Název: Name: | Tatra T-III | |
Originální název: Original Name: | Tatra T-III | |
Kategorie: Category: | těžký tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1936-DD.MM.193R Ringhoffer-Tatra a.s., Kopřivnice / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 T-III/I 13.640 T-III/II 13.641 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | 09.10.1936 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 16400 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 5850 1) / 5830 2) mm | |
Délka korby: Hull Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2560 1) / 2590 2) mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2420 1) / 2820 2) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 400 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 370 T-III/II mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,785 MPa | |
Pancéřování: Armour: | 16-32 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Tatra T-78 (vodou chladený zážihový 11-valec objemu 18.030 cm3) | |
Výkon: Power: | 205,9 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 8+4xR | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 35 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 100 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 40 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,5 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 1 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | Škoda A9a ráže 47mm (96 1) / 80 2) nábojov) | |
Vedlejší: Secondary: | 2x guľomet ZB-53 ráže 7,92mm (3300 nábojov) | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | 1) Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2 2) Jirka Tintěra via VÚA Praha, fond: MNO HŠ 3.odd., KL: 110, SL: 43 3/5-2, a 43 3/12-2, datováno 1. června a 10. září 1934 VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.1221-taj.-III-1934, datováno ke dni: 10. ledna 1935 VÚA Praha, fond: VTLÚ, koncepty zpráv škpt. Karla Dvořáka o jízdně-technických zkouškách, datované k dnům: 17. ledna a 31. května 1937 VÚA Praha, fond: VDO Tatra, čj.607/37, datováno ke dni: 20. ledna 1937 VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, datováno ke dni: 9. července 1938 R. Zavadil: korespondence s Difrologickým klubem, roky 1991 a 1992. R. Zavadil: Tank Tatra T-III, Historie a plastikové modelářství 1996, č. 12, str. 30-32 V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3 K. Rosenkranz: Tatra nákladní automobily, MS Press Brno, edice: Auto album, ISBN: 80-900915-8-X |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#462357Verze : 0
brano
MOD
Neúspěšné tanky
Původně zahájila kopřivnická firma Ringhoffer-Tatra konstrukční práce na vývoji dvou kusů Kombinovaného útočného vozu (KÚV), dle objednávky MNO čj. 153 Taj.-V/3. odděl. 1932, s podmínkou, že otočnou věž a zbraně vyvine a dodá plzeňská Škodovka. Podmínkou objednávky byl i termín dodávky těchto dvou podvozků ke dni 30. září 1933. Pojem kombinovaný byl v tomto případě určen pro kolopásovou variantu podvozku, který se mohl pohybovat buď po kolech, nebo po pásech. Jednalo se o módně technicko-taktickou úvahu o možnosti urychleného přesunu na kolech na větší vzdálenosti a o použití pásového podvozku pro jízdu v terénu. Díky přetrvávajícím potížím s technickým řešením KÚV, dochází samo MNO k změně názoru a pod čj. 607 Taj.-III-1934 požaduje 16. dubna 1934 dodání dvou kusů čistě pásových podvozků tanku T-III. Zároveň změnilo i své požadavky na pancéřování tanku. Změna zadání vycházela z nové představy o rozdělení úloh útočných vozidel na bojišti. Tatrovácká konstrukce měla odpovídat III. stupni kategorizace československé útočné vozby. Do této jakostní třídy byly zařazeny tanky určené k boji s tanky a k proražení polních předem připravených obranných postavení. V interních dokumentech firmy figuruje toto vozidlo pod označením Tatra typ 78 (typ 78, T-78) a v obchodní korespondenci s československou vojenskou správou (VS) je zase použito označení T-III. V březnu 1936 bylo dokončeno sestavení prototypů s výrobními čísly 20584 a 20585. Jízdní zkoušky z 27. března odhalily nedostatky, které komise složená ze zástupců továrny a Vojenského technického a leteckého ústavu (VTLÚ) navrhla odstranit. Komise vyslaná VTLÚ 27. června téhož roku, zjistila stupeň rozpracování obou prototypů a zároveň s konečnou platností rozhodla o rozmístění vnitřního zařízení. Prototypy jsou dokončeny k 9. říjnu 1936 a po technické prohlídce je vystaven soupis závad, které je nutno odstranit. Zástupce továrny inž. Uebelacker žádal o prodloužení termínu k dohotovení obou vozidel do 15. prosince 1936. Z plzeňské Škodovky dorazila jedna kompletní tanková věž, jež byla konstruována jako jednotná pro všechny vyvíjené tanky řady III.
