Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight:
52000 kg
114640 lb
Rozpětí: Wingspan:
48,00 m
157ft 5,75in
Délka: Length:
40,90 m
134ft 2,24in
Výška: Height:
10,10 m
33ft 1,63in
Plocha křídla: Wing Area:
450,00 m2
4843.76 ft2
Plošné zatížení: Wing Loading:
? kg/m2
? lb/ft2
Pohon: Propulsion:
Kategorie: Category:
pístový
piston
Počet motorů: Number of Engines:
12
Typ: Type:
X1: Siemens Jupiter o vzletovém výkonu 530 k, později Curtiss V-1570 Conqueror o vzletovém výkonu 477 kW/649 k X2/3: Fiat A.22 R o vzletovém výkonu 427 kW/580 k čtyřlistá dřevěná vrtule
X1: Siemens Jupiter, take-off power 523 hp, later Curtiss V-1570 Conqueror, take-off power 640 k X2/3: Fiat A.22 R, take-off power 572 hp four-bladed wooden propeller
X1 s motory Curtiss / X2 s motory Fiat: 1) 32675 kg / 34820 kg 2) 48000 kg 3) 196 km/h / 206 km/h 4) 14 min / 18 min
X1 with Curtiss engines / X2 with Fiats: 1) 72036 lb / 76765 lb 2) 105822 lb 3) 121.8km/h / 128 km/h 4) 14 min / 18 min
Zdroje: Sources:
Regnat, K. H. Vom Original zum Modell: Dornier Do X. Bernard & Graefe Verlag, Bonn 1996. ISBN 3-7637-6016-4. Nowarra, Heinz J. Dornier Do X: Das erste Großraum-Flugschiff der Welt. Podzun-Pallas Verlag, Dornheim 1985.
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#523064
Verze : 0
Dornier Do-X - transatlantický gigant
Experimentální létající člun pro přepravu osob
Po první světové válce nastal boj o to, kdo první dokáže přeletět Atlantik - o letecké spojení Ameriky a Evropy. Boj průkopníků vyhrál Charles Lindbergh se svým Spirit of St. Luis - v podstatě jednomístnou nádrží na palivo s křídly a motorem. To ovšem nebyla cesta, kterou by bylo možno se dát - šlo především o přepravu pošty, cestujících a později také jiného užitečného nákladu. To nemohl zvládnout jednomístný stroj a tak se letecké továrny pustily do stavby letadel, které by tuto úlohu mohly splnit. Šlo o překonávání rozlehlých vodních ploch a tak se jako nejpřirozenější a nejbezpečnější cesta jevilo velké a silné letadlo, schopné přistávat na vodě.
Toto "letiště" nebylo voleno jen kvůli riziku nouzového přistání, ale také proto, že ke vzletu tak zatíženého stroje pomocí tehdy ještě nepříliš silných motorů bylo zapotřebí velice dlouhé dráhy, která nebyla běžně k dispozici. Boj plovákových letadel s létajícími čluny pro sebe rozhodly ty druhé.
Vedle amerických a britských firem se do této soutěže zapojila i německá továrna Dornier a to hned největším létajícím člunem té doby - typem Dornier X, nazvaným "Mořská příšera".
Na hladinu Bodamského jezera vyjel ráno 12. července 1929 olivově zelený, 40 m dlouhý a 10,1 m vysoký hornoplošník s nezvykle tlustým křídlem o rozpětí 48 m. Uvnitř konstrukce křídla byl průlez pro mechaniky, který vedl k šesti pylonům, na nichž bylo v gondolách nad křídlem po dvojicích umístěno dvanáct vzduchem chlazených hvězdicových devítiválců Bristol Jupiter o výkonu po 450 ks (331 kW), každý pohánějící vlastní čtyřlistou vrtuli (tlačnou a tažnou). V té době to byla s 6.300 ks (3.974 kW) nejsilnější pohonná skupina na světě, Ačkoli šlo o jednoplošník, vodorovné ocasní plochy byly dvojplošné, konstruované jako křídla dvojplošníku s horní plochou výrazně delší. Celková nosná plocha 450 m2 při maximální vzletové hmotnosti 56 tun dávala na tu dobu velmi vysoké plošné zatížení 124 kg/m2.
Prostory posádky na horní palubě začínaly pilotní kabinou. Letadlo se řídilo velkým řídícím kolem a kromě tohoto půlmetrového "volantu" měl pilot k dispozici ještě dva menší - jedním se ovládaly trimry, druhým "kormidelním kolem" bylo řízeno vodní kormidlo na konci člunového trupu. Dále byly pracoviště navigátora, telegrafisty, motoráře a další obslužné prostory. Mořskou příšeru obsluhovala 14 členů posádky. V necelých 5 m širokém trupu byly prostory pro 66 cestujících, rozdělené do přední a střední kabiny. V jeho zadní části byla palubní kuchyně, v přední byl bar a salonek. Kabiny byly velice luxusně zařízeny - přepych transoceánského letu si ovšem nemohl dovolit kdekdo.
