Main Menu
User Menu

KM m 11 (HL m 11)

Sd.Kfz.7

     
Název:
Name:
KM m 11 (HL m 11)
Originální název:
Original Name:
KM m 11 (HL m 11)
Výrobce:
Producer:
Krauss-Maffei, Mníchov /
Carl F.W. Borgward, Bremen /
Saurer, Wien /
Krupp, Krawa /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12413

Krauss Maffei - 4681 (Fgst.Nr.11001-?)
Carl F.W. Borgward - 5496 (Fgst.Nr.140223-?)
Saurer - 2185 (Fgst.Nr.15001-?)
Krupp - 51 (Fgst.Nr.?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
11
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
9750 kg
Celková délka:
Overall Length:
6850 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2400 mm
Celková výška:
Overall Height:
2620 1) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach NL 62 TUK (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 6191 cm3)
Výkon:
Power:
104.4 kW při 2600 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Z.F. Typ G55 (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
270-300 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
24 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
11 osôb a 500 kg náklad
ťah prívesu - 8 ton
ťah navijáku - 3 tony
Uživatelské státy:
User States:
/


V 10/1945 bolo viac než 30 vozidiel dokončených a dodaných britským okupačným silám v Nemecku.


29.2.1944 podpísaná objednávka na 5 ks - vozidla neboli dodané.
Poznámka:
Note:
Pásy:
Zgw. 50/360/180 (54 článkov v jednom páse)


1) S natiahnutou plátenou strechou.
Zdroje:
Sources:
Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN
URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#563187Verze : 1
MOD
Finálna a najmasovejšie vyrábaná verzia. Verzia mala výrazne modifikovanú pásovú časť podvozku, kedy bola na každú stranu pridaná dvojica pojazdových kolies. Rám bol výrazne zmenený, vzdialenosť prednej nápravy a hnacieho kolesa pásovej časti podvozku bola zmenšená. Boli zväčšené pneumatiky prednej riaditeľnej nápravy na rozmer 9,75x20. Mierne sa modifikoval motor pridaním skrine prevodovky (Maybach HL 62 TU vs. Maybach HL 62 TUK). Motor dostal novú hlavu valcov a kratšie piesty, takže sa mohol spaľovať nízkooktánový benzín OZ 74. Zmenou prešli i pojazdové kolesá druhej rady a napínacieho kolesa, ktoré mali inú perforáciu. Počas rokov výroby boli zavádzané rôzne úpravy. Napr. v roku 1939 boli vozidlá vybavené svetlami pre pohyb v kolóne (Notek). V roku 1942 boli zrušené madlá pre uľahčenie nastupovania posádky a boli nahradené otvormi v bokoch nadstavby. Pribudla rámová bočnica/kôš nad zadnú časť nadstavby. V roku 1942 sa začal pod nástupný mostík za pravým predným blatníkom montovať predohrievač chladiacej kvapaliny. Od 3/1943 bola zrušená montáž smeroviek, bočných svetiel, brzdových svetiel a znakov firiem, ktoré prevádzali montáž vozidiel (montované na masku chladiča). V rámci úspory materiálu potrebného na výrobu bola zmenšená hĺbka blatníkov nad pásmi a neskôr boli eliminované dvierka chrániace rezervné koleso v zadnej časti vozidla. V roku 1943 sa začala montovať karoséria zjednodušenej konštrukcie (zadná časť).

Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN
www.ebay.de
www.bundesarchiv.de
NARA

KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#563744Verze : 9
MOD
Koncom roka 1943 vznikla ešte akútnejšia potreba šetrenia oceľou, preto vznikli štyri dizajnérske návrhy využívajúce drevo namiesto ocele.
Prvý návrh rátal so zachovaním plechovej konštrukcie prvej rady sedačiek vodiča (Sd.Kfz.7 Metallfahrerhaus mit Holzpritsche). Za ním bola namontovaná drevená korby s drevenými bočnicami. V prednej polovici korby bolo vytvorené miesto pre náklad (materiál, munícia...), v druhej polovici bola prevážaná posádka. Na deliacej stene priestoru pre náklad boli držiaky na pušky (celkovo 12 úchytov). Zvyšná časť korby bola rozdelená stenou, ktorá bola vlastne operadlom pre dvojicu sedačiek pre posádku. Mužstvo sediace na prednej lavici bolo čelom k smere jazdy, mužstvo sediace na zadnej lavici bolo otočené chrbtom k smere jazdy. Prvé takéto vozidlo bolo vyrobené vo firme Saurer v 11/1943. Krauss-Maffei začal s výrobou takejto núdzovej úpravy v 2/1944, Borgward v 3/1944.
Ďalšia modifikácia už zahrnula i vodičovu kabínu, ktorá sa vo finálnej núdzovej úprave vyrábala tiež z dreva. Sú známe tri tvary bočnice vodičovej kabíny (zaoblená, veľký zrazený roh a malý zrazený roh).

Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN
www.ebay.de
www.bundesarchiv.de
NARA

KM m 11 (HL m 11) - Sd.Kfz.7 Metallfahrerhaus mit Holzpritsche (kabína vodiča  plechová, korba s drevenými bočnicami)

Sd.Kfz.7 Metallfahrerhaus mit Holzpritsche (kabína vodiča plechová, korba s drevenými bočnicami)
KM m 11 (HL m 11) - Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je so zaobleným rohom)

Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je so zaobleným rohom)
KM m 11 (HL m 11) - Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je so zaobleným rohom), 31.8.1944 Krauss-Maffei, Allach

Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je so zaobleným rohom), 31.8.1944 Krauss-Maffei, Allach
KM m 11 (HL m 11) - Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je s veľkým skosením), 1.3.1945, most v Štetíne

Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je s veľkým skosením), 1.3.1945, most v Štetíne
KM m 11 (HL m 11) - Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je s malým skosením)

Sd.Kfz.7 Holzpritschenaufbau mit Holzfahrerhaus (drevená kabína vodiča, bok kabíny je s malým skosením)
KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#571359Verze : 2
MOD
Sd.Kfz.7 v slovenskej armáde (1939-1945)
Automobilová správa MNO pôvodne požiadala OKW o dodávku 30 kusov Sd.Kfz.7 na ťahanie 8,8 cm Flak 18. K 13.3.1943 však bola k dodaniu uvoľnená len šestica týchto ťahačov. Vozidlá prevzal III.oddiel DPLP v Bratislave. Hneď na druhý deň 14.3.1943 sa štvorica vozidiel zúčastnila slávnostnej vojenskej prehliadky v Bratislave. Všetkých šesť vozidiel bolo odoslaných na východnú frontu k 1.pešej divízii. Štyri ťahače boli v 9.ťažkej batérii, kde ťahala 8,8 cm Flak 18. Zvyšná dvojica ťahačov bola v 7/1943 pridelená Delostreleckému pluku 11. V armáde Slovenského štátu niesli tieto ťahače označenie D-7. Išlo o ťahače typu KM m 11 výrobných čísiel Fgst.Nr.13599-13604. Pán Mičianik uvádza, že okrem jedného vozidla boli zvyšné stratené na východnom fronte.
K 1.11.1943 už 9.ťažká batéria DPLP nemala k dispozícii žiadne kanóny 8,8 cm Flak. Po ťažkých ústupových bojoch sa nachádzala na krymskom polostrove v Išume. Stále však mala štvoricu ťahačov D-7. 1.11.1943 zapožičala tri ťahače nemeckej protilietadlovej batérii chrániacej Išum. Pravdepodobne rovnaký osud postihol i štrvtý ťahač. Ďalšie informácie o týchto ťahačoch nie sú dostupné. Ak prežil niektorý z dvojice ťahačov začlenených v Delostreleckom pluku 11 pravdepodobne bol odovzdaný nemeckým jednotkám (5.poľná divízia Luftwaffe ???).

