroně RFC. 7. července získal první vítězství, když na své S.E.5a sestřelil Albatros D.V. Údajně se tak stalo při jeho první hlídce. Velmi rychle se stal jedním z nejúspěšnějších příslušníků jednotky. Do konce července zničil šest nepřátelských strojů. K poslednímu září už měl na kontě 14 sestřelů, byl povýšen na kapitána a ustanoven do funkce velitele letky „A“ (flight A). Pokračoval v boji a v říjnu sestřelil čtyři nepřátele, v listopadu dva a v prosinci jednoho. Mezitím byl vyznamenán Military Cross a Barem k tomuto kříži.
V London Gazette byly uveřejněny citace k oběma vyznamenáním. 9. 1. 1918 k udělení MC:
„Za zjevnou odvahu a oddanost službě. Po útocích na dvě letiště provedených po sobě ve velmi malé výšce a způsobených značných škodách, napadl a rozprášil množství jezdců a pak zaútočil na nákladní vlak. Při dalším útoku sestřelil nepřátelský stroj ve výšce 500 stop, před návratem ještě napadl osobní vlak. V řadě případů zaútočil osamocen na velké nepřátelské formace a dává tak vynikající příklad odvahy a odhodlání.“
A 23. 4. 1918 citace k udělení Bar k MC:
„Za zjevnou odvahu a oddanost úkolům velitele útočných hlídek. Během tří měsíců osobně zničil devět nepřátelských letounů a tři srazil dolů bez řízení. Při jedné příležitosti, odtržen od své hlídky, zaútočil na formaci osmi nepřátelských letadel. Jeden byl viděn havarovat, dva další šly dolů v neřízeném pádu a formace byla zcela rozbita.“
19. prosince 1917 došlo nad Bourlonským lesem k zuřivé bitvě mezi SE 5a 56. squadrony a německými Albatrosy D.V. Richard sestřelil jednoho z nich, ale potom byl sám sestřelen. Podle jedné verze ho sestřelil Albatros se zeleně natřeným ocasem, podle jiné jej zasáhla protiletadlová palba ze země. Jeho letoun každopádně narazil do země necelých 600 metrů od vesnice jménem Hayecourt (jindy psáno Heynecourt). Byl pohřben příslušníky K-Flakbatterie 108, kteří nárokovali jeho sestřelení.
Protože Richard Maybery byl vždy veselý a u svých kolegů velmi populární, byla jeho smrt pro příslušníky 56. squadrony hroznou ranou. Velící důstojník squadrony napsal jeho matce: „Váš syn právě sundal svého dvacátého Huna v plamenech, když byl jeho vlastní stroj viděn, jak jde k zemi. Bylo velmi zamlženo a boj byl tvrdý, v oparu se další Němec přiblížil zezadu shora a sestřelil ho.“
V oficiálním komuniké Royal Flying Corps č. 119 ze dne 19. 12. 1917 se praví:
„Formace SE 5 od 56. squadrony spatřila osm nepřátelských stíhacích letadel jižně od Masnieres, tak se k nim spustili střemhlav. Kapitán R. A. Maybery se z tohoto boje nevrátil a byl naposledy spatřen za nepřátelským letounem, který sestřelil v plamenech. Tento pilot měl na kontě na 20 nepřátelských letadel a jeho stroj byl jediný ztracený toho dne.“
Tento sestřel byl ve skutečnosti jeho dvacátým prvním vítězstvím, ale život mu to vrátit nemohlo…
Jeho spolubojovník D. Grinnell-Milne o Richardovi napsal: „Nemyslím si, že každý muž je tak schopný – byl dobrý absolutně ve všem… Vždycky jsem říkal, že on, Capt. Ball a Lieutenant Rhys Davids uškodili morálce německého letectva více než 15 jiných pilotů za stejnou dobu.“
Po válce bylo jeho tělo vyzvednuto ze svého hrobu v Heynecourtu a znovu pohřbeno na britském válečném hřbitově ve Flesquieres.
Rodina mu nechala vsadit pamětní desku poblíž vchodu do katedrály v rodném Brecon, kde přicházejícím návštěvníkům připomíná tohoto pozoruhodného muže dodnes.
Prameny:
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Maybery
http://www.theaerodrome.com/aces/wales/maybery.php
www.hellfire-corner.demon.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Maybery-Richard-Aveline-t23830#88869Verze : 3
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.