Christensen, Frederick Joseph

     
Příjmení:
Surname:
Christensen Christensen
Jméno:
Given Name:
Frederick Joseph Frederick Joseph
Jméno v originále:
Original Name:
Frederick Joseph "Rat top" Christensen Jr.
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
podplukovník Lieutenant Colonel
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
17.10.1921 Watertown, Okres Middlesex, Massachusetts /
17.10.1921 Watertown, Middlesex County, Massachusetts /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
04.04.2006 Northborough, Okres Worcester, Massachusetts /
04.04.2006 Northborough, Worcester County, Massachusetts /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 102. taktického stíhacího křídla Massachusettské národní gardy
- velitel základny na Loganově mezinárodním letišti
- commander of 102nd tactical fighter wing of Massachusetts national guard
- Base commander on Logan national airport
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- americké armádní stíhací eso 2. sv. v. s 21 samostatnými sestřely, 1 sdíleným a 2 poškozenými stroji
- první pilot 8. letecké armády, kdo sestřelil 6 letadel během jediného dne
- zemřel na komplikace s cukrovkou ve věku 84 let
- american army fighter ace of WW2 with 21 solo claims, 1 shared and 2 damage
- first pilot of 8th AF who shot down 6 aircraft in one day
- died of complications from diabetes at age of 84
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
www.cieldegloire.com
www.eduard.com
https://acepilots.com/eto/christensen.html
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#629900 Verze : 14
     
Příjmení:
Surname:
Christensen Christensen
Jméno:
Given Name:
Frederick Joseph Frederick Joseph
Jméno v originále:
Original Name:
Frederick Joseph "Rat top" Christensen Jr.
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Bostonská hudební univerzita
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Massachusettský technologický institut
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Boston University school of music
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Massachusetts Institute of Technology
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
13.12.1942 poručík
DD.02.1944 nadporučík
DD.04.1944 kapitán
DD.11.1946 major
DD.MM.RRRR plukovník
DD.MM.1970 podplukovník
13.12.1942 2nd Lieutenant
DD.02.1944 1st Lieutenant
DD.04.1944 Captain
DD.11.1946 Major
DD.MM.RRRR Colonel
DD.MM.1970 Lieutenant-colonel
Průběh vojenské služby:
Military Career:
04.02.1942-13.12.1942 Letectvo armády Spojených států (letecký kadet)
26.08.1943-DD.08.1944 62. stíhací peruť, 56. stíhací skupina (pilot)
20.11.1946-DD.MM.RRRR odchod ze služby
15.11.1947-DD.MM.RRRR Massachusettská letecká národní garda
15.11.1947-30.08.1961 102. taktické stíhací křídlo (velitel)
DD.MM.1970-17.10.1981 rezervy letectva Spojených Států
04.02.1942-13.12.1942 US Army Air Force (aviation cadet)
26.08.1943-DD.08.1944 62nd Fighter Squadron, 56th Fighter Group (pilot)
20.11.1946-DD.MM.RRRR leave from active service
15.11.1947-DD.MM.RRRR Massachusetts Air National Guard
15.11.1947-30.08.1961 102nd Tactical Fighter Wing (commander)
DD.MM.1970-17.10.1981 USAAF reserves
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
www.cieldegloire.com
www.eduard.com
https://acepilots.com/eto/christensen.html
https://valor.militarytimes.com/hero/45135
www.veterantributes.org

URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#629925 Verze : 17

Mládí


Frederick Joseph Christensen Junior se narodil do rodiny norských imigrantů Frederika a Ruth Christensenových ve Watertownu v Massachusetts. Otec Frederik byl strojník na Harvardu. Před válkou docházel na Bostonskou univerzitu, kde studoval hudbu a poté na Massachusettský technologický institut (MIT).


Letectvo


4. února 1942 se přihlásil k Armádnímu letectvu Spojených států jako letecký kadet, 13. prosince na letišti Napier v Alabamě dostal svá pilotní křidélka a byl současně povýšen na poručíka. Po stíhacím výcviku byl v červenci 1943 poručík Christensen odeslán do Anglie, kde se připojil k 8. letecké armádě. Nejdříve u tréninkové jednotky na letišti Atcham, kde se seznamoval se svým budoucím strojem. Robustním P-47 Thunderbolt.


P-47 Thunderbolt byl těžký, jednomístný stíhací stroj, který sloužil na všech bojištích 2. světové války. Byl původně zamýšlený jako jednomístná, jednomotorová, výšková stíhačka, určená k ničení nepřátelských bombardérů, ale později si vydobila na francouzském nebi skvělé jméno, zejména pro svou ohromnou palebnou sílu v podobě 8 kulometů ráže .50 BMG; mohutný, výkonný a extrémně odolný motor Pratt & Whitney R-2800 o výkonu 2 000 koní, výškové vlastnosti (skvělé zachování kynetické energie při střemhlavém útoku) a pro svoji neuvěřitelnou odolnost, které vděčilo mnoho jeho pilotů za to, že se i s těžce poškozeným strojem dokázalo vrátit na svou základnu a přistát. Jak v pořadu Letečtí stíhači v boji (Dogfights) prohásil jeden z jeho pilotů, přislušník 368. stíhací skupiny George Sutcliffe:


"Bylo to nejlepší letadlo, na jakém jsem kdy létal. V boji jste se na něj mohli spolehnout. Nemuseli jste se starat, kolik jste dostali zásahů. Thunderbolt vás vždy dovezl domů".


Či často opakovaný, ale stejně výmluvný citát jednoho pilota:


"Pokud chceš poslat fotku holce, buď pilot Mustanga, pokud se chceš vrátit domů v jednom kuse, buď pilot Thunderboltu."


Byl vyráběn od roku 1941 do roku 1945 a s počtem přes 15 600 kusů je nejvyráběnější americkou stíhačkou ve 2. světové válce. Piloty býval s oblibou přezdíván "Jug" (džbán), protože když se postavil na nos, tak vypadal stejně jako džbán na mléko. Údajně tato přezdívka vznikla nejen z tvaru letadla, ale i jako zkrácenina z jiné, trefnější přezdívky ... "Juggernaut" (kolos).
Vzhledem ke své mohutnosti (kdy maximální vzletová hmostnost mohla přesáhnout 8 tun, což byla skoro vzletová hmotnost středního bombardérů A-20. Jeho oponenti - Bf 109 a Fw 190 vážili dvakrát méně) a zdánlivé neobratnosti si na něm vydobila vítězství řada amerických es, z nichž nejúspěšnější byli Francis "Gabby" Gabreski s 28 sestřely a Robert S. "Bob" Johnson s 27 sestřely, nejúspěšnější američtí piloti na evropském bojišti, oba příslušníci elitní 56. stíhací skupiny kam zamířil po svém výcviku 26. srpna 1943 i poručík Fred Christensen, aby doplnil stav jako náhradní pilot.


