Main Menu
User Menu
Reklama

AMX International AMX

     
Název:
Name:
AMX International AMX
Originální název:
Original Name:
AMX International AMX
Kategorie:
Category:
víceúčelový bojový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1984-DD.MM.199R Aeritalia Società Aerospaziale Italiana pA, Caselle Torinese
DD.MM.1984-DD.MM.199R Aermacchi SpA, Varese
DD.MM.1985-DD.MM.1999 Empresa Brasileira de Aeronáutica SA, São José dos Campos, São Paulo
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1984-DD.MM.1997 série - Itálie
DD.MM.1985-DD.MM.1999 série - Brazílie
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Aeritalia/Alenia:
2 prototypy
74 A-11A Ghibli

Aermacchi:
3 prototypy
36 A-11A Ghibli

Embraer:
2 prototypy
45 A-1A
První vzlet:
Maiden Flight:
15.05.1984
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6700 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9600 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
13000 kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,87 m
Délka:
Length:
13,23 m
Výška:
Height:
4,55 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce RB-168-807 Spey s tahem 49,1 kN
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3500 l
200 l ve hřbetě (brazilské stroje)
2x 1100 l
přídavná nádrž
2x 580 l přídavná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
938.6 km/h v 9144 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
52.1 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
13000 m
Dolet:
Range:
556 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
3333 km
Výzbroj:
Armament:
ITA - americký rotační šestihlavňový kanon M61A1 Vulcan ráže 20 mm se zásobou 350 nábojů v bubnovém zásobníku


BRA - dva kanony francouzské produkce DEFA-554 ráže 30 mm


Řízené střely:
2x AIM-9L Sidewinder
nebo
2x MAA-1 Piranha (BRA)
nebo
2x MAA-1B Piranha II (BRA)


protizemní/protiradiolokační MAR-1 (BRA)


maximálně 3800 kg řízené a neřízené munice, fotografické kamery a kontejnery EB, 5 externích závěsníků
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
- radar ELTA EL/M-2001B (AMX)
- radar Mectron SCP-01 (A-1A)
Zdroje:
Sources:
Lambert, Mark. Jane´s All the World's Aircraft 1991-1992. Jane's Information Group, Coulsdon 1991. ISBN 0-7106-0965-5.
Jackson, Paul. Jane's All the World's Aircraft 2004-2005. Jane's Information Group, Coulsdon 2004.
http://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX
Soušek, Tomáš: AMX stále na výši, Letectví a kosmonautika 2015 / 01
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#83952Verze : 0
Od roku 2012 ich talianske letectvo označuje ako A-11A Ghibli (jednomiestny AMX) a TA-11A (dvojmiestny AMX-T), lietadlá po modernizácii ACOL A-11B resp. TA-11B.


V roku 2005 začal modernizačný program pre AMX nazvaný ACOL (Aggiornamento Capacità Operative e Logistiche) zameraný na zvýšenie operačných schopností a zefektívnenie logistiky a údržby strojov.


Modernizované stroje obdržali novú avioniku firmy Selex ES (taktický počítač, 3 multifunkčné displeje (MFD), kokpit kompatibilný s okuliarmi nočného videnia (NVG), nový integrovaný GPS/INS, komunikačné systémy, nový IFF, havarijný zapisovač dát, systém vlastnej ochrany, datalink a ďalšie vybavenie.


Došlo ku integrácii prieskumných kontajnerov RecceLite od firmy Rafael a presnej protizemnej munície JDAM (454 kg GBU-32).


Protyp modernizácie bol zalietaný 30.09.2005 v Turíne, prvý sériový modernizovaný stroj 17.10.2006. Talianske vojenské letectvo zmodernizovalo 42 A-11A a 10 TA-11A (podľa iných zdrojov 12). Modernizované stroje by mali slúžiť minimálne do roku 2018.



Modernizácia brazílskych A-1A a A-1B začala v roku 2007 dodaním troch strojov ku spoločnosti Embraer. Mali slúžiť ako prototypy modernizácie. Modernizácia bola koordinovaná s modernizáciami brazílskych A-29 Super Tucano a F-5M Tiger II.


Avionické vybavenie je založené na systémoch firmy Elbit. Kontrakt na modernizáciu 43 strojov bol podpísaný v januári 2011. Modernizované stroje dostali označenie A-1M.


Nový izraelský taktický počítač spolupracuje s modernizovaným radarom SCP-01. Informácie z radaru a ďalších senzorov a letové údaje sú zobrazované na troch farebných MFD. Zmodernizovaný HUD, ako aj osvetlenie kabíny je kompatibilné s NVG. Integrovaný bol aj izraelský prilbový zobrazovací a zameriavací systém DASH IV,elektro-optický prieskumný a zameriavací systém FLIR, odpovedače firmy Thales TSC 2030 a TSC 2050 IFF, systémy vlastnej ochrany a v roku 2016 by mal pribudnúť aj brazílsky národný datalink BR2.


Výzbroj bola rozšírená o domácu protizemnú/protirádilokačnú riadenú strelu MAR-1, brazílsky systém konverzie konvenčných bômb Mk.82 a Mk.83 - SMKB (Smart MK Bomb) Acaucan. V blízkej budúcnosti sa pripravuje integrácia PLRS krátkeho dosahu A-Darter, vyvíjanej v spolupráci Brazílie a Južnej Afriky.


Zálet prvého modernizovaného stroja A-1M prebehol 19.06.2012. Životnosť modernizovaných lietadiel by mala byť predĺžená minimálne do roku 2025.


Zdroj:
Soušek, Tomáš: AMX stále na výši, Letectví a kosmonautika 2015 / 01
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#527094Verze : 0
MOD
(©Radek Havelka)
AMX International AMX -


URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#83932Verze : 0
MOD
AMX (MM7191/51-45) ze 132° Gruppo, 51° Stormo "Ferruccio Serafini" italského letectva
Kecskemét 7. 8. 2010
AMX International AMX - vlastní foto

vlastní foto
AMX International AMX - vlastní foto

vlastní foto
AMX International AMX - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#369607Verze : 0
MOD
en.wikipedia.org

AMX International AMX - A-1A brazilského letectva.

A-1A brazilského letectva.
URL : https://www.valka.cz/AMX-International-AMX-t21508#535216Verze : 0
MOD