Příjmení: Surname: | Gładych | |
Jméno: Given Name: | Bolesław Michal | |
Jméno v originále: Original Name: | Bolesław Michal Gładych | |
Fotografie či obrázek: Photograph or Picture: | ![]() | |
Hodnost: Rank: | major | |
Akademický či vědecký titul: Academic or Scientific Title: | Ph.D. | |
Šlechtický titul: Hereditary Title: | - | |
Datum, místo narození: Date and Place of Birth: | 17.05.1918 Varšava | |
Datum, místo úmrtí: Date and Place of Decease: | 12.07.2011 Seattle | |
Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three) | - | |
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three) | - stíhací eso (17-2-0+1 vítězství) | |
Související články: Related Articles: | | |
Zdroje: Sources: | Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street, London, 1994 http://www.polishairforce.pl/gladych.html |
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#562011Verze : 0
Michal Rak
MOD
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#562012Verze : 0
Michal Rak
MOD
Reklama
Sestřely Boleslawa Michala Gladycha
datum | jednotka | letadlo | soupeř |
---|---|---|---|
23.06.1941 | 303. peruť RAF | Spitfire Mk.IIB, RF-G (P8338) | Bf 109E (znič.) Bf 109E (pravd.) |
23.06.1941 | 303. peruť RAF | Spitfire IIB, RF-D (P8330) | 2x Bf 109E (znič.) |
24.10.1941 | 303. peruť RAF | Spitfire VB, RF-Q (W3764) | Fw 190 (znič.) |
05.06.1942 | 303. peruť RAF | Spitfire VB, RF-W (AD198) | Fw 190 (znič.) |
25.06.1942 | 303. peruť RAF | Spitfire VB, RF-U (AA935) | 1/2 Ju 88 (poškz.) |
10.06.1943 | 302. peruť RAF | Spitfire VB, WX-V (AR377) | Fw 190 (znič.) |
08.09.1943 | 302. peruť RAF | Spitfire VB, WX-V (EE683) | Bf 109G (znič.) Fw 190 (pravd.) |
21.02.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-11-RE, HV-S (42-75393) | 2x Bf 109 (znič.) |
08.03.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-10-RE "PENGIE II", HV-U (42-75140) | Fw 190 (znič.) |
27.03.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-11-RE, HV-O (42-75224) | Bf 109 (znič.) |
06.06.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-22-RE "PENGIE IV", HV-V (42-26300) | Bf 109 (znič.) |
07.06.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-10-RE, HV-L (42-75053) | Bf 109 (znič.) |
05.07.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-22-RE "Silver Lady", HV-Z (42-26044) | Bf 109 (znič.) |
12.08.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-22-RE "Silver Lady", HV-Z (42-26044) | Ju 88 (znič.) |
21.09.1944 | 61. stíhací peruť USAAF | P-47D-28-RE "PENGIE IV", HV-M (44-19718) | 2x Fw 190 (znič.) |
https://www.polishairforce.pl/gladych.html
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#634459Verze : 7
Jirka Cooper
MOD
Hlášení Michaela Gladycha o souboji ze dne 21. února 1944 (8. a 9. sestřel - 1. a 2. u 56. stíhací skupiny).
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 21. února 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 15:40
Místo: nad Zuider Zee
Počasí: 5/10 oblačnosti ve 2 000 stopách (600 m)
Typ NL: Me-109 F nebo G
nepřátelské ztráty: 2 zničené Me-109
Popis:
Letěl jsem na pozici Halstead Bílá 4 jako číslo npor. Funcheona ve výšce 19 000 stop (5 800 m). Přibližně v 15:35 jsem spatřil 5 Me-109, jak útočí na osamocenou B-17. Rádiem jsem nemohl nikoho kontaktovat, protože bylo hluché, tak jsem zahájil pronásledování. Můj velitel vypálil na jedno z nepřátelských letadel a to se převrátilo a klesalo. Následoval jsem ho dolů v široké klesavé spirále. Přibližně ve 4 000 stopách (1 200 m) jsem byl napaden dvěma Me-109 letícími nade mnou. Podařilo se mi vyhnout jejich palbě obratem a přechodem do útoku s následným klesáním. Nepřátelská letadla se rozdělila a každé letělo opačným směrem. Vybral jsem si to nalevo. Po krátkém pronásledování jsem se přiblížil na přibližně 400 yardů a zahájil palbu. 109 nevybrala střemhlavý let a zřítila se do vody na západním břehu Zuider Zee. (1) Začal jsem stoupat, ve snaze se připojit ke své letce, ale když jsem byl ve 3 000 stopách (900 m), spatřil jsem o 2 000 stop (600 m) výše další Me-109, který taktéž stoupal. Vrazil jsem všechny páky dopředu a zapnul vstřikování vody. Jak jsem se přibližoval, tak se nepřátelské letadlo převrátilo doprava. Zahájil jsem palbu a nepřátelské letadlo přešlo do klesání. Následoval jsem ho, ale znovu sem nevypálil, protože jsem byl velice nízko a vybral jsem střemhlavý let. Nicméně jsem viděl jak nepřátelské letadlo pálí ze všech hlavní a pak zmizelo v oblačnosti nebo mlze, která byla níž než 1 500 stop (450 m), stále střemhlav klesalo. (2) Opět jsem vystoupal do 12 000 stop (3 650 m) a spatřil jsem osamocenou B-17, kterou jsem doprovodil napůl cesty přes moře.
