Main Menu
User Menu

Madon, Georges Felix

     
Příjmení:
Surname:
Madon
Jméno:
Given Name:
Georges Felix
Jméno v originále:
Original Name:
Georges Félix Madon
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
kapitán
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
28.07.1892 Bizerta /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
11.11.1924 Tunis /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel Escadrille SPA 38
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- 4. nejúspěšnější francouzské letecké eso a ničitel balónu 1. sv. v. s 41 potvrzenými sestřely (38 sám, 3 sdílel), z toho 1 balón (sdílel) a 64 pravděpodobnými (61 sám, 3 sdílel)
- zahynul při nácviku na výročí 6 let úmrtí Rolanda Garrose
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Madon
https://www.firstworldwar.com/bio/madon.htm
https://www.cieldegloire.com/004_madon_g_f.php
https://www.theaerodrome.com/aces/france/madon.php
URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#608038Verze : 10
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Madon
Jméno:
Given Name:
Georges Félix
Jméno v originále:
Original Name:
Georges Félix Madon
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
01.01.1913-12.03.1913 Vojenská letecká škola v Avord
DD.03.1913-10.08.1913 Vojenská letecká škola v Pau (pokročilý kurz)
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
15.08.1917 poručík (dočas.)
01.02.1918 poručík
16.02.1918 nadporučík (dočas.)
15.05.1918 nadporučík
10.11.1918 kapitán (dočas.)
Průběh vojenské služby:
Military Career:

12.03.1912-01.01.1913 1. ženijní pluk
10.08.1914-30.09.1914 2. letecká záloha
30.09.1914-12.03.1915 Escadrille BL 30/C 30 (pilot)
12.03.1915-01.04.1915 Escadrille MF 11 (instruktor)
01.04.1915-06.04.1915 Escadrille C 30 (pilot)
06.04.1915-27.12.1915 válečný zajatec
14.02.1916-23.02.1916 uskupení divizního výcviku
23.02.1916-01.09.1916 Escadrille MF 218 (dělostřelecký pozorovatel)
01.09.1916-25.03.1919 Escadrille N 38/SPA 38 (pilot)
25.03.1918-25.03.1919 Escadrille SPA 38 (velitel)
01.01.1920-10.05.1920 1. stíhací letecký pluk v Thionville-Basse-Yutz
10.05.1920-DD.MM.RRRR 4. pozorovatelský letecký pluk
10.04.1924-DD.MM.RRRR 4. africká letecká skupina
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 38. smíšený letecký pluk v Thionville-Basse-Yutz
Vyznamenání:
Awards:

12.03.1913

Vojenský pilotní odznak
Military Pilot Badge
Insigne de pilote militaire
č. 231

27.11.1916

Vojenská medaile
Military Medal
Médaille militaire
Citace k Vojenské medaili
Pilot seržant neskutečného elánu a oddanosti, jehož dovednosti a smělost se prokázali při mnoha příležitostech. 28. září 1916 sestřelil Fokker za německými liniemi. 9. listopadu po třech soubojích sestřelil své druhé letadlo; následujícího dne napadl nepřátelských letoun, který jak se ukázalo těžce poškodil. Již třikrát citován v rozkaze.

05.05.1917

Řád Čestné legie 5. třída
Order of Legion of Honour 5th Class
Ordre de la Légion d'Honneur Chevalier
Citace k Rytíři Řádu Čestné Legie
Pilot rotmistr, nesrovnatelně zkušený a duchaplný. Vyznamenal svou kuráží v armádní eskadře, kterou podával po šest měsíců jako stíhací pilot, úžasný příklad neohroženosti, výdrže a síly. 17. března 1917, napadl dvě nepřátelská letadla, jedno uniklo zatímco stíhal druhé, během klesání objetí poruchy motoru. Donucen přistát v německých liniích. Úspěšně, díky své chladnokrevnosti pokračoval v letu poté odstřeloval vojáky, kteří mu šli vstříc. 18. března během souboje s dvěma nepřátelskýma letadlama sestřelil svého 8. protivníka. 14. dubna získal své 9. vítězství. 7 citací v armádním rozkaze.

03.09.1918

Řád Čestné legie 4. třída
Order of Legion of Honour 4th Class
Ordre de la Légion d'Honneur Officier
Citace k Důstojníkovi Řádu Čestné Legie
Elitní důstojník, pilot s nezkrotitelnou energií, velice statečný a nanejvýš zkušený. Vždy vítězný v bezpočtu soubojů navzdory převaze nebo vzdálenosti od našich liníí. Nikdy se nestáhl bez jediné kulky díky svým bleskurychlým útokům, precizním manévrům a neomylné mušce. Párkrát byl sražen do těžkého pádu, neúnavně vedl svým skvělým příkladem svou eskadru, ve které každodenně předvání nové kousky; 11. srpna 1918 sestřelil svého čtyřicátého protivníka. Zraněn. Rytíř Řádu Čestné Legie za zásluhy ve válce. 19 citací.

