Název: Name: | Jakovlev Jak-23 | |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-23 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1947-DD.MM.1947 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva / DD.MM.1948-DD.MM.1948 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk / DD.MM.1949-DD.MM.1951 Tbiliský letecký závod č. 31 G. Dimitrova, Tbilisi / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1947-DD.MM.1951 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 316: 3 Moskva 1 Novosibirsk 312 Tbilisi | |
První vzlet: Maiden Flight: | 08.07.1947 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1902 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2965 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3306 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,73 m | |
Délka: Length: | 8,13 m | |
Výška: Height: | 3,31 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 13,70 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 215 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | RD-500 - maximální tah bez přídavného spalování: 15,59 kN | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 790 kg | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 923 km/h v 0 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 41,4 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,2 min do 10000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 14800 m | |
Dolet: Range: | 1075 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 13601) km | |
Výzbroj: Armament: | 2x kanón NR-23, každý se zásobou 150 nábojů | |
Uživatelské státy: User States: | 2) | |
Poznámka: Note: | kód NATO: Flora 1) s přídavnými nádržemi 2) pouze pro zkušební účely | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9. Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0. Gordon, Yefim. Early Soviet Jet Fighters. Midland Punlishing, Hinckley 2002. ISBN 1-85780-139-3. Krumbach, J.; Vraný, J.; Hurt, Z. Ilustrovaná historie letectví: Avia BH-21, Jakovlev Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a XVI. Naše vojsko, Praha 1986. ruslet.webnode.cz |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-23-kod-NATO-Flora-t2038#200912Verze : 0
Tango
MOD
Jak-23 v americkém markingu
Jednou z málo známých epizod "studené války" je zkoušení Jak-23 v USA. Že zkoušky proběhly, je samozřejmě známo, na internetu je dokonce krátký film z těchto zkoušek, ale jak se letoun do USA dostal je pro mnohé záhadou. Obvykle je to popisováno jako špionážní akce typu James Bond, ale vlastní příběh je mnohem jednodušší a samozřejmě i zajímavější. Podle dohadů šlo letoun z Polska (zcela nesmyslné) dále z Bulharska (to jich ale mělo jen 12 a jsou doloženy) ruské zdroje dokonce spekulují že šlo o letouny dodávané do Albánie železnicí (ale to už je vůbec mimo, protože Albánie tento typ nedostala a bylo by nelogické letouny posílat železnicí přes Jugoslávii). Všechny špionážní teorie se shodují že nějaká země poslala letoun po železnici a ten byl zadržen v jiné zemi (obvykle se spekuluje o Jugoslávii) a nabídnut ke zkouškám do USA, po nichž se měl vrátit a pokračovat do místa určení. Když odhlédneme od toho že je to divoká konstrukce určitý kousek pravdy na historce je, letoun byl do USA jen zapůjčen a vrátil se posléze zpět.
Jak to ale bylo doopravdy? Bylo to jednodušší a samozřejmě v době události pro propagandu obou stran nešiřitelné. Dne 24. 6. 1953 rumunský pilot Mihail Diaconu dezertoval do Jugoslávie i s letounem Jak-23. Původně letoun i pilot patřili do sestavy 135. stíhacího pluku na letišti v Caransebes v západním Rumunsku. Po přistání v Jugoslávii požádal pilot o politický asyl, později odešel do USA a zřejmě žil pod jiným jménem. Zpráva o jeho útěku byla v Rumunsku zveřejněna až po 35 dnech a veřejně nebyla prakticky známa. Vzhledem k tomu, že Jugoslávie dostala svá první proudová letadla jen krátce před tím (10.3.1953 - šlo o cvičné T-33), je zřejmé že pro jugoslávské letce byl letoun velmi zajímavý. Šlo navíc o letoun, který byl užíván letectvy jejich možných protivníků (Rumunska a Bulharska), takže jeho zkoušky byly samozřejmostí. Letoun byl zbaven veškerého markingu a byl předán k testování do VOC (Vazduhoplovni Opitni Centar - letecké zkušební středisko) k testům letových vlastností a výzbroje. V době testů bylo uskutečněno 21 letů v trvání 9 hodin a letoun při nich pilotovali kapitáni Vodopivec, Prebeg a Todorovic. VOC v té době působilo na letišti Zemun a testy zřejmě probíhaly tam, i když dostupné zdroje se o místě testů nezmiňují.
