Praga T-3

     
Název:
Name:
Praga T-3 Praga T-3
Originální název:
Original Name:
Praga T-3
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ČKD, Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
-
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2+6
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
3500 kg 7716 lb
Celková délka:
Overall Length:
3850 mm 12 ft 7 ½ in
Celková šířka:
Overall Width:
1840 mm 6 ft ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2200 mm 7 ft 2 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
340 mm 1 ft 1 ⅜ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga RV (vodou chaladený zážihový 6-valec objemu 4.390 cm3) Praga RV (6 cyl., gasoline, water cooled, 4.390 ccm)
Výkon:
Power:
59,65 kW při ? ot/min 80 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
4+R (redukovaná 8+2xR) 4+R (reduced 8+2xR)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
? km/h ? mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km ? mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
- -
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
Šírka článku pásu - 300 mm1) Belt link width - 300 mm1)
Zdroje:
Sources:
https://rotanazdar.cz/?p=5549&lang=cs
Ivo Pejčoch – Československé pásové dělostřelecké tahače 1918-1950, vydavateľstvo Ares, ISBN 978-80-86158-52-5
1)Walther J. Spielberger - Die Rad- Und Vollketten-Zugmaschinen Des Deutschen Heeres 1870-1945, Motorbuch Verlag Stuttgart, ISBN-10: 3879435286, ISBN-13: 9783879435289
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#676338 Verze : 1
T-III/1, T-III/2 a T-III/3

Pár poznámek k výše uvedenému textu:

1/
Značení zcela neodpovídá zvyklostem firmy Praga. Zdejší označování vozidel bylo dosti nepřehledné až chaotické. Navíc ČKD i Pragovka dovedly změnit pojmenování stroje dle přání zákazníka.

2/
Zkratka je pravděpodobně autorem odvozena z německých pramenů: le. Raupenschlepper T-3-III (či T-III-3). Což by mohlo znamenat - traktor, typ III z třetí série.

3/
Od roku 1907 vlastnil koncern ČKD automobilní továrnu Praga. Během své existence pohltil slánskou strojírnu Breitfeld a Daněk, která vyráběla traktory BD 25 HP a BD 30 HP. V třicátých letech minulého století je Pragovka modernizovala a přeznačila na traktor Praga III. Československé armádě byly dodány dvě série těchto vozidel.

4/
Traktory 3. série byly konstruovány s původním záměrem exportovat je do holandské Indie.

Praga T-3-III
- charakteristika: rychloběžný traktor
- krátká historie: lehký pásový traktor byl ČKD vyvinut na export do holandské Indie. Konstrukce využívala díly původně určené pro lehký plovoucí tank ČKD F-IV-H. Celou sérii, mimo jednoho prototypu, odebral Wehrmacht.
- druh vozidla: lehký pásový traktor
- vyrobeno: 40 kusů + 1 "holandský" prototyp
- rok výroby:
- něm. označení: leichter Raupenschlepper T-3-III (t) neue Ausführung
- nebo T-III-3 (díky písařské variabilitě zápisů)
- hmotnost: 5,4 Mg (tuny)
- délka: 3,95 m
- šířka: 1,73 m
- výška: 2,26 m
- měrný tlak: 29,4 kPa (0,3 kg/cm2)
- osádka: 2 osoby
- motor: Praga, typ (dosud neupřesněn), 6 válců, chlazen vodou
- obsah: 4387 cm3
- výkon: 57,4 kW (78 k) při 2300 obr./min.
- rychlost: až 30 km/h
- dojezd: 220 km
- nepancéřovaný
- bez výzbroje
- přepravní výkony: 6 osob obsluhy, nebo 600 kg na vozidle
- přepravní výkony, ve vleku: až 2 Mg (tuny)

Poznámka na okraj
V předválečné československé armádě tento stroj nesloužil a do armády první Slovenské republiky se mohl dostat jen díky pomoci Wehrmachtu svým spojenců.

Technické údaje jsou převzaty z knížky členů Difrologického klubu, pánů Vladimíra Franceva a Charlese Klimenta.

PA VHJ ČKD, fond: AS, výkres: 1-SPE-1730 "Praga T-3-III" datován: 11.09.1939
PA VHJ ČKD, fond: AS, karton 361, složka 1734, list 1a: Praga III neue Ausführung
V. Francev, C. Kliment: Czechoslovak armored fighting vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. 1997
V. Francev, C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Praha 1999
ČSN 011300 Tabulky SI, Praha 1977
Jiří Tintěra: osobní poznámky z let 1970-1990

Praga T-3 - rychloběžná Praga T-3

rychloběžná Praga T-3
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#87075 Verze : 2
www.ebay.de

Praga T-3 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#86933 Verze : 2

Citace - Jiří Tintěra :

krátká historie: lehký pásový traktor byl ČKD vyvinut na export do holandské Indie. Konstrukce využívala díly původně určené pro lehký plovoucí tank ČKD F-IV-H.


Spomenuté zdroje hovoria o využití podvozku tančíku AH-IV, nie obojživelného F-4-H. Pripájam foto prototypu z holandskej vých. Indie (Jáva).

https://www.overvalwagen.com/tractors.html
http://rotanazdar.cz/?p=5549&lang=cs

Praga T-3 - Traktor v stave pred odoslaním na Jávu

Traktor v stave pred odoslaním na Jávu
Praga T-3 - Traktor v stave pred odoslaním na Jávu

Traktor v stave pred odoslaním na Jávu
Praga T-3 -


Praga T-3 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#206745 Verze : 2
Stavebnice z ČKD
Díky za krásné fotografie ze zkoušek prototypu dělostřeleckého traktoru Praga T-3. Tvrzení kolegy Brana, moje a pana A. F. Nuyta z Nizozemska, nejsou v zájemném rozporu.

