SOV - Zil-153 (kolový OT)

Zil-153
ЗиЛ-153
     
Název:
Name:
Zil-153 Zil-153
Originální název:
Original Name:
ЗиЛ-153
Kategorie:
Category:
obrněný transportér armoured personnel carrier
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1960-DD.MM.1960 Moskevský automobilový závod I. A. Lichačova, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1960-DD.MM.1960
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1960
Osádka:
Crew:
2
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
16 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
10000 kg 22046 lb
Celková délka:
Overall Length:
6970 mm 22 ft 10 ⅜ in
Celková šířka:
Overall Width:
2820 mm 9 ft 3 in
Celková výška:
Overall Height:
2130 mm 6 ft 11 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
480 mm 1 ft 6 ⅞ in
Pancéřování:
Armour:
6-13 mm 0.24 - 0.51 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
ZIL-375 (JaAZ?) ZIL-375 (YaAZ?)
Výkon:
Power:
132.4 kW při ? ot/min 177.5 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
manuální, 5+1 manual, 5+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
90 km/h 56 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
101) km/h 61) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km 373 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 ° 67 %
Boční náklon:
Side Slope:
25 ° 56 %
Překročivost:
Trench Crossing:
1,50 m 59 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,60 m 24 in
Brodivost:
Fording Depth:
2) m 2)
Výzbroj:
Armament:
kulomet SGMB ráže 7,62 mm 7.62 mm SGMB machine gun
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1) ve vodě
2) plave
1) in the water
2) floats
Zdroje:
Sources:
https://war-book.ru/bronetransporter-zil-153/
war-russia.info
http://denisovets.ru/zil/zilpages/zil153.html
ru.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zil-153-kolovy-OT-t20166#739408 Verze : 0
...
SOV - Zil-153 (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-Zil-153-kolovy-OT-t20166#75969 Verze : 0
Historie vývoje vozidla:
V závěru 50-tých let vznikl na základě dosavadních zkušeností z provozu dosud zavedených obrněných transportérů a jejich využití v ozbrojených konfliktech požadavek na konstrukci nového typu vozidla, schopného překonávat vodní překážky z chodu nebo s minimální nutnou předběžnou přípravou.
V souvislosti s tím byla uznána platnost názoru, že možnosti zavedených variant BTR-152 (БТР-152) a dokonce ani možnosti vývojového BTR-E152V (БТР-Э152В) nelze dále rozvíjet.
Úkolem zahájit vývoj nového obrněného transportéru byla (v roce 1957) pověřena Zvláštní konstrukční kancelář (СКБ) automobilky ZiL (ЗиЛ), v jejíž prototypové dílně vznikl v roce 1959 pod označením ZiL-153 prototyp šestikolového (6x6) plovoucího obrněného transportéru s plně uzavřenou korbou, svařenou z válcovaných pancéřových desek.


Zvláštnosti konstrukce:
Pohonná jednotka a převodové ústrojí prototypu byly uloženy v zadní části korby, vzdálenost mezi nápravami (1.-2. a 2.-3.) byla prakticky stejná, nezávisle zavěšená kola (s torzním odpružením závěsů) byla „obuta“ pneumatikami o rozměru 16,00-20" se systémem regulace tlaku v nich.
Do systému řízení vozidla byly zařazeny dva hydraulické posilovače vzhledem k tomu, že přední a zadní náprava byly řiditelné.
Pohonná jednotka s řazením válců do „V“ byla spojena s pětistupňovou převodovkou JaZ (ЯАЗ) a hydrodynamickým měničem s vývodem pro naviják se silou, dostatečnou pro samovyproštění úvázlého vozidla.
Kolové redukce, hermetizovaný brzdový systém a pohon vodometů prototypu ZiL-153 byly převzaty z typu ZiL-135B (ЗиЛ-135Б). Do prototypu byla instalována rdst R-113 a vnitřní hovorové zařízení.


Zkoušky a jejich výsledek:
V roce 1960 proběhly zkoušky prototypu ZiL-153 s velmi dobrými výsledky, výroba zkušební série 10ti vozidel však byla zrušena vzhledem k tomu, že ve výběru na sériovou výrobu obrněného transportéru pro Sovětské ozbrojené síly zvítězil typ „49“, známý později jako BTR-60P (ГАЗ-49, БТР-60П), konstrukce automobilky GaZ (ГАЗ).


Další vývoj ZiLu-153 sice pokračoval a vedl k projektům „851“ a 852“, ty se však nepřekročily fázi prototypové dokumentace.
Jediný prototyp ZiLu-153 je součástí sbírek muzea v Kubince.


Zjištěné technické údaje:
Délka 6970 mm
Šířka 2820 mm
Výška 2130 mm
Světlá výška 480 mm
Pohotovostní hmotnost 7.000 kg
Obsluha + přepr.kapacita 2 + 16 osob
Celková/bojová hmotnost 10.000 kg
Síla pancíře 6 – 13 mm
Výzbroj/zásoba střeliva 1 x kulomet SGMB (СГМБ) ráže 7,62 mm / 1250
organická výzbroj osádky
Pohonná jednotka (typ) ЯАЗ (vznětový, osmiválec do „V“)
Pracovní objem pohonné jednotky 5.550 ccm
Výkon pohonné jednotky 180 k.s.
Maximální rychlost
na zpevněné komunikaci 90 km/h
plavba 10 km/h
Dojezd
po komunikaci 600 km
Překonávání překážek
překročivost 1,5 m
překonání kolmého terénního stupně 0,6 m
stoupání 30°
boční náklon 25°
brod vozidlo překonává vodní překážku plaváním


S využitím webové stránky RUSKÁ SÍLA - SOUDOBÁ VÝZBROJ zpracoval palič.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Zil-153-kolovy-OT-t20166#152452 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více