Název: Name: | Grochovskij G-26 | |
Originální název: Original Name: | Гроховский Г-26 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1935-DD.MM.1936 Letecký opravárenský závod č. 47 Maxima Gorkého, Leningrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1935-DD.MM.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR neuskutočnil sa | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1292 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1640 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 7 m | |
Délka: Length: | 6,33 m | |
Výška: Height: | ? m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 8,96 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 183 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 12Ybrs - vidlicový štvortaktný zážihový kvapalinou chladený dvanásťvalec o výkone 633 kW/860 k | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 5651) km/h v 3380 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8000 m | |
Dolet: Range: | 750 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 7,62mm guľomet ŠKAS | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | 1) max. rýchlosť pri zemi: 490 km/hod pristávacia rýchlosť: 159 km/hod dĺžka štartovacej dráhy: 450-700 m dĺžka pristávacej dráhy: 420-600 m | |
Zdroje: Sources: | Маслов, M.A.:Роковой истребитель Чкалова - И-17, И-180, И-185, Moskva, Eksmo, 2011, ISBN 978-5-699-47225-3 Шавров В.Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938 г. http://www.airwar.ru/enc/xplane/g26.html |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Grochovskij-G-26-t193499#557257Verze : 2
Panzer
MOD
Grochovskij G-26 - vznik a vývoj
Schému lietadla s jedným pristávacím kolesom použil v Sovietskom zväze ako prvý na svojom experimentálnom lietajúcom stroji Staľ-6 konštruktér talianskeho pôvodu Roberto Bartini. A hoci sa sprvoti zdalo, že táto koncepcia nájde uplatnenie ako stíhací stroj, vyvíjaný ďalej pod označením Staľ-8 (voj. označenie I-240) nestalo sa tak a Bartiniho projekt bol koncom roku 1934 ako neperspektívny zrušený. Keď preto na rovnakom type podvozku, teda s jedným kolesom na podvozkovej nohe zaťahovanej do trupu, vzniká v Grochovského Osobitnej konštrukčnej kancelárii v roku 1935 stroj takmer rovnakej hmotnostnej kategórie s označením G-26, možno si oprávnene položiť otázku, aký to malo význam. Logicky predsa žiadna konštrukčná kancelária nebude mrhať energiu a prostriedky na stroj rovnakej koncepcie, aká už pred rokom dostala jasné stop od štátnych orgánov.
Musíme si však uvedomiť, že sa nachádzame v reáliách Sovietskeho zväzu 30-tych rokov minulého storočia. Vládu si tvrdo a nekompromisne drží komunistická strana, vedená vo väčšine prípadov neschopnými jedincami, ktorí sú však schopní všetkého. K moci sa ľudia dostávajú prostredníctvom známostí, rodinkárstva a často tiež obyčajným udaním konkurenta z nepriateľstva proti štátnemu zriadeniu. Roberto Bartini je cudzinec, ktorý kvôli obvineniu z antifašizmu musel utiecť z rodného Talianska a hľadal ochranu v štáte „kde zajtra znamená už včera“, ako hlásalo propagandistické heslo tých čias. A hoci je členom komunistickej strany a jeho nápady sú v mnohých prípadoch viac než invenčné, práve táto jeho „kapitalistická“ minulosť z neho robí v očiach ostatných sovietskych konštruktérov osobu, s ktorou nie sú ochotní deliť sa o svoje nápady či výrobné kapacity. Len ochranná ruka veliteľa vojenského letectva P.I. Baranova a vysokého armádneho veliteľa M. N. Tuchačevského, ktorí rozpoznali talent mladého talianskeho konštruktéra, mu umožnili viesť vlastnú konštrukčnú kanceláriu. Baranov však zomiera v roku 1933 pri leteckej nehode a nad Tuchačevským sa začínajú sťahovať mraky intríg a provokácií, končiace sa jeho obvinením z vlastizrady a zastrelením v roku 1937.
V takejto atmosfére preto vôbec neprekvapí, že na rovnakom projekte, aký už bol neperspektívnosť zastavený, začne pracovať tím vedený rovnako výnimočným konštruktérom Pavlom Ignatijevičom Grochovskim, ktorý má ešte stále podporu štátnych a straníckych špičiek. Aby sme boli presní, konštruktérom G-26 nebol priamo Grochovskij, ale jeho zástupca, v tom čase len 24-ročný Boris Dmitrijevič Urlapov (Борис Дмитриевич Урлапов). Urlapovovi slúži ku cti, že Bartiniho ideu aspoň mierne modifikoval. Zatiaľ čo Bartiniho Staľ-6 mal pomocné konštrukcie, zabraňujúce kontaktu krídla so zemou na konci krídel a boli sklopné, G-26 ich mal pevné a umiestnené v prvej tretine krídel, smerom od ich koreňov. Ďalším rozdielom bolo výrazne rozdielne plošné zaťaženie krídla vedené snahou o dosiahnutie čo možno najvyššej rýchlosti. Zatiaľ čo Staľ-6 mal plošné zaťaženie 104 kg/m2, u G-26 narástlo až na 183 kg/m2. Len pre porovnanie, plošné zaťaženie štandardných stíhačiek tých čias sa pohybovalo v rozmedzí od 100-115 kg/m2. Práce na projekte trvali cca rok a hoci sa rozpracovanosť prototypu G-26 dostala až na úroveň 90-95%, teda ďalej ako pri Staľ-8, postihol ho rovnaký osud. V roku 1937 dochádza k likvidácii Grochovského Experimentálneho inštitútu, ako bol neskôr premenovaný, s pridelením jeho spolupracovníkov do iných kancelárií. Komisia Ústredného riaditeľstva leteckého priemyslu pri vykonanej kontrole činnosti Experimentálneho inštitútu rázne vyhodnotila „zjavnú bezperspektívnosť“ už takmer dokončeného lietadla a toto nariadila zničiť. A keďže ničenie práce a nápadov iných išlo Sovietom vždy dobre, ihneď po rozhodnutí boli časti lietadla odtiahnuté do zadnej časti závodného letiska, poliate benzínom a zapálené. Vďaka tomu sa už nikdy nedozvieme, či by G-26 naozaj dosiahlo konštruktérom vypočítanú rýchlosť 600 km/hod. Len pre porovnanie – prvý sériový Messerschmitt Bf 109B v tom čase dosahoval rýchlosť 450 km/hod.
Маслов, M.A.:Роковой истребитель Чкалова - И-17, И-180, И-185, Moskva, Eksmo, 2011, ISBN 978-5-699-47225-3
https://www.airwar.ru/enc/xplane/stal6.html
https://www.airwar.ru/enc/xplane/g26.html
URL : https://www.valka.cz/Grochovskij-G-26-t193499#557269Verze : 8
Panzer
MOD
Маслов, M.A.:Роковой истребитель Чкалова - И-17, И-180, И-185, Moskva, Eksmo, 2011, ISBN 978-5-699-47225-3
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Grochovskij G-26 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
drevený model G-26
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Grochovskij G-26 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
samonosný trup sa zhotovoval lepením dyhy, teda obdobne ako pri Polikarpove I-16
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Grochovskij G-26 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
kostra krídla v štádiu stavby, Leningradský letecký závod č. 47, rok 1936
URL : https://www.valka.cz/Grochovskij-G-26-t193499#557265Verze : 0
Panzer
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.