Albatros D.I

     
Název:
Name:
Albatros D.I Albatros D.I
Originální název:
Original Name:
Albatros D.I
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.1916 Albatros-Flugzeugwerke GmbH, Berlin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.1916
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
50
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1916
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
694 kg 1530 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
921 kg 2030 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,50 m 27ft 10,64in
Délka:
Length:
7,40 m 24ft 3,33in
Výška:
Height:
2,95 m 9ft 8,14in
Plocha křídla:
Wing Area:
24,9 m2 268.02 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
39,7 kg/m2 8.13 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Mercedes D.III o výkonu 118 kW/160 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Mercedes D.III, power 157 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
123 kg 271 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
165 km/h v 0 m 102.5 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
155 km/h v ? m 96.3 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9.5 min do 2000 m 9.5 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5200 m 17060 ft
Dolet:
Range:
230 km 142.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,92mm kulomet LMG 08/15 2x fixed 7,92 mm LMG 08/15 machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Rimell, R. I. Albatros Fighters, Windsock Datafile Special. Albatros Productions, Berkhamsted 1991. ISBN 0-948414-35-9.
Gray, Peter L. The Albatros DI-DIII, Profile No.127. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Kroschel, G., Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter, Thetford, Peter. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#402203 Verze : 0
Stíhací letouny Albatros D.I a Albatros D.II

Když od jara 1916 definitivně začaly nové spojenecké stíhačky DH 2, FE 8, Morane-Saulnier N a Nieuport XI překonávat dosud suverénní Fokkery Eindecker, německá strana vrhla na bojiště nové stíhací letouny. Jednalo se zejména o Halberstadty D.II a Fokkery D.I-V, nicméně tyto stroje byly co do výkonnosti pro německé letce zklamáním.

Horečně se proto hledaly nové letouny, které by opět zvrátily vzdušnou převahu na stranu Německa. Zakázku na výrobu stíhaček proto obdržela i firma Albatros, tehdy největší německý výrobce dvoumístných letounů kategorie C. V červnu 1916 tedy byly zahájeny práce na dvanáctikusové sérii prototypů a předsériových letounů, přičemž šibeniční lhůta na konstrukci a stavbu byla stanovena na pouhých 13 týdnů!

Zatímco obvykle je vyvinut letoun jenž se průběžně zdokonaluje, tentokrát technický ředitel firmy Albatros ing. Thelen a šéfkonstruktér ing. Schubert vytvořili jakousi "stavebnicovou" řadu - prototypy letounů Albatros D.I, D.II a D.III vznikly totiž prakticky současně a tak také byly představeny armádním odborníkům.

Všechny tři letouny byly poháněny stejným motorem Mercedes DIII o výkonu 160 ks (108kW), což byl nejsilnější motor do té doby použitý v německých stíhačkách. Mohutnou výzbroj u všech tří letadel tvořily dva synchronizované kulomety LMG 08/15.

Letouny se dále shodovaly rozměry a tvarem trupu, jenž byl celodřevěné konstrukce s tuhým nosným překližkovým potahem. Ten kryl i kýlovku. Dále se stroje shodovaly podvozkem, jehož konstrukci tvořily ocelové trubky, a ocasními plochami, jejich konstrukce byla stejně jako u křidélek taktéž z ocelových trubek, potah tvořilo plátno. Dvouplošníky D.I a D.II se pak od sebe lišily jen posazením horní nosné plochy, neboť jinak používaly i stejná křídla (D.III již byl změněn více, šlo totiž o jedenapůlplošník). Křídla měla opět dřevěnou kostru (s výjimkou zmíněných křidélek) potaženou plátnem, vzpěry byly též z ocelových trubek. D.I měl neseno horní křídlo dosti vysoko nad trupem a zde bylo podepřeno jakýmsi "kozlíkem". U typu D.II bylo křídlo posazeno výrazně níže a nad trupem bylo podepřeno vzpěrami tvaru "N".

Šlo v podstatě o experiment s výhledem pilota, níže položené křídlo D.II sice zúžilo zorné pole přímo vpřed, ale umožňovalo dobrý výhled dopředu nahoru, kterýž prostor byl vysoko posazeným křídlem typu D.I zakryt.

Nové stíhačky zaznamenaly před komisí okamžitý úspěch. Poté co byly v srpnu 1916 zalétány prototypy, bylo rozhodnuto o výrobě dvou sérií po 50 letadlech. Dalších 75 kusů bylo v licenci postaveno u firmy Luft-Verkehrs-Gesellschaft (LVG).

V případě typu D.I zřejmě zůstalo pouze u oněch prvních padesáti kusů. Letouny D.I a D.II šly v září 1916 na frontu společně a tvořily výzbroj nové stíhací jednotky nazvané Jasta 2. Její velitel Hptm. Oswald Boelcke na nových Albatrosech sestřelil během devíti dní 8 letadel. D.II se zřejmě prosadily více, neboť ještě během září dorazila do firmy Albatros objednávka na dalších 100 stíhaček tohoto typu.