Jízdní a technické zkoušky, pod vedením škpt. pěch. Karla Dvořáka, byly zahájeny až 22. února 1937 a do 25. března najezdil prototyp bez věže 363 km a prototyp s věží najezdil do 11. března 460 km. Oba stroje trpěly četnými poruchami. Po opravách měly zkoušky pokračovat až do 15. června, ale i po tomto datu je v listopadu provedena další zkušební jízda. VTLÚ vytkla Tatrovce pět základních nedostatků a požaduje jejich odstranění. Zkušební jízdy pod dohledem VS pokračují i roce následujícím. Jsou často přerušovány a vzniklé potíže odstraňovány, přesto oba prototypy trpěly trvalými nedostatky v chlazení, přílišným namáhání mechanizmů náhonů a obrovskou spotřebou paliva a oleje.
K 31. květnu 1937 oznamuje škpt. Dvořák III. odboru VTLÚ, že s prototypem, který má přiděleno vojenské evidenční číslo 13.640, je od začátku zkoušek najeto 1 030 km a s číslem 13.641 je dosaženo 1 273 km. Prototypy nikdy neabsolvovaly plnohodnotné vojskové zkoušky.
Koncem září 1938 jsou oba stroje předány do vyškovského Učiliště útočné vozby (UÚV) a zde byla ponechána jako ukázková vozidla středních tanků až do doby než se rozhodne o jejich likvidaci.
Výnosem čj. 28049 Taj.-V/3. odděl.-1938 rozhodlo MNO o likvidaci zakázky a odkoupení obou prototypů za částku dosahující hodnoty 1 600 000,- Kčs. Ještě před tímto datem rozhodlo 3. oddělení Hlavního štábu o sešrotování jednoho z prototypů. Zda k tomu došlo ještě před 15. březnem 1939, není známo. Jedno je však jisté - na základě zde publikovaných fotografií - jeden stroj studovali a převzali k zkouškám zástupci Wehrmachtu.
Tatra 78, označení čsl. VS: T-III
Rok výroby: 1934
Provedení vozu: vojenská zakázka
- 1. prototyp, výrobní číslo: 20584, SPZ: 13.640
- 2. prototyp, výrobní číslo: 20585, SPZ: 13.641
- vyrobeno: 2 kusy
Osádka: 4 osoby
Druh motoru: zážehový, hvězdicový
- počet válců: 11
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 145 mm
- zdvihový objem: 18030 cm3
- chlazení: vzduchem
- otáčky: 2000 obr/min.
- výkon: 191,2 kW (260 k)
- rozvod: OHV
Převodovka:
- převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
- stupně redukce: 2
Rozměry:
- délka: 5830 mm
- šířka: 2590 mm
- výška trupu: 1800 mm
- výška celková: 2820 mm
Podvozek:
- hmotnost podvozku, odhad: 16400 kg
- poháněné nápravy: 2 zadní
- rozvor os napínacího a hnacího kola: 5070 mm
- délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
- rozchod os pásů: 2080 mm
- šíře pásů: 1. prototyp 350 mm / 2. prototyp 370 mm
- měrný tlak: 78,5 kPa (0,8 kg/cm2)
Výkony:
- maximální rychlost: 35 km/h
Překážky:
- stupeň: 1 m
- příkop: 2,5 m
- brod: 1 m
Pancéřování: 16 až 32 mm
Výzbroj:
- 1x 4,7 cm kanon ÚV
- 2x 7,9 kulomet vz. 37
Vezené střelivo:
- pro dělo: 80 kusů
- pro kulomety: 4000 kusů
Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku Š-III.
Podklady:
VÚA Praha, fond: MNO HŠ 3.odd., KL: 110, SL: 43 3/5-2, a 43 3/12-2, datováno 1. června a 10. září 1934
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.1221-taj.-III-1934, datováno ke dni: 10. ledna 1935
VÚA Praha, fond: VTLÚ, koncepty zpráv škpt. Karla Dvořáka o jízdně-technických zkouškách, datované k dnům: 17. ledna a 31. května 1937
VÚA Praha, fond: VDO Tatra, čj.607/37, datováno ke dni: 20. ledna 1937
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, datováno ke dni: 9. července 1938
R. Zavadil: korespondence s Difrologickým klubem, roky 1991 a 1992.
R. Zavadil: Tank Tatra T-III, Historie a plastikové modelářství 1996, č. 12, str. 30-32
V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
K. Rosenkranz: Tatra nákladní automobily, MS Press Brno, edice: Auto album, ISBN: 80-900915-8-X
Fotografie ze sbírky Charlese Klimenta (possible-t-iii.jpg)
Technici Wehrmachtu přejímají po 15. březnu 1939 podvozek prototypu tanku Tatra T-III.
