Název: Name: | FCM 36 | |
Originální název: Original Name: | Char leger Mle. 1936 FCM | |
Kategorie: Category: | lehký tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.MM.1939 Société Anonyme des Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 100 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.04.1935 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 12350 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 4460 mm | |
Délka korby: Hull Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2140 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2200 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 380 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 380 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | ? MPa | |
Pancéřování: Armour: | Korba: čelo - 25-40 mm boky - 20 mm strop - 15 mm dno - 13 mm zadok - 20 mm Veža: čelo - 40 mm strop - 14 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | pôvodný motor: Berliet ACRO (vznetový 4-valcový 95 koní) Berliet Ricardo (vznetový 4-valec s objemom 8.495 cm3) | |
Výkon: Power: | 67.9 kW při ? ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 5+R | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 24 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 225 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 36 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,7 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 37 mm kanón Puteaux SA 18 L/21 (102 nábojov) | |
Vedlejší: Secondary: | guľomet Châtellerault modéle 1931 ráže 7,5 mm (3000 nábojov) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Francois Vauvillier - The encyklopedia of French tanks and Armoured vehicles 1914-1940, Histoire & Collections, vydané v roku 2014, ISBN: 978-2-35250-322-4 Ivo Pejčoch - Obrněná technika 7, Francie 1919-1945, vydavateľtvo Ares, Praha 2007, ISBN 978-80-86158-47-1 Francois Vauvillier, Jean-Michel Touraine, Jean-Gabriel Jeudy - L´Automobile Sous L´Uniforme 1939-1940, Massin Editeur, rok vydania 1992, ISBN: 2-7072-0197-9 www.chars-francais.net https://en.wikipedia.org/wiki/FCM_36 |
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#544778Verze : 0
brano
MOD
Tank byl zkonstruován a stavěn ve firmě Forges et Chantiers de la Méditerranée (FCM). Stroj byl v mnoha ohledech pokrokový, v době kdy se konstruktéři přeli, zda je lepší v konstrukci užívat nýtování nebo odlévání, byl FCM 36 svařován, což zvýšilo celkovou pevnost konstrukce a zjednodušilo výrobu.
Další novinkou bylo i užití dieselového motoru, a užití silně sklopeného pancíře (navíc silného 40 mm), což zvyšovalo pasivní ochranu.
Ačkoli stroj měl tyto nové prvky, nesl s sebou i vady způsobené požadavky francouzské armády, byl jen dvoumístný, s věží pro jednoho muže, vyzbrojený zastaralým 37mm kanonem Puteaux 18 SA konstruovaným v první světové válce a postrádal radiostanici (v té době to ve Francii bylo běžné a tanky signalizovaly praporky). To samozřejmě ve střetnutí s německými tanky bylo značnou nevýhodou.
Překážkou zavedení tohoto tanku bylo i to, že FCM nabízela tank na tehdejší poměry velmi draho, takže armáda objednala jen 100 kusů těchto strojů. Ty byly přiděleny ke dvěma samostatným tankovým praporům 4. a 7. BCC (Battalions Chars de Combat).
Za útoku na Francii byly tyto prapory v sestavě 2. francouzské armády bránící Sedan. Posádky bojovaly sice statečně, ale byly bezmocné proti německé převaze. Kolem 50 FCM 36 padlo Němcům do rukou, ti je užili jen ke cvičným úkolům na území Francie a později byla vozidla uskladněna.
V roce 1944 Alfred Becker přestavěl tato vozidla na samohybná děla (s kanony PaK 40 nebo houfnicemi leFH 16). Všechny přestavěné stroje sloužily v Sturmgeschutz Abteilung 200 a zasáhly okrajově do bojů v Normandii. Zde také zřejmě končí jejich kariéra. Podle některých zdrojů bylo ze zničených strojů sestaveno několik funkčních a necelých 30 kusů německé konverze sloužilo v letech 1944-45 u 5. dragounského pluku nové francouzské armády.
Zdroj:
Další novinkou bylo i užití dieselového motoru, a užití silně sklopeného pancíře (navíc silného 40 mm), což zvyšovalo pasivní ochranu.
Ačkoli stroj měl tyto nové prvky, nesl s sebou i vady způsobené požadavky francouzské armády, byl jen dvoumístný, s věží pro jednoho muže, vyzbrojený zastaralým 37mm kanonem Puteaux 18 SA konstruovaným v první světové válce a postrádal radiostanici (v té době to ve Francii bylo běžné a tanky signalizovaly praporky). To samozřejmě ve střetnutí s německými tanky bylo značnou nevýhodou.
Překážkou zavedení tohoto tanku bylo i to, že FCM nabízela tank na tehdejší poměry velmi draho, takže armáda objednala jen 100 kusů těchto strojů. Ty byly přiděleny ke dvěma samostatným tankovým praporům 4. a 7. BCC (Battalions Chars de Combat).
Za útoku na Francii byly tyto prapory v sestavě 2. francouzské armády bránící Sedan. Posádky bojovaly sice statečně, ale byly bezmocné proti německé převaze. Kolem 50 FCM 36 padlo Němcům do rukou, ti je užili jen ke cvičným úkolům na území Francie a později byla vozidla uskladněna.
V roce 1944 Alfred Becker přestavěl tato vozidla na samohybná děla (s kanony PaK 40 nebo houfnicemi leFH 16). Všechny přestavěné stroje sloužily v Sturmgeschutz Abteilung 200 a zasáhly okrajově do bojů v Normandii. Zde také zřejmě končí jejich kariéra. Podle některých zdrojů bylo ze zničených strojů sestaveno několik funkčních a necelých 30 kusů německé konverze sloužilo v letech 1944-45 u 5. dragounského pluku nové francouzské armády.
Zdroj:
The Encyclopedia of Tanks and Armored Fighting Vehicles Editor: Christopher F. Foss, 2002
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#80991Verze : 2
Reklama
Pro ty kdo netuší jak tenhle zajímavý tank vypadá přidám pár fotek
zepředu
z boku
levý bok
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
zepředu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
z boku
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
levý bok
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#80998Verze : 0
přidám i pár detailů, vstup zadní stranou věže je pro francozské tanky tohoto období standardem, na sklápěcím dílu v nebojové situaci velitel tanku seděl. na dalších snímcích je typický světlomet francouzských vozidel a skosení pancíře a pojezd tanku
detail skoseného pancíře a pojezdu
pro francouzská vozidla typický světlomet
pootevřený vstup do věže
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
detail skoseného pancíře a pojezdu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pro francouzská vozidla typický světlomet
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pootevřený vstup do věže
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#80999Verze : 0
Pár fotek na tento zajímavý tank z války:
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/FCM-36-t21247#166886Verze : 0
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.