M113

přehled verzí
M113 byl vyvinut koncem padesátých let a první sériový transportér vyrobila FMC Corporation v roce 1960. Korba M113 je vyrobena ze svařovaných hliníkových plátů, které poskytují ochranu proti malorážovými projektily a střepinami granátů. Původní verzi poháněl zážehový motor, od roku 1964 je vylepšený model M113A1 vybaven vznětovým motorem. Je za příznivých podmínek obojživelný. Řidič sedí v levé přední části, napravo je motorový prostor. Vojáci sedí na lavicích podél bočních stěn a vystupují sklopnou záďovou rampou. Transportér M113 je spolehlivý se snadnou údržbou a je to nejrozšířenější obrněný transportér na světě. Bylo vyrobeno více než 73 000 těchto vozidel. M113 má velké množství variant a modifikací.


Modifikace
M113 - Armored Personnel Carrier
M113A1 - Armored Personnel Carrier
M113A2 - Armored Personnel Carrier
M113A3 - Armored Personnel Carrier
M113A4 - Mobile Tactical Vehicle Light
M113A4 - Armoured Infantry Fighting Vehicle (AIFV)
M113A4 - Armored Medical Evacuation Vehicle
M113A4 - Engineering Squad Vehicle
M113A4 - Hazardous Materials Recovery Vehicle (HAZMAT)

M58 - Vyvíječ dýmu
M106 - Minometné vozidlo se 107 mm minometem
M125 - Minometné vozidlo s 81 mm minometem
M132 - Plamenomet
M163 - Samohybný PL kanon
M548 - Nákladní vozidlo
M577 - Velitelské vozidlo
M579 - Opravárenské vozidlo
M667 - Odpalovací zařízení pro protizemní řízené střely Lance
M688 - Nabíjecí přepravník pro protizemní řízené střely Lance
M727 - Odpalovací zařízení PLŘS Hawk
M730 - Odpalovací zařízení PLŘS Chaparral
M752 - Odpalovací zařízení pro protizemní řízené střely Lance
M901 - Stíhač tanků vybavený zdvojeným odpalovacím zařízením střel TOW (Improved TOW Vehicle - ITV)
M981 - Vozidlo palebné podpory
M1015 - Prostředek REB
M1059 - Vyvíječ dýmu
M1064 - Minometné vozidlo se 120 mm minometem
M1068 - SICPS Velitelské stanoviště
XM1108 (MTVL-UC) - Nosič speciálních nástaveb
URL : https://www.valka.cz/M113-t21611#82597 Verze : 2

Citace :

M113


Obrněný transportér M113 je výsledkem požadavku americké armády (US Army) na náhradu obrněných transportérů M59 a M75, které již nevyhovovaly tehdejším požadavkům. Nový transportér měl být schopen přepravit deset plně vyzbrojených vojáků a udržet krok s tanky M48 a M60. Obrněný transportér M113 byl vyvinut firmou Ford and Kaiser Aluminium and Chemical Co. koncem padesátých let a po armádních zkouškách se začal v roce 1960 sériově vyrábět. Obrněný transportér M113 byl prvním sériově vyráběným obrněným vozidlem s hliníkovou korbou, což umožňuje jeho snadnou přepravu vzduchem a vysazování na padácích. Základní verze je plně obojživelná, přičemž pohon ve vodě zajišťují pásy. Před vjezdem do vody je na čele korby vztyčen vlnolam a jsou spuštěna odsávací čerpadla. Vozidla vyráběná v letech 1960 až 1964 byla poháněná benzinovým motorem. V roce 1964 začala sériová výroba verze M113A1, která již měla výkonnější vznětový motorem. Na standard této verze byla do roku 1968 přestavěna všechna vozidla předchozí verze M113. Následující verze M113A2, vyráběná v letech 1979 až 1987, se vyznačuje vylepšeným pohybovým ústrojím a dalšími menšími vylepšeními. Poslední verze M113A3, vyráběná od roku 1987, má výkonnější motor, protistřepinové obložení uvnitř korby k ochraně osádky a v případě přání uživatele i přídavné pancéřování. Modernizační balík A3 RISE (Reliability Improvements for Selected Equipment) aplikovaný v posledních letech zahrnuje vylepšený pohonný systém (motor s turbodmychadlem a novou převodovku), značně vylepšené ovládací prvky (brzdy s posilovači a nový systém řízení), vnější palivové nádrže, nový generátor se čtyřmi bateriemi a vylepšené pancéřové ochrany, včetně možnosti připevnění přídavného pancéřování. Typ M113 je nejrozšířenější a nejužívanější západní obrněný transportér. Zatím bylo vyrobeno více než 80 000 obrněných transportérů M113 a jejich verzí, včetně asi 4500 vozidel vyrobených v licenci italskou firmou OTOBREDA. Poprvé byl OT M113 masově nasazen ve Vietnamu, kam byl dodáván již od roku 1962 v rámci pomoci ARVN. Během války pak sloužil ve všech zúčastněných armádách ve Vietnamu.


Obrněný transportér M113 má hliníkovou krabicovou korbu s horním šikmým pancířem čela korby skloněným pod úhlem 60°. Střecha korby je vodorovná, boky jsou kolmé, bez střílen a průzorů. Kolmou záď tvoří rozměrné motoricky poháněné rampové dveře. Prostor výsadku pojme až 11 plně vyzbrojených vojáků. Uprostřed střechy korby je umístěna nízká velitelská věžička, u které je lafetován 12,7mm kulomet M2 HB. Za věžičkou je obdélníkový průlez krytý příklopem. Řidič sedí v levé přední části korby, nad ním se ve stropě nachází kruhový průlez. Pohon zajišťuje vznětový motor Detroit Diesel 6V-53 o výkonu 212 ks při 2800 ot./min, který se nachází napravo od řidiče. Pohybové ústrojí tvoří na každé straně pět pojezdových kol, hnací kolo vpředu a napínací vzadu. Pásy nejsou podpírány nosnými kladkami. Horní část pohybového ústrojí je obvykle opatřena pryžovými bočními ochrannými štíty. Největší slabinou transportéru M113 jsou jeho pásy. Pokud dojde k jakémukoliv poškození pásu, stroj není schopen jízdy. V případě přetržení dokonce hrozí převrácení vozidla.



zdroj : http://zbrane-sveta.wz.cz
M113 -


M113 -


M113 -


URL : https://www.valka.cz/M113-t21611#117850 Verze : 0
M113A4 - Armored Medical Evacuation Vehicle
M113 -


URL : https://www.valka.cz/M113-t21611#139660 Verze : 0
U jednotiek UN
M113 -


M113 -


M113 -


URL : https://www.valka.cz/M113-t21611#294759 Verze : 0
Verzia bez vežičky.


Viac na: https://galerie.valka.cz/showgallery.php/cat/778



Zdroj: Vlastný archív.
M113 -


M113 -


M113 -


M113 -


URL : https://www.valka.cz/M113-t21611#294760 Verze : 0
Zaujímavé fotografie niekoľkých zdravotníckych vozidiel na podvozku M113 z výzbroje Izraelských obranných síl.
Zdroj: www.militaryphotos.net
M113 -


M113 -


URL : https://www.valka.cz/M113-t21611#294827 Verze : 0
Památník a muzeum Obrněného sboru, Latrun vlastní foto, 2017
M113 -


M113 -


M113 -


M113 -


M113 -


M113 -


M113 -


URL : https://www.valka.cz/M113-t21611#586664 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více