Název: Name: | Lockheed Martin F-16E Desert Falcon | |
Originální název: Original Name: | Lockheed Martin F-16E Desert Falcon | |
Kategorie: Category: | víceúčelový bojový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.2004-DD.MM.2007 Lockheed Martin Corp., Fort Worth, Texas | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.2004-DD.MM.2007 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 55 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 06.08.2004 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ~9979 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ~13154 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ~20865 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9.45 m | |
Délka: Length: | 15.04 m | |
Výška: Height: | 5.09 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 27.87 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | dvouproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | General Electric F110-GE-132 - maximální tah bez přídavného spalování: 84,52 kN - maximální tah s přídavným spalováním: 144,57 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | trup + křídlo: 3986 l přítrupové nádrže: 1703 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2145 km/h v 12192 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 254+ m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 18288+ m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 49891) km | |
Výzbroj: Armament: | rotační kanón M61A1 Vulcan se zásobou 511 kusů munice maximální hmotnost výzbroje 7700+ kg na 11 závěsnících střely: 6x AIM-9M Sidewinder 6x AIM-120B/C AMRAAM 6x AGM-65D/G Maverick 4x AGM-88 HARM pumy: 8x CBU-105/B 4x GBU-10/B 6x GBU-12/B 4x GBU-24/B 4x GBU-31/B ostatní: AN/AAQ-32 | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) maximální přeletová vzdálenost | |
Zdroje: Sources: | - |
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-Martin-F-16E-Desert-Falcon-t22588#396107Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Lockheed Martin F-16E/F Desert Falcon (Block 60)
Jedná se zatím o poslední modifikaci letounů řady F-16. Oproti předcházející verzi C/D došlo k zásadním úpravám v konstrukci a avionice. Jednou z modifikací je i možnost používat přítrupové (konformní) přídavné nádrže. Pro novou variantu se původně uvažovalo ponechat označení C/D, ale kvůli rozsáhlým změnám oproti předcházejícím verzím bylo nakonec zvoleno nové typové označení F-16E / F-16F. Pohon letounu zajišťuje proudový motor General Electric F110-GE-132. Přepracovaný kokpit je osazen trojicí barevných displejů s rozměry 5x7 palců (12,7 x 17,8 cm). Letoun je vybaven systémem pro REB typu AN/ALQ-165 a radiolokátorem s elektronicky vychylovanou vlnou AN/APG-80 vyráběným firmou Northrop Grumman. Co se týká výzbroje, letoun může nosit stejnou leteckou munici jako F-16C Block 50.
Zatím jediným uživatelem těchto letounů se stalo letectvo Spojených Arabských Emirátů, které objednalo 80 letounů (55 v jednomístné verzi E a 25 dvoumístných F). Proto se lze setkat s označením Desert Falcon. Tyto stroje byly vybrány na základě výběrového řízení konaného v polovině devadestátých let, do jehož finále se dostal letoun F-16 a francouzský Rafale. Vítězem byl v září 1996 vyhlášen právě americký typ. První let Desert Falconu (ve verzi F) se uskutečnil 6. prosince 2003 z továrního letiště společnosti Lockheed Martin ve Fort Worthu. Letoun byl řízen zkušebním pilotem továrny, Stevem Barterem.
Spojené Arabské Emiráty zakoupily ke svým Falconům výzbroj v celkové hodnotě 2 miliardy USD. Jedná se o 491 PLŘS AIM-120B AMRAAM, 267 PLŘS AIM-9M Sidewinder, 163 protiradiolokačních AGM-88 HARM, 1,163 protizemních ŘS AGM-65D/G Maverick, laserem naváděné pumy, 20 mm munici do kanonů M61 Vulcan a další vybavení.
Prvních deset Desert Falconů přistálo na základně v SAE 3. května 2005. Výcvik prvních pilotů započal u 162th Fighter Wingu (spadá pod ANG) v arizonském Tusconu na počátku roku 2004 a skončil v dubnu 2005. Letouny jsou dislokované na základně Al Dhafra (Abú Zabí), kde slouží v řadách 1., 2., a 3. letky.
F-16E (taktické číslo 3033) přistává na Nellis AFB, cvičení Red Flag 09-5, srpen 2009.
Jedná se zatím o poslední modifikaci letounů řady F-16. Oproti předcházející verzi C/D došlo k zásadním úpravám v konstrukci a avionice. Jednou z modifikací je i možnost používat přítrupové (konformní) přídavné nádrže. Pro novou variantu se původně uvažovalo ponechat označení C/D, ale kvůli rozsáhlým změnám oproti předcházejícím verzím bylo nakonec zvoleno nové typové označení F-16E / F-16F. Pohon letounu zajišťuje proudový motor General Electric F110-GE-132. Přepracovaný kokpit je osazen trojicí barevných displejů s rozměry 5x7 palců (12,7 x 17,8 cm). Letoun je vybaven systémem pro REB typu AN/ALQ-165 a radiolokátorem s elektronicky vychylovanou vlnou AN/APG-80 vyráběným firmou Northrop Grumman. Co se týká výzbroje, letoun může nosit stejnou leteckou munici jako F-16C Block 50.
Zatím jediným uživatelem těchto letounů se stalo letectvo Spojených Arabských Emirátů, které objednalo 80 letounů (55 v jednomístné verzi E a 25 dvoumístných F). Proto se lze setkat s označením Desert Falcon. Tyto stroje byly vybrány na základě výběrového řízení konaného v polovině devadestátých let, do jehož finále se dostal letoun F-16 a francouzský Rafale. Vítězem byl v září 1996 vyhlášen právě americký typ. První let Desert Falconu (ve verzi F) se uskutečnil 6. prosince 2003 z továrního letiště společnosti Lockheed Martin ve Fort Worthu. Letoun byl řízen zkušebním pilotem továrny, Stevem Barterem.
Spojené Arabské Emiráty zakoupily ke svým Falconům výzbroj v celkové hodnotě 2 miliardy USD. Jedná se o 491 PLŘS AIM-120B AMRAAM, 267 PLŘS AIM-9M Sidewinder, 163 protiradiolokačních AGM-88 HARM, 1,163 protizemních ŘS AGM-65D/G Maverick, laserem naváděné pumy, 20 mm munici do kanonů M61 Vulcan a další vybavení.
Prvních deset Desert Falconů přistálo na základně v SAE 3. května 2005. Výcvik prvních pilotů započal u 162th Fighter Wingu (spadá pod ANG) v arizonském Tusconu na počátku roku 2004 a skončil v dubnu 2005. Letouny jsou dislokované na základně Al Dhafra (Abú Zabí), kde slouží v řadách 1., 2., a 3. letky.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Lockheed Martin F-16E Desert Falcon |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-16E (taktické číslo 3033) přistává na Nellis AFB, cvičení Red Flag 09-5, srpen 2009.
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-Martin-F-16E-Desert-Falcon-t22588#85475Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.