DD.MM.RRRR

Vojenský kříž
Military Cross
-

DD.MM.RRRR

Pamětní medaile na válku 1914-1918
Commemorative Medal of War of 1914 - 1918
Medaille Commemorative de la Guerre de 1914-1918
-

DD.MM.RRRR

Mezispojenecká medaile vítězství
Allied Victory Medal
Médaille Interalliée de la Victoire
-

DD.MM.RRRR

Válečný kříž
Cross of War
Croix de Guerre
17 bronzových palem, 2 stříbrné a 1 bronzová hvězda
(10.08.1914
04.01.1915
07.10.1916
27.11.1916
10.12.1916
03.01.1917
31.01.1917
11.02.1917
05.05.1917
06.06.1917
06.08.1917
07.09.1917
07.11.1917
30.12.1917
05.06.1918
14.06.1918
13.07.1918)

DD.MM.RRRR

Medaile za vojenskou statečnost bronzová
Medal of Military Valor Bronze
Medaglia al Valor Militare di bronzo
-

DD.MM.RRRR

Vojenská medaile za statečnost 2. třída
Military bravery medal 2nd Class
Medalia Virtutea Militara de razboiu
-

Poznámka:
Note:
Zlatá medaile francouzského aeroklubu
Zdroje:
Sources:
albindenis.free.fr
https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Madon
https://www.cieldegloire.com/004_madon_g_f.php
https://www.theaerodrome.com/aces/france/madon.php
URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#633814Verze : 6
MOD

Georges Felix Madon - Rudý ďáběl


Byl jedním z nejdéle sloužících a nejzkušenějších pilotů francouzského stíhacího letectva a se svými 41 potvrzenými sestřely i jedním z nejúspěšnějších.

Dětství


Narodil se v Bizertě, v Tunisku a již od mládí se věnoval sportu. Navzdory svému malému vzrůstu byl vždy narovnaný a vyjímečně silný, boxoval a hrál fotbal. Poprvé se začal zajímat o letectví v 15 letech, kdy se pokusil (neúspěšně) postavit vlastní létající stroj. Musel ukončit školní docházku kvůli malárii. Po stavbách modelů a draků, vyráběl bicyklové letadélko "aviette". Jeho touha po létání ho zavedla až do Osmanské říše, kde se chtěl stát pilotem. Když to selhalo, přihlásil se u 1. ženijnímu pluku ve Versailles a byl zde kuchařem. Stále ale žádal o přeřazení k pilotnímu výcviku.

Letecká služba


Po 19 lekcích se v červnu 1911 stal kvalifikovaným pilotem. 12. března 1912 se přihlásil do francouzské armády a přesně o rok později, 12. března 1913 v Avord obdržel vojenský pilotní odznak s číslem 231. Ikdyž byl jen desátník, byl jedním z nejzkušenějších francouzských vojenských pilotů. Původně létal na průzkumné mise a noční bombardování na předválečných Blériotech u Escadrille BL 30. Noční mise, byli jedny z prvních a jeho zkušenosti ho k těmto misím pravděpodobně předurčily. Vlastně mu zachránily život, když 30. října 1914 byl motor jeho letadla zničen přímým zásahem děla ráže 77 mm. Vyžadovalo to nadlidské úsilí doplachtit s Bleriotem proti větru zpět k vlastním liniím.

V dubnu 1915 se vlivem silné mlhy odchýlil z kurzu a vletěl do Švýcarského vzdušného prostoru, když zalétával Farman s nejnovějším, 80 koňovým motorem a byl zde držen po několik měsíců. Po dvou pokusech o útěk se mu podařilo nakonec osvobodit v prosinci, když chloroformem omámil a unesl svou střáž. Po návratu k vlastním byl postaven před soud a dostal 60 dní vězení.

Po odpykání trestu byl převelen k Escadrille MF 218 jako seržant řídící dělostřeleckou palbu. Žádal o přeložení k stíhací letce. Po přeškolení v Pau a Cazaux byl 1. listopadu 1916 převelen k Escadrille N 38, kde měl létat s Nieuporty 11. Své první vítězství získal 28. listopadu 1916. Koncem roku své skóre zvednul na čtyři sestřely a byl povýšen na poručíka.

Nový rok započal tím, že přinutil zastavit nepřátelskou lokomotivu. Později, 2. července 1917, byl zraněn v akci, když se srazil s nepřátelským letadlem a havaroval. Tehdy už měl na svém kontě 12 sestřelů. Následujícího měsíce, v srpnu 1917 byl povýšen na nadporučíka. V říjnu bylo jeho skóre 17 potvrzených a 20 pravděpodobných sestřelů. 3krát se vrátil na základu s vrtulí potřísněnou krví a zbytky mozku, jindy zase domů přivezl v lanový svého křídla brýle nepřátelského pozorovatele.

K březnu 1918, činilo jeho skóre 25 potvrzených sestřelů. Bylo mu nabídnuto velení Escadrille SPA 38, které bylo nově vyzbrojeno novými Spady S.XIII. Přestože to byla fotograficko-průzkumná jednotka, agresivně se bránila. Žili podle motta svého velitele "kdokoliv se proti mě vyškrábe, se popíchá". Taktéž si přivlastnili jeho osobní označení - černý bodlák.