PhDr.Pavel Mičianik PhD. - Slovenská armáda v ťažení proti Sovietskemu zväzu III (1941-1944), Rýchla divízia, vydavateľstvo Dali-BB s.r.o., rok vydania 2012, ISBN: 978-80-89090-64-8
PhDr.Pavel Mičianik PhD. - Slovenská armáda v ťažení proti Sovietskemu zväzu IV (1941-1944) 1.pešia divízia a Slovenský vojak), vydavateľstvo Dali-BB s.r.o., rok vydania 2012, ISBN: 978-80-81410-13-0
Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN

KM m 11 (HL m 11) - Vojenská prehliadka 14.3.1943, Bratislava

Vojenská prehliadka 14.3.1943, Bratislava
URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#563748Verze : 7
MOD
Sd.Kfz.7 v maďarskej armáde
29.2.1944 bola Maďarsku dodaná trojica Sd.Kfz.7 (KM m 11).

Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN
www.ebay.de

KM m 11 (HL m 11) - Je možné, že ide o povojnové zábery, preto nemusí ísť o pôvodne dodaný ťahač.

Je možné, že ide o povojnové zábery, preto nemusí ísť o pôvodne dodaný ťahač.
KM m 11 (HL m 11) -


URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#563751Verze : 3
MOD
Sd.Kfz.7 v brazílskej armáde
28.7.1939 bola medzi firmou Krauss Maffei a brazilskou armádou podpísaná objednávka 32 ťahačov Sd.Kfz.7, ktoré mali poslúžiť na ťahanie 8,8 cm Flakov. Päť ťahačov bolo nalodených v polovici roka 1940. Do Brazílie (Rio de Janeiro) však dorazila až koncom roka 1941.

Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN
www.portalfeb.com.br

KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#563752Verze : 3
MOD
Sd.Kfz.7 v britskej armáde
Po skončení vojny bolo v 10/1945 bolo viac ako 30 ťahačov Sd.Kfz.7 dokončených pre britské okupačné jednotky v Nemecku.

Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN
www.ebay.de

KM m 11 (HL m 11) - Cisterna

Cisterna
KM m 11 (HL m 11) - Hasičské vozidlo

Hasičské vozidlo
KM m 11 (HL m 11) - Vozidlo poslúžilo na prevoz kráľa George VI.

Vozidlo poslúžilo na prevoz kráľa George VI.
URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#563753Verze : 1
MOD
Sd.Kfz.7 v sovietskej armáde
V 7/1940 boli dodané Sovietskemu zväzu dva ťahače KM m 11 Fgst.Nr.12240 a 12242.

Hilary Louis Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.22-4: Mittlerer Zugkraftwagen 8t (Sd.Kfz.7), ISBN: No ISBN
URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#563756Verze : 1
MOD
Sd.Kfz.7 v československej armáde po roku 1945

Motorové vozidlá do opravy - odoslanie.

Na základe poukazu MNO-ATS č.1070/54 a 1071/54 zo dňa 27.8.1954 odosielam dňa 26.9.1954 k HAOZ Přelouč tieto motorové vozidlá :

KMN - 11 - ev.č. 122014,
KMN - 11 - ev.č. 122018,
KMN - 11 - ev.č. 122020,
KMN - 11 - ev.č. 122021,
KMN - 11 - ev.č. 122022,
KMN - 11 - ev.č. 122025,
KMN - 11 - ev.č. 122027,
Bussing - ev.122007.

Ako odovzdávajúci orgán určujem poručíka Šiškina. Velitelia batérií pripravia mot. vozidlá do úplnej výzbroje a výstroja podľa AUT-IV-1 a autIV-2.

čl. 3 Rozkazu veliteľa 6.ťaž.del.brigády č.190 zo dňa 17.septembra 1954, Senica nad Myjavou
Veliteľ 6.ťaž.del. brigády podplukovník Beneš Jan v.r.
VHÚ Bratislava, archív
URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#619947Verze : 3
Sd.Kfz.7 vo francúzskej povojnovej armáde


Ako vidieť na fotografiách, tak tieto delostrelecké ťahače používala i povojnová francúzska armáda. Popiska k fotografiám tvrdí, že pochádzajú z Alžírska. Ťahač ťahá nemecký protilietadlový kanón 8,8 cm Flak 36/37.


www.facebook.com
KM m 11 (HL m 11) -


KM m 11 (HL m 11) -


URL : https://www.valka.cz/KM-m-11-HL-m-11-t195634#633249Verze : 0
MOD