Tato stíhací skupina se pod vedením legendárního stíhacího esa, plukovníka Huberta "Huba" Zemkeho (odtud název "Zemkeho vlčí smečka") stala s 677 a 1/2 sestřely nejúspěšnější stíhací skupinou s letouny P-47 ve 2. světové válce, nejúspěšnější v rámci 8. letecké armádě, po 354. stíhací skupině (701 sestřelů) 2. nejúspěšnější americkou stíhací skupinou v Evropě a s počtem 39 leteckých es se řadila na 3. místo (354. a 357. jich měli shodně 42).

62. stíhací peruť


Stal se součástí 62. stíhací perutě a svého prvního sestřelu dosáhl přesně 3 měsíce po svém příchodu, 26. listopadu 1943, kdy blízko Papenburgu sestřelil na svém P-47C-2RE "Ginger" s imatrikulací LM-B, dvoumotorový Messerschmitt Bf-110 (bojová zpráva pod textem).


Poté přesedlal na modernější typ P-47D, konkrétně na P-47D-10RE "Boche Buster/Rozzie Geth" s.č. 42-75207 LM-C na kterém dosáhl většiny svých sestřelů (9 samostatných sestřelů, 1 sdílený a 2 poškozené).


O 5 dní později, 1. prosince sestřelil další výrobek pana Messerschmitta, tentokrát jednomotorový Bf-109 poblíž Roermondu a 5 dní po novém roce dosáhl vítězství nad strojem tentokrát z dílny Kurta Tanka, Focke-wulfu FW 190 na cestě k Ans (bojová zpráva pod textem) a o měsíc později, 4. února si připsal další zničený Focke-Wulf (bojová zpráva pod textem).


Krátce před tímto sestřelem byl povýšen na nadporučíka a ke svému povýšení přidal 11. února sestřel další Bf-109tky a stal se oficiálně leteckým esem s 5 potvrzenými sestřely (bojová zpráva pod textem). Poté přišlo období kdy si pravidelně zvyšoval skóre. V prvním dni "Big Weeku" 20. února si připsal svůj první dvojitý sestřel, kdy ve skupině poslal k zemi jeden Dornier 217 a samostatně jeden Junkers 88 (jiné zdroje hovoří o Bf-109tkách), za tuto misi obdržet svou první Stříbrnou hvězdu.


Další sestřel si připisuje až 6. března, kdy během náletu na Berlín při zpáteční ceště sestřeluje severně od Lac Steinhuder FW-190 (bojová zpráva pod textem). o 9 dní později pak dosahuje dosud svého největšího úspěchu, kdy během jediné akce opět v blízkosti Lac Stenhuder sestřelí 2 Focke-Wulfy a 2 poškodí (bojová zpráva pod textem), je to úctyhodný výsledek, ale den jeho největší slávy měl teprve přijít. Následující dne dosahuje svého 11. samostatného sestřelu a to je poslední sestřel na jeho "Boche Busteru"(bojová zpráva pod textem).


Během první poloviny dubna je povýšen na kapitána a 15. toho měsíce dosahuje svého třetího dvojitého sestřelu, opět Focke-Wulfy 190 (bojová zpráva pod textem). Těch dosahuje na stroji P-47D-21RE s.č. 42-25512 s imatrikulací LM-Q. Poté nastává v jeho sestřelech dvouměsícní pauza během které opět přesedlává na další stroj a tím se stává P-47D-25RE "Miss Fire/Rozzie Geth II" s.č. 42-26628 LM-C, který je narozdíl od předchozích verzí vybaven bublinovým překrytem kabiny pro lepší výhled za pilota a systémem WEP (vstřikování směsi vody a methanolu do válců), pro krátkodobé zvýšení výkonu o přibližně 300 koní.


Tyto stroje měli sice o proti předchozím verzím výhodu lepšího výhledu z kabiny a vyššího výkonu, ale objevili se zároveň i neduhy. Po snížení zádě v důsledku kapkovitého překrytu se změnilo těžiště a stroj byl za letu méně stabilní než jeho předchůdce.


Na tomto stroji dosahuje "jen" dalších dvou sestřelů, jednoho 27. června (bojová zpráva pod textem), kdy sestřeluje Messerschmitt 109 a 5. července Focke-wulf 190 (bojová zpráva pod textem), během této akce byl stroj poškozen a na následující akci musel letět s jiným strojem.
A pak nakonec nadešel 7. červenec 1944, den který ho nejvíc proslavil, udělal z něj legendu a jeho jméno se rozneslo po celé 8. letecké armádě.


6 během jednoho dne


Toho dne nebyl jeho osobní stroj ještě opraven a tak letěl v jiné P-47, konkrétně v P-47D-R21E "Sylvia" s.č. 42-25522 LM-H. Toho rána vzlétl jako velitel 62. stíhací perutě, kterou vedl na bombardovací eskortu k Lipsku. Poté co splnil svůj úkol a vracel se zpět na základnu, naskytla se jemu a jeho spolubojovníkům vynikající příležitost si zvýšit skóre, když spatřili letiště Gardelegen a na něm spoustu zaparkovaných letadel, ale poté si všiml mnohem lepšího cíle. 12 obstarožních třímotorových letounů Junkers 52 blížících se k letišti na přistání.


Tyto stroje byly tehdy již dávno beznadějně zastaralé. Tento typ podnikl první zkušební let už v roce 1930 a v roce 1931 byl zařazen jako dopravní stroj pro německou Lufthansu. Po vypuknutí války sloužili především jako transportní, výsadkové a zásobovací stroje. Nízkou rychlost (max. 265 km/h) jim zajišťovali tři devítiválcové motory BMW 132 o maximálním výkonu 960 koní, nulová pasivní ochrana trupu a nádrží (některé verze měli pancéřovanou kabinu pilota) a absolutně nedostatečná obranná výzbroj sestávající se pouze z jediného kulometu MG 131 ráže 13 mm na hřbetě a 2 kulometů MG 15 ráže 7,92 mm v bočních střelištích z nich činila až směšně snadný cíl, zvlášť za podmínek, kdy šly na přistání a jejich už tak malá obratnost byla ještě horší.