Původně zahájila kopřivnická firma Ringhoffer-Tatra konstrukční práce na vývoji dvou kusů Kombinovaného útočného vozu (KÚV), dle objednávky MNO čj. 153 Taj.-V/3. odděl. 1932, s podmínkou, že otočnou věž a zbraně vyvine a dodá plzeňská Škodovka. Podmínkou objednávky byl i termín dodávky těchto dvou podvozků ke dni 30. září 1933. Pojem kombinovaný byl v tomto případě určen pro kolopásovou variantu podvozku, který se mohl pohybovat buď po kolech, nebo po pásech. Jednalo se o módně technicko-taktickou úvahu o možnosti urychleného přesunu na kolech na větší vzdálenosti a o použití pásového podvozku pro jízdu v terénu. Díky přetrvávajícím potížím s technickým řešením KÚV, dochází samo MNO k změně názoru a pod čj. 607 Taj.-III-1934 požaduje 16. dubna 1934 dodání dvou kusů čistě pásových podvozků tanku T-III. Zároveň změnilo i své požadavky na pancéřování tanku. Změna zadání vycházela z nové představy o rozdělení úloh útočných vozidel na bojišti. Tatrovácká konstrukce měla odpovídat III. stupni kategorizace československé útočné vozby. Do této jakostní třídy byly zařazeny tanky určené k boji s tanky a k proražení polních předem připravených obranných postavení. V interních dokumentech firmy figuruje toto vozidlo pod označením Tatra typ 78 (typ 78, T-78) a v obchodní korespondenci s československou vojenskou správou (VS) je zase použito označení T-III. V březnu 1936 bylo dokončeno sestavení prototypů s výrobními čísly 20584 a 20585. Jízdní zkoušky z 27. března odhalily nedostatky, které komise složená ze zástupců továrny a Vojenského technického a leteckého ústavu (VTLÚ) navrhla odstranit. Komise vyslaná VTLÚ 27. června téhož roku, zjistila stupeň rozpracování obou prototypů a zároveň s konečnou platností rozhodla o rozmístění vnitřního zařízení. Prototypy jsou dokončeny k 9. říjnu 1936 a po technické prohlídce je vystaven soupis závad, které je nutno odstranit. Zástupce továrny inž. Uebelacker žádal o prodloužení termínu k dohotovení obou vozidel do 15. prosince 1936. Z plzeňské Škodovky dorazila jedna kompletní tanková věž, jež byla konstruována jako jednotná pro všechny vyvíjené tanky řady III.
Jízdní a technické zkoušky, pod vedením škpt. pěch. Karla Dvořáka, byly zahájeny až 22. února 1937 a do 25. března najezdil prototyp bez věže 363 km a prototyp s věží najezdil do 11. března 460 km. Oba stroje trpěly četnými poruchami. Po opravách měly zkoušky pokračovat až do 15. června, ale i po tomto datu je v listopadu provedena další zkušební jízda. VTLÚ vytkla Tatrovce pět základních nedostatků a požaduje jejich odstranění. Zkušební jízdy pod dohledem VS pokračují i roce následujícím. Jsou často přerušovány a vzniklé potíže odstraňovány, přesto oba prototypy trpěly trvalými nedostatky v chlazení, přílišným namáhání mechanizmů náhonů a obrovskou spotřebou paliva a oleje.
K 31. květnu 1937 oznamuje škpt. Dvořák III. odboru VTLÚ, že s prototypem, který má přiděleno vojenské evidenční číslo 13.640, je od začátku zkoušek najeto 1 030 km a s číslem 13.641 je dosaženo 1 273 km. Prototypy nikdy neabsolvovaly plnohodnotné vojskové zkoušky.
Koncem září 1938 jsou oba stroje předány do vyškovského Učiliště útočné vozby (UÚV) a zde byla ponechána jako ukázková vozidla středních tanků až do doby než se rozhodne o jejich likvidaci.
Výnosem čj. 28049 Taj.-V/3. odděl.-1938 rozhodlo MNO o likvidaci zakázky a odkoupení obou prototypů za částku dosahující hodnoty 1 600 000,- Kčs. Ještě před tímto datem rozhodlo 3. oddělení Hlavního štábu o sešrotování jednoho z prototypů. Zda k tomu došlo ještě před 15. březnem 1939, není známo. Jedno je však jisté - na základě zde publikovaných fotografií - jeden stroj studovali a převzali k zkouškám zástupci Wehrmachtu.