Po provedení zkoušek byl letoun nabídnut v říjnu 1953 přes místní rezidenturu CIA k zapůjčení do USA. Podmínkou údajně bylo zapůjčení na omezenou dobu (cca měsíc) a doprovod několika důstojníků jugoslávského letectva. V USA se CIA spojila s ATIC (Air Technical Intelligence Center) které sídlilo na Wright-Patterson AFB a společně připravili "projekt Alpha". Jeho cílem bylo dopravit letoun a provést zkoušky tak, aby se o tom druhá strana (tedy SSSR) nedověděla. Hlavou přísně tajného Project Alpha byl I.H. Herman. Pro dopravu byl zvolen vzdušný most letounem C-124 od 4th Troop Carrier Squadron, 62nd Troop Carrier Wing ze základny Larson a byl přelétnut na Wright-Patterson AFB. Pilotem byl Capt. Leroy D. Good, zkušený veterán vojenských dopravních operací. Ten se s letounem vydal na cestu do Evropy, nejdříve na základnu Westover AFB v Massachusetts a odtud na letiště blízko Mnichova, kde měli Američané základnu. Odtud pak C-124 přelétl v noci do Jugoslávie, kde byl naložen Jak-23 rozebraný v bednách a členové jeho doprovodu (není jasné, zda šlo o hlídače nebo spíše o mechaniky kteří v USA stroj sestavili), počet doprovodu je udáván na 9 - 12 osob. Letoun pak pokračoval přes letiště Orly, kde byl dotankován, na Wright-Patterson AFB, kde byl po přistání odtažen k hangáru 145, který byl ve střežené oblasti patřící ATIC.
Vzhledem ke krátkému času, na který byl letoun zapůjčen se okamžitě začalo jeho sestavování a již 4.11.1953 byl proveden první testovací let. I.H. Herman vybral i testovací piloty podplukovníka (Lt. Col.) Freda Wolfeho a kapitána (Capt.) "Toma" Collinse ten krátce před tím pilotoval MiG-15 získaný v Koreji). Wolfe pilotoval letoun který doprovázel Jak-23 jež byl řízen Collinsem. Vedoucím pozemního personálu byl Ray Gardiner, jeho pomocníky byli mechanici Stan Kulikowski a Ronnie Wilcoxin, údajně pomáhali i jugoslávští letci, ale nelze to ověřit. Letoun byl pŕo testy opatřen odstranitelným označením USAF a číslem FU 599 a na ocase bylo smyšlené výrobní číslo 0599 a další nápis nad ním, jenž se mi nepodařilo identifikovat. Protože starty letounu nebylo možno utajit, byla rozšířena historka, že jde o zkoušky letounu X-5, který se Jaku vzdáleně podobal. Collins udělal s Jakem celkem 8 letů, poslední 25.11.1953 a letoun byl oceněn jako obratný, ale s nízkým dostupem, protože neměl přetlakovou kabinu. Umožnil Američanům poznat sovětskou konstrukční školu, protože v době testů byl spolu s MiG-15 stíhačem v první linii SSSR a spřátelených států. Je zajímavé, že jde o první sovětský proudový stroj testovaný na území USA (MiG-15bis byl v době testů ještě na Okinawě a do USA přišel později). Po testech byl letoun opět rozebrán a stejnou cestou, tedy přes Mnichov odvezen na jugoslávské letiště Pancevo a následně pak předán zpět do Rumunska. Celá akce byla přísně utajena jak v USA, tak v Jugoslávii a dodnes je o ní známo jen málo.
Zdroje:
(USAF)
(USAF)
Jednou z málo známých epizod "studené války" je zkoušení Jak-23 v USA. Že zkoušky proběhly, je samozřejmě známo, na internetu je dokonce krátký film z těchto zkoušek, ale jak se letoun do USA dostal je pro mnohé záhadou. Obvykle je to popisováno jako špionážní akce typu James Bond, ale vlastní příběh je mnohem jednodušší a samozřejmě i zajímavější. Podle dohadů šlo letoun z Polska (zcela nesmyslné) dále z Bulharska (to jich ale mělo jen 12 a jsou doloženy) ruské zdroje dokonce spekulují že šlo o letouny dodávané do Albánie železnicí (ale to už je vůbec mimo, protože Albánie tento typ nedostala a bylo by nelogické letouny posílat železnicí přes Jugoslávii). Všechny špionážní teorie se shodují že nějaká země poslala letoun po železnici a ten byl zadržen v jiné zemi (obvykle se spekuluje o Jugoslávii) a nabídnut ke zkouškám do USA, po nichž se měl vrátit a pokračovat do místa určení. Když odhlédneme od toho že je to divoká konstrukce určitý kousek pravdy na historce je, letoun byl do USA jen zapůjčen a vrátil se posléze zpět.