Christensen se na ně snesl z výšky 3000 metrů a zahájil palbu na stroj nacházející se na konci formace. Transportní letoun zasáhl do levé části, sestřelil ho, rychle přenesl palbu na druhý stroj, který začal hořet a zřítil se. Třetí stroj se pokusil o úhybný manévr doleva, ale Christensen ho s předsazením zasáhl do nádrží, které začali hořet, pilot se se strojem pokusil přistát, ale roztříštil se o zem.


Když se Christensen rovnal za čtvrtý Junkers jeho motor zakašlal a zastavil se, zapomněl přepnout nádrže a došel mu benzín. Chris musel rychle přepnout nádrže a opět nastartovat motor ve výšce sotva 30 metrů. Motor se naštěstí po přepnutí nádrží náporem vzduchu roztočil sám a Chris mohl pokračovat v útoku na čtvrtý Junkers. Srovnal si ho v zaměřovači, vypálil a dosáhl několika zásahů. Transportní letoun se pokusil palbě vyhnout, ale narazil do země. Chris napadl 5. letoun ve formaci, zahájil na něj palbu a sledoval jak jeho střely zasahují stroj do trupu a do křídel. Sestřelil ho dřív než mohl přistát. Poté zaútočil na 6. stroj a také ho zničil.


Christensen na tuto akci vzpomínal takto:


Dokončili jsme bombardovací eskortu, přenechali ji dalším stíhačům a letěli domů, když jsem v okolím Gardelegen uviděl jeden Junkers 52 chystající se na přistání.


Potom sem se podíval znova a uviděl ostatní. Byl sem v 10 000 stopách (3000 metrů), sklonil příď letadla, klesl a zařadil se za posledního z 12 členné formace. Zavolal sem letce a řekl jim, že jdu po nich, zeptali se mě jestli mi mají dělat výškové krytí. Odpověděl sem jim: "Sakra ne, pojďte taky dolu".


Jen sem se držel za nimi a sestřeloval je. Byli ve výšce asi 50-100 stop (15-30 metrů), neměli šanci.



Tímto výkonem se stal během dvou minut "esem během jednoho dne", ale nejen to. Byl nejen prvním pilotem 8. letecké armády, ale i prvním americkým pilotem v Evropě, který sestřelil 6 letadel během jediné akce. To byl rekord, který vyrovnal až o měsíc později další pilot, George E. Preddy od 352. stíhací skupiny 9. letecké armády, který se svým P-51 sestřelil během jediné akce 6 Bf-109.


Během této akce se pilotům 62. stíhací perutě, včetně Christensena podařilo sestřelil 10 z 12 transportních letadel (6 si připsal Christensen, další pilot 3 a druhý 1 letoun). Dle záznamů se jednalo o stroje z 5. Staffel Transportgeschwader 3, ale tato jednotka hlásila ztrátu jen 5 strojů.



Fred létal ještě 2 měsíce, během nichž už nedosáhl žádného sestřelu a v září 1944, poté co dokončil svou operační tůru, byl poslán domů a tím pro něj válka skončila.


Kapitán Fred Christensen nalétal celkem 107 bojových misí, v kokpitu strávil 121 bojových + 220 tréninkových hodin a dosáhl 21 samostatných sestřelů, 1 sdílel napůl a 2 stroje poškodil. Tímto výsledkem se stal nejúspěšnějším esem své perutě, 4. v 56. stíhací skupině, 5. na P-47, 7. v 8. letecké armádě, 12. mezi armádními stíhači a 20. ze všech amerických pilotů v 2. světové válce.


8krát obdržel Záslužný letecký kříž (DFC),
4krát Leteckou medaili,
2krát Stříbrnou hvězdu,
Belgický Válečný kříž s bronzovou palmou
a další vyznamenání uvedená v tabulce výše.


Sindibád


Během služby u 62. stíhací perutě adoptoval v Anglii černou toulavou kočku a pojmenoval ji Sindibád. Říká se, že si ji s sebou bral na bojové lety do kokpitu jako talisman a také jako morální podporu pro své piloty. Poté co Fred byl poslán domů, kočku si vzal s sebou. Rodinná anekdota vypráví o příběhu, kdy se válečný korespondent přijel podívat na 62. peruť a pokoušel se vyfotit Sindibáda, který ale neustále skákal po sbalených padácích sem a tam. V peruti byla pověra, že padák na něhož Sindibád skočí, tak jeho majitel se vrátí zpět.


Po válce


Po válce, v roce 1947 se stal členem Massachusettské národní gardy, kde sloužil až do roku 1961. Velel od podzimu 1947 do 30. srpna 1961 102. taktickému stíhacímu křídlu Massachusettské národní gardy. Byl též velitelem základny na Loganově mezinárodním letišti od roku 1948 do roku 1961. Poté vstoupil do leteckých rezerv. V roce 1970 odešel do záloh a 17. října 1981 odešel v hodnosti podplukovníka definitivně do penze.
Usídlil se ve Waylandu v Massachusetts, byl jazzovým muzikantem, hrál na klarinet a na piáno. Stal se členem asociace amerických stíhacích es, Massachusettského leteckého historického spolku a Řádu Daidaliánů (spolek amerických stíhacích pilotů).
Zemřel 4. dubna 2006 ve věku 84 let v Northborough na komplikace spojené s cukrovkou. Je pohřben na Massachusettském národním hřbitově.


