Main Menu
User Menu

IAR-823

     
Název:
Name:
IAR-823
Originální název:
Original Name:
IAR-823
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1974-DD.MM.1983 Întreprinderea de construcții aeronautice, Brašov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1974-DD.MM.1983
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
80-100
První vzlet:
Maiden Flight:
10.06.1973
Osádka:
Crew:
1+4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
900 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1190 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1500 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10 m
Délka:
Length:
8,24 m
Výška:
Height:
2,52 m
Plocha křídla:
Wing Area:
15 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Lycoming IO-540-G1D5 šesťvalcový vzduchom chladený motor typu Boxer o výkone 216 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
360 litrov
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
310 km/h v 50 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
290 km/h v m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5600 m
Dolet:
Range:
1300 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1800 km
Výzbroj:
Armament:
žiadna
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Aero č. 218, Marshall Cavendish International Ltd.
https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_823
https://www.iar823.com/IAR_Story.html

IAR-823 - stroj Rumunského vojenského letectva

stroj Rumunského vojenského letectva
URL : https://www.valka.cz/IAR-823-t231545#642255Verze : 2
MOD

IAR-823


Vznik tohto málo známeho cvičného stroja má "na svedomí" výrazná tvár rumunskej leteckej konštrukčnej školy - Dipl. Ing. Radu Manicatide. Tím, ktorý viedol v Institut de Mécanique des Fluides et Constructions Aérospatiale (IMF-CA) v Bukurešti vyprojektoval začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia konvečný cvičný dolnoplošník určený pre inštruktora a žiaka, resp. pre pilota a štyroch cestujúcich.

Celokovový trup bol dimenzovaný pre zaťaženie v rozmedzí +6g až -3g, vďaka čomu bol dostatočným pre základný výcvik vojenských pilotov. Štyri palivové nádrže boli umiestnené v krídlach, pričom dolet lietadla 1.300 km bolo možné zvýšiť dvoma podvesnými prídavnými nádržami až na 1.800 km.

Prvý let absolvoval prototyp 10.06.1973, výroba sa rozbehla od roku 1974 a trvala do roku 1983. Celkovo bolo vyrobených cca 80 až 100 exemplárov, z ktorých cca 70 malo odobrať rumunské vojenské letectvo. Vojenské letectvo Angoly zakúpilo v roku 1981 12 kusov (výrobné čísla 56-67) pre leteckú školu ENAM v Negoge. Zvyšok bol dodaný do aeroklubov v Maďarsku.

V Rumunskej armáde bola ich služba ukončená pravdepodobne v rokoch 1995-1996. Viacero strojov bolo odpredaných súkromným majiteľom v Kanade a USA.

Aero č. 218, Marshall Cavendish International Ltd.
https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_823
URL : https://www.valka.cz/IAR-823-t231545#642263Verze : 7
MOD
Trojpohľadový výkres a foto stroja za letu.

Aero č. 218, Marshall Cavendish International Ltd.
https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_823

IAR-823 -


IAR-823 -


URL : https://www.valka.cz/IAR-823-t231545#642256Verze : 1
MOD
Niekoľko detailov.


www.aviatorshotline.com

IAR-823 - pohľad na sedadlá žiaka a inštruktora

pohľad na sedadlá žiaka a inštruktora
IAR-823 - palubná doska

palubná doska
IAR-823 - podvozková časť

podvozková časť
URL : https://www.valka.cz/IAR-823-t231545#642259Verze : 0
MOD