Il-14FG 1106

     
Typ:
Type:
Il-14FG
Výrobce:
Producer:
Aero Vodochody n.p., Odolena voda /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.07.1968
Výrobní číslo:
Construction Number:
601106
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.07.1968-DD.MM.RRRR 1106
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
prestavaný z Il-14P 1106 conversion from Il-14P 1106
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
Удалов, К.; Мараев, Р. Пассажирский первенец Ильюшина, Авиация и время 2000/05.
Котлобовский, Александр. Последний классик поршневой эпохи, Авиация и время 2012/06.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Týc, Pavel. Čtrnáctky u nás, L+K 2004/07-08.
ruslet.webnode.cz
Miroslav Irra : IL-14 v čs.vojenskom letectve, nakladateľstvo JAKAB.
URL : https://www.valka.cz/Il-14FG-1106-t214057#601696 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.07.1968
Datum vyřazení:
Decommissioned:
DD.MM.RRRR
Provozovatel:
Operator:
DD.07.1968-DD.MM.RRRR Fotoletecká skupina
DD.07.1968-DD.MM.RRRR Photoreconnaisance Group
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.07.1968-DD.MM.RRRR 1106
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.07.1968-DD.MM.RRRR standardní (high visibility)
DD.07.1968-DD.MM.RRRR standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.07.1968-DD.MM.RRRR standardní vojenská
DD.07.1968-DD.MM.RRRR standard military
Barvy:
Colors:
DD.07.1968-DD.MM.RRRR kov, stříbrná
DD.07.1968-DD.MM.RRRR metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
Удалов, К.; Мараев, Р. Пассажирский первенец Ильюшина, Авиация и время 2000/05.
Котлобовский, Александр. Последний классик поршневой эпохи, Авиация и время 2012/06.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
Týc, Pavel. Čtrnáctky u nás, L+K 2004/07-08.
ruslet.webnode.cz
Miroslav Irra : IL-14 v čs.vojenskom letectve, nakladateľstvo JAKAB.
URL : https://www.valka.cz/Il-14FG-1106-t214057#601697 Verze : 0
Letoun se po vyřazení od posledního uživatele - fotogrammetrické letky (Fotoletecká skupina v Hradci Králové) nacházel na letišti v Hradci Králové. V únoru 1990 byl vybrán pro zkoušky účinnosti trhaviny SEMTEX na dopravním letadle. Na zkoušce se podílely Kriminalistický ústav Federální policie, Policie ČR, Vojenský výzkumný ústav ve Slavičíně a Explosie (VCHZ n.p.). Hlavním důvodem pro tyto zkoušky byla řada teroristických útoků na letouny, z nichž asi nejznámnější je ten na Boeing 747 Jumbo Jet PanAm nad skotským Lockerbie. Užito bylo vždy 50g trhaviny v různých provedeních - šedý, červený, černý a žlutý. Všechny tyto trhaviny měly dostatečnou účinnost. Byly umístěny vždy v diplomatickém kufru, který byl postupně umístěn na záchod, do zavazadlového prostoru a do prostoru pro příruční zavazadla cestujících. Všechny exploze výrazně poškodily letoun, a nejspíš by vedly k jeho následné havárii. V případě, že by se tak stalo ve větších výškách s přetlakovanou kabinou, by skoro určitě došlo k rozsáhlé dekompresi a následnému rozpadu letounu ještě ve vzduchu. Také byla zkoumaná možnost likvidace výbušného systému vodním kanónem, jehož výsledky dopadly pozitivně - ve všech případech došlo ke zničení odpalovacího zařízení, tak že již nemohl výbušninu aktivovat. Nakonec byl letoun postupně odstřelen a to postupně max. 2 kg SEMTEXU. Zde je zajímavé podotknout, že i přesto, že byl letoun odstaven dostatečně daleko a exploze byly vedeny tak, aby nedošlo k poškození majetku, došlo při odpalu dvoukilových náloží SEMTEXu k vyřazení z činnosti pozemních radiolokátorů.

Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

Il-14FG 1106 - Letoun před finální likvidací. Zdroj:
https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/1106,%20Hradec%20Kr%C3%A1lov%C3%A9,%20archv%20Pali%C4%8DkaA.jpg

Letoun před finální likvidací. Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

Il-14FG 1106 - Finální likvidace. Zdroj:
https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/img309BA.jpg

Finální likvidace. Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

Il-14FG 1106 - Finální likvidace. Zdroj: https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/img309A.jpg

Finální likvidace. Zdroj: www.leteckabadatelna.cz
Il-14FG 1106 - Po explozi v zavazadlovém prostoru pro příruční zavazadla(?). Zdroj:
https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/img307A.jpg

Po explozi v zavazadlovém prostoru pro příruční zavazadla(?). Zdroj:
www.leteckabadatelna.cz

Il-14FG 1106 - Exploze v nákladovém prostoru(?). Zdroj: https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/img306A.jpg

Exploze v nákladovém prostoru(?). Zdroj: www.leteckabadatelna.cz
Il-14FG 1106 - Exploze v prostoru WC(?). Zdroj: https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/img305A.jpg

Exploze v prostoru WC(?). Zdroj: www.leteckabadatelna.cz
Il-14FG 1106 - Finální likvidace, příprava k odstřelu příďové části (oranžová/červená linka je položený SEMTEX). Zdroj: https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/img308A.jpg

Finální likvidace, příprava k odstřelu příďové části (oranžová/červená "linka" je položený SEMTEX). Zdroj: www.leteckabadatelna.cz
Il-14FG 1106 - Zlikvidovaný stroj s realizačním týmem. Zdroj: https://www.leteckabadatelna.cz/uploads/Pov%C3%A1le%C4%8Dn%C3%A9/Il-14/Zkou%C5%A1ka%20trhaviny/img313A.jpg

Zlikvidovaný stroj s "realizačním" týmem. Zdroj: www.leteckabadatelna.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-14FG-1106-t214057#622415 Verze : 5
.
Il-14FG 1106 - Zdroj:
LK 2/1980, foto M. Knaibl

Zdroj:
LK 2/1980, foto M. Knaibl

URL : https://www.valka.cz/Il-14FG-1106-t214057#678893 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více