Zdroje:
en.wikipedia.org
https://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_Daedalians
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
www.nytimes.com
www.cieldegloire.com
www.eduard.com
www.veterantributes.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632095 Verze : 43
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 26. listopadu 1943 (1. sestřel)
Bojové hlášení
Por. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 26. listopadu 1943
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: 12:15
Místo: poblíž Papenburgu
Počasí: 3/10 oblačnosti, vrchol přibližně v 18 000 stopách, viditelnost excelentní
Typ NL: Me 110
nepřátelské ztráty: 1 zničený Me 110
Popis:

Letěl sem na pozici žlutá 2. Připojili jsme se k B-17kám, které byly lehce pod náma (30 000 stop) na východ. Všimli jsme si několika roztroušených něpřátelských dvoumotorových stíhaček. Seřazeni za posledním boxem B-17tek bylo 25+ dvoumotorových a 10+ jednomotorových stíhaček. Spodní dvě letky se odvalili, červená letka a my jsme je hned následovali. Upozornil sem svého velitele na jeden Me 110 přímo pod náma. Měl na kuželech vrtulí žluté spirály a 2 rakety pod křídly. Klesáním sem se odpoutal od velitele a v tu chvíli sem se nacházel asi 350 yardů za nepřátelským letadlem. S palbou sem čekal dokud nebudu 250 yardů daleko. Pak sem zahájil palbu a pokračoval sem s ní, dokud sem nebyl 25 stop od jeho ocasu. Všiml sem si zásahů do obou motorů, překrytu a do ocasu. Neustále z něj odpadávaly kusy draku. Otočil sem se prudce doprava abych se vyhnul srážce. On se převrátil na záda. Sledoval sem ho, když byl v klesavé spirály, valil se z něj dým a odpadávali další kousky. Potom se levá část jeho výškovky ulomila a on přešel do uzké rotace. Po dvou otočkách odlétlo z pravého křídla křidélko a trup narazil do země a vybouchl.

Kapt. Johnson (žlutý velitel) zahájil palbu na druhý Me 110 a všiml sem si zásahů po celém nepřátelském letadle a pak šel do pádu. Jak sem stoupal abych se připojil k veliteli letky, další Me 110 mě přelétl zeshora. Viděl sem svého velitele letky za jeho ocasem a zařadil sem za a kousek nad něj. Pálil ze vzdálenosti asi 500 yardů a přibližoval se. Spozoroval sem mnoho zásahů po celém trupu Me 110 a pak začal strmě stoupat a následně přešel do střemhlavého letu, který už nevybral.

Připisuju si 1 sestřel Me 110


S.č. letadla: 41-6193

Spotřeba munice: 393 průbojně-zápalných a trasovacích (API&T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632137 Verze : 10
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 5. ledna 1944 (3. sestřel)
Bojové hlášení
Por. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 5. ledna 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: približně ve 12:15
Místo: v okolí Ans
Počasí: 8/10 oblačnosti
Typ NL: FW 190
nepřátelské ztráty: 1 zničený FW 190
Popis:

Letěl sem na pozici Rudá 4. Po bombardovací eskortě nám byl vydán rozkaz se rozdělit. Napřed před bombardéry jsme viděli 10/15 letadel. Které se tam potloukali. Když jsme se přiblížili, identifikovali jsme je jako Fw 190, chystající se k útoku. Byly asi 5 000 stop pod náma a my jsme byly ve výšce 27 000 stop. Rudý velitel s letkou kleskl k útoku, když jsme se přiblížili, Němčouři se rozdělili na dvě skupiny.

Zahájili jsme útok na první skupinu. Mezitím by se jedna ze stodevadesátek z druhé skupiny oddělila a přichytila za Rudou 3, kterého sem následoval a zahájil na něj palbu, takže sem šel po něm. Zahájil sem palbu na 300 yardů krátkou dávkou. V ten moment to Němčour strhnul doprava a Rudý 3 (por. Reeder) to strhl doleva. Pronásledoval sem FW 190, pokračoval sem palbou krátkých dávek a pokaždé sem ho zasáhl do trupu, kapotáže a kořenů křídel.

Moje poslední dávky byly mírně shora. Viděl sem jak se jeho překryt a čelní sklo rozpadají a velký kus motorového kapotáže se odtrhl a podletěl pod mým pravým křídlem. Poté co se NL převrátilo na záda, sem do něj vypálil další dávku a pilot buď vyskočil nebo byl vymrstěn z kokpitu. Letadlo pokračovalo v klesání a jak sem přitáhl abych se zařadil za vedoucím, sem se podíval zpět a nespatřil sem žádný padák.


Připisuju si jeden zničený FW 190


S.č. letadla: 42-75207

Spotřeba munice: 418 zápalných (I)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632159 Verze : 7
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 4. února 1944 (4. sestřel)
Bojové hlášení
Nadpor. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 4. února 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: približně ve 13:00
Místo: v okolí Charleroi
Počasí: 9/10 oblačnosti ve výšce 20 000 stop
Typ NL: FW 190
nepřátelské ztráty: jeden zničený FW 190
Popis:

Letěl sem jako Groundhog (letka B, 62. perutě) Modrá 3, když Ashland oznámil, že se střetl s několika Fockewulfy 190, které se potulovali nad mraky. Jako jeho krytí jsme přešli do lehkého klesání nad ním ve výšce 20 000 stop. Fw 190 s pěti P-47čkami vystoupali pode mne. Ještě víc sem potlačil dostal sem se k němu, ale ze strachu ze zásahu útočících Thunderboltů sem nestřílel. Jak se stočil pod můj nos, přitáhl sem a otočil se. Na okraji souboje sem spatřil P-47 s Fockewulfem za ocasem, oba v 50° stoupání. Mé číslo 2 se ode mě odpojilo, když šlo pronásledovat ten první Fockewulf a já napadl ten stoupající sám.

Klesáním se sluncem v zádech sem vyrovnal let za ním a s palbou vyčkal dokud neuvidím hranaté konce a trámové kříže na jeho hnědých křídlech. kapotáž a břicho nepřátelského letadla byli břidlicově šedé. Zahájil sem palbu z 6. hodiny na 250 yardů. Spozoroval sem pár zásahů u kořenů křídel. Poté co zahájil lehkou otáčku doprava, poslal sem mu další dávku a pozoroval další zásahy všude po kapotáži motoru, trupu a křídlech. Potom se sklouzl na své pravé křídlo, v něčem jako půlobratu a přešel do střemhlavého pádu. Pokračoval sem za ním až do výšky 15 000 stop a stále sem střílel, potom sem se oddělil. Jak se řítil tak stále rostla stopa černého kouře z jeho motoru. Předtím než dosáhl mraků vybuchl. Z mé pozice pod mraky sem mohl vidět, že vrstvou mraků nic neprolétlo.

