Miles M.14 Magister

     
Název:
Name:
Miles M.14A Magister Miles M.14A Magister
Originální název:
Original Name:
Miles M.14A Magister
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.1941 Phillips & Powis Aircraft, Ltd., Reading
DD.MM.1942-DD.MM.1943 Türk Hava Kurumu Etimesgut Uçak Fabrikası, Ankara
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~1383:
1283 Reading1)
~100 Ankara
První vzlet:
Maiden Flight:
20.03.1937
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
583 kg 1286 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
862 kg 1900 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.31 m 33ft 10in
Délka:
Length:
7.51 m 24ft 7.5in
Výška:
Height:
2.03 m 6ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
16.35 m2 176 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
52.24 kg/m2 10.7 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
de Havilland Gipsy Major I o výkonu 97 kW
dvoulistá vrtule
de Havilland Gipsy Major I, power 130 hp
two-blade propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
98 l 21.5 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
228.5 km/h v 0 m 142 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
196.3 km/h v ? m 122 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3.8 m/s 750 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18,8 min do 3048 m 18,8 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5029 m 16500 ft
Dolet:
Range:
590.6 km 367 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:




























Poznámka:
Note:
1) prvních cca 45 dokončeno jako M.14, poté výroba pokračovala jako M.14A se zvednutou směrovkou a protivývrtkovými lištami
Hawk Trainer III - označení M.14/M.14A mimo RAF, ačkoli někteří vojenští uživatelé dali později také přednost jménu Magister
1) after circa 45 M.14 production continued with M.14A with raised tailplane and anti-spin fairings
Hawk Trainer III - designation for users other than RAF, including civil and export, although some used Miles Magister name later in military service
Zdroje:
Sources:
Ovčáčík, Michal, Susa, Karel. Miles Magister: M.14, M14A, M14B. Mark I Ltd., Praha 2001. ISBN 80-902559-4-9.
Brown, Don Lambert. Miles Aircraft Since 1925. Putnam, London 1970. ISBN 0-37000-127-3.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
http://www.jaapteeuwen.com/...
URL : https://www.valka.cz/Miles-M-14-Magister-t19590#401073 Verze : 0
Miles M.14 Magister

V roce 1936 se ministerstvo letectví na základě dobrých zkušeností s letouny Miles Hawk Trainer, které letectvo používalo k výcviku záložních pilotů, rozhodlo objednat jejich variantu určenou přímo pro vojenský pilotní výcvik. Své požadavky shrnula do specifikace T.40/36P. Požadovaný typ byl poprvé v historii RAF jednoplošníkem, a také porušil počátkem třicátých let zavedené pravidlo, že nové cvičné letouny mají být kovové konstrukce. Výsledkem úprav Milese Hawk Trainer byl typ Miles M.14, který se lišil hlavně přepracovanou kabinou, sedadly umožňujícími používání padáků a kompletní sadou přístrojů v obou prostorech, umožňujících výcvik letu naslepo. Místo kapotáže pevného podvozku širokými "kalhotami" bylo použito kapotování mnohem těsnější, navíc často spodní díl nebyl montován. Konstrukce byla dřevěná, krytá překližkou.

První vzlet prototyp M.14 provedl v dubnu 1937. Při prvním letu vojskových testů nového typu, pojmenovaného Magister, se ale stroj dostal do neřízené vývrtky a pilot musel opustit letadlo na padáku. Vyšetřování prokázalo, že na vině byla rozšířená kabina, která změnila obtékání ocasních ploch. Proto byly následně přepracovány ocasní plochy, upraven jejich tvar a výška. Tato varianta dostala označení M.14A. Obě verze používaly čtrnáctiválcový řadový motor de Havilland Gipsy Major o výkonu 97 kW. Vznikla ovšem i varianta, poháněná motorem Blackburn Cirrus Major, M.14B Magister Mk.II, postaveno ale bylo jen 10 strojů - pět pro RAF a pět civilních.