Firma ČKD používala při konstrukci vozidel již vyvinuté díly. Ve výrobě bylo několik rozměrů pojezdových kol, několik velikostí kyvných ramen pojezdových vozíků, různě dimenzovaná odpružení těchto kyvných ramen, řada převodovek soustavy Wilson, několik náhonových soustav, šířek článků pásů, a tak podobně. Vše bylo navrženo pro různé hmotnostní skupiny vozidel. Konstruktéři z oddělení SPE dovedli sestavit vozidlo s minimem nově vyvinutých dílů.

Předpokládala-li se větší hmotnost, tak vozidlo obdrželo na tuto hmotnost dimenzované součástky, sestavy a výkonnější agregáty. Z hlediska modelářského lze toto rozpoznat porovnáním rozměrů pojezdových kol (AH-IV-P versus AH-IV-Sv), nebo rozdílnou roztečí mezi osami pojezdných kol (F4H). Stručně řečeno, čím větší hmotnost vozidla, tím větší délka styku pásu s vozovkou.

Věžové tančíky AH-IV, konstrukční hmotnost v rozsahu od 3500 do 4680 kg.
Plovoucí tančík F-IV, konstrukční hmotnost až 6500 kg.
Dělostřelecký traktor T-3/III, konstrukční hmotnost až 3900 kg mohl vléci vozidla o hmotnosti 3000 kg.

O prototypu a sériové výrobě dělostřeleckého traktoru T-3/III je v materiálech ČKD minimum informací, totéž platí o prototypech plovoucího tanku F-IV-He a F-IV-Hz (E jako "na export", Z jako zkušební, nebo německy: zwei "druhý kus").

Proto jsem byl nucen porovnat fotografie dodané kolegou Branem s fotografiemi zveřejněnými v knihách kolegů Franceva a Klimenta. Stručně řečeno u prototypu T-3/III byla použita pojezdová kola menšího průměru vzhledem blízká tanku AH-IV. Kdežto u sériových strojů zabavených Wehrmachtem byla namontována oněco menší odlehčená pojezdová kola, vzhledově shodná s koly použitými u 1. a 2. prototypu plovoucího tanku F-IV-H. Také výkres znázorňující sestavu traktoru T-3-III ukazuje kola podobná F4H.

PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734, Bild 2: AH IV
PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734: Praga R1 Leichter Panzerwagen
PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734, Bild 4: R1
PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734, Bild 5: AH IV-Sv
PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734: Praga AH IV Sv Leichter Panzerwagen
PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734, Bild 17: F4H
PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734: Praga F4H Schwimm-Panzerwagen
PA VHJ ČKD, fond AS, karton 361, složka 1734, list 1a: Praga III neue Ausführung
PA VHJ ČKD, fond AS, výkres: 1-SPE-1730 "Praga T-3-III" datován: 11.09.1939
Jiří Tintěra: osobní poznámky z let 1970-1990
Jiří Tintěra: korespondence s pp. Charlesem Klimentem a Henry Klomem
Vladimír Francev, Charles Kliment: Czechoslovak armored fighting vehicles 1918-1948, Schiffer Publ. Ltd., Atglen 1997, ISBN 0-7643-0141-1
Vladimír Francev, Charles Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN 80-86158-06-3


Soukromá výzva:
Sháním k prostudování výkresy továren ČKD a Praga, s hollerithovým pořadovým číslem: 36, které bylo určeno pro konstrukce traktorů: Praga HT a Praga T-3/III.

Praga T-3 - Výřez z fota umístěného na stránkách Ebay.

Výřez z fota umístěného na stránkách Ebay.
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#206834 Verze : 3
www.network54.com

Praga T-3 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#384354 Verze : 1
www.ebay.de
https://rotanazdar.cz/?p=5549&lang=cs

Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


Praga T-3 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#627675 Verze : 4
Zaujímavá povojnová fotografia T-3 so žeriavom namiesto korby.


Hanstholm, Dánsko
forum.axishistory.com

Praga T-3 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#399731 Verze : 1
Pásový traktor Praga T-3/III v čs. povojnovej armáde
Na nar. MNO č.j. 01070 a podľa nariadenia HAOZ čj.999 zo dňa 30.3.1954 boli bol premiestnený pásový traktor PRAGA T-3, ev.č. 122028, ktorý odosielam ako vagónovú zásielku dňa 4.4.1954 do HOZ Přelouč. Ako doprovod určujem čat.z.sl. BRANDA Jaromír a des.z.sl. ŘEPA Emil.

DR veliteľa 6.ťažkej delostreleckej brigády, pplk.del.Jana Beneša, Senica nad Myjavou 1954
Fond VHA VHÚ Bratislava
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#460352 Verze : 2
Praga T-3/III v československej armáde
Zábery na traktory v užívaní československej armády tesne po skončení vojny.

Jiří Frýba - Tatra 813, vadavateľstvo Grada, rok vydania 2018, ISBN: 9788024743479
Tomáš Jakl

Praga T-3 - Revoluční baterie Hanspaulka

Revoluční baterie Hanspaulka
Praga T-3 -


URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#676336 Verze : 2

Diskuse

Frederick Lamberts
1920-2007


Nizozemský fotograf, který začal fotografovat během DSV. Část jeho fotografií je uložena v Nederlands Fotomuseum v Rotterdamu.


Poznámka
Fotografie pravděpodobně představuje kořistní techniku shromážděnou v Ijmuidenu. Osud této techniky mi není znám.
URL : https://www.valka.cz/Praga-T-3-t22951#384415 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více