Název: Name: | Suchoj Su-7BKL | |
Originální název: Original Name: | Сухой Су-7БКЛ | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1965-DD.MM.1972 Komsomolskoamurský letecký závod č. 126, Komsomolsk na Amuru / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1965-DD.MM.1969 DD.MM.1971-DD.MM.1972 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 274 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1961 (S22-4) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 9097 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 12550 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 15090 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,31 m | |
Délka: Length: | 16,80 m | |
Výška: Height: | 4,99 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 34,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Saturn AL-7F1-250 (Сатурн АЛ-7Ф1-250) - maximální tah bez přídavného spalování: 66,69 kN - maximální tah s přídavným spalováním: 94,14 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3220 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2150 km/h v 13000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 790 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 160 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,4 min do 10000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 17600 m | |
Dolet: Range: | 12001) km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1650 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kanón NR-30 se zásobou 2x 80 nábojů maximální hmotnost výzbroje 2500 kg na 6 závěsnících výzbroj: 8U69 FAB-100 OFAB-100 ZAB-100 FAB-250 OFAB-250 FAB-500 RBK-100 RBK-250 RBK-500 UB-16-57 UB-32-57 S-3K S-24 PTB-600 PTB-900 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) s 1000 kg pum a přídavnými nádržemi kódové označení NATO: Fitter-A | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Y.: Sukhoi Su-7/-17/-20/-22, Aerofax 2004 https://www.airwar.ru/enc/fighter/su7bkl.html https://www.sukhoi.org/eng/planes/museum/su7/lth/ |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#162246Verze : 0
Vzhledem k vyostřující se mezinárodní situaci v 50. a 60. letech hledalo letectvo VVS nový výkonnější taktický bombardér schopný provádět i jaderné útoky, který by v roli taktického jaderného bombardéru mohl nahradit starší letouny Il-28. Nakonec bylo rozhodnuto tento bombardér vytvořit modernizací stávající výrobní série Su-7. Za základ byl vzat drak letounu Su-7BM. U toho došlo k zvětšení objemu palivových nádrží a rozšíření původního počtu 4 zbraňových závěsníků na 6 (přibyly dva závěsníky pod křídlo), přičemž v případě nutnosti provádět jaderné útoky byly trupové závěsníky demontovány a nahrazeny jediným centrálním závěsníkem s adaptérem pro taktickou jadernou pumu.
Vzhledem k nutnosti provádět jaderné údery z bezpečné vzdálenosti od cíle bylo rozhodnuto, že tyto útoky budou prováděny ve 45° stoupání. Aby byla zaručena maximální přesnost těchto úderů byl stávající kritizovaný zaměřovací systém letounu Su-7BM nahrazen novým zbraňovým počítačem PBK-2. Tento počítač dokázal přesně propočítat čas pro odhoz bomb ve stoupání a tak snížit zátěž kladenou při tomto manévru na pilota.
Protože se počítalo s tím že tyto letouny budou muset operovat z nezpevněných vzletových ploch byl podvozek letounu vybaven koly s novými širšími nízkotlakými pneumatikami a doplněn hydraulicky vysouvatelnými lyžinami, které se povelem z kabiny vysunuly do výšky 1,5 cm nad spodní úrovní kola a tak zabránili jeho zapadnutí a odtržení. Po těchto úpravách měl podvozek pochopitelně větší tloušťku než byla hloubka hlavních podvozkových šachet v křídlech. Tento problém byl nakonec vyřešen rekonstrukcí krytů podvozkových šachet na kterých se objevily charakteristické boule kryjící lyžiny. Všechny tyto úpravy se projevily vyšší hmotností letounu a jeho větší tupostí při akrobacii. K této tuposti také přispěl změněný způsob ovládání brzdících štítků letounu kdy byl původní spojitý (dokud bylo stisknuto tlačítko na POM, docházelo k vysouvání štítků a jejich udržování v otevřené poloze, po uvolnění se štítky automaticky zatahovaly) ovládací systém nahrazen dvoupolohovým systémem kdy existovala pouze poloha úplného zatažení nebo úplného vysunutí štítků. Proto nebyly letouny Su-7BKL příliš oblíbené při výcviku a při akrobatickému předvádění a pro tyto příležitosti byly nahrazeny letouny Su-7BM.
Vzhledem k nutnosti provádět jaderné údery z bezpečné vzdálenosti od cíle bylo rozhodnuto, že tyto útoky budou prováděny ve 45° stoupání. Aby byla zaručena maximální přesnost těchto úderů byl stávající kritizovaný zaměřovací systém letounu Su-7BM nahrazen novým zbraňovým počítačem PBK-2. Tento počítač dokázal přesně propočítat čas pro odhoz bomb ve stoupání a tak snížit zátěž kladenou při tomto manévru na pilota.