Nárokuji si 2 zničené Me-109.
Spotřeba munice: 204 průbojných a zápalných (AP&I)
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 21. února 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 15:40
Místo: nad Zuider Zee
Počasí: 5/10 oblačnosti ve 2 000 stopách (600 m)
Typ NL: Me-109 F nebo G
nepřátelské ztráty: 2 zničené Me-109
Popis:
Letěl jsem na pozici Halstead Bílá 4 jako číslo npor. Funcheona ve výšce 19 000 stop (5 800 m). Přibližně v 15:35 jsem spatřil 5 Me-109, jak útočí na osamocenou B-17. Rádiem jsem nemohl nikoho kontaktovat, protože bylo hluché, tak jsem zahájil pronásledování. Můj velitel vypálil na jedno z nepřátelských letadel a to se převrátilo a klesalo. Následoval jsem ho dolů v široké klesavé spirále. Přibližně ve 4 000 stopách (1 200 m) jsem byl napaden dvěma Me-109 letícími nade mnou. Podařilo se mi vyhnout jejich palbě obratem a přechodem do útoku s následným klesáním. Nepřátelská letadla se rozdělila a každé letělo opačným směrem. Vybral jsem si to nalevo. Po krátkém pronásledování jsem se přiblížil na přibližně 400 yardů a zahájil palbu. 109 nevybrala střemhlavý let a zřítila se do vody na západním břehu Zuider Zee. (1) Začal jsem stoupat, ve snaze se připojit ke své letce, ale když jsem byl ve 3 000 stopách (900 m), spatřil jsem o 2 000 stop (600 m) výše další Me-109, který taktéž stoupal. Vrazil jsem všechny páky dopředu a zapnul vstřikování vody. Jak jsem se přibližoval, tak se nepřátelské letadlo převrátilo doprava. Zahájil jsem palbu a nepřátelské letadlo přešlo do klesání. Následoval jsem ho, ale znovu sem nevypálil, protože jsem byl velice nízko a vybral jsem střemhlavý let. Nicméně jsem viděl jak nepřátelské letadlo pálí ze všech hlavní a pak zmizelo v oblačnosti nebo mlze, která byla níž než 1 500 stop (450 m), stále střemhlav klesalo. (2) Opět jsem vystoupal do 12 000 stop (3 650 m) a spatřil jsem osamocenou B-17, kterou jsem doprovodil napůl cesty přes moře.
Nárokuji si 2 zničené Me-109.
Spotřeba munice: 204 průbojných a zápalných (AP&I)
www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#633624Verze : 11
Jirka Cooper
MOD
Hlášení Michaela Gladycha o souboji ze dne 27. března 1944 (11. sestřel - 4. u 56. stíhací skupiny).
