SPOJENÉ ŠTÁTY AMERICKÉ Aviation Section, U.S. Signal Corps (1917-1918) Division of Military Aeronautics (1918-1918) U.S. Army Air Service (1918-1921) | 95. LETECKÁ PERUŤ 95th AERO SQUADRON |
Datum vzniku | 20.08.1917 |
Předchůdce | - |
Datum zániku | 18.03.1919 |
Následovník | - |
Nadřízené velitelství | 20.08.1917-19.02.1918 19.02.1918-05.05.1918 1. stíhacie organizačné a výcvikové centrum / 1st Pursuit Organization and Training Center 05.05.1918-24.12.1918 1st Pursuit Group / 1. stíhacia skupina [1918-1918] 24.12.1918-19.02.1919 1st Air Depot 19.02.1919-19.03.1919 |
Dislokace | 20.08.1917-DD.MM.1917 San Antonio, Kelly Field |
Velitelé | |
Podřízené setniny | |
Výzbroj a vybavení | 05.03.1918-??.07.1918 Nieuport 28 ??.07.1918-18.03.1918 Spad XIII |
Prameny | |
Literatura | |
Poznámka | 12.08.1919 obnovená ako 95. letecká peruť / 95th Aero Squadron |
URL : https://www.valka.cz/95-letecka-perut-1917-1919-t20800#299140Verze : 0
buko1
MOD
95th Aero Squadron
přezdívána „Kopající mula“, neboť má ve znaku armádní tažnou mulu vyhazující zadními kopyty.
Byla založena 20. srpna 1917 v Kelly Field, v Texasu. 10. listopadu se squadrona přesunula do Velké Británie, konkrétně do Liverpoolu. O pět dní později se již nacházela ve Francii v Issoudunu, kde bylo výcvikové středisko. 16. února 1918 Issoudun opustila a o dva dny později se připojila k francouzským leteckým silám na frontě. Dislokována byla na letišti Villeneuve-les-Vertus. 5. března squadrona převzala své první zbraně - letouny Nieuport 28, tedy zastaralou technikou, kterou Francouzi vyřadili z výzbroje ve prospěch moderních Spadů XIII a nabídli je Američanům ke koupi.
S těmito stroji operovala až do poloviny července, kdy začalo přezbrojování právě na Spady XIII. Přezbrojování skončilo v srpnu 1918. Squadrona bojovala až do konce války. Po jejím skončení byla demobilizována 18. března 1919.
Znovu sestavena byla 12. srpna 1919, 14. 3. 1921 přejmenována na 95th Squadron (Pursuit), 30. září 1922 se tento název změnil na 95th Pursuit Squadron. Pod tímto názvem sloužila až do 1. března roku 1935 (s jednou přestávkou, kdy byla od 31. 7. 1927 do 1. 6. 1928 vyřazena ze služby), kdy se změnil název na 95th Attack Squadron.
17. října 1939 se změnil nejen název, na 95th Bombardment Squadron (Medium), ale i poslání, neboť od tohoto okamžiku squadrona začala místo stíhaček používat dvoumotorové střední bombardéry. Pod novým názvem působila až do konce války (roku 1944 se název nepatrně změnil, když zmizely závorky kolem slova Medium).
V letech 1941-42 zprvu konala protiponorkové lety u amerického pobřeží. Operovala tehdy s letouny B-25 Mitchell.
S výzbrojí tvořenou nyní letouny B-26 Marauder se squadrona 24. prosince roku 1942 přesunula do Alžírska, kde se účastnila bombardovacích akcí. Její bojová cesta pak pokračovala přes Tunisko, Sardinii, Korsiku a Francii až do Rakouska, kde se krátce po skončení války podílela na odzbrojování německé armády. Na podzim 1945 se přesunula zpět do USA, kde byla 26. listopadu vyřazena ze služby.
Krátce byla znovu aktivována 19. května 1947 jakožto 95th Bombardment Squadron, Light, ale již 10. září následujícího roku byla opět vyřazena ze služby.
Dalšího bojového nasazení se dočkala v květnu 1952 jako 95th Bombardment Squadron, Light, Night Intruder s letouny B-26 Invader, když operovala z Pusanu v Jižní Koreji. 1. října 1955 se opět změnil název, tentokrát na 95th Bombardment Squadron, Tactical. Squadrona byla deaktivována 25. června 1958.
20. ledna 1982 byla opět přejmenována na 95th Reconnaissance Squadron a tudíž se změnilo její poslání. Z bombardovací jednotky se stala průzkumná, operující s letouny U-2/TR-1. Vřazena zpět do aktivní služby 1. října 1982.
Účastnila se války v Perském zálivu. Ze služby vyřazena 15. září 1993.
Znovu zařazena do aktivní služby 1. července 1994 a setrvává v ní dodnes. Operuje s letouny U-2/TR-1 z letiště RAF Mildenhall, v Anglii.
Za svou službu byla vyznamenána celkem 8 stužkami za kampaně I. světové války, 11 stužkami za období II. světové války a 2 stužkami z korejské války.
Dále obdržela čtyřikrát pochvalu (2 x WWII: Itálie, Německo; 2 x Korea), byla vyznamenána dvěma záslužnými oceněními Vzdušných sil (roky 1987 a 1990) a v průběhu roku 1944 obdržela francouzský Válečný kříž se dvěma palmami.
přezdívána „Kopající mula“, neboť má ve znaku armádní tažnou mulu vyhazující zadními kopyty.
