Main Menu
User Menu

Airco D.H.9

     
Název:
Name:
Airco D.H.9
Originální název:
Original Name:
Airco D.H.9
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.191R Aircraft Manufacturing Co. Ltd., Hendon /
DD.MM.1917-DD.MM.191R F. W. Berwick & Co. Ltd., Park Royal /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Mann, Egerton & Co. Ltd., Norwich /
DD.MM.1917-DD.MM.191R National Aircraft Factory No.1, Waddon /
DD.MM.1917-DD.MM.191R National Aircraft Factory No.2, Stockport /
DD.MM.1917-DD.MM.191R The Alliance Aeroplane Co. Ltd., Hammersmith /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Short Brothers Ltd., Rochester /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Vulcan Motor and Engineering Co., Southport /
DD.MM.1917-DD.MM.191R G. & J. Weir Ltd., Glasgow /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Westland Aircraft Works, Yeovil /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Wells Aviation Co. Ltd., Chelsea /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Whitehead Aircraft Co. Ltd., Richmond /
DD.MM.1926-DD.MM.192R Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Bruxeles
DD.MM.1922-DD.MM.1928 La Hispano Aircraft, Guadalajara /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~4000
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1917
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1012 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1508 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12.92 m
Délka:
Length:
9.3 m
Výška:
Height:
3.4 m
Plocha křídla:
Wing Area:
40.32 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Beardmore BHP o výkonu 172 kW, nebo
Siddeley Puma o výkonu 172 kW, nebo
Siddeley Puma o výkonu 216 kW, nebo
Galloway Adriatic o výkonu 172 kW, nebo
Napier Lion o výkonu 336 kW, nebo
Fiat A-12 o výkonu 194 kW
dvou nebo čtyřlistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
179.4 km/h v 3048 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3.2 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11 min do 1981 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5334 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis na oběžném kruhu Scarff


2x 104kg bomba nebo
4x 51kg bomba
Uživatelské státy:
User States:


















Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. The de Havilland D.H.9, Profile No.62. Profile Publications, Leatherhead 1966.
Bruce, J. M. Airco DH9, Windsock Profile No.72. Albatros Productions, Berkhamsted 1998. ISBN 1902207-05-X.
Jackson, A.J. De Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4.
Bruce, J. M. De Havilland Aircraft of World War One. Arms and Armour Press, London 1991. ISBN 1-85409-069-0.
URL : https://www.valka.cz/Airco-D-H-9-t21421#381408Verze : 0
MOD
D.H.9

D.H.9 byl konstruován na základě požadavku na letoun používající díly z masové výroby D.H.4 a motor B.H.P. (Beardmore-Halford-Pullinger) Siddeley Puma. Právě tento motor se později stal příčinou potíží. Hlavní změnou draku bylo přemístění pilotního prostoru vzad oproti D.H.4 (pro zlepšení komunikace posádky) a jen částečné zakapotování motoru jehož čelní chladič se přemístil pod trup. To sebou ovšem přineslo snížení rychlosti a také nosnost pum byla nižší než se čekalo. Letoun byl poměrně hodně užíván jako denní bombardér, ale jeho služba byla provázena mnoha potížemi, především s motorem Puma který byl nespolehlivý a již zastaralý v době kdy byl montován. I přes to že nespolehlivost motorů značně snižovala kvalitu stroje bylo jich do konce války vyrobeno přes 2100 kusů.
Ve výrobě později běžel i poněkud zvětšený D.H.9A s motorem Liberty ale jde už v podstatě o jiný typ.
Airco D.H.9 -


URL : https://www.valka.cz/Airco-D-H-9-t21421#115260Verze : 0
Zdroj: https://www.1000aircraftphotos.com/
Airco D.H.9 -


URL : https://www.valka.cz/Airco-D-H-9-t21421#202519Verze : 0
Přidám několik fotek tohoto elegantního stroje, tak jak je vystaven v pařížském leteckém muzeu
Airco D.H.9 -


Airco D.H.9 -


Airco D.H.9 -


Airco D.H.9 -


URL : https://www.valka.cz/Airco-D-H-9-t21421#312907Verze : 0
a další dvě ze stejného zdroje
Airco D.H.9 -


Airco D.H.9 -


URL : https://www.valka.cz/Airco-D-H-9-t21421#312908Verze : 0
Airco D.H.9
Červenec 2016 - Imperial War Museum Duxford
Bc. Jan FERDA, vlastní foto
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Airco D.H.9 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Airco D.H.9 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Airco-D-H-9-t21421#560724Verze : 0