Jak to ale bylo doopravdy? Bylo to jednodušší a samozřejmě v době události pro propagandu obou stran nešiřitelné. Dne 24. 6. 1953 rumunský pilot Mihail Diaconu dezertoval do Jugoslávie i s letounem Jak-23. Původně letoun i pilot patřili do sestavy 135. stíhacího pluku na letišti v Caransebes v západním Rumunsku. Po přistání v Jugoslávii požádal pilot o politický asyl, později odešel do USA a zřejmě žil pod jiným jménem. Zpráva o jeho útěku byla v Rumunsku zveřejněna až po 35 dnech a veřejně nebyla prakticky známa. Vzhledem k tomu, že Jugoslávie dostala svá první proudová letadla jen krátce před tím (10.3.1953 - šlo o cvičné T-33), je zřejmé že pro jugoslávské letce byl letoun velmi zajímavý. Šlo navíc o letoun, který byl užíván letectvy jejich možných protivníků (Rumunska a Bulharska), takže jeho zkoušky byly samozřejmostí. Letoun byl zbaven veškerého markingu a byl předán k testování do VOC (Vazduhoplovni Opitni Centar - letecké zkušební středisko) k testům letových vlastností a výzbroje. V době testů bylo uskutečněno 21 letů v trvání 9 hodin a letoun při nich pilotovali kapitáni Vodopivec, Prebeg a Todorovic. VOC v té době působilo na letišti Zemun a testy zřejmě probíhaly tam, i když dostupné zdroje se o místě testů nezmiňují.
Po provedení zkoušek byl letoun nabídnut v říjnu 1953 přes místní rezidenturu CIA k zapůjčení do USA. Podmínkou údajně bylo zapůjčení na omezenou dobu (cca měsíc) a doprovod několika důstojníků jugoslávského letectva. V USA se CIA spojila s ATIC (Air Technical Intelligence Center) které sídlilo na Wright-Patterson AFB a společně připravili "projekt Alpha". Jeho cílem bylo dopravit letoun a provést zkoušky tak, aby se o tom druhá strana (tedy SSSR) nedověděla. Hlavou přísně tajného Project Alpha byl I.H. Herman. Pro dopravu byl zvolen vzdušný most letounem C-124 od 4th Troop Carrier Squadron, 62nd Troop Carrier Wing ze základny Larson a byl přelétnut na Wright-Patterson AFB. Pilotem byl Capt. Leroy D. Good, zkušený veterán vojenských dopravních operací. Ten se s letounem vydal na cestu do Evropy, nejdříve na základnu Westover AFB v Massachusetts a odtud na letiště blízko Mnichova, kde měli Američané základnu. Odtud pak C-124 přelétl v noci do Jugoslávie, kde byl naložen Jak-23 rozebraný v bednách a členové jeho doprovodu (není jasné, zda šlo o hlídače nebo spíše o mechaniky kteří v USA stroj sestavili), počet doprovodu je udáván na 9 - 12 osob. Letoun pak pokračoval přes letiště Orly, kde byl dotankován, na Wright-Patterson AFB, kde byl po přistání odtažen k hangáru 145, který byl ve střežené oblasti patřící ATIC.
