Název / Name : | USS Intrepid |
Typ / Type : | letadlová loď |
Třída / Class : | Essex |
Kódové označení / Pennant number : | CV-11 od 1.10.1952 CVA-11 od 31.3.1962 CVS-11 |
Založení kýlu / Laid down : | 1.12.1941 |
Spuštění na vodu / Launched : | 26.4.1943 |
Uvedení do služby / Commissioned : | 6.8.1943 |
Vyřazení ze služby / End of service : | 15.3.1974 |
Loděnice / Built by : | Newport News Shipbuilding & Drydock Company, Newport News |
Délka / Length : (m) | 265,8 |
Šířka / Beam : (m) | 30,8 |
Ponor / Draft : (m) | 8,7 |
Výtlak standardní / Displacement, standard : (t) | 27 100 |
Výtlak maximální / Displacement, maximal : (t) | 36 380 |
Výzbroj / Armament : | 12x 127mm/38 (4xII, 4xI) 32x 40mm/56 (8xIV) 46x 20mm/78 (46xI) od r.1944 12x 127mm/38 (4xII, 4xI) 64x 40mm/56 (16xIV) 56x 20mm/78 (56xI) od r.1954 8x 127mm/38 (8xI) 28x 76mm/50 (14xII) od r.1974 4x 127mm/38 (4xI) |
Výstroj a vybavení / Equipment : | od r.1946 radar SPS 6 - 2D vzdušný vyhledávací radar radar SPS 8 - výškový vyhledávací radar od r.1954 radar SPS 37A - 2D vzdušný vyhledávací radar radar SPS 30 - 3D vzdušný vyhledávací radar radar SPS 10 - 2D hladinový vyhledávací radar radar SPN 35 - radar pro přesné navádění přistávajících letadel radar SPN 43 - radar pro kontrolu letového provozu od r.1974 radar SPS 40 - 2D vzdušný vyhledávací radar radar SPS 30 - 3D vzdušný vyhledávací radar radar SPS 10 - 2D hladinový vyhledávací radar radar SPN 35 - radar pro přesné navádění přistávajících letadel radar SPN 43 - radar pro kontrolu letového provozu sonar SQS 23 - příďový protiponorkový sonar |
Pancéřování / Armour : (mm) | Boky - 63,5mm - 101,6mm Hangárová paluba - 38,1mm Paluba - 38,1mm Přepážky - 101,6mm Věž - 38,1mm Kormidelna - 63,5mm |
Pohon / Engines : | 8 kotlů 4 parní turbíny Westinghouse |
Výkon / Power : (SHP) | 150 000 |
Šrouby / Propellers : (pcs) | 4 |
Rychlost / Speed : (kts) | 33 |
Zásoba paliva / Fuel : (t) | |
Dojezd/Range : (miles/kts) | 20 000/15 |
Letadla / Aircraft : | 90-100 |
Posádka / Crew : | 2 600 |
Poznámka / Note : | Loď v současné době slouží jako plovoucí muzeum v New Yorku |
Zdroje:
Pejčoch Ivo, Novák Zdeněk, Hájek Tomáš: Válečné lodě[5]. 1.vydání, Praha:Naše vojsko s.p. 1994, 392str., ISBN 80-206-0414-6
https://www.navsource.org/archives/02/11.htm
https://navysite.de/cv/cv11.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Intrepid_(CV-11)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Intrepid-CV-11-t20943#295930Verze : 1
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Intrepid_(CV-11)
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Intrepid_(CV-11)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Intrepid-CV-11-t20943#79414Verze : 0
Operační historie:
Postavena v Newport News a zařazena do služby 16.08.1943. Interpid dorazila do Pearl Harboru 10.01.1944 a poprvé se účastnila akce při lednovém nájezdu na Kwajalein. Při útoku na Truk byla 17.02.1944 zasažena torpédem na pravoboku 4,5m pod čarou ponoru. Kvůli tomuto poškození zmeškala bitvu ve Filipínském moři, ale vrátila se včas, aby se mohla účastnit zásahu proti Palauským ostrovům v září 1944. Interpid se účastnila také bitvy u Leyte a 30.10. byla mírně poškozena letounem kamikadze. Dne 25.11.1944 byla těžce poškozena u Luzonu, kde byla zasažena dvěma kamikadze, a musela se vrátit do USA na opravu. Do boje se loď vrátila v březnu 1945, u Okinawy byla 16.04.1945 znovu zasažena kamikadze, který pronikl na hangárovou palubu. Toto poškození si vynutilo další návrat do USA. Interpid byla za války nejčastěji poškozenou letadlovou lodí třídy Essex. Do služby se ovšem znovu vrátila ještě v srpnu 1945. Odzbrojena roku 1947, po modernizaci opět ve službě od roku 1954. Sloužila tři turnusy ve Vietnamu a odzbrojena byla definitivně v roce 1974. Nyní je zachována jako pomátník v New York City.