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 27. březen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 16:10
Místo: Angers
Počasí: mlha, vertikální viditelnost dobrá
Typ NL: dvě Me-109
nepřátelské ztráty: 1 zničená Me-109
Popis:
Letěl jsem na pozici Keyworth Bílá 4 pplk. Gabreskiho. Jak jsme se stočili za poslední box bombardérů, spatřil sem čtyři nepřátelská letadla letící od bombardérů. Následovali jsme je a nepřátelská letadla se rozdělila na dvě dvojice. Dva se stočili doprava a dva letěli přímo k Angers. Viděl sem pplk. Gabreskiho jak následuje první dvojici, a tak jsem pronásledoval druhou. Nemohl jsem kontaktovat svého vedoucího, protože rádio bylo vypnuté. Přibližoval jsem se za posledního z dvojice, když jsem si všiml, že to jsou Me-109. Když jsem se přiblížil na 800 yardů, nepřátelská letadla přitáhla. K mému úžasu jedné z Me-109 odletěl překryt kabiny a pilot vyskočil. Poslal jsem mu krátkou dávku ze vzdálenosti 600 yardů. Kroužil jsem kolem pilota, ale nejevil známky života a neotevřel padák. Letadlo se zřítilo asi 5 mil jižně od Angers. Poté jsem stoupal na sever a připojil se ke své letce. Opuštěná Me-109 vypadala v perfektním stavu. Žádný kouř ani oheň.[/i]
Spotřeba munice: 60 průbojných a zápalných (AP&I)
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 27. březen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 16:10
Místo: Angers
Počasí: mlha, vertikální viditelnost dobrá
Typ NL: dvě Me-109
nepřátelské ztráty: 1 zničená Me-109
Popis:
Letěl jsem na pozici Keyworth Bílá 4 pplk. Gabreskiho. Jak jsme se stočili za poslední box bombardérů, spatřil sem čtyři nepřátelská letadla letící od bombardérů. Následovali jsme je a nepřátelská letadla se rozdělila na dvě dvojice. Dva se stočili doprava a dva letěli přímo k Angers. Viděl sem pplk. Gabreskiho jak následuje první dvojici, a tak jsem pronásledoval druhou. Nemohl jsem kontaktovat svého vedoucího, protože rádio bylo vypnuté. Přibližoval jsem se za posledního z dvojice, když jsem si všiml, že to jsou Me-109. Když jsem se přiblížil na 800 yardů, nepřátelská letadla přitáhla. K mému úžasu jedné z Me-109 odletěl překryt kabiny a pilot vyskočil. Poslal jsem mu krátkou dávku ze vzdálenosti 600 yardů. Kroužil jsem kolem pilota, ale nejevil známky života a neotevřel padák. Letadlo se zřítilo asi 5 mil jižně od Angers. Poté jsem stoupal na sever a připojil se ke své letce. Opuštěná Me-109 vypadala v perfektním stavu. Žádný kouř ani oheň.[/i]
Spotřeba munice: 60 průbojných a zápalných (AP&I)
www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#633992Verze : 6
Jirka Cooper
MOD
Reklama
Hlášení Michaela Gladycha o souboji ze dne 6. června 1944 (12. sestřel - 5. u 56. stíhací skupiny).
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 6. červen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 21:00
Místo: Croisy
Počasí: oblačnost 5/10 v 2 000 stopách
Typ NL: Me-109
nepřátelské ztráty: zničená Me-109
Popis:
Letěl jsem na pozici Rudá 3 kpt. Rutkowskiho. Kroužili jsme nad konvojem jedoucím po silnici, když jsem spatřil 4 letadla, která jsem pokládal za Me-109. Zavolal sem veliteli letky a snesl jsem se na ně. Po dvou minutách stíhaní jsem zjistil, že se jedná o P-51. Začal sem točit ve snaze se připojit ke své peruti, když jsem spatřil 4/5 Me-109 letící od východu ve výšce 100 stop. Nebližší z nepřátelských letadel si mě všimlo proti zemi a vydalo se mi vstříc v mírném klesání. Zbytek přešel do mírné, široké, stoupavé zatáčky. Stočil jsem se k útočícímu letadlu a neměl žádnou potíž se k němu přiblížit. Zapnul jsem vstřikování vody a po několika sekundách jsem začal nepřátelské letadlo překonávat. Sklouzl jsem se na vnějšek, pak jsem vykopl směrovku a dostával se za nepřítelův ocas. Vypálil jsem, neviděl jsem zásahy, ale nepřítel zareagoval více utáhnutou zatáčkou. Víc jsem předsadil a vypálil jsem další dávku. Nepřátelské letadlo se roztočilo a spadlo na zem. Mezitím byl zbytek nepřátelských letadel rozprášen 8 P-51, které se přiblížily od východu. Pokusil jsem se zaútočit na další skupinu Me-109. Přitáhl jsem, přibližoval se k němu zespod a zezadu a vypálil jsem krátkou dávku na posledního. Skopčák vypouštěl trošku černého kouře, ale letěl dál. Musel jsem opustit souboj kvůli malé zásobě paliva. V přízemním letu jsem se vydal domů.
Nárokuji si jednu zničenou Me-109.