Po odstranění závad chování letadla na vodě mohlo být zahájeno zalétávání. Při jednom z prvních pokusů se letadlu nepodařilo vzlétnout ani po 13 km dlouhém rozjezdu. Jako první byl proto kompletně odstraněn elegantní nátěr a dále už letadlo zůstalo jen v původní barvě kovu. Hladký kovový povrch také snižoval odpor vzduchu. I potom ovšem trvalo stoupání velkoletadla do letové výšky 1000 metrů celých 14 minut a maximální dostup činil pouhých 1250 m! Letadlo bylo také pomalé - maximální rychlost činila 210 km/hod a cestovní jen 175 km/hod. Maximální množství 23.300 litrů natankovaného paliva umožňovalo dolet 2.000 km.
Zkoušky prototypu trvaly následujících 19 měsíců a vyžádaly si 211 letových hodin. Zatěžkávací zkoušku letoun prodělal, když vzlétl z hladiny Bodamského jezera s 10 členy posádky a 150 cestujícími. Až za letu se zjistilo, že se do tohoto počtu vmísilo ještě devět "černých pasažérů", takže celkový počet osob na palubě byl 169 lidí.
V květnu 1931 dospělo vedení firmy Dornier k názoru, že na letadle byly odstraněny všechny problémy a rozhodlo vykonat demonstrační transoceánský let do New Yorku a zpět, zatím bez platících cestujících.. Původně instalované motory Bristol Jupiter byly před letem vyměněny za výkonnější, řadové motory Curtiss Conqueror o výkonu 600 ks (450 kW), takže výkon motorové skupiny vzrostl na 7.200 ks (5.400 kW), výkony letadla se však příliš nezlepšily.
Vzhledem k tomu, že letadlo mělo poměrně krátký dolet, musel být let proveden po etapách a tyto nutné zastávky byly využity k propagaci firmy. Všude, kde letadlo přistálo, se stalo předmětem zájmu a obdivu mnohatisícihlavých davů. Trasa přeletu Atlantiku byla volena tak, aby byl překonán v nejužším místě, čili pomocí mezipřistání na ostrovech v Atlantiku.
Z Portugalské Guineje odstartoval Do-X 3. června 1931 na Kapverdské ostrovy a po mezipřistání na ostrově Fernando de Noronha jej čekal třináctihodinový let do Rio de Janeira, kam dorazil 20. června. Za další týden už byl na jižním pobřeží USA a když konečně dorazil do New Yorku, byl tam uvítán davy lidí. Protože v USA přezimoval, měli Američané k prohlídkám tohoto velkoletadla dostatek příležitostí.
Do Německa se Do-X vracel až na jaře následujícího roku. Na jezeře Müggelsee u Berlína zakotvil 24. května 1932 a později byl předán společnosti Lufthansa k provozování letecké dopravy. Ironií osudu však toto velkoletadlo nikdy nepřepravilo ani jediného platícího pasažéra. Ve své době největší letadlo světa ukončilo svou kariéru v berlínském muzeu, kde bylo za války zničeno bombardováním.
Vývoj šel dál a i když Velká Británie disponovala flotilou luxusních "imperiálních" létajících člunů firmy Sunderland, které obstarávaly leteckou dopravu do Indie, Austrálie a dalších britských kolonií, ani britské letadlo nikdy nelétalo do USA s cestujícími. Boj o tuto linku vyhrál luxusní americký létající člun Boeing 314.
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#77051
Verze : 0
Reklama
Dornier Do X
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#77053
Verze : 1
Do X s novými motormi o výkone 7000 ks štartuje z hladiny jazera Bodensee, august 1930.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
V porovnaní s postavou mechanika vynikne veľkosť vrtule o priemere 2,5 m, august 1930.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Srdce lietadla - strojovňa, z ktorej je ovládaný každý jeden z dvanástich motorov, november 1930.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Pekne viditeľné trimery (nastaviteľné vyvažovacie plôšky) na výškovkách lietadla, november 1930.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Posledná kontrola motorov pred štartom do Anglicka, november 1930.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Kontrola motorov pred štartom do Anglicka, november 1930.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Kapitán lietadla Friedrich Christiansen, v okne pilotnej kabíny, november 1930.
Období
-
Výrobce
-
Typ letounu
-
Kamufláž
-
Země
-
Pilot
-
Výrobní číslo
-
Sériové / evidenční číslo
-
Taktické označení / imatrikulace
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Základna
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#536630
Verze : 3
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.