Main Menu
User Menu

Sopwith Pup

     
Název:
Name:
Sopwith Pup
Originální název:
Original Name:
Sopwith Pup
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.191R The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston /
DD.10.1916-DD.MM.191R The Standard Motor Co., Coventry /
DD.MM.1916-DD.MM.191R Whitehead Aircraft Co Ltd., Richmond /
DD.09.1916-DD.MM.191R William Beardmore & Co. Ltd., Glasgow /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1796:
96 Sopwith
850 Standard
820 Whitehead
30 Beardmore
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.02.1916
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
357 1) kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
556 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8.08 m
Délka:
Length:
5.89 m
Výška:
Height:
2.87 m
Plocha křídla:
Wing Area:
23.6 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Le Rhône 9C o výkonu 60 kW, nebo
Gnome Lambda o výkonu 60 kW, nebo
Clerget 7Z o výkonu 60 kW, nebo
Gnome 9B o výkonu 75 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
87,5 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
179.4 2) km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
83) min do 1981 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5334 4) m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers, a/nebo
1x šikmo vzůru střílející 7,7mm kulomet Lewis machine gun

8x raketa Le Prieur
Uživatelské státy:
User States:





Poznámka:
Note:
Data platí pro stroje s motorem Le Rhône; s motorem Gnome 9B:
1) 388 kg
2) 177 km/h
3) 7 min 10 s do 1981 m
4) 5639 m

Vytrvalost s Le Rhône: 3 h, s Gnome: 1,75 h
Zdroje:
Sources:
Bruce, J.M. The Sopwith Pup. Profile No.13. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5.
www.aviastar.org
www.britishaircraft.co.uk

Sopwith Pup - Pup s motorem Gnome 9B, pilotovaný Capt. Footem z Gosport School of Special Flight.

Pup s motorem Gnome 9B, pilotovaný Capt. Footem z Gosport School of Special Flight.
Sopwith Pup -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#396766Verze : 0
MOD
Stíhací letoun Sopwith Pup (původně byl letoun označený jako Sopwith Scout ale pro podobnost se zmenšeným letounem Sopwith 1 1/2 Strutter dostal přezdívku Pup, která téměř vytlačila oficiální název letounu) vznikl v roce 1915 u firmy Sopwith dle návrhu Harryho Hawkera, který vedl skupinu firemních zkušebních pilotů. Hawker navrhl využít velmi dobrých výkonů letounů Sopwith 1 1/2 Strutter a na základě zkušeností s tímto letounem zkonstruovat nový lehký stíhací letoun.
Vznikl tak lehký a velmi obratný stíhací letoun vybavený výkonným motorem Le Rhone 80 s výzbrojí jednoho synchronizovaného kulometu Vickers ráže 0.303 před pilotem (některé letouny byly později na frontě opatřeny montáží pro upevnění kulometu Lewis ráže 0.303 nad horním křídlem). První let tohoto letounu vykonal osobně Harry Hawker v prosinci 1915 a ještě tentýž měsíc začala jeho sériová výroba z níž vzešlo celkem 1770 vyrobených letounů.
První bojové stíhací letounů Sopwith Pup byly na frontě nasazeny v říjnu 1916 v rámci jednotek RFC a RNAS. Letoun byl vysoce oceňován především pro svoji obratnost, kterou hravě překonal Albatros D.III, přičemž ten jej zase překonával výkonem svého motoru, takže šance obou letounů byly v boji poměrně vyrovnané. Letoun ale právě díky nižšímu výkonu motoru rychle zastaral a v červenci 1917 byl stažen z fronty k jednotkám britské Home Defence, kde zasahoval proti německým Zeppelinům a odtud byl v roce 1918 přesunut k výcvikovým jednotkám.
Sopwith Pup má též prvenství v prvním přistání na palubu pohybující se letadlové lodě. Tohoto prvenství s letounem Sopwith Pup dosáhl při přistání na letadlovou loď HMS Furious v srpnu 1917 pilot Edwin Dunning (ten ale při třetím pokusu o přistání zahynul když se jeho letoun převrhl přes palubu a potopil se i s pilotem).
Mimo letectvo Velké Británie tento letoun sloužil i v letectvech Austrálie, Nizozemí, Ruska a Řecka.