Úpravy za Druhé světové války:
Při vstupu do služby byla Interpid identická s Yorktownem, ale měla jen čtyři rádiové stožáry. Předtím, než opustila loděnici, byl radiolokátor SK přesunut z radarové plošiny na plošinu na pravé straně komínu, což umožnilo zabudovat radiolokátor SM. Radiolokátor SC-2 byl přesunut na plošinu na levé straně komínu. Radar SG byl umístěn na vrchol stěžně spolu s naváděcím paprskemYE. V průběhu opravy v březnu-červnu 1944 byl upraven můstek a byly přidány všechny komplety kanonů ráže 40 mm s výjimkou druhého čtyřčete na zádi. Katapult na hangárové palubě byl odstraněn a přidán druhý katapult na letovou palubu. Radarové plošina byla prodloužena, aby v její zadní části bylo místo pro SK. SC-2 byl přesunut na pravou stranu komínu. Nový tyčový stěžeň se zvětšenou plošinou přidali na zadní stranu komína, aby bylo možné umístit druhou anténu SG. Krátká oprava počátkem roku 1945 umožnila instalovat druhé čtyřče ráže 40mm na zádi. V roce 1945 byla upravena také baterie kanonů ráže 20mm z původních 55 jednotlivých na 38 jednotlivých a 19 dvojčat. Na lodi zůstaly čtyři rádiové stožáry.
Zdroj:
Mark Stille - Letadlové lodě námořnictva USA 1942-45 (Lodě postavené za 2. Světové války)
Postavena v Newport News a zařazena do služby 16.08.1943. Interpid dorazila do Pearl Harboru 10.01.1944 a poprvé se účastnila akce při lednovém nájezdu na Kwajalein. Při útoku na Truk byla 17.02.1944 zasažena torpédem na pravoboku 4,5m pod čarou ponoru. Kvůli tomuto poškození zmeškala bitvu ve Filipínském moři, ale vrátila se včas, aby se mohla účastnit zásahu proti Palauským ostrovům v září 1944. Interpid se účastnila také bitvy u Leyte a 30.10. byla mírně poškozena letounem kamikadze. Dne 25.11.1944 byla těžce poškozena u Luzonu, kde byla zasažena dvěma kamikadze, a musela se vrátit do USA na opravu. Do boje se loď vrátila v březnu 1945, u Okinawy byla 16.04.1945 znovu zasažena kamikadze, který pronikl na hangárovou palubu. Toto poškození si vynutilo další návrat do USA. Interpid byla za války nejčastěji poškozenou letadlovou lodí třídy Essex. Do služby se ovšem znovu vrátila ještě v srpnu 1945. Odzbrojena roku 1947, po modernizaci opět ve službě od roku 1954. Sloužila tři turnusy ve Vietnamu a odzbrojena byla definitivně v roce 1974. Nyní je zachována jako pomátník v New York City.