Tatra 78, označení čsl. VS: T-III
Rok výroby: 1934
Provedení vozu: vojenská zakázka
- 1. prototyp, výrobní číslo: 20584, SPZ: 13.640
- 2. prototyp, výrobní číslo: 20585, SPZ: 13.641
- vyrobeno: 2 kusy
Osádka: 4 osoby
Druh motoru: zážehový, hvězdicový
- počet válců: 11
- vrtání: 120 mm
- zdvih: 145 mm
- zdvihový objem: 18030 cm3
- chlazení: vzduchem
- otáčky: 2000 obr/min.
- výkon: 191,2 kW (260 k)
- rozvod: OHV
Převodovka:
- převodových stupňů: 8 vpřed + 2 vzad
- stupně redukce: 2
Rozměry:
- délka: 5830 mm
- šířka: 2590 mm
- výška trupu: 1800 mm
- výška celková: 2820 mm
Podvozek:
- hmotnost podvozku, odhad: 16400 kg
- poháněné nápravy: 2 zadní
- rozvor os napínacího a hnacího kola: 5070 mm
- délka styku pásu s vozovkou: 4000 mm požadováno
- rozchod os pásů: 2080 mm
- šíře pásů: 1. prototyp 350 mm / 2. prototyp 370 mm
- měrný tlak: 78,5 kPa (0,8 kg/cm2)
Výkony:
- maximální rychlost: 35 km/h
Překážky:
- stupeň: 1 m
- příkop: 2,5 m
- brod: 1 m
Pancéřování: 16 až 32 mm
Výzbroj:
- 1x 4,7 cm kanon ÚV
- 2x 7,9 kulomet vz. 37
Vezené střelivo:
- pro dělo: 80 kusů
- pro kulomety: 4000 kusů
Věž byla vyvíjena firmou Škoda a dala se použít i u tanku Š-III.
Podklady:
VÚA Praha, fond: MNO HŠ 3.odd., KL: 110, SL: 43 3/5-2, a 43 3/12-2, datováno 1. června a 10. září 1934
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.1221-taj.-III-1934, datováno ke dni: 10. ledna 1935
VÚA Praha, fond: VTLÚ, koncepty zpráv škpt. Karla Dvořáka o jízdně-technických zkouškách, datované k dnům: 17. ledna a 31. května 1937
VÚA Praha, fond: VDO Tatra, čj.607/37, datováno ke dni: 20. ledna 1937
VÚA Praha, fond: VTLÚ, čj.28049-taj.-V/3.odd.-1938, datováno ke dni: 9. července 1938
R. Zavadil: korespondence s Difrologickým klubem, roky 1991 a 1992.
R. Zavadil: Tank Tatra T-III, Historie a plastikové modelářství 1996, č. 12, str. 30-32
V. Francev a C. Kliment: Československá obrněná vozidla 1918-1948, Ares, Praha 1999, ISBN: 80-86158-06-3
K. Rosenkranz: Tatra nákladní automobily, MS Press Brno, edice: Auto album, ISBN: 80-900915-8-X
Fotografie ze sbírky Charlese Klimenta (possible-t-iii.jpg)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Technici Wehrmachtu přejímají po 15. březnu 1939 podvozek prototypu tanku Tatra T-III.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#81727Verze : 1
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
Tatra T-III
*zdroj :
www.ebay.de
*zdroj :
www.ebay.de
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#72679Verze : 0
brano
MOD
Dnes nabízela E-bay fotografii pásového podvozku, který jsem, společně s kolegou Radkem Zavadilem, identifikoval jako prototyp tanku Tatra T-III.
Prototyp T-III. Foto převzato z E-bay.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp T-III. Foto převzato z E-bay.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#172881Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
www.ebay.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#382643Verze : 0
brano
MOD
Reklama
V pozadí je LT vz.35 -kou ťahaná T-III.
http://www.modelforum.cz
http://www.modelforum.cz
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#382971Verze : 0
brano
MOD
ebay.com
Vpravo vidieť prednú časť T-III.
Období | - |
Typ stroje | CZK - Tatra T-III |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vpravo vidieť prednú časť T-III.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#457222Verze : 0
brano
MOD
bilder.bedel2000.de
Období | - |
Typ stroje | CZK - Tatra T-III |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#511129Verze : 0
brano
MOD
www.ebay.de
Období | - |
Typ stroje | CZK - Tatra T-III |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-T-III-t19490#518779Verze : 0
brano
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.