Při spáteční cestě sem ještě narazil na tři nebo čtyři Fw 190, ale se moc nehrnuli do střetnutí. Předtím než sem se dostal do dosahu, tak se rozdělili a v kruhu zamířili k zemi a doufali, že mě na to zlákaj. Jenže pod mraky číhalo více než 50 Fockewulfů. Pár sem jich odrazil jak sem pokračoval ve stoupání. Ve chvíli kdy sem mohl narušit jejich útok to strhli k zemi a já je kvůli palivu musel nechat být. Během šarvátky sem spozoroval tři P-47čky, připojil sem se k nim a vytvořili jsme letku. Brzy potom sem uslyšel za sebou klapavý zvuk, ostrou zatáčkou doprava sem zpozoroval dva FW 190 s podvěšenými přidavnými nádržemi jak na mě střílí z asi 50 yardů. Drželi se na vnější straně mé zatáčky, pak sem ji utnul a ocitl se za jejich ocasy, v tom okamžiku skopili příde k zemi a v těsné spirále klesali. Připojil sem se opět k letce a letěl domů.

Celkem vzato se němci zdáli být velmi agresivní a rozhodní ve svém útoku.

Připisuju si jeden zničený FW 190


S.č. letadla: 42-75207

Spotřeba munice: 244 průbojně-zápalných a trasovacích (API&T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632209 Verze : 9
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 11. února 1944, tímto sestřelem se stal leteckým esem s 5 sestřely
Bojové hlášení
Nadpor. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 11. února 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: okolo 11:30
Místo: v okolí Saint Bierset
Počasí: 2/10 oblačnosti s velkými mezerami, strop ve výšce 8/10 000 stop, horizontální viditelnost excelentní
Typ NL: Me 109
nepřátelské ztráty: jeden zničený Me 109
Popis:

Letěl sem jako Groundhog (letka B, 62. perutě) Bílá 3 na F.O. 240. Byl vydán rozkaz k návratu domu. Groundhog Bílý Velitel provedl 180° levotočivý obrat a zavedl nás 1 000 stop pod bombardéry, jejichž nejnižší box byl ve výšce 22 000 stop. Ohlásil sem tři Me-109tky prolétající bombardovací formací na mé desáté hodině. Groundhog Bílý Velitel provedl levotočivý obrat směrem k nepříteli. Me-109tky střílely na B-17tky 20 mm kanóny a poté začali prudce klesat. Bílý Velitel neútočil a tak sem mu řekl, že s nimi jdu do střetu a ať mě kryje. Sklopil sem nos letadla a držel se dvou z nich. První stodevítka se odpoutala a druhá pokračovala v klesání až do 9 000 stop. Byl sem 250 yardů od něj a poslal mu olovo. Zapálil sem jeho přídavnou nádrž na břiše a všiml si několika zásahů na ocase. Odpadl mu kousek směrovky. Když sem se málem dostal před něj, přítáhl sem vší silou a provedl stoupavou zatáčku. Viděl sem jak letí stále rovně, vyrovnal na jeho šesté hodině a opět na něj zaútočil. Zaznamenal sem mnoho zásahů na trupu, kořenech křídel a ocasní části. Pak zahájil mírnou otáčku doprava, dal sem mu náskok, stiskl spoušť a zpozoroval další zásahy na pravé části trupu a pravém křídle. Začal se linout černý kouř z motorového lože. Poslal sem ještě pár dávek a pozoroval zásahy po celé 109. Kousky draku odpadávali a poslední dávkou sem ho zapálil mezi kokpitem a motorem. Odlétavali velké kusy trupu. Přerušil sem útok a začal stoupat. Udělal sem velký stoupavý obrat nad letadlem, které divoce hořelo. Viděl sem letadlo jak padá dolů a zřítilo se na zasněžené pole. Vybuchlo v obrovské explozi doprovázené velkým oblakem černého kouře. Letadlo bylo břidlicově šedé s černými výsostnými znaky.

Připojil sem se ke svému číslu a bezpodmínečně jsme letěli domu.

Nárokuju si jednu zničenou Me-109.


S.č. letadla: 42-75207

Spotřeba munice: 1 123 průbojně-zápalných a trasovacích (API&T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632582 Verze : 9
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 6. března 1944 (7. samostatný sestřel)
Nadpor. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 6. března 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: 12:45
Místo: severně od Dümmmerského jezera
Počasí: 5/10 oblačnosti s velkými mezerami, viditelnost dobrá
Typ NL: Fw 190
nepřátelské ztráty: jeden zničený Fw 190
Popis:

Letěl sem jako Groundhog (letka B, 62. perutě) Modrá 3 a provedli jsme setkání s bombardéry. Když Modrý Velitel narazil na strašáka ["Bogie" (neidentifikované letadlo, pravděpodobně nepřátelské) pozn. překladatele], já ho kryl zeshora a když se vracel, zamířil sem zpět k bombardérům. Nad Dümmerským jezerem, se ke mě přidala dvě letadla od 61. stíhací perutě a šli jsme si prohlídnout čtyři letadla letící pod náma. Ukázalo se, že jsou naše a jak stoupali, tak jsme jim dělali výškové krytí.

Potom sem se podíval na letadlo severně od Dümmerského jezera, které se ukázalo být B-17tkou, letící ve výšce 7 000 stop. Jak sem přitáhl a udělal obrat, všiml sem si Me-109tky směřující k bombardérům. Zaútočil sem na ní ze slunce, už sem se dostal do dostřelu, když si mě Němčour všiml a strhl to doleva do mraků. Pronásledoval sem ho a byl přímo za ním. V tom vlétl do kupy mraků, čekal sem nad ním odkud vyletí, ale už sem ho nespatřil. Poté sem přitáhl a po několika obratech nad bombardéry, sem uviděl další nepřátelské letadlo, Fw 190 směřující k bombardérům 5 000 stop podemnou.

Opět sem zaútočil ze slunce a vlétl pod něj, aby si mě nevšiml. Přitáhl sem pod něj a čekal sem dokud můj zaměřovač nebude ukazovat 300 yardů. Když sem zahájil palbu, jako první sem viděl velkou explozi, což byla nepochybně jeho přídavná nádrž pod břichem, kterou následovalo mnoho zásahů v trupu a na ocase. Jak sem pokračoval ve střelbě, viděl sem další a další zásahy kolem kořenů křídel a nepřátelské letadlo udělalo lehkou otáčku doleva. Předsadil sem a pokračoval v palbě, všiml sem si zásahů na levém křídle jak vyrovnal let.

