Název: Name: | Savoia-Marchetti S.73 | |
Originální název: Original Name: | Savoia-Marchetti S.73 | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1934-DD.MM.1938 Società Idrovolanti Alta Italia Savoia, Sesto Calende / DD.MM.1935-DD.MM.RR37 Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Bruxelles | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1934-DD.MM.1938 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 40 SIAI 7 SABCA | |
První vzlet: Maiden Flight: | 04.06.1934 | |
Osádka: Crew: | 4 + 18 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 7300 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 108001) kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 24,00 m | |
Délka: Length: | 18,37 m | |
Výška: Height: | 4,45 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 92,20 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 3 | |
Typ: Type: | Alfa Romeo 126 RC.34 o výkonu 552 kW/750 k v 3400 m, nebo Piaggio Stella IX.RC o výkonu 515 kW/700 k | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3950 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 3452) km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6 min do 2000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7000 m | |
Dolet: Range: | 1000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Data platí pro stroje s motory Alfa Romeo; pro stroje ČSA s motory Walter Pegas II M2, 405 kW/550 k: 1) 10400 kg 2) 320 km/h | |
Zdroje: Sources: | Brotzu, E.; Caso, M.; Cosolo, G. Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.7, Transporto Vol.1. Edizioni Bizzarri, Roma 1975. L+K 2005/05. www.alieuomini.it |
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196537Verze : 0
Michal Rak
MOD
Historie: Letoun S.73 vznikl vývojem z dopravního letounu S.71. První prototyp poháněný trojicí motorů Gnome-Rhône 9Kfr vzlétl poprvé 4. června 1934. Na přání zákazníků byl však celý prototyp upraven, hlavně jeho trup, kam pronikal hluk z motorů. Vznikla tak dolnoplošný letoun smíšené konstrukce, kdy trup byl svařen z ocelových trubek a potažen plátnem. Letoun měl pevný podvozek.
Prvním zákazníkem nového, elegantního letounu se stala belgická společnost SABENA, která dostala pět kusů od výrobce a sedm dalších vyrobila domáci firma SABCA. Letouny byly poháněny motory Gnome-Rhône 9Kfr nebo Gnome-Rhône 14Kirs Mistral Major .
Dalším zahraničním zákazníkem se staly Československé aerolinie, které v letech 1937 -39 provozovaly šest letounů poznávacích značek OK-BAB až BAG. Stroj OK-BAG byl zničen při havárii 13.8.1938 v Německu, o život tehdy přišlo všech 17 osob na palubě. Letouny ČSA byly poháněny domácími motory Walter Pegas III M2 o výkonu 478kW(650k). Po okupaci ČSR bylo pět letounů "odkoupeno" společností Lufthansa.
Nějvětším uživatelem se stala italská společnost Ala Littoria, jejíž letouny byly poháněny motory Piaggio Stella IX RC, Wright Cyclone GR-1820 a Alfa Romeo 126 RC-10. Stroje byl používány na evropských linkách a k letům do Afriky. Dalších šest letounů s motory Alfa Romeo 126 dostala společnost Avio Linee Italiane.
Po vypuknutí váky bylo 13 letounů zařazeno do Italského letectva a nasazeno na linkách do severní Afriky.
Sedm letounů belgické SABENy bylo naopak zařazeno do RAF.
Prameny:
cs.wikipedia.org
L+K
Rajlich, J.: Vzduch je naše moře, Praha 1993
Prvním zákazníkem nového, elegantního letounu se stala belgická společnost SABENA, která dostala pět kusů od výrobce a sedm dalších vyrobila domáci firma SABCA. Letouny byly poháněny motory Gnome-Rhône 9Kfr nebo Gnome-Rhône 14Kirs Mistral Major .
Dalším zahraničním zákazníkem se staly Československé aerolinie, které v letech 1937 -39 provozovaly šest letounů poznávacích značek OK-BAB až BAG. Stroj OK-BAG byl zničen při havárii 13.8.1938 v Německu, o život tehdy přišlo všech 17 osob na palubě. Letouny ČSA byly poháněny domácími motory Walter Pegas III M2 o výkonu 478kW(650k). Po okupaci ČSR bylo pět letounů "odkoupeno" společností Lufthansa.
Nějvětším uživatelem se stala italská společnost Ala Littoria, jejíž letouny byly poháněny motory Piaggio Stella IX RC, Wright Cyclone GR-1820 a Alfa Romeo 126 RC-10. Stroje byl používány na evropských linkách a k letům do Afriky. Dalších šest letounů s motory Alfa Romeo 126 dostala společnost Avio Linee Italiane.
Po vypuknutí váky bylo 13 letounů zařazeno do Italského letectva a nasazeno na linkách do severní Afriky.
Sedm letounů belgické SABENy bylo naopak zařazeno do RAF.
Prameny:
cs.wikipedia.org
L+K
Rajlich, J.: Vzduch je naše moře, Praha 1993
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196546Verze : 2
Michal Rak
MOD
Reklama
Savoia-Marchetti S.73 belgické SABENY
http://www.samoloty.ow.pl/fot/fot235.jpg
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://www.samoloty.ow.pl/fot/fot235.jpg
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196556Verze : 0
Michal Rak
MOD
Ex-belgická S.73 v barvách RAF
www.baha.be
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.baha.be
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196557Verze : 0
Michal Rak
MOD
Italská S.73
www.vvs-regia-avions.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
www.vvs-regia-avions.com
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#196558Verze : 0
Michal Rak
MOD
Reklama
Prototyp Savoia-Marchetti S.73
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/cw1/sm73.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#345726Verze : 0
Savoia-Marchetti S.73 ve službách Československých aerolinií
kabina pro cestující
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/cw1/sm73.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
kabina pro cestující
URL : https://www.valka.cz/Savoia-Marchetti-S-73-t20052#345727Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.