Název: Name: | AMX International AMX | |
Originální název: Original Name: | AMX International AMX | |
Kategorie: Category: | víceúčelový bojový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1984-DD.MM.199R Aeritalia Società Aerospaziale Italiana pA, Caselle Torinese DD.MM.1984-DD.MM.199R Aermacchi SpA, Varese DD.MM.1985-DD.MM.1999 Empresa Brasileira de Aeronáutica SA, São José dos Campos, São Paulo | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1984-DD.MM.1997 série - Itálie DD.MM.1985-DD.MM.1999 série - Brazílie | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | Aeritalia/Alenia: 2 prototypy 74 A-11A Ghibli Aermacchi: 3 prototypy 36 A-11A Ghibli Embraer: 2 prototypy 45 A-1A | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.05.1984 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 6700 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9600 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 13000 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,87 m | |
Délka: Length: | 13,23 m | |
Výška: Height: | 4,55 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | dvouproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce RB-168-807 Spey s tahem 49,1 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3500 l 200 l ve hřbetě (brazilské stroje) 2x 1100 l přídavná nádrž 2x 580 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 938.6 km/h v 9144 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 52.1 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13000 m | |
Dolet: Range: | 556 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 3333 km | |
Výzbroj: Armament: | ITA - americký rotační šestihlavňový kanon M61A1 Vulcan ráže 20 mm se zásobou 350 nábojů v bubnovém zásobníku BRA - dva kanony francouzské produkce DEFA-554 ráže 30 mm Řízené střely: 2x AIM-9L Sidewinder nebo 2x MAA-1 Piranha (BRA) nebo 2x MAA-1B Piranha II (BRA) protizemní/protiradiolokační MAR-1 (BRA) maximálně 3800 kg řízené a neřízené munice, fotografické kamery a kontejnery EB, 5 externích závěsníků | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - radar ELTA EL/M-2001B (AMX) - radar Mectron SCP-01 (A-1A) | |
Zdroje: Sources: | Lambert, Mark. Jane´s All the World's Aircraft 1991-1992. Jane's Information Group, Coulsdon 1991. ISBN 0-7106-0965-5. Jackson, Paul. Jane's All the World's Aircraft 2004-2005. Jane's Information Group, Coulsdon 2004. http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX Soušek, Tomáš: AMX stále na výši, Letectví a kosmonautika 2015 / 01 |
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#83952Verze : 0
Od roku 2012 ich talianske letectvo označuje ako A-11A Ghibli (jednomiestny AMX) a TA-11A (dvojmiestny AMX-T), lietadlá po modernizácii ACOL A-11B resp. TA-11B.
V roku 2005 začal modernizačný program pre AMX nazvaný ACOL (Aggiornamento Capacità Operative e Logistiche) zameraný na zvýšenie operačných schopností a zefektívnenie logistiky a údržby strojov.
Modernizované stroje obdržali novú avioniku firmy Selex ES (taktický počítač, 3 multifunkčné displeje (MFD), kokpit kompatibilný s okuliarmi nočného videnia (NVG), nový integrovaný GPS/INS, komunikačné systémy, nový IFF, havarijný zapisovač dát, systém vlastnej ochrany, datalink a ďalšie vybavenie.
Došlo ku integrácii prieskumných kontajnerov RecceLite od firmy Rafael a presnej protizemnej munície JDAM (454 kg GBU-32).
Protyp modernizácie bol zalietaný 30.09.2005 v Turíne, prvý sériový modernizovaný stroj 17.10.2006. Talianske vojenské letectvo zmodernizovalo 42 A-11A a 10 TA-11A (podľa iných zdrojov 12). Modernizované stroje by mali slúžiť minimálne do roku 2018.
Modernizácia brazílskych A-1A a A-1B začala v roku 2007 dodaním troch strojov ku spoločnosti Embraer. Mali slúžiť ako prototypy modernizácie. Modernizácia bola koordinovaná s modernizáciami brazílskych A-29 Super Tucano a F-5M Tiger II.
Avionické vybavenie je založené na systémoch firmy Elbit. Kontrakt na modernizáciu 43 strojov bol podpísaný v januári 2011. Modernizované stroje dostali označenie A-1M.