První z mnoha sériových Magisterů dorazily do leteckých škol v květnu 1937, první série ještě v podobě M.14, všechny následující jako M.14A. Kromě leteckých výcvikových jednotek Magistry obdržely také některé aerokluby a byly také exportovány, např. do Irska. V červnu 1940 bylo na 15 strojů pokusně umístěno závěsné zařízení, které umožnilo pod centroplánem nést osm desetikilových pum. Šlo o nouzovou přestavbu pro případ německého vylodění. Ostatní Magistery sloužily nadále jako cvičné, spojovací a pro výcvik letu podle přístrojů.

Mezi lety 1937 až 1941, kdy byla výroba zastavena, vzniklo 1,293 strojů, z nich bylo 1229 dodáno RAF, kde sloužily po celou válku. Přibližně sto strojů bylo postaveno v licenci v Turecku. Největším zahraničním uživatelem Magisterů byl Egypt se 42 stroji, 15 mělo Irsko a dva Nový Zéland, dalších třicet strojů bylo v roce 1943 do Turecka předáno RAF. Po válce byly Magistery rychle vyřazeny, mnoho se jich dostalo do civilních rukou. Firma Miles část těchto strojů přestavěla a sama dál nabízela pod označením Miles Hawk Trainer Mk.III, tyto stroje měly často krytou kabinu. Pod stejným jménem byly Magistery M.14 a M.14A prodávány na civilní trh i před válkou. Dva stroje (estonský Hawk Trainer III a jeden Magister) se různými cestami měly dostat i do Sovětského svazu. Přes velké množství se Magisterů dochovalo jen pár, velký problém představovala kvalita výroby, hlavně válečná, protože lepené spoje konstrukce se poměrně rychle opotřebovaly.

Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/other2/m14.html
www.aviastar.org
www.miles-aircraft.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Magister
www.jaapteeuwen.com
Miles M.14 Magister - Maggie Bomber, improvizovaný lehký bombardér pro případ německé invaze. Zdroj: http://home.comcast.net/~aero51/html/research/maggie.htm

Maggie Bomber, improvizovaný lehký bombardér pro případ německé invaze. Zdroj: home.comcast.net
URL : https://www.valka.cz/Miles-M-14-Magister-t19590#248817 Verze : 0
Lietadlo Miles M-14 Magister Mk.I sa používal takmer u všetkých britských perutí. Okrem hore spomenutých činností sa používal tiež na prepravu osôb, pre spopjovacie účely a na kondičké lety.
V československých perutiach sa používal tiež. Zoznam liertadiel použitých u perutí:
310. českoslovesnká stíhacia peruť:
Miles Magister Mk.I P6415
Miles Magister Mk.I N3823
Miles Magister Mk.I R1912


312. československá stíhacia peruť:
Miles Magister Mk.I V1082
Miles Magister Mk.I T9752
Miles Magister Mk.I R1918
Miles Magister Mk.I V1014


313. československá stíhacia peruť:
Miles Magister Mk.I P2500
Miles Magister Mk.I L5968
Miles Magister Mk.I L8340
URL : https://www.valka.cz/Miles-M-14-Magister-t19590#73180 Verze : 0
Miles m-14 Magister
Miles M.14 Magister -


Miles M.14 Magister -


Miles M.14 Magister -


URL : https://www.valka.cz/Miles-M-14-Magister-t19590#73182 Verze : 1
Na počátku války si britské letectvo chtělo ověřit možnost případného použití samostatného křídla, upevněného za bombardérem na dvou nosnících, které by umožňovalo nést další náklad bomb, případně paliva. Pro ověření této koncepce byl vybrán Magister. Pokusný stroj byl v provozu od léta 1941, průběžně byla upravována velikost křídla, směrovek, až bylo dosaženo velmi zajímavých výsledků. To už ale opadla akutní potřeba, letectvo mělo dostatek typů v dostatečném množství, aby tento prostředek nemusel být použit.


Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/other2/m14.html
www.jaapteeuwen.com
www.miles-aircraft.com

Miles M.14 Magister -


URL : https://www.valka.cz/Miles-M-14-Magister-t19590#249352 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více