Main Menu
User Menu

Artillerie Panzer Beobachtungswagen (Sd.Kfz.251)

     
Název:
Name:
Artillerie Panzer Beobachtungswagen (Sd.Kfz.251)
Originální název:
Original Name:
Artillerie Panzer Beobachtungswagen (Sd.Kfz.251)
Kategorie:
Category:
vozidlo delostreleckého prieskumu
Výrobce:
Producer:
Rheinmetall Borsig, Düsseldorf /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
0 (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
? kg
Celková délka:
Overall Length:
? mm
Celková šířka:
Overall Width:
? mm
Celková výška:
Overall Height:
? mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
320 mm
Pancéřování:
Armour:
čelo - 14,5 mm
boky - 8 mm
strop a dno - 5 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 42 TUKRM (zážihový vodou chladený 6-valec objemu 4170 cm3)
Výkon:
Power:
74.6 kW při 2800 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
Hanomag Schub 021-32785 U 50 (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
53 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
21,4 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
150 km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
20 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,3 m
Brodivost:
Fording Depth:
0,5 m
Výzbroj:
Armament:
osobné zbrane
Vybavení:
Equipment:
Blockstelle 0 - automatická zakresľovacia tabuľa
T.B.F.2 - pozorovací periskop
Em 1,25m R42 - stereoskopický ďiaľkomer
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Platforma:
Sd.Kfz.251 Ausf.D
Zdroje:
Sources:
Hilary L. Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.15-4, Vollketten M.S.P. Kätzchen and final development of the Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251), rok vydania 2016, bez ISBN
URL : https://www.valka.cz/Artillerie-Panzer-Beobachtungswagen-Sd-Kfz-251-t195622#563155Verze : 1
MOD
V roku 1944 existovala snaha vytvoriť moderné prieskumné delostrelecké obrnené vozidlo. Jednou z verzií bola i modifikácia Sd.Kfz.251/18, no predstavu o dokonalom vozidle tejto kategórie spĺňal projekt Panzerbeobachtungswagen V "Panther", ktorý bol vybavený modernými optickými prístrojmi a kľúčovým prístrojom Blockstelle 0 (automatická zakreslovacia tabuľa). Projekt Panzerbeobachtungswagen V "Panther" bol zamietnutý z dôvodu akútnej potreby produkcie bojových tankov Panther. Firma Rheinmetall-Borsig sa tak zamerala na vývoj obdobne vybaveného vozidla využívajúceho platformu polopásového obrneného transportéra Sd.Kfz.251. Prvotný návrh vozidla bol predložený v 9/1944. Vozidlo malo byť vybavené automatickou zakresľovacou tabuľou Blockstelle 0, pozorovacím periskopom T.B.F.2 a stereoskopickým ďiaľkomerom Em 1,25m R42.

Blockstelle 0 bola dielom firmy Anschütz z Kielu. Išlo o zariadenie tvaru krabice rozmerov 500x460x305 mm. Umiestnené bolo po pravej strane vodiča, zhora ho malo chrániť 12 mm hrubé pancierovanie. Zariadenie malo byť napájané elektrickým systémom vozidla a flexibilným káblom malo byť spojené s kolesami prednej nápravy. Zariadenie tým snímalo prejdenú vzdialenosť. Zariadenie malo v sebe gyrokompas, ktorý udržiaval orientáciu prístroja smerom k severu. Výsledkom pohybu vozidla bolo plynulé a automatické prevedenie na východné a severné karteziánske súradnice, ktoré sa pridávali do východiskového postavenia. Zariadenie umožňovalo pohyb vozidla do vzdialenosti 10 km východným alebo severným smerom a dokázalo určiť jeho geografickú polohu. Blockstelle 0 bolo vhodné pre použie v teréne, pre ktorý neboli dostupné mapy, resp. mapa, ako i pre tie, pre ktoré neboli dostupné mapy vhodné pre použitie delostreleckého navádzania. Pomocou tohoto zariadenia sa na základe pozorovania dopadu výstrelu vedela previesť korekcia streľby. (poznámka: Ide o laický preklad textu v zdroji, v tejto problematike sa nevyznám)
T.B.F.2 bol pozorovací periskop, ktorý mal byť otočne namontovaný do stropu pancierovej nadstavby za vodičom vozidla. Optiku mal chrániť pancierový kryt.
E.M. 1,25m R42 bol steroskopický diaľkomer otočne namontovaný na rotačný podstavec umiestnený približne v strede bojového priestoru vozidla. Diaľkomer bol dielom firmy Nedinsco z holandského mesta Venlo (dcérska spoločnosť firmy Zeiss). V prvotnom návrhu mal pozorovateľa chrániť jednoduchý sklopený pancierový štít, modifikovaný návrh z 1/1945 rátal s použitím štandardného lomeného štítu aký sa používal pri ochrane guľometníka obsluhujúceho predný guľomet MG 42 v štandardnom Sd.Kfz.251/1. Po demontáži diaľkomera a jeho uschovaniu v bojovom priestore sa tak dal lafetovať guľomet MG 42 a vozidlo získalo palebnú podporu.

Vozidlo malo byť vybavené obdobnou rádiovýbavou ako Sd.Kfz.251/18. Mali ju tvoriť rádiostanice Fu 8, Fu 4 a Funksprechgerät f. Vozidlo malo dvojicu antén. Jedna prutová anténa bola uchytená na pravom boku nadstavby v prednej časti. Druhá hviezdicová anténa bola uchytená v hornej časti zadného pravého rohu bojového priestoru posádky. Vozidlo malo zachovaný zadný držiak guľometu.
Vzhľadom na kritickú situáciu priemyselnej výroby aj napriek dokončeniu vývoja a akútnej potreby tohoto stroja pre potreby delostrelectva bola sériová výroba zrušená. Prednosť dostali naliehavejšia produkcia bojových vozidiel.

Hilary L. Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.15-4, Vollketten M.S.P. Kätzchen and final development of the Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251), rok vydania 2016, bez ISBN
URL : https://www.valka.cz/Artillerie-Panzer-Beobachtungswagen-Sd-Kfz-251-t195622#563173Verze : 7
MOD