Byla založena 20. srpna 1917 v Kelly Field, v Texasu. 10. listopadu se squadrona přesunula do Velké Británie, konkrétně do Liverpoolu. O pět dní později se již nacházela ve Francii v Issoudunu, kde bylo výcvikové středisko. 16. února 1918 Issoudun opustila a o dva dny později se připojila k francouzským leteckým silám na frontě. Dislokována byla na letišti Villeneuve-les-Vertus. 5. března squadrona převzala své první zbraně - letouny Nieuport 28, tedy zastaralou technikou, kterou Francouzi vyřadili z výzbroje ve prospěch moderních Spadů XIII a nabídli je Američanům ke koupi.
S těmito stroji operovala až do poloviny července, kdy začalo přezbrojování právě na Spady XIII. Přezbrojování skončilo v srpnu 1918. Squadrona bojovala až do konce války. Po jejím skončení byla demobilizována 18. března 1919.
Znovu sestavena byla 12. srpna 1919, 14. 3. 1921 přejmenována na 95th Squadron (Pursuit), 30. září 1922 se tento název změnil na 95th Pursuit Squadron. Pod tímto názvem sloužila až do 1. března roku 1935 (s jednou přestávkou, kdy byla od 31. 7. 1927 do 1. 6. 1928 vyřazena ze služby), kdy se změnil název na 95th Attack Squadron.
17. října 1939 se změnil nejen název, na 95th Bombardment Squadron (Medium), ale i poslání, neboť od tohoto okamžiku squadrona začala místo stíhaček používat dvoumotorové střední bombardéry. Pod novým názvem působila až do konce války (roku 1944 se název nepatrně změnil, když zmizely závorky kolem slova Medium).
V letech 1941-42 zprvu konala protiponorkové lety u amerického pobřeží. Operovala tehdy s letouny B-25 Mitchell.
S výzbrojí tvořenou nyní letouny B-26 Marauder se squadrona 24. prosince roku 1942 přesunula do Alžírska, kde se účastnila bombardovacích akcí. Její bojová cesta pak pokračovala přes Tunisko, Sardinii, Korsiku a Francii až do Rakouska, kde se krátce po skončení války podílela na odzbrojování německé armády. Na podzim 1945 se přesunula zpět do USA, kde byla 26. listopadu vyřazena ze služby.
Krátce byla znovu aktivována 19. května 1947 jakožto 95th Bombardment Squadron, Light, ale již 10. září následujícího roku byla opět vyřazena ze služby.
Dalšího bojového nasazení se dočkala v květnu 1952 jako 95th Bombardment Squadron, Light, Night Intruder s letouny B-26 Invader, když operovala z Pusanu v Jižní Koreji. 1. října 1955 se opět změnil název, tentokrát na 95th Bombardment Squadron, Tactical. Squadrona byla deaktivována 25. června 1958.
20. ledna 1982 byla opět přejmenována na 95th Reconnaissance Squadron a tudíž se změnilo její poslání. Z bombardovací jednotky se stala průzkumná, operující s letouny U-2/TR-1. Vřazena zpět do aktivní služby 1. října 1982.
Účastnila se války v Perském zálivu. Ze služby vyřazena 15. září 1993.
Znovu zařazena do aktivní služby 1. července 1994 a setrvává v ní dodnes. Operuje s letouny U-2/TR-1 z letiště RAF Mildenhall, v Anglii.
Za svou službu byla vyznamenána celkem 8 stužkami za kampaně I. světové války, 11 stužkami za období II. světové války a 2 stužkami z korejské války.
Dále obdržela čtyřikrát pochvalu (2 x WWII: Itálie, Německo; 2 x Korea), byla vyznamenána dvěma záslužnými oceněními Vzdušných sil (roky 1987 a 1990) a v průběhu roku 1944 obdržela francouzský Válečný kříž se dvěma palmami.
URL : https://www.valka.cz/95-letecka-perut-1917-1919-t20800#78658Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
95th Aero Squadron
Počas 1. svetovej vojny súčasť 1st Pursuit Organization and Training Center (19.02.1918 - 05.05.1918), 1st Pursuit Group (05.05.1918 - 24.12.1918), 1st Air Depot (24.12.1918 - 19.02.1919).
Odsun z Francúzska sa začal 19.02.1919 nalodením na USS Frederick v prístave Brest. Do USA dorazila jednotka 01.03.1919 (Hoboken, New Jersey) a bola umeistnená v Camp Mills, New York. 04.03.1919 sa jednotka presunula Air Service General Depot, Garden City, New York, kde sa začala jej demobilizácia. Tá bola kompletne ukončená 18.03.1919.
Zdroj: http://www.1stfighter.org/history/1919.html
Počas 1. svetovej vojny súčasť 1st Pursuit Organization and Training Center (19.02.1918 - 05.05.1918), 1st Pursuit Group (05.05.1918 - 24.12.1918), 1st Air Depot (24.12.1918 - 19.02.1919).
Odsun z Francúzska sa začal 19.02.1919 nalodením na USS Frederick v prístave Brest. Do USA dorazila jednotka 01.03.1919 (Hoboken, New Jersey) a bola umeistnená v Camp Mills, New York. 04.03.1919 sa jednotka presunula Air Service General Depot, Garden City, New York, kde sa začala jej demobilizácia. Tá bola kompletne ukončená 18.03.1919.
Zdroj: http://www.1stfighter.org/history/1919.html
URL : https://www.valka.cz/95-letecka-perut-1917-1919-t20800#237424Verze : 0
buko1
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.