Spotřeba munice: 307 průbojných a zápalných (AP&I)
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 6. červen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 21:00
Místo: Croisy
Počasí: oblačnost 5/10 v 2 000 stopách
Typ NL: Me-109
nepřátelské ztráty: zničená Me-109
Popis:
Letěl jsem na pozici Rudá 3 kpt. Rutkowskiho. Kroužili jsme nad konvojem jedoucím po silnici, když jsem spatřil 4 letadla, která jsem pokládal za Me-109. Zavolal sem veliteli letky a snesl jsem se na ně. Po dvou minutách stíhaní jsem zjistil, že se jedná o P-51. Začal sem točit ve snaze se připojit ke své peruti, když jsem spatřil 4/5 Me-109 letící od východu ve výšce 100 stop. Nebližší z nepřátelských letadel si mě všimlo proti zemi a vydalo se mi vstříc v mírném klesání. Zbytek přešel do mírné, široké, stoupavé zatáčky. Stočil jsem se k útočícímu letadlu a neměl žádnou potíž se k němu přiblížit. Zapnul jsem vstřikování vody a po několika sekundách jsem začal nepřátelské letadlo překonávat. Sklouzl jsem se na vnějšek, pak jsem vykopl směrovku a dostával se za nepřítelův ocas. Vypálil jsem, neviděl jsem zásahy, ale nepřítel zareagoval více utáhnutou zatáčkou. Víc jsem předsadil a vypálil jsem další dávku. Nepřátelské letadlo se roztočilo a spadlo na zem. Mezitím byl zbytek nepřátelských letadel rozprášen 8 P-51, které se přiblížily od východu. Pokusil jsem se zaútočit na další skupinu Me-109. Přitáhl jsem, přibližoval se k němu zespod a zezadu a vypálil jsem krátkou dávku na posledního. Skopčák vypouštěl trošku černého kouře, ale letěl dál. Musel jsem opustit souboj kvůli malé zásobě paliva. V přízemním letu jsem se vydal domů.
Nárokuji si jednu zničenou Me-109.
Spotřeba munice: 307 průbojných a zápalných (AP&I)
www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#634019Verze : 12
Jirka Cooper
MOD
Hlášení Michaela Gladycha o souboji ze dne 7. června 1944 (13. sestřel - 6. u 56. stíhací skupiny).
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 7. červen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 12:40
Místo: 15 mil severovýchodně od Houdan
Počasí: oblačnost 9/10 v 3 000 stopách
Typ NL: Me-109
nepřátelské ztráty: zničená Me-109
Popis:
Vedl jsem Rudou letku a následoval pplk. Gabreskiho skrz mraky. Pplk. Gabreski ohlásil Focke-wulfy při zemi. Neviděl jsem je, ale spatřil jsem jinou skupinu asi 10 Messerschmitů letící jihovýchodně ve výšce 1 000 stop. Zamířil sem na vedoucí letoun. Byla to střelba s předsazením 90°. Nemohl jsem získat lepší pozici a jak letadla stoupala k mrakům, měl jsem strach, že je ztratím. Vypálil jsem krátkou dávku a nechal jí nepřátelské letadlo proletět. Skopčák se stočil ke mně, ale musel být zasažen, protože začal vypouštět bílý kouř a narazil do země. Zbytek nepřátelských letadel zmizel v mracích. Po střetu jsem se připojil k pplk. Gabreskimu a letěli jsme na základnu.
Nárokuju si jednu zničenou Me-109.[/i]
Spotřeba munice: 374 průbojných a zápalných (AP&I)
Bojové hlášení
Kapitán M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 7. červen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 12:40
Místo: 15 mil severovýchodně od Houdan
Počasí: oblačnost 9/10 v 3 000 stopách
Typ NL: Me-109
nepřátelské ztráty: zničená Me-109
Popis:
Vedl jsem Rudou letku a následoval pplk. Gabreskiho skrz mraky. Pplk. Gabreski ohlásil Focke-wulfy při zemi. Neviděl jsem je, ale spatřil jsem jinou skupinu asi 10 Messerschmitů letící jihovýchodně ve výšce 1 000 stop. Zamířil sem na vedoucí letoun. Byla to střelba s předsazením 90°. Nemohl jsem získat lepší pozici a jak letadla stoupala k mrakům, měl jsem strach, že je ztratím. Vypálil jsem krátkou dávku a nechal jí nepřátelské letadlo proletět. Skopčák se stočil ke mně, ale musel být zasažen, protože začal vypouštět bílý kouř a narazil do země. Zbytek nepřátelských letadel zmizel v mracích. Po střetu jsem se připojil k pplk. Gabreskimu a letěli jsme na základnu.