Nový izraelský taktický počítač spolupracuje s modernizovaným radarom SCP-01. Informácie z radaru a ďalších senzorov a letové údaje sú zobrazované na troch farebných MFD. Zmodernizovaný HUD, ako aj osvetlenie kabíny je kompatibilné s NVG. Integrovaný bol aj izraelský prilbový zobrazovací a zameriavací systém DASH IV,elektro-optický prieskumný a zameriavací systém FLIR, odpovedače firmy Thales TSC 2030 a TSC 2050 IFF, systémy vlastnej ochrany a v roku 2016 by mal pribudnúť aj brazílsky národný datalink BR2.
Výzbroj bola rozšírená o domácu protizemnú/protirádilokačnú riadenú strelu MAR-1, brazílsky systém konverzie konvenčných bômb Mk.82 a Mk.83 - SMKB (Smart MK Bomb) Acaucan. V blízkej budúcnosti sa pripravuje integrácia PLRS krátkeho dosahu A-Darter, vyvíjanej v spolupráci Brazílie a Južnej Afriky.
Zálet prvého modernizovaného stroja A-1M prebehol 19.06.2012. Životnosť modernizovaných lietadiel by mala byť predĺžená minimálne do roku 2025.
Zdroj:
Soušek, Tomáš: AMX stále na výši, Letectví a kosmonautika 2015 / 01
V roku 2005 začal modernizačný program pre AMX nazvaný ACOL (Aggiornamento Capacità Operative e Logistiche) zameraný na zvýšenie operačných schopností a zefektívnenie logistiky a údržby strojov.
Modernizované stroje obdržali novú avioniku firmy Selex ES (taktický počítač, 3 multifunkčné displeje (MFD), kokpit kompatibilný s okuliarmi nočného videnia (NVG), nový integrovaný GPS/INS, komunikačné systémy, nový IFF, havarijný zapisovač dát, systém vlastnej ochrany, datalink a ďalšie vybavenie.
Došlo ku integrácii prieskumných kontajnerov RecceLite od firmy Rafael a presnej protizemnej munície JDAM (454 kg GBU-32).
Protyp modernizácie bol zalietaný 30.09.2005 v Turíne, prvý sériový modernizovaný stroj 17.10.2006. Talianske vojenské letectvo zmodernizovalo 42 A-11A a 10 TA-11A (podľa iných zdrojov 12). Modernizované stroje by mali slúžiť minimálne do roku 2018.
Modernizácia brazílskych A-1A a A-1B začala v roku 2007 dodaním troch strojov ku spoločnosti Embraer. Mali slúžiť ako prototypy modernizácie. Modernizácia bola koordinovaná s modernizáciami brazílskych A-29 Super Tucano a F-5M Tiger II.
Avionické vybavenie je založené na systémoch firmy Elbit. Kontrakt na modernizáciu 43 strojov bol podpísaný v januári 2011. Modernizované stroje dostali označenie A-1M.
Nový izraelský taktický počítač spolupracuje s modernizovaným radarom SCP-01. Informácie z radaru a ďalších senzorov a letové údaje sú zobrazované na troch farebných MFD. Zmodernizovaný HUD, ako aj osvetlenie kabíny je kompatibilné s NVG. Integrovaný bol aj izraelský prilbový zobrazovací a zameriavací systém DASH IV,elektro-optický prieskumný a zameriavací systém FLIR, odpovedače firmy Thales TSC 2030 a TSC 2050 IFF, systémy vlastnej ochrany a v roku 2016 by mal pribudnúť aj brazílsky národný datalink BR2.
Výzbroj bola rozšírená o domácu protizemnú/protirádilokačnú riadenú strelu MAR-1, brazílsky systém konverzie konvenčných bômb Mk.82 a Mk.83 - SMKB (Smart MK Bomb) Acaucan. V blízkej budúcnosti sa pripravuje integrácia PLRS krátkeho dosahu A-Darter, vyvíjanej v spolupráci Brazílie a Južnej Afriky.
Zálet prvého modernizovaného stroja A-1M prebehol 19.06.2012. Životnosť modernizovaných lietadiel by mala byť predĺžená minimálne do roku 2025.
Zdroj:
Soušek, Tomáš: AMX stále na výši, Letectví a kosmonautika 2015 / 01
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#527094Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
Reklama
(©Radek Havelka)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#83932Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
AMX (MM7191/51-45) ze 132° Gruppo, 51° Stormo "Ferruccio Serafini" italského letectva
Kecskemét 7. 8. 2010
vlastní foto
vlastní foto
vlastní foto
Kecskemét 7. 8. 2010
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#369607Verze : 0
MART.in
MOD
en.wikipedia.org
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | AMX International AMX |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 5543 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 02.11.2005 |
Autor | Chris Lofting |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
A-1A brazilského letectva.
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#535216Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.