Main Menu
User Menu

Soko G-2A Galeb

Соко Г-2А Галеб

     
Název:
Name:
Soko G-2A Galeb
Originální název:
Original Name:
Соко Г-2А Галеб
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1961-DD.MM.1985 Soko Metalopreradživačka industrija bez ograničene odgovornosti, Mostar /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1961-DD.MM.1985
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
248
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1961
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2620 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3488 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4178 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,62 m
Délka:
Length:
10,34 m
Výška:
Height:
3,28 m
Plocha křídla:
Wing Area:
19,43 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Viper 11 Mk.22-6 o tahu 11,12 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
700 l
2x 200 l nádrž na konci křídla
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
756 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
730 km/h v 6000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
22.9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,2 min do 9000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1240 km
Výzbroj:
Armament:
2x kulomet Browning M3 ráže 12,7 mm, 80 ran každý


2x 100kg puma nebo
2x 127mm raketa VRZ-157 nebo
4x 57mm raketa
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane's, London 1975.
Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1982-83. Jane's Publishing Company, London 1983. ISBN 0-7106-0748-2.
Němeček, Václav. Soko G2-A Galeb, L+K 1969/05.
www.vojska.net
URL : https://www.valka.cz/Soko-G-2A-Galeb-t22126#182620Verze : 0
(©Radek Havelka)
Soko G-2A Galeb -


URL : https://www.valka.cz/Soko-G-2A-Galeb-t22126#83966Verze : 0
MOD
Přidám pár fotek z maďarského leteckého dne v roce 2003, jsou více odpovídající cvičnému éru.
Soko G-2A Galeb -


Soko G-2A Galeb -


Soko G-2A Galeb -


URL : https://www.valka.cz/Soko-G-2A-Galeb-t22126#83998Verze : 0
Diskuse
S projektem se začalo v vzduchotechnyckem institutu roku 1957.
Prvni let se datoval 5 mesic roku 1961,a pilotem byl kpt. Ljubomir Zekavica.To se letadlo jeste označovalo jako G-1 a od standardniho G-2 se lišilo v tom ze G-1 mel 3 trupove nadrze a normalni G-2 ma 2 trupove a po jednu na konci kridla.
Roku 1964 se začalo s vyrobou pro SFRJ.,čimž se stal Galeb prvnim proudovim domacim strojem v YU vyrabenim serijove(prvni proudovi letoun v YU. byl Ikarus 451M).
Roku 1965 vstupuje do službi v letectvu SFRJ.
Roku 1974. se zacalo i s vyrobou Galebu pro Libiji a Zambiju.
Posledni vyrobeny kus v Bosenskem Mostaru byl vyroben ROKU 1985.
Dohromady bylo vyrobeno 248 kusu a od toho 132 bylo pouzivano v SFRJ.
Max. rychlost byla 812km/h ale to bylo dosazeno na letadle bez nadrzi na konci kridel a letadlo take nebylo nabarvene.
Galeb byl pro svoji jednoduchost velice oblibeni v letectvu YU. Nektere Galebi meli i po 5000 naletanych hodinach.Galeb ktery je v Belehradskem leteckem muzeju ma na svem konte 6200letovich hodin.Skoro všechny Galebi se pouzivali hlavne k vyuce pilotu.


Co se zbrani tiče ,kombinace byla :


2x 12,7mm Colt-Browning M3
4 × 57 mm rakety
4 × 115 kg bombi nebo 2 × 225 kg
URL : https://www.valka.cz/Soko-G-2A-Galeb-t22126#421961Verze : 0
.
Soko G-2A Galeb - Bosensky Galeb z letište Zalužany pobliž Banja Luky kdysi davno. Neletyjou hodne dlouho.

Bosensky Galeb z letište Zalužany pobliž Banja Luky kdysi davno. Neletyjou hodne dlouho.
Soko G-2A Galeb -


URL : https://www.valka.cz/Soko-G-2A-Galeb-t22126#421962Verze : 0