Němci horečně zformovávali další Jasty, v listopadu 1916 už jich bylo na západní frontě na 20 a zřejmě každá z nich měla ve výzbroji několik Albatrosů D.II. Celkem létalo nad frontou 28 strojů typu D.II. Kromě Jasta 2 je používaly také Jagdstaffeln č. 4, 5, 6, 9, 14, 15, 16b, 17 , 19 a 22.

Výkonné, aerodynamicky čisté a jemné Albatrosy skutečně vysoce převyšovaly všechny typy stíhaček, jimiž disponoval nepřítel. Devátého listopadu zažil několik nepříjemných chvil jeden z budoucích nejslavnějších britských stíhačů, tehdy ještě seržant J.T.B. McCudden, jenž se toho dne v sestavě 29. squadrony poprvé účastnil vzdušného boje. Po souboji s Albatrosem D.II napočítal ve svém DH 2 celkem 24 průstřelů - nejvíce za celou jeho kariéru, něco podobného se mu už nikdy později nestalo.

23. 11. 1916 byl zase po dlouhém boji sestřelen DH 2 pilotovaný v dané chvíli nejúspěšnějším z anglických stíhačů Maj. L. G. Hawkerem. Jeho přemožitelem se stal famózní Manfred von Richthofen a sám přiznával, že zvítězit dokázal jen díky převaze svého letounu.

V listopadu byla též změněna instalace chladicí soustavy. Místo bočních chladičů Windhoff byly nyní nové chladiče Teves und Braun zapuštěny do baldachýnu horní nosné plochy.

V lednu 1917 už nad západní frontou létalo 214 kusů Albatrosů D.II, ale v té době už je začaly nahrazovat Albatrosy D.III. V květnu 1917 už Albatrosů D.II sloužilo jen 107 a v listopadu pouze 11. Letouny pak ještě dosluhovaly u jednotek domobrany a 16. září 1918 ještě jeden z nich sestřelil britský DH 4, avšak vůbec dostat se do pozice vhodné k útoku již bylo na hranici možností tohoto typu.
Šestnáct kusů upravených a značně se lišících Albatrosů D.II bylo též postaveno u firmy Oesterreichische Flugzeugfabrik A.G. (Oeffag) v Rakousko-Uhersku.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#82007 Verze : 0
Přikládám dva obrázky na prvním jsou vyrovnané Albatrosy D.I Jasty 2

na druhé podobné fotografii jsou Albatrosy D.II Jasty 22, rozdíl v posazení horního křídla je zřetelný
Albatros D.I -


Albatros D.I -


URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#82444 Verze : 0
Čtvrtý úlovek pozdějšího majora RAF a stíhacího esa Charlese Pickthorna.
Albatros D.I - Jeden z 12 předsériových Albatrosů D.I. Předsériové letouny měly nádržku chladiče před prvním motorovým válcem a níže položené ústí výfuku. Na tomto letounu létal na jaře 1917 u FA(A) 258 pruský princ Fridrich Karel. V březnu byl pak sestřelen britským esem Ch. Pickthornem od 32. perutě a byl zajat. Později zahynul při pokusu o útěk z britského zajetí. Jeho letoun je kompletně natřený světlou šedozelenou barvou.

Jeden z 12 předsériových Albatrosů D.I. Předsériové letouny měly nádržku chladiče před prvním motorovým válcem a níže položené ústí výfuku. Na tomto letounu létal na jaře 1917 u FA(A) 258 pruský princ Fridrich Karel. V březnu byl pak sestřelen britským esem Ch. Pickthornem od 32. perutě a byl zajat. Později zahynul při pokusu o útěk z britského zajetí. Jeho letoun je kompletně natřený světlou šedozelenou barvou.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#430807 Verze : 2
.
Albatros D.I - Albatros D.I (s. č. 460/16), léto 1916, pilot a jednotka neznámá. Letoun představuje ukázku klasického zbarvení strojů tohoto typu. Trup byl ponechán v barvě lakované překližky, krycí plechy na přídi jsou natřeny zelenošedou barvou, spodní plochy světle modré, na horních plochách nepravidelná pole světle zelené, červenohnědé a tmavě zelené barvy, směrovka též červenohnědá.

Albatros D.I (s. č. 460/16), léto 1916, pilot a jednotka neznámá. Letoun představuje ukázku klasického zbarvení strojů tohoto typu. Trup byl ponechán v barvě lakované překližky, krycí plechy na přídi jsou natřeny zelenošedou barvou, spodní plochy světle modré, na horních plochách nepravidelná pole světle zelené, červenohnědé a tmavě zelené barvy, směrovka též červenohnědá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-I-t21457#430813 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více