Protože se počítalo s tím že tyto letouny budou muset operovat z nezpevněných vzletových ploch byl podvozek letounu vybaven koly s novými širšími nízkotlakými pneumatikami a doplněn hydraulicky vysouvatelnými lyžinami, které se povelem z kabiny vysunuly do výšky 1,5 cm nad spodní úrovní kola a tak zabránili jeho zapadnutí a odtržení. Po těchto úpravách měl podvozek pochopitelně větší tloušťku než byla hloubka hlavních podvozkových šachet v křídlech. Tento problém byl nakonec vyřešen rekonstrukcí krytů podvozkových šachet na kterých se objevily charakteristické boule kryjící lyžiny. Všechny tyto úpravy se projevily vyšší hmotností letounu a jeho větší tupostí při akrobacii. K této tuposti také přispěl změněný způsob ovládání brzdících štítků letounu kdy byl původní spojitý (dokud bylo stisknuto tlačítko na POM, docházelo k vysouvání štítků a jejich udržování v otevřené poloze, po uvolnění se štítky automaticky zatahovaly) ovládací systém nahrazen dvoupolohovým systémem kdy existovala pouze poloha úplného zatažení nebo úplného vysunutí štítků. Proto nebyly letouny Su-7BKL příliš oblíbené při výcviku a při akrobatickému předvádění a pro tyto příležitosti byly nahrazeny letouny Su-7BM.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#165606Verze : 0
U nás létaly verze Su-7BM a Su-7BKL. Rozdílů mezi nimi je pochopitelně více ale nejmarkantnější jsou tyto:
1) Přidání další dvojice závěsníků na křídlech (nosnost 250kg) tj. rozšíření původního celkového počtu čtyř závěsníků (dva pod trupem,dva pod křídly,každý s nosností 500kg) na 6 (dva pod trupem,čtyři pod křídly)
2) Instalace hydraulicky ovládaných lyžin na hlavní podvozkové nohy pro možnost přistávání na neupravených a měkkých přistávacích plochách (lyžiny se vysunuly na úroveň přibližně 1,5cm od spodní strany kola a zabránily přílišnému zapadnutí kola do přistávací plochy)
3) Použití širších pneumatik pro přistávání na neupravených plochách
4) Do spodní části SOP přibylo pouzdro pro dva stuhové brzdící padáky (původně byly umístěny ve schránce pod trupem)
5) Možnost demontáže trupových závěsníků a jejich nahrazení jedniným centrálním závěsníkem s adaptérem pro nesení taktické jaderné pumy
6) Změna způsobu ovládání brzdících štítů kdy bylo původní spojité (štíty se vysouvají po stisknutí a držení tlačítka ovládání brzdících štítů na POMu,po jeho uvolnění se automaticky zatahují) ovládání jejich vysunutí změněno na dvoustavové (plné vysunutí nebo zatažení bez mezipoloh).Tato úprava byla později kritizována protože ztěžovala skupinové a předváděcí létání.
7) Instalace nového zaměřovacího počítače pro usnadnění bombardování ve stoupání 45° (pro použití při jaderných úderech) a 125° (tzv.bombardování přes rameno).
1) Přidání další dvojice závěsníků na křídlech (nosnost 250kg) tj. rozšíření původního celkového počtu čtyř závěsníků (dva pod trupem,dva pod křídly,každý s nosností 500kg) na 6 (dva pod trupem,čtyři pod křídly)
2) Instalace hydraulicky ovládaných lyžin na hlavní podvozkové nohy pro možnost přistávání na neupravených a měkkých přistávacích plochách (lyžiny se vysunuly na úroveň přibližně 1,5cm od spodní strany kola a zabránily přílišnému zapadnutí kola do přistávací plochy)
3) Použití širších pneumatik pro přistávání na neupravených plochách
4) Do spodní části SOP přibylo pouzdro pro dva stuhové brzdící padáky (původně byly umístěny ve schránce pod trupem)
5) Možnost demontáže trupových závěsníků a jejich nahrazení jedniným centrálním závěsníkem s adaptérem pro nesení taktické jaderné pumy
6) Změna způsobu ovládání brzdících štítů kdy bylo původní spojité (štíty se vysouvají po stisknutí a držení tlačítka ovládání brzdících štítů na POMu,po jeho uvolnění se automaticky zatahují) ovládání jejich vysunutí změněno na dvoustavové (plné vysunutí nebo zatažení bez mezipoloh).Tato úprava byla později kritizována protože ztěžovala skupinové a předváděcí létání.
7) Instalace nového zaměřovacího počítače pro usnadnění bombardování ve stoupání 45° (pro použití při jaderných úderech) a 125° (tzv.bombardování přes rameno).
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#164709Verze : 0
Su-7BKL ("červená 15"), Ústřední muzeum vojenského letectva Ruské federace, Monino, 2006.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#186691Verze : 1
Snake
MOD
Su-7BKL s evidenčním číslem 6427 v leteckém muzeu ve Vyškově (fotografie ©Radek Havelka).
![]()
![]()
![]()
![]()





URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#186721Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Su-7BKL čs.letectva
Zdroj : archív autora ( Propagačný materiál na nástenky ... )
Mechanici vkladajú padák do púzdra.
Zdroj : archív autora ( Propagačný materiál na nástenky ... )
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Mechanici vkladajú padák do púzdra.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#350843Verze : 0
Su-7BKL 65?? československého letectva, vlevo je patrná cisterna CAPL-15.
Autor: Jindra Halásek
Web autora : https://www.leteckemotory.cz/pilot/fotogalerie/
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Autor: Jindra Halásek
Zdroj:
https://www.leteckemotory.cz/pilot/
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Suchoj Su-7BKL [kód NATO: Fitter-A] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Jindra Halásek |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | https://www.leteckemotory.cz/pilot/fotogalerie/ |
Web autora : https://www.leteckemotory.cz/pilot/fotogalerie/
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#505892Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.