Vzhledem ke krátkému času, na který byl letoun zapůjčen se okamžitě začalo jeho sestavování a již 4.11.1953 byl proveden první testovací let. I.H. Herman vybral i testovací piloty podplukovníka (Lt. Col.) Freda Wolfeho a kapitána (Capt.) "Toma" Collinse ten krátce před tím pilotoval MiG-15 získaný v Koreji). Wolfe pilotoval letoun který doprovázel Jak-23 jež byl řízen Collinsem. Vedoucím pozemního personálu byl Ray Gardiner, jeho pomocníky byli mechanici Stan Kulikowski a Ronnie Wilcoxin, údajně pomáhali i jugoslávští letci, ale nelze to ověřit. Letoun byl pŕo testy opatřen odstranitelným označením USAF a číslem FU 599 a na ocase bylo smyšlené výrobní číslo 0599 a další nápis nad ním, jenž se mi nepodařilo identifikovat. Protože starty letounu nebylo možno utajit, byla rozšířena historka, že jde o zkoušky letounu X-5, který se Jaku vzdáleně podobal. Collins udělal s Jakem celkem 8 letů, poslední 25.11.1953 a letoun byl oceněn jako obratný, ale s nízkým dostupem, protože neměl přetlakovou kabinu. Umožnil Američanům poznat sovětskou konstrukční školu, protože v době testů byl spolu s MiG-15 stíhačem v první linii SSSR a spřátelených států. Je zajímavé, že jde o první sovětský proudový stroj testovaný na území USA (MiG-15bis byl v době testů ještě na Okinawě a do USA přišel později). Po testech byl letoun opět rozebrán a stejnou cestou, tedy přes Mnichov odvezen na jugoslávské letiště Pancevo a následně pak předán zpět do Rumunska. Celá akce byla přísně utajena jak v USA, tak v Jugoslávii a dodnes je o ní známo jen málo.
Zdroje:
Air Enthusiast ročník 1994 číslo 12
http://www.afa.org/magazine/june2004/0604yak.html
stumbleinn.net
en.wikipedia.org
http://www.airwar.ru/enc/fighter/yak23.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-23 [kód NATO: Flora] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(USAF)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-23 [kód NATO: Flora] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
(USAF)
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-23-kod-NATO-Flora-t2038#277802Verze : 2
Dňa 12. decembra 1950 bol podpísaná „Dohoda o spôsobe a podmienkach zúčtovania za výzbroj a vojnový materiál, dodávaný vládou ZSSR vláde Československej republiky“, doplnená dohodou o činnosti sovietskych poradcov v Československu.
V prílohe bolo vymenovaných viac ako 130 druhov výzbroje a vojenského materiálu v hodnote takmer 67 miliónov rubľov, ktoré mali byť dodané do roku 1951. Väčšinou sa jednalo o zdokonalenú výzbroj z konca druhej svetovej vojny.
Výnimkou bolo 11 reaktívnych stíhacích lietadiel Jak-23 zavedenými do výzbroje čs. letectva pod označením S-101.
Zdroj : Bílek, Jiří, a.i. : Československá armáda v prvním poválečném desetiletí – ( květen 1945 – květen 1955), MO ČR Agentura vojenských informací a služeb, 2006.ISBN 80-7278-777-7
V prílohe bolo vymenovaných viac ako 130 druhov výzbroje a vojenského materiálu v hodnote takmer 67 miliónov rubľov, ktoré mali byť dodané do roku 1951. Väčšinou sa jednalo o zdokonalenú výzbroj z konca druhej svetovej vojny.
Výnimkou bolo 11 reaktívnych stíhacích lietadiel Jak-23 zavedenými do výzbroje čs. letectva pod označením S-101.
Zdroj : Bílek, Jiří, a.i. : Československá armáda v prvním poválečném desetiletí – ( květen 1945 – květen 1955), MO ČR Agentura vojenských informací a služeb, 2006.ISBN 80-7278-777-7
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-23-kod-NATO-Flora-t2038#352280Verze : 0
Jak-23 (HX-51, výrobní číslo 10101), Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, 2004. V období od ledna 1955 do října 1956 provozoval devět letounů Jak-23 (S-101) 3. stíhací letecký pluk. Vystavený letoun byl v neúplném a velmi poškozeném stavu zachráněn z letiště v Kroměříži. Převzat byl neúplný zkorodovaný drak bez překrytu kabiny, výzbroje a vybavení. Generální oprava letounu byla ukončena v roce 1969 a od následující sezóny byl Jak-23 vystaven v muzeu.




URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-23-kod-NATO-Flora-t2038#19885Verze : 0
Snake
MOD
Jak-23 ("červená 15"), Ústřední muzeum vojenského letectva Ruské federace, Monino, 2006.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-23-kod-NATO-Flora-t2038#186669Verze : 0
Snake
MOD
časopis Крылья Родины, č. 4/1998
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-23 [kód NATO: Flora] |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-23-kod-NATO-Flora-t2038#557212Verze : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.