Název: Name: | JAWA 250 typ 11 | |
Originální název: Original Name: | JAWA 250 typ 11 | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1946-DD.MM.1954 Zbrojovka Ing. F. Janeček, n. p., Praha / | |
Období výroby: Production Period: | 01.09.1946-01.03.1954 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | desetitisíce | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1944 | |
Počet míst k sezení: Troop Seating Capacity: | 2 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight: | 125 kg | |
Užitečné zatížení: Payload: | 100 kg | |
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | 112 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 2010 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 600 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 945 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | dvoutaktní, vzduchem chlazený motor | |
Výkon: Power: | 6,70 kW při 4250 ot/min | |
Převodovka: Gearbox: | 4 rychlosti | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 13 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 100 km/h | |
Spotřeba paliva: Fuel Consumption: | 3,5 l/100 km | |
Jízdní dosah: Cruising Range: | ? km | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Technická dokumentace k typu |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Jawa 250 Perak vojak
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#610510Verze : 5
Krátká historie
Motocykl Jawa „Pérák“ je legendární stroj, který měl v době svého vzniku pro tehdejší Československo i Evropu ohromný význam. Jeho vznik datujeme do roku 1942, kdy v utajení vznikaly první prototypy (o tomto informoval například i článek z časopisu Motorcycle 11/1945 www.motomagazin.cz ). Šéfem konstrukce byl Ing. Josef Jozíf. Vznik nové konstrukční školy se datuje do roku 1939, kdy byla vyslovena základní myšlenka a teorie směřování vzhledu a konstrukce nových motocyklů firmy Jawa. První prototypy nového motocyklu Jawa 250 se samozřejmě velmi lišily od finálního sériového produktu vyráběného od roku 1946. Jeden z prototypů můžeme dnes spatřit v NTM v Praze. Konečná podoba motocyklu Jawa 250 typ 11 vzešla ze soutěže konstrukčních kanceláří Ing. Freie a Vincence Sklenáře, jejichž stroj neuspěl.
V říjnu roku 1946, na prvním světovém autosalonu v Paříži „33e Salon de l'Automobile de 1946“ (i na ostatních podobných podnicích) vzbudilo představení Péráka obrovský ohlas. Bylo to hlavně díky snaze JUDr. Jaroslava Freie, který od roku 1941 zastával funkci generálního ředitelem Zbrojovky Ing. F. Janeček a. s., který si své „dítko“ uměl odprezentovat veřejnosti. Opakovaným a zavedeným tvrzením je ta informace, kdy vystavený exemplář Jawa 250 nadšený dav sundal z podstavce a zkoušel si posez, ovládací prvky a pružení.
Motocykl je to funkční, každý konstrukční celek je promyšlený, jednoduchý na výrobu a výrobně velmi levný. Což se naštěstí nijak neprojevuje na celkové kvalitě stroje. V průběhu výroby se vzhled motocykl měnil pouze v detailech, kterých si laik téměř nevšimne. Obecně se konstrukce dělí na tři bloky. Konkrétně z let 1946-1948 se označují jako „Janeček“, 1948-1951 „Zbrojovka“ a poslední blok z let 1951 až do konce výroby v roce 1954 jako „kolečko“ či „komunista“.
Některé základní rozdíly jednotlivých modelů:
Model FJ:
- Středy kol, rozeta průměr 150 mm
- P + Z blatník lem směrem dovnitř
- Přední blatník se 3 otvory pro uchycení
- Zadní blatník bez otvoru na odrazku
- Přední vidlice 2 maznice
- Logo FJ na nádrži (motocykly z roku 1946 zcela bez loga)
- Spínací skříňka staršího typu s označením zařazení rychlostí
- Kartery bloku s dlouhým bočním vodorovným žebrem
- Kartery motocyklů z roku 1946 s malými otvory přefuků
- Válec motoru se zapuštěnými svorníky
- Výztuha hlavy rámu bez vnitřního zpevnění
- Nízké sedlo (výplň žíněmi)
Model Zbrojovka:
- Středy kol s modernizovaným uchycením drátů
- P + Z blatník lem směrem ven (znatelný „falc“)
- Zadní blatník s otvorem na odrazku
- Přední vidlice 4 maznice
- Logo „Z“ na nádrži
- Spínací skříňka bakelitová
- Válec motoru s viditelnými svorníky
- Výztuha hlavy rámu s vnitřním zpevněním
- Hliníkový přepínač na řídítkách
Model „kolečko – Komunista“
- Středy kol, rozeta průměr 160 mm
- Logo „O“ na nádrži
- Spínací skříňka bakelitová
- Kartery bloku bez vodorovného žebra
- Přední blatník se 4 otvory pro uchycení
- Vysoké sedlo s molitanovou výplní (kožená i koženková varianta)
- Chromovaný ocelový přepínač na řídítkách
- Zesílené uchycení zadního nosiče
Změn bylo obrovské množství. Každý detail má víceméně 2-5 variant. Existuje minimálně osm verzí tachometru, několik typů přední masky (se stříškou, s falcem, se zapuštěným tachometrem...) v průběhu výroby se montovaly dva druhy ocelových páček. Rozdílné jsou i přední a zadní světlomet a podobně.