Zdroje:
www.wikipedia.org
V.Němeček:Vojenská letadla I
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#185634Verze : 0
Sopwith Pup s raketami Le Prieun.Fotografie je převzata ze serveru www.werkost.com .
Sopwith Pup -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#185672Verze : 0
Historické prvé pristátie na pohybujúcej lodi uskutočnil Sqn Cdr E. H. Dunning na HMS Furious 2. agusta 1917. Bohužial pri ďalšom pristátí 7. augusta 1917 na tejto lodi bočný vietor strhol lietadlo nabok a E. H. Dunning sa po páde liedadla do vody zabil.


zdroj: en.wikipedia.org
Sopwith Pup -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#231761Verze : 0
4. ledna 1917 tento Pup A 626 přinutil k přistání u Neuchatel Lt. F. Mallinckrodt (budoucí eso se 6 sstřely) od Jasta 6, jenž se také se svým úlovkem nechal zvěčnit, v seznamu jeho sestřelů je však uveden jako Sopwith Strutter. Šlo o jeho 2. potvrzené vítězství.
Sopwith Pup - Sopwith Pup A 626 drží hned několik primátů. Byl prvním strojem tohoto typu vyrobeným v licenci u firmy Standard Motor Co. Ltd. Coventry. Dále byl prvním Pupem, který byl zařazen k RFC ve Francii, kam dorazil 4. 11. 1916. Působil nejprve u 70. perutě vyzbrojené letouny Sopwith Strutter, avšak brzy byl převelen k 8. peruti RNAS. Už 4. 1. 1917 byl však Němci (jmenovitě Lt. Mallinckrodtem - budoucí eso se 6 sestřely) donucen k přistání na jejich území a ukořistěn. Ihned byl podroben intenzivním testům. Stroj nesl standardní kamufláž: plátno na horních a bočních plochách PC 10 (špinavě hnědozelená), plátno na spodních plochách pouze lakováno  bezbarvým lakem, kovové a překližkové panely v barvě materiálu.

Sopwith Pup A 626 drží hned několik primátů. Byl prvním strojem tohoto typu vyrobeným v licenci u firmy Standard Motor Co. Ltd. Coventry. Dále byl prvním Pupem, který byl zařazen k RFC ve Francii, kam dorazil 4. 11. 1916. Působil nejprve u 70. perutě vyzbrojené letouny Sopwith Strutter, avšak brzy byl převelen k 8. peruti RNAS. Už 4. 1. 1917 byl však Němci (jmenovitě Lt. Mallinckrodtem - budoucí eso se 6 sestřely) donucen k přistání na jejich území a ukořistěn. Ihned byl podroben intenzivním testům. Stroj nesl standardní kamufláž: plátno na horních a bočních plochách PC 10 (špinavě hnědozelená), plátno na spodních plochách pouze lakováno bezbarvým lakem, kovové a překližkové panely v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#412667Verze : 0
MOD
Tento Sopwith Pup byl 24. 4. 1917 sestřelen budoucím německým esem od Jasta 33 Lt. Heinrichem Lorenzem. Byl to jeho druhý sestřel.
Sopwith Pup - Sopwith Pup A 6175 vyrobila firma Whitehead Aircraft Ltd. Richmond. S letounem létal u 66. perutě 2Lt. R.S. Capon. Během Krvavého dubna jej sestřelilo německé budoucí eso H. Lorenz (5 sestřelů). Capon byl zraněn na ruce a s nefunkčním motorem přistál za německými liniemi. Byl zajat a později navštíven svým přemožitelem.  Stroj měl horní a boční plochy natřené barvou PC 10, spodní plochy v barvě lakovaného plátna, plechový kryt motoru natřen světlou šedou Battleship Grey, překližkový panel na hřbetě trupu u kabiny zůstal v barvě materiálu.

Sopwith Pup A 6175 vyrobila firma Whitehead Aircraft Ltd. Richmond. S letounem létal u 66. perutě 2Lt. R.S. Capon. Během "Krvavého dubna" jej sestřelilo německé budoucí eso H. Lorenz (5 sestřelů). Capon byl zraněn na ruce a s nefunkčním motorem přistál za německými liniemi. Byl zajat a později navštíven svým přemožitelem. Stroj měl horní a boční plochy natřené barvou PC 10, spodní plochy v barvě lakovaného plátna, plechový kryt motoru natřen světlou šedou Battleship Grey, překližkový panel na hřbetě trupu u kabiny zůstal v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith Pup - Pohled na křídlo ukazuje tvar a umístění výsostného označení Pupů patřících k RFC.

