General Aviation PJ-1

General Aviation FLB
     
Název:
Name:
General Aviation PJ-1 General Aviation PJ-1
Originální název:
Original Name:
General Aviation PJ-1
Kategorie:
Category:
záchranný letoun search and rescue aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1931-DD.MM.1932 General Aviation Corp., Hasbrouck Heights, New Jersey
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1931-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1931
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3175 kg 7000 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5080 kg 11200 lb
Rozpětí:
Wingspan:
22.61 m 74ft 2in
Délka:
Length:
16.76 m 55ft
Výška:
Height:
4.72 m 15ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
70.05 m2 754 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1340C-1 Wasp o výkonu 336 kW
dvoulistá kovová na zemi stavitelná vrtule
Pratt & Whitney R-1340C-1 Wasp, power 420 hp
two-bladed ground-adjustable metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1666 l 440 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
209.2 km/h v ? m 130 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
2743 m 9000 ft
Dolet:
Range:
1850.7 km 1150 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
Johnson, E. R. American Flying Boats and Amphibious Aircraft: An Illustrated History. McFarland, 2009. ISBN 0786439742.
Swanborough, G., Bowers, P. M. United States Navy Aircraft since 1911. Putnam Aeronautical Books, London 1990, ISBN 0-85177-838-0.
http://www.aerofiles.com/_fok.html
www.flightglobal.com
www.flightglobal.com
URL : https://www.valka.cz/General-Aviation-PJ-1-t206083#584689 Verze : 0
General Aviation FLB začal v roce 1930 jako Fokker model F.15, navržený podle požadavku americké pobřežní stráže na dvoumotorový letoun pro záchranné úkoly na otevřeném moři a jeho autorem byl osvědčený Alfred A. Gassner. Základem se stal předchozí Fokkerův hydroplán, F.11-A, ovšem zvětšený o nějakých 15 % a s vylepšenou aerodynamikou. Na rozdíl od F.11-A také nešlo o amfibii. Trup byl z větší části z anodizovaného hliníku a alcladu, s přední částí s tuhou konstrukcí rozdělenou několika vodotěsnými přepážkami a zádí od "schodu" člunového dna vzad naopak lehkou skořepinou. Křídlo pak stále vycházelo z fokkerovské klasiky a mělo dřevěnou kostru potaženou překližkou. Kostra ocasních ploch a motorové gondoly byla ze svařovaných ocelových trubek, gondoly měly v přední části olejové nádrže a v zadní části motory Wasp v tlačném uspořádání zakryté prstencem. Čtyři palivové nádrže byly umístěny v křídle. Na bocích trupu byl umístěn otočný kapotovaný podvozek, určený ovšem pouze pro vyjíždění z vody.


Pobřežní stráž prostudovala několik návrhů od několika výrobců a nakonec vybrala právě F.15 (také AF.15 či GA.15). První ze strojů, které dostaly označení prostě FLB (FLying Lifeboat, létající záchranný člun), byl dokončen někdy na konci roku 1931 a byl přijat USCG v lednu 1932 jako FLB-8. Zbývající čtyři exempláře následovaly ještě během roku 1932. Ve službě dostaly všechny stroje vlastní jména - FLB-51 (původně chybně FLB-8) byl Antares, FLB-52 Altair, FLB-53 Acrux, FLB-54 Acamar, a FLB-55 Arcturus. Tři stroje byly zařazeny do služby na základně USCG v Cape May, New Jersey, zbylé dva v Miami na Floridě. V roce 1933 byl FLB-51 poslán do Námořní letecké továrny ve Filadelfii, kde dostal nové motory Pratt & Whitney R-1690 Hornet o 373 kW v těsných prstencích typu NACA, tentokrát otočené vpřed. Přestože byl v této podobě FLB-51 rychlejší o nějakých 24 km/h a zvedl se i dolet, nakonec nebyl žádný další upraven.


V roce 1934 byly FLB přejmenovány - General Aviation Corp. byla mezitím sloučena s mateřskou General Aviation Manufacturing Corp. a ta vzápětí s North American Aviation, a z General Aviation FLB se staly General Aviation (či North American) PJ-1. Pouze FLB-51 byl přejmenován na PJ-2. Ve službě těchto pět strojůmělo velmi velmi působivý záznam záchranných akcí na otevřeném moři, které by jinak nebyly možné. Velké nároky a a nasazení ale vedly k tomu, že byly PJ-1 vyřazovány již po necelých deseti letech provozu. FLB-54 Acamar byl vyřazen v polovině roku 1937, FLB-52 Altair na počátku roku 1940, FLB-53 Acrux na konci stejného roku, a oba zbývající stroje, FLB-51 Antares a FLB-55 Arcturus na konci roku 1941.


Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
Johnson, E. R. American Flying Boats and Amphibious Aircraft: An Illustrated History. McFarland, 2009. ISBN 0786439742.
Swanborough, G., Bowers, P. M. United States Navy Aircraft since 1911. Putnam Aeronautical Books, London 1990, ISBN 0-85177-838-0.
www.flightglobal.com
www.flightglobal.com
URL : https://www.valka.cz/General-Aviation-PJ-1-t206083#584707 Verze : 2
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org

General Aviation PJ-1 -


General Aviation PJ-1 - Neořezaná verze předchozí fotografie. Hlídková loď USCGC Pandora (WPC-113) připlouvá do Miami, doprovázená letouny USCG. Odshora General Aviation PJ-1 Acamar, Douglas RD-1 Sirius a PJ-1 Arcturus.

Neořezaná verze předchozí fotografie. Hlídková loď USCGC Pandora (WPC-113) připlouvá do Miami, doprovázená letouny USCG. Odshora General Aviation PJ-1 Acamar, Douglas RD-1 Sirius a PJ-1 Arcturus.
General Aviation PJ-1 - Arcturus ve svém pozdějším zbarvení na letišti USCG v Miami.

Arcturus ve svém pozdějším zbarvení na letišti USCG v Miami.
URL : https://www.valka.cz/General-Aviation-PJ-1-t206083#584690 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/flyboat/pj.html
commons.wikimedia.org

General Aviation PJ-1 - První stroj, FLB-51, v Naval Aircraft Factory dostal motory Hornet v tažném uspořádání. V roce 1934 byl přejmenován na PJ-2.

První stroj, FLB-51, v Naval Aircraft Factory dostal motory Hornet v tažném uspořádání. V roce 1934 byl přejmenován na PJ-2.
General Aviation PJ-1 -


General Aviation PJ-1 -


URL : https://www.valka.cz/General-Aviation-PJ-1-t206083#584703 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více