Péráky v ČSLA
Motocykly pérák používala samozřejmě i Československá lidová armáda. Obecně se jednalo o stroje zcela identické jako civilní motocykly. Na první pohled bylo použito jen jiného zbarvení. Stroje byly lakovány odstínem „khaki“ a původně chromované díly, jsou u „vojáka“ lakovány někdy ve stříbrné barvě (matný chrom), případně černé (kola a výfukový systém). Termín matný chrom byl u posádek při opravách vždy nahrazen stříbrněnkou. Vojenské motocykly přebírané MNO byly označeny raznicí se zkříženými meči. Stejné označení bylo i v technickém průkazu. Ovšem tak jako v celém plánovaném hospodářství ani tohle nebylo zcela směrodatné. Armáda používala Péráky i bez raznic „s meči“. Stejně o bylo i s chromovanými / lakovanými díly. Existuje mnoho fotografií, kde jsou vojenské stroje s výfuky ve stříbrné i černé barvě, stejně tak kola. Je prokázáno i použití chromovaných rámečků světlometu, řídítek i jiných drobných detailů. Stejně tak existují i fotografie civilních verzí s vojáky v sedlech. Údajně měla armáda nakoupeny i obyčejné motocykly, které se v Přelouči (AOZ 010) lakovaly na zeleno. Nicméně tohle probíhalo i u jednotlivých útvarů. Zatím se mi nepodařilo najít jednotný předpis pro vzhled motocyklu Jawa 250. Tabulka evidenční značky (obecně „SPZ“) je černá s bílým lemem a číselnou kombinací.
Pérák na dobové vojenské akci. Přefoto z dobové knihy Vojenské dějiny Československa IV. díl .
Trojice motocyklů Jawa 250. Všimněte si rozdílné velikosti písmen SPZ u prostředního motocyklu. Motocykly jsou pravděpodobně celozelené i se středy a ráfky kol
Motocykl Jawa „Pérák“ je legendární stroj, který měl v době svého vzniku pro tehdejší Československo i Evropu ohromný význam. Jeho vznik datujeme do roku 1942, kdy v utajení vznikaly první prototypy (o tomto informoval například i článek z časopisu Motorcycle 11/1945 www.motomagazin.cz ). Šéfem konstrukce byl Ing. Josef Jozíf. Vznik nové konstrukční školy se datuje do roku 1939, kdy byla vyslovena základní myšlenka a teorie směřování vzhledu a konstrukce nových motocyklů firmy Jawa. První prototypy nového motocyklu Jawa 250 se samozřejmě velmi lišily od finálního sériového produktu vyráběného od roku 1946. Jeden z prototypů můžeme dnes spatřit v NTM v Praze. Konečná podoba motocyklu Jawa 250 typ 11 vzešla ze soutěže konstrukčních kanceláří Ing. Freie a Vincence Sklenáře, jejichž stroj neuspěl.
V říjnu roku 1946, na prvním světovém autosalonu v Paříži „33e Salon de l'Automobile de 1946“ (i na ostatních podobných podnicích) vzbudilo představení Péráka obrovský ohlas. Bylo to hlavně díky snaze JUDr. Jaroslava Freie, který od roku 1941 zastával funkci generálního ředitelem Zbrojovky Ing. F. Janeček a. s., který si své „dítko“ uměl odprezentovat veřejnosti. Opakovaným a zavedeným tvrzením je ta informace, kdy vystavený exemplář Jawa 250 nadšený dav sundal z podstavce a zkoušel si posez, ovládací prvky a pružení.
Motocykl je to funkční, každý konstrukční celek je promyšlený, jednoduchý na výrobu a výrobně velmi levný. Což se naštěstí nijak neprojevuje na celkové kvalitě stroje. V průběhu výroby se vzhled motocykl měnil pouze v detailech, kterých si laik téměř nevšimne. Obecně se konstrukce dělí na tři bloky. Konkrétně z let 1946-1948 se označují jako „Janeček“, 1948-1951 „Zbrojovka“ a poslední blok z let 1951 až do konce výroby v roce 1954 jako „kolečko“ či „komunista“.
