Main Menu
User Menu
Reklama

RUM/CZK - Praga V (subvencovaný nákladní automobil 4x2)

Praga V

     
Název:
Name:
Praga V
Originální název:
Original Name:
Praga V
Kategorie:
Category:
valník
Výrobce:
Producer:
ČKD, Praha /

První českomoravská továrna na stroje (automobilní oddělení Praga)
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1911-DD.MM.1922
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1294
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
před 11.10.1911 (tři prototypy)
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 1
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x2
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
3500 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
5000 kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
8500 kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
3000 kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
11500 kg
Celková délka:
Overall Length:
6200 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2000 mm
Celková výška:
Overall Height:
2600 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Rozvor:
Wheelbase:
4000 mm
Rozchod:
Track:
1500 mm - přední náprava
1360 mm - zadní nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
?
Elektrický systém:
Electrical System:
?
Pneumatiky:
Tyres:
přední jednoduché, plnopryžové: Ø820x120 mm,
zadní zdvojené, plnopryžové: Ø1050x140 mm.
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Praga (zážehový, řadový, vodou chlazený čtyřválec s obsahem 6.839 cm3, výkon 40 k při 800 1/min)
Převodovka:
Gearbox:
?
Spojka:
Clutch:
?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
160 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
16 až 22 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Uživatelské státy:
User States:







Poznámka:
Note:
Disky zadních kol byly opatřeny navijákovými bubny. K vyprošťování se používala dvě ocelová lana o délce 15 m.
Součástí dodávané soupravy byl jeden přívěs Praga P s únosností 3 tuny.
Zdroje:
Sources:
autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
Emil Příhoda: Praga - Devadesát let výroby automobilů, nakl. Unium, Praha 1998, ISBN 80-902542-1-7
Jan Králík: Praga V - Státní subvencovaný autovlak, in DB Schenker, Zpravodaj 2002, č.1, ISSN nemá
URL : https://www.valka.cz/RUM-CZK-Praga-V-subvencovany-nakladni-automobil-4x2-t209429#591748Verze : 1
MOD

Stručná historie


Rakousko-uherská vojenská správa zjistila nedostatečné vybavení svého vozového parku vozidly o nosnosti 3 tuny.


Začátkem roku 1911 byla vyhlášena soutěž na konstrukci automobilního vlaku. První českomoravská strojírna přihlásila do soutěže výrobek své automobilky. Šéfkonstruktérem se stal František Kec, který do Pragovky nastoupil 1. dubna 1911 a bezodkladně se pustil do práce na projektu vojenského vozu.


Vypracoval návrhy, které konstruktéři rozkreslovali do detailů. Osmadvacetiletý zapálený mladík jednal s modeláři, slévači, kováři, běhal od čerta k ďáblu, zavedl nové pracovní postupy. Továrna vyrobila díly pro stavbu tří vozů - dva složili a třetí zůstal v částech jako rezerva. Od nástupu mladého konstruktéra do továrny až do realizace uplynulo 194 dnů.


Z těchto automobilů nebyli v továrně nadšeni, protože podmínkou byla pohotovostní hmotnost jen 3 t. Šéfkonstruktér Kec požadavek nedodržel, protože po smontování a převážení vozidel se ukázalo, že Praga V váží 3,5 tuny, což rozladilo ředitele Havránka, který se obával, že vozidla nebudou připuštěna do soutěže.


Proto byl s vozidly do Vídně vyslán i šéfkonstruktér Kec, aby si případnou ostudu vychutnal na místě. Obě Pragy se vydaly na cestu do Vídně 11. října.


Ke zkušebním jízdám dorazilo 13 vozidel, z toho dvě Pragovky. Ostuda s překročením hmotnosti se nekonala, protože mimo švýcarského vozu Berna většina vozidel dosahovala, nebo překračovala hmotnost 4 tuny. A když jedna z Pragovek pak naložila místo předepsaných 3 rovných 5 tun, protáhly se zástupcům ostatních značek obličeje.


Další výhodu vozidlům Praga přihrála příhoda v začátku soutěže, když kolona zkoušených vozidel dorazila k polovyschlému řečišti, kterým měly všechny vozy projet.


Vozidla jedoucí před Pragovkami uvízla uprostřed řeky v bahně. Obě Pragy přijely k řece jako poslední a Kec nechal od svých vozů odpojit naložené přívěsy a vyslal samotné automobily do řečiště. V okamžiku, kdy se začala jejich kola protáčet a zahrabávat, dostali řidiči pokyn k zastavení. Následovalo roztažení a upevnění vyprošťovacích lan a s jejich pomocí pak obě Pragovky vyjely na druhý břeh. Následovalo přetažení naložených přívěsů a závěrem i vozů konkurence.


Po ukončení zkušebních jízd 7. listopadu došlo k náležitému ocenění technické konstrukce vozidel Praga, když rakousko-uherská armáda objednala prvních 18 vozidel s přívěsy. Úspěch firmy v soutěži také přesvědčil zástupce maďarské vagonky v Rábu k zakoupení licence. Pořizovací cena vozidla s přívěsem byla 16 500,- K a armáda kupci uhradila 50 % z ceny. Automobilka Praga do konce roku stihla vyrobit a dodat vozidla i do civilního sektoru, například firmám a. s. Pražské mlýny a Waldes & spol.


Poznámka


Text převzat s laskavým svolením autora.


Zdroj
Jan Králík: Praga V - Státní subvencovaný autovlak, in DB Schenker, Zpravodaj 2002, č.1, ISSN nemá

RUM/CZK - Praga V (subvencovaný nákladní automobil 4x2) - Praga V s přívěsem Praga P.

Praga V s přívěsem Praga P.
RUM/CZK - Praga V (subvencovaný nákladní automobil 4x2) - Via Merkbuch ...

Via Merkbuch ...
RUM/CZK - Praga V (subvencovaný nákladní automobil 4x2) - Chassis Praga V - via internet.

Chassis Praga V - via internet.
URL : https://www.valka.cz/RUM-CZK-Praga-V-subvencovany-nakladni-automobil-4x2-t209429#591749Verze : 2
MOD