Main Menu
User Menu

29. peruť RAF

No. 29 Squadron RAF - přehledové téma

29. peruť RAF
No. 29 Squadron RAF

Období existence / Active

29. peruť RFC [1915-1918]
29. peruť RAF [1918-1919]
29. peruť RAF [1923-1974]
29. peruť RAF [1975-1998]
29. peruť RAF [2005- ]

Motto

Impiger et acer (Energicky a dychtivě / Energetic and keen)

Historie / History

Peruť vznikla 7. listopadu 1915 na letišti Gosport. Po dokončení výcviku se v březnu následujícího roku přesunula do Francie, kde se jako stíhací jednotka zapojila do bojů na západní frontě, kde operovala po celou dobu války. Po uzavření příměří působila v Německu jako součást okupačních sil. V srpnu 1919 se vrátila do Velké Británie, kde byla rámcována a 31. prosince 1919 rozpuštěna. Její letci si nárokovali 385 vzdušných vítězství a 26 z nich se mohlo pyšnit statusem esa za 5 a více sestřelů. U jednotky také sloužil držitel Viktoriina kříže James McCudden.

Již 1. dubna 1923 byla obnovena na základně Duxford, opět jako stíhací jednotka. Až do poloviny 30. let byla vyzbrojena jednomístnými stíhačkami. V březnu 1935 započala s přezbrojováním na dvoumístné letouny Demon a jimi vyzbrojena působila během habešské krize (1935-1936) v Egyptě. V prosinci 1938 byla přezbrojena na "těžké" stíhačky Blenheim Mk.IF. Zpočátku operovala jako denní stíhací převážně při ostraze konvojů, v polovině roku 1940 byla převedena k nočnímu stíhání. Mimo ochranu vzdušného prostoru nad Velkou Británií se také podílela na zavádění a testování prvních palubních radiolokátorů. Od května 1944, již na strojích Mosquito, se zapojila do ofenzivních výpadů na cíle v Německu a okupované Evropě.

Konec války pro jednotku neznamenal, na rozdíl od valné většiny ostatních perutí, její rozpuštění. Nadále působila jako noční stíhací v rámci protivzdušné obrany. V roce 1951 byla přezbrojena na proudovou techniku. V letech 1963 a 1967 působila na Kypru a v té době se také zapojila ze Zambie do řešení krize v Rhodésii.

Po návratu do Velké Británie v květnu 1967 byla přezbrojena na letouny Lightning a na nich létala až do rozpuštění 31. prosince 1974.

Následující den (1.1.1975) byla obnovena na letišti Coningsby, tentokrát vybavená Phantom FGR.2. S výcvikem však začala již 1. října 1974 jako No. 29 (Designate) Squadron. Část jednotky byla od roku 1982 dislokována na Falklandských ostrovech. Z tohoto odřadu vznikla v roce 1983 23. peruť. V roce 1987 byla jako jedna prvních přezbrojena na letouny Tornado F.3 a na nich se zapojila do bojů během první války v Zálivu (operace Desert Storm - 1991). 31. října 1998 byla rozpuštěna.

Zatím naposledy byla obnovena 4. listopadu 2005 jako operačně přezbrojovací jednotka (Operation Conversion Unit) pro letouny Eurofighter Typhoon a v této roli působí doposud, podílela se např. na bojových operacích nad Lybií (2011).

Bojová ocenění / Battle Honours

Western Front, 1916-1918
Somme, 1916
Arras
Ypres, 1917
Somme, 1918
Lys
Channel & North Sea, 1939-1940
Battle of Britain, 1940
Home Defence, 1940-1945
Fortress Europe, 1943-1945
Normandy, 1944
France & Germany, 1944-1945
Arnhem

Zdroje / Sources

Halley, James J. The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth 1918–1988. Tonbridge, Kent, UK: Air Britain (Historians) Ltd., 1988. ISBN 0-85130-164-9.
Jefford, Wing Commander C.G., MBE, BA, RAF(Retd.). RAF Squadrons, a Comprehensive record of the Movement and Equipment of all RAF Squadrons and their Antecedents since 1912. Shrewsbury, Shropshire, UK: Airlife Publishing, 1988 (second edition 2001). ISBN 1-85310-053-6.
Rawlings, John D.R. Coastal, Support and Special Squadrons of the RAF and their Aircraft. London: Jane's Publishing Company Ltd., 1982. ISBN 0-7106-0187-5.
Shores C. - Thomas C.: 2nd Tactical Air Force, volume 3, Classic Pub., Hersham 2006, ISBN 1-903223-60-1
https://en.wikipedia.org/wiki/No._29_Squadron_RAF
https://www.rafweb.org/Squadrons/Sqn026-30.htm
https://www.raf.mod.uk/organisation/29squadron.cfm
www.raf.mod.uk
www.historyofwar.org
https://www.epibreren.com/ww2/raf/29_squadron.html
URL : https://www.valka.cz/29-perut-RAF-t23826#289369Verze : 11
MOD