Další součástí jeho nového postavení bylo vedení ostatních pilotů, kteří se již staly esy; mezi nimi se nacházeli poručík André-Henri Martenot de Cordou (8 s.), poručík Hector Eugene Joseph Garaud (13 s.) a američan David Endicott Putnam, známý jako "Eso Es" (13 s.).

Koncem války, měl na kontě 41 potvrzených a 64 pravděpodobných sestřelů. Ohledně těch pravděpodobných jednou trefně poznamenal: "Bošové znají své ztráty." I tak ho jeho skóre řadí na 4. místo mezi francouzskými leteckými esy, těsně za "jezdce smrti" Charlese Nungessera (43 s.).

Ironií osudu byl povýšen na dočasného kapitána v poslední den války. V době kdy se životnost pilotů měřila na týdny až měsíce, se jeho šňůra vítězství roztahovala na dva a půl roku. Se sedmi lety leteckých zkušeností, to byl na konci války jeden z nejzkušenějších a nejdéle sloužících pilotů na světě.

Po válce


Madon zůstal u létání i po skončení války. V roce 1922 se účastnil leteckých závodů Coupe-Deutsch, pilotující tehdy radikálně řešený závodní jednoplošník. Simplexův jednoplošník měl motor Hispano-Suiza o výkonu 320 koní (240 kW), nacpaný do jeho krátkého trupu; pilot měl velmi omezený rozhled kvůli jeho usazení za trubkový chladič. Madon s tímto letounem havaroval během testovacího letu a utrpěl několik těžkých zranění.

Přesně šest let po konci války, 11. listopadu 1924, zemřel ve svém rodném Tunisku při přípravách na oslavy památky zesnulého předválečného pilota a jedno z prvních leteckých es historie, Rolanda Garrose. Jeho letadlo trpělo mechanickými poruchami a radši s ním naletěl na střechu přilehlé vily než do přihlížejících diváků.

Zemřel ve věku 32 let.

Odkaz


Madonův odkaz se nachází i jinde než v jeho dlouhé letecké kariéře a dlouhém postupu šaržemi. Jeho skóre čítá i neuvěřitelných 64 pravděpodobných vítězství. V případě jejich uznání by jeho skóre přerostlo i slavného "Rudého barona" Manfreda von Richthofena či kolegu Reného Foncka.

Madon byl vyznamenán pěti vyznamenáními:
- Vojenskou medailí (Médaille Militaire),
- Rytíř Řádu Čestné legie,
- Válečný kříž 1914-1918 (Croix de Guerre) s 17 bronzovými palmami, 2 bronzovými a 1 stříbrnou hvězdou
Italská bronzová medaile za vojenskou statečnost
Rumunská Vojenská medaile za statečnost 2. třídy

Letecká základna v Avord, kde se naučil létat, je po něm pojmenována "Base Aérienne 702 Capitaine Georges Madon"

https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Madon
https://www.firstworldwar.com/bio/madon.htm

Madon, Georges Felix - nejslavnější fotografie Georgese Felixe Madona

nejslavnější fotografie Georgese Felixe Madona
Madon, Georges Felix - Zde v pilotní úboru před svým Spadem XIII

Zde v pilotní úboru před svým Spadem XIII
Madon, Georges Felix - Socha Georgese Madona v Avord

Socha Georgese Madona v Avord
Madon, Georges Felix - Na konci války ve společnosti největších es Francie
(zleva) Charles Nungesser (43 s.), Georges Madon (41 s.), René Fonck (75 s.) a Alfred Heurtaux (21 s.)

Na konci války ve společnosti největších es Francie
(zleva) Charles Nungesser (43 s.), Georges Madon (41 s.), René Fonck (75 s.) a Alfred Heurtaux (21 s.)

Madon, Georges Felix - Snímek z 11. listopadu 1924, kdy zemřel po nárazu na střechu vily

Snímek z 11. listopadu 1924, kdy zemřel po nárazu na střechu vily
URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#608065Verze : 21
MOD
.
Madon, Georges Felix - Nejen Rudý baron, ale i Georges Madon nebo Jean Navarre (nejúspěšnější pilot počátku války) měli svá letadla natřená na červeno. 
Zde Madonův Spad XIII na němž létal u SPA38 v létě 1918

Nejen Rudý baron, ale i Georges Madon nebo Jean Navarre (nejúspěšnější pilot počátku války) měli svá letadla natřená na červeno.
Zde Madonův Spad XIII na němž létal u SPA38 v létě 1918

URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#608066Verze : 1
MOD
commons.wikimedia.org

Madon, Georges Felix - Fotografie Georgese Madona v novinách Le Miroir 1915

Fotografie Georgese Madona v novinách Le Miroir 1915
URL : https://www.valka.cz/Madon-Georges-Felix-t216601#645656Verze : 1
MOD