Úpravy za Druhé světové války:
Při vstupu do služby byla Interpid identická s Yorktownem, ale měla jen čtyři rádiové stožáry. Předtím, než opustila loděnici, byl radiolokátor SK přesunut z radarové plošiny na plošinu na pravé straně komínu, což umožnilo zabudovat radiolokátor SM. Radiolokátor SC-2 byl přesunut na plošinu na levé straně komínu. Radar SG byl umístěn na vrchol stěžně spolu s naváděcím paprskemYE. V průběhu opravy v březnu-červnu 1944 byl upraven můstek a byly přidány všechny komplety kanonů ráže 40 mm s výjimkou druhého čtyřčete na zádi. Katapult na hangárové palubě byl odstraněn a přidán druhý katapult na letovou palubu. Radarové plošina byla prodloužena, aby v její zadní části bylo místo pro SK. SC-2 byl přesunut na pravou stranu komínu. Nový tyčový stěžeň se zvětšenou plošinou přidali na zadní stranu komína, aby bylo možné umístit druhou anténu SG. Krátká oprava počátkem roku 1945 umožnila instalovat druhé čtyřče ráže 40mm na zádi. V roce 1945 byla upravena také baterie kanonů ráže 20mm z původních 55 jednotlivých na 38 jednotlivých a 19 dvojčat. Na lodi zůstaly čtyři rádiové stožáry.
Zdroj:
Mark Stille - Letadlové lodě námořnictva USA 1942-45 (Lodě postavené za 2. Světové války)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Intrepid-CV-11-t20943#254601Verze : 0
Schlange
MOD
Ve svém příspěvku bych rád doplnil nějaké další zajímavosti o této lodi. Zejména dvě epizody, které rozhodně ze života USS Intrepid nejsou moc známy.
Ad. 1) V 31.03.1962 je Intrepid překlasifikován na CVS, tedy anti-submarine carrier. Došlo k menším úpravám na lodi zejména s ohledem na službu helikoptér a vylepšení protiponorkové výzbroje.
Nicméně již 24.05.1962, je Intrepid přiřazen k pomoci NASA při záchraně osádek z vesmírných misí. Konkrétně 24.05.196, Intrepid zachraňuje posádku z Apolla 7. Helikoptéry z Interpidu pak zachránily především Scotta Carpentera, velitele druhé expedice s lidskou osádkou.
V 23.03.1965, zase helikoptéry z USS Intrepid zachraňují posádku Gemini 3, jmenovitě astronauty Johna Younga a Virgila "Guse" Grissoma. USS Intrepid se také podařilo zachránit jejich dvoučlenný modul, který tak byl okamžitě pojmenován "The Unsinkable Molly Brown".
Tato služba u NASA a protiponorkové ochraně končí v červenci 1965, kdy se Interpid vrací do loděnic v Brooklynu, kde dochází k procesu modernizace lodi známým jako FRAM (Fleet Rehabilitation and Modernization Refitting). Loď obdrží nové sonary, automatizovanou CIC a samozřejmě novou elektroniku. Stejně tak dochází k remodelizaci letové paluby.
USS Intrepid tak od 04.04.1966 slouží jako Special Attack Carrier a odslouží první ze svých 3 tour ve Vietnamu.
Této epizodě (vesmírné) ze života Intrepid je věnována na palubě muzea jedna velká místnost.
Ad. 2) Druhou zajímavou epizodou ze života byla služba pro FBI.
Po útocích na "Dvojčata", Světové obchodní centrum, 11.09.2001, došlo ke zničení jednoho z důležitých center FBI. Stejně tak panovaly obavy o vnitrostátní bezpečí USA. FBI se proto obrátila na muzeum, zda by jim nezapůjčili letadlovou loď jako jejich plovoucí velitelství. Na palubě pak se nacházelo zhruba až 5000 příslušníků FBI a organizace využívala i letové paluby po odlety vrtulníků a menších letadel. Tato služba trvala po dobu několika málo měsíců.