Dolu na 2 000 stop, sem se znova ocitl na jeho šesté hodině. Vypálil sem další dávku, které způsobovali další zásahy a záblesky po celém trupu a byl sem nucel letět skrz trosky a kousky skla a ocele a potom se viděl pilota vyskočit na padáku, což bych udělal také. Jeho letadlo letělo přímo dolu ve 40° pádu, vypálil sem další dávku a pak se odpoutal. Sledoval sem jak nepřátelské letadlo havarovalo do hromady dříví podemnou.
Potom, když intenzita nepřátelského flaku stupňovala sem zavolal svému číslu a řekl mu, že letíme domů. Těsně předtím bylo mé letadlo zasaženo do stabilizátoru.

Viděl sem letku P-47ček od 63. stíhací perutě ve výšce 10 000 stop, tak sem jim zajišťoval výškové krytí celou cestu pryč, když doprovázeli osamělou B-17tku kus cesty přes Severní moře. Moje číslo mě celou dobu zeshora excelentně krylo. Me 109 byla břidlicově šedá a Fw 190 mořsky zelená.

Připisuji si jeden zničený Fw 190.


S.č. letadla: 42-75207

Spotřeba munice: 1 047 průbojně-zápalných a trasovacích (API&T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632643 Verze : 9
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 15. března 1944 (8. a 9. samostatný sestřel)
Nadpor. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 15. března 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: přibližně v 10:25
Místo: v okolí Dümmerského jezera
Počasí: 3/10 oblačnosti s velkými mezerami, s hranicí v 4 000 stopách, viditelnost dobrá
Typ NL: Fw 190
nepřátelské ztráty: dvě zničené a dvě poškozené Fw 190
Popis:

Letěl sem jako Groundhog (letka B, 62. perutě) Rudá Tři, bombardéry měli 10 minut zpoždění a tak se velitel naší skupiny rozhodl, že poletí napřed. U Dümmerského jezera sem se podíval dolu a spozoroval 10 nepřátelských letadel s podvěšenýma nádržema a 30 dalších, které se vynořili z mraků a oznámil sem je. Groundhog Rudý velitel mě následoval do útoku. Zaútočili jsme na ně ve výšce 10 000 stop. Pronásledoval sem dva skrz pokrývku mraků a viděl jak dělají pravotočivou zatáčku, předsadil sem a vypálil. Zapnul sem vstřikování vody a rychle se přibližoval, celou dobu sem střílel a ve vzdálenosti 50 stop nepřátelské letadlo explodovalo v oranžové ohnivé kouli. (1) Byl sem tak blízko, že sem musel tím prolétnout a měl sem od exploze celé letadlo černé.

Potom sem dokola pronásledoval jednu 190, ale nedostala zničující zásah. Viděl sem pár škrábanců, ale pak zmizela v mracích. Přitáhl sem, vyletěl z mraků a spozoroval Groundhog Rudá dva, tak sem se k němu přidal. Uviděl sem další dvě 190 a tak sem na ně zaútočil. Dostali jsme se do Lufberryho kruhu a když sem přitahoval viděl sem jak se za Groundhog Rudá dvě přilepila 190tka. Když na ní zaútočil, okamžitě to strhla do mraků. Nezaznamenal sem žádnej zásah.

Potom sem pronásledoval 190tku do mraků. Poslal sem mu dávku, ve chvíli kdy vletěl do mraků, všiml sem si několika zásahů na křídlech. Přitáhl sem a přidal se k letce Groundhog. Uviděl sem dvě vedle sebe letící Fw 190tky, prolétající přímo podemnou. Zavolal sem Groundhog Rudému veliteli a on spolu se svým číslem mě následovali. Němčouři se rozdělili do dvou směrů. Velitel a jeho číslo pronásledovali toho nalevo, já toho napravo. Ocitl se prakticky předemnou a tak sem musel zaškrtit plyn a turbo a udělat těsnou stoupavou zatáčku a dostal sem se za jeho ocas. Vypálil sem dávku ze vzdálenosti 200 yardů a uviděl mnoho zásahů. 190tka poté vystoupala do 2 000 stop a převrátila se na záda. Následoval sem ho a když sem viděl že se chystá k půlobratu, natočil sem se doprava a udělal 180° spirálu. Ve výšce okolo 500 stop se pokusil proletět a udělal výkrut. V polovině otáčky narazil do země vedle farmy. Benzín se rozprskl a divoce vzplál. (2)

190tky měli trámové kříže bíle ohraničené, takže jejich identifikace podle znaků byla velmi těžká. Kapotu, břicho, směřovku a výškovku měli natřeno zářivou červenou barvou. trup byl natřen světle šedou.

Připisuji si dvě zničené Fw 190tky a dvě poškozené.


S.č. letadla: 42-75207

Spotřeba munice: 1 540 průbojných a zápalných (AP&I)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632769 Verze : 9
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 16. března 1944 (10. a 11. samostatný sestřel)
Nadpor. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 16. března 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: přibližně v 11:05
Místo: v okolí Saint Dizier
Počasí: 8-9/10 oblačnosti, s hranicí v 5-6 000 stopách, viditelnost dobrá
Typ NL: Fw 190
nepřátelské ztráty: dvě zničené Fw 190
Popis:

Letěl sem jako Groundhog (letka B, 62. perutě) Rudá Tři a jak jsme se setkali s bombardéry, všimli jsme si víc jak 30 teček před nima. Němčouři rozdělili své síly, ve dvou stečích zaútočili na vedoucí box a střetli se s letkou A. Pak se síly přesunuli a napadli box přímo před náma. Groundhog (letka B), dělal krytí zatímco zbylé 2 perutě se střetli s nepřítelem. Všude byl klid dokud sem nespatřil dvě letky neznámých letadel stoupajících velmi napravo od B-17tek. Oznámil sem je Veliteli své letky (Groundhog Red Leader) a letěli jsme se prozkoumat.