Nárokuju si jednu zničenou Me-109.[/i]
Spotřeba munice: 374 průbojných a zápalných (AP&I)
www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#634462Verze : 4
Jirka Cooper
MOD
Hlášení Michaela Gladycha o souboji ze dne 21. září 1944 (16. a 17. sestřel - 9. a 10. u 56. stíhací skupiny).
Bojové hlášení
Major M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 7. červen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 12:40
Místo: 15 mil severovýchodně od Houdan
Počasí: oblačnost 9/10 v 3 000 stopách
Typ NL: Dvě FW-190
nepřátelské ztráty: 2 zničené FW-190
Popis:
Vedl jsem letku Whippet (letka A, 61. FS) a dělali jsme výškové krytí. Bez problémů jsme hlídali přidělenou oblast, nasměrováni Tacklinem. Jak jsme letěli přes Arnhem, Fairbanks letěl skrz mraky. Letěli jsme jako poslední. Fairbanks patrně narazil na nějaká nepřátelská letadla letící při zemi, protože jsem míli před námi uviděl Lufberryho kruh. Vtlačil jsem plynovou páku dopředu a brzy jsem spatřil 2 FW-190 snažící se uniknout ze sevření. Já a moje číslo jsme si vybrali vedoucí stroj a druhá dvojice si vzala jeho číslo. Jak jsme se přiblížili na 300 yardů, přitáhl jsem, stočil se doprava a signalizoval svému číslu, aby ho sestřelilo. Okamžitě se k němu přiblížil a vypálil krátkou dávku. Zpozoroval jsem zásahy v okolí kokpitu a nosem napřed se nekontrolovatelně řítil v 50 stopách. Strhli jsme to doprava, neviděl jsem dopad, ale když jsem se tam po pár vteřinách podíval, viděl jsem oheň a kouř.
Vystoupali jsme do 1 000 stop a široce jsme kroužili a hledali další cíle. Spatřil jsem letadlo, myslel jsem si, že je to mé číslo 3, jak se k nám pod úhlem 60° přibližuje zezadu. O zlomek vteřiny později jsem si uvědomil svou chybu, byl to FW-190. Rádio bylo v háji a nemohl jsem svému číslu říct, aby to strhlo, tak jsem to strhnul sám, zapnul vstřikování vody a vypálil na nepřítele ve stejnou chvíli, jako on vypálil na mé číslo. Viděl jsem zásahy a pilot vyskočil. (1) Neviděl jsem padák, a tak jsem po delší otočce zamířil na západ.
V tu chvíli bylo po souboji a spatřil jsem skupinu formující se přede mnou. Vystoupal jsem nad mraky. Severně od Gorinchen jsem spatřil dva "bubáky" letící na sever. Slétl jsem na ně a dostihl je předtím, než zmizeli v mracích. Byly to FW-190. Vypálil jsem na poslední letadlo a viděl jsem, jak z něj vyšlehly plameny. (2) Potom jsem vystoupal a pokračoval v kurzu na základnu.
Potvrzuji zničení nepřátelského letadla mou dvojkou, por. Kylerem. Já si nárokuji dva zničené FW-190 (ve vzduchu).
Spotřeba munice: 1 022 průbojných a zápalných (AP&I)
Bojové hlášení
Major M. Gladych
Typ akce: Bojová
Datum: 7. červen 1944
Jednotka: 61. stíhací peruť, 56. stíhací skupina
Čas: 12:40
Místo: 15 mil severovýchodně od Houdan
Počasí: oblačnost 9/10 v 3 000 stopách
Typ NL: Dvě FW-190
nepřátelské ztráty: 2 zničené FW-190
Popis:
Vedl jsem letku Whippet (letka A, 61. FS) a dělali jsme výškové krytí. Bez problémů jsme hlídali přidělenou oblast, nasměrováni Tacklinem. Jak jsme letěli přes Arnhem, Fairbanks letěl skrz mraky. Letěli jsme jako poslední. Fairbanks patrně narazil na nějaká nepřátelská letadla letící při zemi, protože jsem míli před námi uviděl Lufberryho kruh. Vtlačil jsem plynovou páku dopředu a brzy jsem spatřil 2 FW-190 snažící se uniknout ze sevření. Já a moje číslo jsme si vybrali vedoucí stroj a druhá dvojice si vzala jeho číslo. Jak jsme se přiblížili na 300 yardů, přitáhl jsem, stočil se doprava a signalizoval svému číslu, aby ho sestřelilo. Okamžitě se k němu přiblížil a vypálil krátkou dávku. Zpozoroval jsem zásahy v okolí kokpitu a nosem napřed se nekontrolovatelně řítil v 50 stopách. Strhli jsme to doprava, neviděl jsem dopad, ale když jsem se tam po pár vteřinách podíval, viděl jsem oheň a kouř.