Pohled na křídlo ukazuje tvar a umístění výsostného označení Pupů patřících k RFC.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#412670Verze : 0
MOD
.
Sopwith Pup - Námořní Pup N5186 byl vyroben mateřskou továrnou Sopwith Aviation Co. Ltd. Kingston on Thames. V této podobě byl vyfotografován 25. 10. 1916 v Eastchurch. Počátkem listopadu byl převelen do Dunkerque, zařazen zpočátku k 8. peruti RNAS, v únoru 1917 převelen ke 3. peruti RNAS. Zde při havárii poškozen, v březnu po opravě zařazen ke 4. peruti RNAS, kde zůstal až do 10. 4. 1917, kdy opět těžce havaroval a byl zničen. Prostor centroplánu mezi baldachýnovými vzpěrami na horním křídle má průhledný potah. Stroj je kromě kulometu Vickers vyzbrojen též protibalónovými raketami Le Prieur, což byla u námořních Pupů výzbroj určená k boji s německými Zeppeliny. Horní a boční plochy v barvě PC 10, spodní plochy a kýlovka v barvě lakovaného plátna, kovové a překližkové panely v barvě materiálu.

Námořní Pup N5186 byl vyroben mateřskou továrnou Sopwith Aviation Co. Ltd. Kingston on Thames. V této podobě byl vyfotografován 25. 10. 1916 v Eastchurch. Počátkem listopadu byl převelen do Dunkerque, zařazen zpočátku k 8. peruti RNAS, v únoru 1917 převelen ke 3. peruti RNAS. Zde při havárii poškozen, v březnu po opravě zařazen ke 4. peruti RNAS, kde zůstal až do 10. 4. 1917, kdy opět těžce havaroval a byl zničen. Prostor centroplánu mezi baldachýnovými vzpěrami na horním křídle má průhledný potah. Stroj je kromě kulometu Vickers vyzbrojen též protibalónovými raketami Le Prieur, což byla u námořních Pupů výzbroj určená k boji s německými Zeppeliny. Horní a boční plochy v barvě PC 10, spodní plochy a kýlovka v barvě lakovaného plátna, kovové a překližkové panely v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#412673Verze : 0
MOD
.
Sopwith Pup - Sopwith Pup N 6430 vyrobila v licenci továrna William Beardmore Co. Ltd. Stroj patřil k RNAS, a dne 21. 8. 1917 na něm z paluby lodi Yarmouth vzlétl Fl. Sub. Lt. Bernard Arthur Smart a sestřelil Zeppelin L. 23. Stroj byl, jako i řada jiných námořních Pupů, vyzbrojen šikmo uloženým kulometem Lewis, střílejícím šikmo vzhůru výřezem v horním křídle, což byla úprava umožňující právě útoky zespodu na německé vzducholodi. Stroj nese schéma, které u Pupů RNAS nebylo neobvyklé, tedy barva PC 10 na horních plochách a kýlovce, spodní a boční plochy v barvě lakovaného plátna, kovové a překližkové části v barvě materiálu.

Sopwith Pup N 6430 vyrobila v licenci továrna William Beardmore Co. Ltd. Stroj patřil k RNAS, a dne 21. 8. 1917 na něm z paluby lodi Yarmouth vzlétl Fl. Sub. Lt. Bernard Arthur Smart a sestřelil Zeppelin L. 23. Stroj byl, jako i řada jiných námořních Pupů, vyzbrojen šikmo uloženým kulometem Lewis, střílejícím šikmo vzhůru výřezem v horním křídle, což byla úprava umožňující právě útoky zespodu na německé vzducholodi. Stroj nese schéma, které u Pupů RNAS nebylo neobvyklé, tedy barva PC 10 na horních plochách a kýlovce, spodní a boční plochy v barvě lakovaného plátna, kovové a překližkové části v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith Pup -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Sopwith Pup - Pohled na horní plochu křídla ukazuje způsob provedení a umístění výsostného označení u strojů Sopwith Pup RNAS.

Pohled na horní plochu křídla ukazuje způsob provedení a umístění výsostného označení u strojů Sopwith Pup RNAS.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Pup-t21414#412676Verze : 0
MOD