Letěli jsme ze slunce a rozpoznali jsme nepřátelská letadla. Letěli ve dvou formacích po třech ve "Véčkové formaci" srovnané vedle sebe. Napadl sem letku vlevo. Klesl sem pod letku, přitáhl a mířil a číslo 3. Čekal sem dokud nevyplnil celý zaměřovač a pak sem vypálil dlouhou dávku. 190tka byla zarámovaná zásahy. Sklouzl se na křídlo a ve spirále klesal přímo k zemi s kouřem a ohněm linoucím se z motoru. (1)

Přitáhl sem za zbývající dva, mával křídly a rovnal se za číslo 2, ale zatočil ostře doprava. Velitel letky letěl stále rovně, tak sem zapnul vstřikování vody, přiblížil se k jeho 6. hodině a zase ji vypnul. Vypálil sem a zaznamenal zásahy po kořenech křídel a trupu. Potom přešel do lehké pravé zatáčky a já pokračoval ve střelbě. Zásahy svítili po celé kapotáži motoru až po přepážku. Udělal tři sudové výkruty a ze 190 se vyvalili plameny. Pokračoval ve spirále směrem dolu, kouř a plameny se linuly z letadla. S žádným dalším nepřítelem poblíž sem ho dlouho sledoval. Letěl přímo dolu a rozplácl se na poli blízko města. (2) Návrat domu byl už nezáživný. Moje číslo pronásledovalo tu 190tku, která se odpojila a už sem ho neviděl. 190tky byly břidlicově šedé. Měli i linkování kolem trámových křížů na křídlech.

Připisuji si dvě zničené Fw 190tky.


S.č. letadla: 42-75207

Spotřeba munice: 1 132 průbojných a zápalných (AP&I)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632777 Verze : 5
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 15. dubna 1944 (12. a 13. samostatný sestřel)
Kapt. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 15. dubna 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: přibližně v 14:30
Místo: v okolí Altonu
Počasí: mlhavé
Typ NL: Me 109 a Fw 190
nepřátelské ztráty: jeden zničený Me 109 a jeden zničený Fw 190
Popis:

Letěl sem jako Groundhog velitel (letka B, 62. perutě). Tři perutě se rozdělili a zamířili k vytipovaným pozemním cílům. Slétl sem k předměstí Hamburku v klesavém letu. Překročil sem řeku Altonu. Zde sem si všiml mnoha zaparkovaných nepřátelských letadel. Vydal sem rozkaz odhodit přídavné nádrže. Groundhog Bílý Tři oznámil neznámá letadla na 9. hodině a tak jsme letěli to prozkoumat. Začal jsem střet se sluncem v zádech. Byli ve výšce 5 000 stop, šest letadel těsně vedle sebe, jedno stranou na levém křídle a dvě stranou na pravém křídle. Klesl sem pod toho nalevo a identifikoval ho jako Me 109 s hranatými křídly (taková křídla měla verze E, od verze F byla křídla se zaoblenými konci, pozn. překladatele). Nevšiml sem si žádných podpěr pod výškovkou. Začal sem s palbou na 350 yardech a skončil na 200 yardech. Většina zásahů se koncentrovala kolem zadní části motoru a spodku kokpitu. 109tka vypadala jako by se zastavila ve vzduchu a všiml sem si několika explozí vycházejících před kokpitem. Přešla do pravé zatáčky, z té potom do střemhlavého pádu, ve kterém začala hořet a odpadávali z ní velké kusy. (1) Poté sem napadl Fw 190 s palbou pod úhlem 90°. Dosáhl sem několika zásahů a provedl 270° zatáčku na jeho vnitřní stranu. Poté vyrovnal a jak sem ho stíhal, všiml sem si 109, kterou sem předtím sestřelil jak se zřítila po mé levé ruce.

Zapnul sem vstřikování vody a celkem rychle sem se přiblížil ke 190, která se přitiskla k zemi a těsně míjela stromy před sebou. Pokračoval sem v palbě krátkýma dávkama a pokaždé sem ho zasáhl. Při jedné z mých posledních dávek sem dosáhl mnoha zásahů, mezitím se jedna Fw 190tka dostala za můj ocas, ale byla příliš daleko, než aby napáchala nějakou škodu. Stále sem střílel na 190tku před sebou, všiml sem si černého kouře vycházející z trupu. Konečně nepřátelské letadlo narazilo levým křídlem do stromu, roztočilo se a převrátilo se do stromů. (2) 190tka za mnou začínala být celkem nebezpečná a tak sem se obrátil pro ní. Pokusil se jít po mě a udělali jsme jednu obrátku. Utahovali jsme celou dobu. Využil sem zbytky munice na něj při střelbě s hodně velkou opravou, kde sem nedosáhl žádného zásahu. Když mi došla munice, zapnul sem vstřikování vody a zahájil úzkou stoupavou spirálu. Nepřátelské letadlo to ve 4 000 stopách vzdalo, když sem ho přestoupal a přetočil. Poté sem vyrazil na východ, setkal se se svým číslem a zamířil domů.

Němčouři se projevili jako velmi agresivní a velice zruční se svými letadly.

Připisuji si jednu zničenou Me 109 a jednu zničenou Fw 190tku.


S.č. letadla: 42-25512

Spotřeba munice: 1 640 průbojných, zápalných a trasovacích (AP/I/T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#632841 Verze : 3
Hlášení Freda J. Christensena o souboji ze dne 27. června 1944 (14. samostatný sestřel)

Kpt. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 27. června 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: přibližně v 20:30
Místo: v okolí La Perthe, Cambrai & Lens
Počasí: Oblačnost 7/10 ve výšce 7 000 stop
Typ NL: Me 109
nepřátelské ztráty: jeden zničený Me 109
Popis:

Letěl sem jako Platform velitel (letka A, 62. perutě) a zajišťoval sem výškové krytí veliteli skupiny Fairbanksovi, zatímco on bombardoval letiště v okolí La Perthe. Číslo 4 jeho druhé letky se setkalo se stodevítkou a tak sem mu sletěl pomoct a nouzově sem odhodil bomby. Když jsme dorazili, během zatáčky jsme narazili na dvacet plus. Moje letka zůstala nedotčená a stíhal sem stodevítku asi 10 mil než sem ji ztratil v oblačnosti. Začal sem se vracet k letišti, když sem spatřil stodevítku a začal ji pronásledovat. Zrovna ve chvíli, kdy sem chtěl stisknout spoušť se schoval v oblačnosti. Přitáhl sem za ním, ale zůstal v mracích. Poté sem dal svou letku dohromady a šel po dalších dvou stodevítkách. Taky se schovali v mracích. Vracel sem se k cíli, kde sem pronásledoval pár dalších, kteří ale všichni unikli do mlhy. Pokryli jsme oblast a začali se vracet domů.