Vystoupali jsme do 1 000 stop a široce jsme kroužili a hledali další cíle. Spatřil jsem letadlo, myslel jsem si, že je to mé číslo 3, jak se k nám pod úhlem 60° přibližuje zezadu. O zlomek vteřiny později jsem si uvědomil svou chybu, byl to FW-190. Rádio bylo v háji a nemohl jsem svému číslu říct, aby to strhlo, tak jsem to strhnul sám, zapnul vstřikování vody a vypálil na nepřítele ve stejnou chvíli, jako on vypálil na mé číslo. Viděl jsem zásahy a pilot vyskočil. (1) Neviděl jsem padák, a tak jsem po delší otočce zamířil na západ.
V tu chvíli bylo po souboji a spatřil jsem skupinu formující se přede mnou. Vystoupal jsem nad mraky. Severně od Gorinchen jsem spatřil dva "bubáky" letící na sever. Slétl jsem na ně a dostihl je předtím, než zmizeli v mracích. Byly to FW-190. Vypálil jsem na poslední letadlo a viděl jsem, jak z něj vyšlehly plameny. (2) Potom jsem vystoupal a pokračoval v kurzu na základnu.
Potvrzuji zničení nepřátelského letadla mou dvojkou, por. Kylerem. Já si nárokuji dva zničené FW-190 (ve vzduchu).
Spotřeba munice: 1 022 průbojných a zápalných (AP&I)
www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#634467Verze : 5
Jirka Cooper
MOD
Několik fotografií Michala Gladycha
www.iwm.org.uk
www.iwm.org.uk
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#634469Verze : 0
Jirka Cooper
MOD
Interview s Michalem Gladychem, 13. září 2002.
Vypráví zde o svém životě, jak se dostal k letadlům, jak poprvé letěl, službě u polského letectva před válkou, pak polské tažení, následný úprk do Francie, Británie, působení v 303. a 302. peruti. Následný průšvih a přesun k Američanům provázené mnoha zajímavými historkami a názorem na polskou, francouzskou, britskou a americkou leteckou techniku. Je třeba znalost angličtiny.
(německý pilot, se kterým se seznámil, a o kterém mluví je Georg-Peter Eder)
Vypráví zde o svém životě, jak se dostal k letadlům, jak poprvé letěl, službě u polského letectva před válkou, pak polské tažení, následný úprk do Francie, Británie, působení v 303. a 302. peruti. Následný průšvih a přesun k Američanům provázené mnoha zajímavými historkami a názorem na polskou, francouzskou, britskou a americkou leteckou techniku. Je třeba znalost angličtiny.
(německý pilot, se kterým se seznámil, a o kterém mluví je Georg-Peter Eder)
video.flyingheritage.com
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#634470Verze : 12
Jirka Cooper
MOD
https://wp.scn.ru/en/ww2/f/350/3/8#1
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/350/3/11
Gladychův P-47D-10-RE "Pengie II" HV-M s.č. 42-75140.
Stejně jako všechny ostatní stroje pojmenoval tento "Pengie" podle své kanadské přítelkyně. S tímto strojem dosáhl jednoho sestřelu, 8. března, kdy sestřelil Fw 190.
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#636252Verze : 2
Jirka Cooper
MOD
Jeho osobními stroji Pengie byli
P-47D-10-RE "Pengie II" 42-75140
P-47D-11-RE "Pengie II" 42-75224
P-47D-22-RE "Pengie III" 42-25836
P-47D-22-RE "PENGIE III" 42-26300
P-47D-28-RE "PENGIE IV" 44-19718
P-47M-1-RE "PENGIE V" 44-21127
P-47D-10-RE "Pengie II" 42-75140
P-47D-11-RE "Pengie II" 42-75224
P-47D-22-RE "Pengie III" 42-25836
P-47D-22-RE "PENGIE III" 42-26300
P-47D-28-RE "PENGIE IV" 44-19718
P-47M-1-RE "PENGIE V" 44-21127
URL : https://www.valka.cz/Gladych-Boleslaw-Michal-t195144#636879Verze : 0
Jirka Cooper
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.