Název: Name: | Četverikov TA-1 | |
Originální název: Original Name: | Четвериков ТА-1 | |
Kategorie: Category: | transportní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1947-DD.MM.1948 Leningradský letecký závod č. 458, Leningrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1947-DD.MM.1948 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 31) TA-1 + 1 TAF | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1947 | |
Osádka: Crew: | 3 + 8 pasažierov (alebo 1000 kg nákladu) | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | obojživelné | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 46582) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 62553) kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 17,204) m | |
Délka: Length: | 14,00 m | |
Výška: Height: | ? m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 43,005) m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 1456) kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Švecov AŠ-21 o výkonu 515 kW/700 k | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 320 km/h v 1700 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | min do m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 44007) m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 700 km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | 1) dva letové, jeden neletový údaje pre druhý exemplár: 2) 4510 kg 3) 6107 kg 4) 17,8 m 5) 43,6 m2 6) 140 kg/m2 7) 4700 m | |
Zdroje: Sources: | Шавров В.Б. История конструкций самолетов в СССР 1938-1950 гг. Петров, Г. Ф.: Гидросамолёты и экранопланы России 1910-1999 https://www.airwar.ru/enc/flyboat/ta1.html |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL CZ: https://www.valka.cz/Cetverikov-TA-1-t194768#560812Verze : 4
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Chetverikov-TA-1-t194768#560812Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Chetverikov-TA-1-t194768#560812Version : 0
Panzer
MOD
Četverikov TA-1 - vznik a vývoj
Po skončení druhej svetovej vojny v roku 1945 bolo aj v ZSSR zrejmé, že možno očakávať rozmach civilnej dopravy, na ktorú kapacity oficiálneho dopravcu Aeroflot nie sú pripravené. Preto v konštrukčnej kancelárii I.V. Četverikova navrhli v roku 1945 dopravno/nákladné obojživelné lietadlo, schopné štartu a pristátia z vodnej plochy i z pevného povrchu. Pri konštrukcii hydroplánu pracovníci konštrukčnej kancelárie využili predchádzajúce skúsenosti z vývoja obdobných obojživelných lietadiel - Četvěrikov MDR-6 či Četverikov ARK-3.
Z technického hľadiska bol hydroplán nazvaný Četverikov TA-1 (Transportanaja Amfibija - transportný hydroplán) dvojmotorový celokovový hornoplošník s krídlom umiestneným na pylóne. Krídelká, výškovky a smerovka boli potiahnuté plátnom. Krídlo podopierali dve neveľké vzpery tvaru N. Takáto hornoplošná koncepcia chránila motory, poháňajúce trojlisté šabľovito zahnuté staviteľné vrtule o priemere 2,8 m, pred vodou striekajúcou pri štarte a pristátí. Podvozok sa zaťahoval do trupu. Pri pristátí na vodu sa vysúval a slúžil ako brzda na skrátenie dojazdu. Zaťahovacie ostruhové koliesko sa vo vode vysúvalo a slúžilo ako kormidlo. Podkrídlové plaváky sa za účelom zníženia aerodynamického odporu zaťahovali do krídla, pričom tvorili v prvej verzii vonkajší oblúk krídla. Vo verzii pre dopravu cestujúcich bola v trupe priestranná kabína pre osem cestujúcich a ich batožinu, rozdelený na dve časti s priechodom v časti zaťahovacieho podvozku. Prvý exemplár bol dokončený v júli roku 1947 a do novembra toho istého roku prebiehali intenzívne skúšky na vode i pevnom povrchu.
Letové skúšky prvého prototypu skončili zničením podvozku pri jednom z pristátí. Druhý exemplár bol rovnakej konštrukcie mal však už poloblúkovité zakončenie krídel a plaváky sa tak zaťahovali do spodnej plochy krídla (viď prvý výkres). Stroj bol zhotovený začiatkom roku 1948 a do mája tohto roku úspešne absolvoval podnikové skúšky. Tretí exemplár (podľa Šavrova s označením TAF - Transportanaja Amfibija Fotosjomočnaja - transportný hydroplán fotosnímkovací) bol postavený v lete 1948 ako vojenská verzia so streleckou vežičkou a s redukovaným počtom okienok. Ani jeden z exemplárov však neabsolvoval štátne skúšky z dôvodu, že koncom roku 1948 bola konštrukčná kancelária I.V. Četverikova, ako i mnohé iné, rozpustená. Hlavný konštruktér I.V. Četverikov sa stal prednášajúcim na Leningardskej leteckej akadémii, čím sa skončila jeho činnosť leteckého konštruktéra.
Шавров В.Б. История конструкций самолетов в СССР 1938-1950 гг.
Петров, Г. Ф.: Гидросамолёты и экранопланы России 1910-1999
URL CZ: https://www.valka.cz/Cetverikov-TA-1-t194768#560813Verze : 2
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Chetverikov-TA-1-t194768#560813Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Chetverikov-TA-1-t194768#560813Version : 0
Panzer
MOD
Петров, Г. Ф.: Гидросамолёты и экранопланы России 1910-1999
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Četverikov TA-1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Nekvalitná ale raritná fotografia prvého vzletu TA-1
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Četverikov TA-1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pracovníci OKB-458 Četverikova zhromaždení pred "labuťou piesňou" ich konštrukčnej kancelárie: TA-1.
Hlavný konštruktér I.V. Četverikov uprostred v uniforme (trinásty zľava)
URL CZ: https://www.valka.cz/Cetverikov-TA-1-t194768#560814Verze : 2
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Chetverikov-TA-1-t194768#560814Version : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/Chetverikov-TA-1-t194768#560814Version : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.