Mezi Cambrai a Lens jsme byli napadeni čtveřicí stodevítek. Mé číslo 4 to odskákalo a tři se mu pověsili za ocas. Čtvrtý (Němec) se snažil dostat za mé číslo tři. Zaútočil jsem na něj a on zatočil na druhou stranu. Vypálil jsem na něj s 20° předsazením z 300 yardů a pěkně jsem jej zasáhl první dávkou. Byla tam neuvěřitelná koncentrace zásahů od přídě až po ocas a těsně za kokpitem došlo k explozi. Stodevítka pak šla dolů pod úhlem 60° zcela zahalená plameny. Pak jsem viděl dvě ze zbývajících stodevítek, jak se zvratem odpoutaly. Když jsem se s číslem 3 přiblížil k poslední stodevítce, která kroužila v souboji s mým číslem 4, (Němec) provedl zvrat a začal klasický letecký souboj, při kterém jsme sklesali ze 7000 stop až dolů k zemi. Byl velmi zkušený a ani na sekundu nám nedal šanci střílet. Nakonec jsme jej ztratili poté, co v 1500 stopách udělal zvrat a ztratil se v oparu. Odvalem jsem šel dolů, klesání jsem vybral pod úrovní vršků korun stromů a přitom jsem řval jako blázen, abych neměl blackout. Dal jsem dohromady letku a zamířil jsem domů. Bílá 3 zaostával, tak jsem provedl 360° zatáčku a zařadil se k němu. Pak zpozoroval stodevítku chystající se přistát na letišti u Lens. Ztratil ho v baráži flaku. Pak jsem zamířili domů bez dalšího incidentu a s velmi malou zásobou paliva.

Připisuji si jednu zničenou Me 109.


S.č. letadla: 42-26628

Spotřeba munice: 416 průbojně-zápalných a trasovacích (API/T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#633956 Verze : 7
Hlášení Freda J. Christensena o souboji z 5. července 1944 (15. samostatný sestřel)

Kpt. Fred J. Christensen
Typ akce: Bojová
Datum: 5. červenec 1944
Jednotka: 62. stíhací peruť
Čas: přibližně v 15:45
Místo: v okolí severně od Evreux
Počasí: 8/10 oblačnosti
Typ NL: Fw 190
nepřátelské ztráty: jeden zničený Fw 190
Popis:

5. června jsem vedl letku Platform (letka A, 62. perutě). Bombardéry měly 30 minut zpoždění a navíc silný doprovod. Zatočil jsem se svou letkou doprava a hledal jsem letouny, které se připravovaly na vytvoření formací. Když jsme dorazili k Evreux, spatřil jsem osamělý Fw 190 nad mraky. Oznámil jsem letce, že útočím, ať mě zajistí krytí. Když jsem se k Fw 190 přiblížil, tak napikoval do mraku a já jsem přitáhl a pozoroval ho. Pak jsem uviděl více než 15 stodevadesátek jak krouží nad letištěm a formují se tak, jak to děláme my. Potom jsem píchl mraky, vybral si dva Fw 190 a začal je stíhat. Podíval jsem se dozadu (zpozoroval Němce) a ohlásil je mému wingmanovi (nadpor. Pierce), který sestřelil jednoho za mým ocasem. Zbývajícího pronásledoval Rudý velitel (nadpor. Robert C. Cherry).

Mou dvojici jsem pronásledoval asi 5 minut a přestože byli mimo dostřel, vystřelil jsem nad ně dlouhou dávku. Viděl jsem zásahy na letadle, byli jsme už hodně nízko, ještě trochu klesl, levou polovinou křídla zachytil o komín ve městě. Rozmáznul se po celé délce hlavní ulice. Udělal sem 360° zatáčku a chvíli ho pozoroval jak hoří. Chvíli jsem stoupal podél Sény. Když jsem přiblížil k Rouen, uviděl jsem pár stodevítek. Poté jsem zpozoroval 8 nebo 9 dalších, které letěly nade mnou. V té chvíli jedna stodevítka prolétla dolů mrakem pode mě, pověsila se na vrtuli a vypálila hodně 20mm dávek. Jeden z granátů zasáhl levou polovinu křídla, což mi snížilo rychlost. Tak jsem se otočil a hnal jsem ho zpátky k Paříži ale ztratil jsem ho v mracích. Fairbankse jsem o těchto ´babies´ informoval a zamířil jsem domů. Stodevítky měly skvrnitou kamufláž v šedé a světle hnědé - stodevadesátky byly v zelené a modré kombinaci.

Připisuju si jednu zničenou Fw 190tku.


S.č. letadla: 42-26628

Spotřeba munice: 360 průbojně-zápalných a trasovacích (API/T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#633957 Verze : 4
Sestřely Fredericka Josepha "Rat top" Christensena

datum
jednotka
letadlo
soupeř
26.11.1943
62 FS / 56 FG
P-47C-2RE, s.č. 41-6193, LM-B
Bf 110 (znič.)
01.12.1943
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
Bf 109 (znič.)
05.01.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
Fw 190 (znič.)
04.02.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
Fw 190 (znič.)
11.02.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
Bf 109 (znič.)
20.02.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
1/2 Do 217 (znič.)
Ju 88 (znič.)
06.03.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
Fw 190 (znič.)
15.03.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
2x Fw 190 (znič.)
2x Fw 190 (pošk.)
16.03.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-10RE, s.č. 42-75207, LM-C
Fw 190 (znič.)
15.04.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-21RE, s.č. 42-25512, LM-Q
Fw 190 (znič.)
Bf 109 (znič.)
27.06.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-25RE, s.č. 42-26628, LM-C
Bf 109 (znič.)
05.07.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-25RE, s.č. 42-26628, LM-C
Fw 190 (znič.)
07.07.1944
62 FS / 56 FG
P-47D-21RE, s.č. 42-25522, LM-H
6x Ju 52 (znič.)


www.cieldegloire.com
URL : https://www.valka.cz/Christensen-Frederick-Joseph-t226304#634360 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více