Některé základní rozdíly jednotlivých modelů:
Model FJ:
- Středy kol, rozeta průměr 150 mm
- P + Z blatník lem směrem dovnitř
- Přední blatník se 3 otvory pro uchycení
- Zadní blatník bez otvoru na odrazku
- Přední vidlice 2 maznice
- Logo FJ na nádrži (motocykly z roku 1946 zcela bez loga)
- Spínací skříňka staršího typu s označením zařazení rychlostí
- Kartery bloku s dlouhým bočním vodorovným žebrem
- Kartery motocyklů z roku 1946 s malými otvory přefuků
- Válec motoru se zapuštěnými svorníky
- Výztuha hlavy rámu bez vnitřního zpevnění
- Nízké sedlo (výplň žíněmi)
Model Zbrojovka:
- Středy kol s modernizovaným uchycením drátů
- P + Z blatník lem směrem ven (znatelný „falc“)
- Zadní blatník s otvorem na odrazku
- Přední vidlice 4 maznice
- Logo „Z“ na nádrži
- Spínací skříňka bakelitová
- Válec motoru s viditelnými svorníky
- Výztuha hlavy rámu s vnitřním zpevněním
- Hliníkový přepínač na řídítkách
Model „kolečko – Komunista“
- Středy kol, rozeta průměr 160 mm
- Logo „O“ na nádrži
- Spínací skříňka bakelitová
- Kartery bloku bez vodorovného žebra
- Přední blatník se 4 otvory pro uchycení
- Vysoké sedlo s molitanovou výplní (kožená i koženková varianta)
- Chromovaný ocelový přepínač na řídítkách
- Zesílené uchycení zadního nosiče
Změn bylo obrovské množství. Každý detail má víceméně 2-5 variant. Existuje minimálně osm verzí tachometru, několik typů přední masky (se stříškou, s falcem, se zapuštěným tachometrem...) v průběhu výroby se montovaly dva druhy ocelových páček. Rozdílné jsou i přední a zadní světlomet a podobně.
Péráky v ČSLA
Motocykly pérák používala samozřejmě i Československá lidová armáda. Obecně se jednalo o stroje zcela identické jako civilní motocykly. Na první pohled bylo použito jen jiného zbarvení. Stroje byly lakovány odstínem „khaki“ a původně chromované díly, jsou u „vojáka“ lakovány někdy ve stříbrné barvě (matný chrom), případně černé (kola a výfukový systém). Termín matný chrom byl u posádek při opravách vždy nahrazen stříbrněnkou. Vojenské motocykly přebírané MNO byly označeny raznicí se zkříženými meči. Stejné označení bylo i v technickém průkazu. Ovšem tak jako v celém plánovaném hospodářství ani tohle nebylo zcela směrodatné. Armáda používala Péráky i bez raznic „s meči“. Stejně o bylo i s chromovanými / lakovanými díly. Existuje mnoho fotografií, kde jsou vojenské stroje s výfuky ve stříbrné i černé barvě, stejně tak kola. Je prokázáno i použití chromovaných rámečků světlometu, řídítek i jiných drobných detailů. Stejně tak existují i fotografie civilních verzí s vojáky v sedlech. Údajně měla armáda nakoupeny i obyčejné motocykly, které se v Přelouči (AOZ 010) lakovaly na zeleno. Nicméně tohle probíhalo i u jednotlivých útvarů. Zatím se mi nepodařilo najít jednotný předpis pro vzhled motocyklu Jawa 250. Tabulka evidenční značky (obecně „SPZ“) je černá s bílým lemem a číselnou kombinací.
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pérák na dobové vojenské akci. Přefoto z dobové knihy Vojenské dějiny Československa IV. díl .
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Trojice motocyklů Jawa 250. Všimněte si rozdílné velikosti písmen SPZ u prostředního motocyklu. Motocykly jsou pravděpodobně celozelené i se středy a ráfky kol
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#454323Verze : 5
Např. u 23. lpr jsou motocykly JAWA s VPZ č. 6991 (řidič neuveden), č. 7349 (voj. Černý Věroslav), č. 7350 (ppor. Bohdan Václav), č. 7357 (voj. Svoboda Václav) zaznamenány v období r.1951 / 1952. (Podle Rozkazu velitele 23. lpr "předání řidičům".)
Zdroj: SpA Olomouc - Fond č. 611 - (TR a DR 1951/52)
Zdroj: SpA Olomouc - Fond č. 611 - (TR a DR 1951/52)
"11. letecká základna a její předchůdci" - Svět křídel 2008
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#298072Verze : 1
Vojenský Pérák, původně z nějaké plzeňské posádky, který prošel u nás v dílně rekonstrukcí. Stroj je v původním stavu, některé díly prošly restitucí a rekonstrukcí. Týká se to většinou lakování přední části. Motocykl je plně funkční a pojízdný.
Motocykl není označen přebírací značkou ČSLA.
Motocykl není označen přebírací značkou ČSLA.
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#610586Verze : 3
Prototyp Jawa 250 (pozdější "Pérák"), Národní technické muzeum, Praha (foceno 2014).
Detail pravé přední části motocyklu.