Stejně tak bych rád poznamenal k prvnímu příspěvku kolegy Makina, že letová paluba neměla v podstatě vůbec žádné pancéřování. Protože po celou dobu života měla pouze dřevěnou palubu, což je vidět na zachovalé části v muzeu (jeden z letových výtahu), stejně tak je to vidět na četných fotkách po útoku kakimaze, kdy jsou jasně vidět rozštípané části letové paluby.
Důvodem pro dřevěnou palubu na většině lodí třidy Essex byla váha a těžiště lodě (dopad na vyvážení).
V příloze fotky ze současné muzejní podoby Intrepidu.
Zdroj: vlastní foto, Intrepid Sea, Air & Space Museum
USS Intrepid ukotven na mole 86 v New York City, v blízkost křižovatky 46. Street (West) a 12. avenue.
Ad. 1) V 31.03.1962 je Intrepid překlasifikován na CVS, tedy anti-submarine carrier. Došlo k menším úpravám na lodi zejména s ohledem na službu helikoptér a vylepšení protiponorkové výzbroje.
Nicméně již 24.05.1962, je Intrepid přiřazen k pomoci NASA při záchraně osádek z vesmírných misí. Konkrétně 24.05.196, Intrepid zachraňuje posádku z Apolla 7. Helikoptéry z Interpidu pak zachránily především Scotta Carpentera, velitele druhé expedice s lidskou osádkou.
V 23.03.1965, zase helikoptéry z USS Intrepid zachraňují posádku Gemini 3, jmenovitě astronauty Johna Younga a Virgila "Guse" Grissoma. USS Intrepid se také podařilo zachránit jejich dvoučlenný modul, který tak byl okamžitě pojmenován "The Unsinkable Molly Brown".
Tato služba u NASA a protiponorkové ochraně končí v červenci 1965, kdy se Interpid vrací do loděnic v Brooklynu, kde dochází k procesu modernizace lodi známým jako FRAM (Fleet Rehabilitation and Modernization Refitting). Loď obdrží nové sonary, automatizovanou CIC a samozřejmě novou elektroniku. Stejně tak dochází k remodelizaci letové paluby.
USS Intrepid tak od 04.04.1966 slouží jako Special Attack Carrier a odslouží první ze svých 3 tour ve Vietnamu.
Této epizodě (vesmírné) ze života Intrepid je věnována na palubě muzea jedna velká místnost.
Ad. 2) Druhou zajímavou epizodou ze života byla služba pro FBI.
Po útocích na "Dvojčata", Světové obchodní centrum, 11.09.2001, došlo ke zničení jednoho z důležitých center FBI. Stejně tak panovaly obavy o vnitrostátní bezpečí USA. FBI se proto obrátila na muzeum, zda by jim nezapůjčili letadlovou loď jako jejich plovoucí velitelství. Na palubě pak se nacházelo zhruba až 5000 příslušníků FBI a organizace využívala i letové paluby po odlety vrtulníků a menších letadel. Tato služba trvala po dobu několika málo měsíců.
Stejně tak bych rád poznamenal k prvnímu příspěvku kolegy Makina, že letová paluba neměla v podstatě vůbec žádné pancéřování. Protože po celou dobu života měla pouze dřevěnou palubu, což je vidět na zachovalé části v muzeu (jeden z letových výtahu), stejně tak je to vidět na četných fotkách po útoku kakimaze, kdy jsou jasně vidět rozštípané části letové paluby.
Důvodem pro dřevěnou palubu na většině lodí třidy Essex byla váha a těžiště lodě (dopad na vyvážení).
V příloze fotky ze současné muzejní podoby Intrepidu.
Zdroj: vlastní foto, Intrepid Sea, Air & Space Museum
USS Intrepid ukotven na mole 86 v New York City, v blízkost křižovatky 46. Street (West) a 12. avenue.
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Intrepid-CV-11-t20943#367661Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.