Detail pravé strany přední vidlice. Dobře je viditelná evidenční značka SS 700841
Celkový pohled na motocykl v expozici NTM Praha
Zadní část motocyklu
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail pravé přední části motocyklu.
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Detail pravé strany přední vidlice. Dobře je viditelná evidenční značka SS 700841
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Celkový pohled na motocykl v expozici NTM Praha
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zadní část motocyklu
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#610801Verze : 1
Fotografie civilních péráků s vojáky ČSLA.
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#610929Verze : 0
Že není všechno úplně "košer", ukazuje i tento stroj fotografovaný v muzeu v Lešanech. Jde údajně o prototyp tohoto typu. No při blížším pohledu to lze dosti jednoduše vyvrátit. Pro slovo prototyp by se dalo uvažovat o tom, že se bude jednat o cokoliv, co bylo vyrobeno do začátku výroby, tedy do roku 1946. Detaily stroje na fotografiích tomu neodpovídají. A nejedná se jen o některé menší díly nebo detaily, ale o podstatné části konstrukce. Tuto polemiku zmiňuji jen jako zajímavost.
Níže uvádím základní, hlavní rozdíly:
- Rám je s novější výztuhou hlavy rámu s vnitřním zpevněním. Platné pro modely Zbrojovka a Komunista, tedy cca do roku 1949.
- Přední blatník nemá lem směrem dovnitř, jde o provedení dodávané také zhruba od roku 1949
- Přední vidlice má čtyři, nikoliv jen 2 maznice, které měly motocykly ze začátku výroby
- Lisované logo "FJ" se na nádrži objevilo až v roce 1947 motocykly z roku 1946 zcela bez loga. I prototyp na foto níže má logo malované. Zde jde jen (špatně) zakitované a přestříkané barvou.
- SPZ má stejnou číselnou kombinaci jako exponát umístěný v NTM!
- Z těch menších detailů uvedu: hliníkové ovládací páčky montované až v roce 1953/1954, šedé gumové návleky řídítek označované dnes jako "soudek", dodávané pro motokola Stadion. První Péráky měly černé návleky se vzorem rádlování označované dnes jako "ananas".
Konečný prototyp péráka - detaily jsou (viz text) v seriovém provedení upraveny.
Níže uvádím základní, hlavní rozdíly:
- Rám je s novější výztuhou hlavy rámu s vnitřním zpevněním. Platné pro modely Zbrojovka a Komunista, tedy cca do roku 1949.
- Přední blatník nemá lem směrem dovnitř, jde o provedení dodávané také zhruba od roku 1949
- Přední vidlice má čtyři, nikoliv jen 2 maznice, které měly motocykly ze začátku výroby
- Lisované logo "FJ" se na nádrži objevilo až v roce 1947 motocykly z roku 1946 zcela bez loga. I prototyp na foto níže má logo malované. Zde jde jen (špatně) zakitované a přestříkané barvou.
- SPZ má stejnou číselnou kombinaci jako exponát umístěný v NTM!
- Z těch menších detailů uvedu: hliníkové ovládací páčky montované až v roce 1953/1954, šedé gumové návleky řídítek označované dnes jako "soudek", dodávané pro motokola Stadion. První Péráky měly černé návleky se vzorem rádlování označované dnes jako "ananas".
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Konečný prototyp péráka - detaily jsou (viz text) v seriovém provedení upraveny.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#611086Verze : 1
Jawa 250 typ 11
Leták k motocyklu Jawa 250
Exponát v Lešanech
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Leták k motocyklu Jawa 250
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Exponát v Lešanech
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#611113Verze : 1
Ve filmu "Král Šumavy" (1959) hraje "Pérák" poměrně často.
https://www.youtube.com/watch?v=6u4fkydEVnc
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#611118Verze : 3
Jawa 250 Pérák rekognoskační skupiny velitelského pozorovacího stanoviště střelecké divize ČSLA. Na záběrech je rovněž patrný vrtulník Mi-4 0751.
U vrtulníku Mil Mi-4 č.0751 který byl v expozici Leteckého muzea Olomouc
Před zamořeným prostorem
V pozadí je Cromwell s falešným kanonem sloužící pravděpodobně jako cíl nebo "nepřátelský tank".
https://www.youtube.com/watch?v=aFduO8PLdDg&t=113s
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
U vrtulníku Mil Mi-4 č.0751 který byl v expozici Leteckého muzea Olomouc
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Před zamořeným prostorem
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
V pozadí je Cromwell s falešným kanonem sloužící pravděpodobně jako cíl nebo "nepřátelský tank".
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#613312Verze : 1
Jawa 250 typ 11 při cvičení Lidových milicí.
archiv autora
Období | - |
Typ stroje | JAWA 250 typ 11 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/JAWA-250-typ-11-t217680#714998Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.