Název: Name: | Jakovlev AIR-6 | |
Originální název: Original Name: | Яковлев АИР-6 | |
Kategorie: Category: | víceúčelový letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1932-DD.MM.193R Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského, Moskva / DD.05.1934-DD.MM.193R Letecký opravárenský závod č. 47 Maxima Gorkého, Leningrad / DD.MM.1935-DD.MM.193R Leningradský letecký závod č. 23, Leningrad / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1932-DD.MM.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 128 (468?) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1932 | |
Osádka: Crew: | 1 + 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola/lyže | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 616 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 961 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,08 m | |
Délka: Length: | 7,80 m | |
Výška: Height: | 3,03 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 19,80 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov M-11 o výkonu 74 kW/100 k dvoulistá dřevěná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 235 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 162 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 130 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 1000 min do 6,6 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4600 m | |
Dolet: Range: | 715 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9. Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0. Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3. http://ram-home.com/ram-old/air-6.html |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-AIR-6-t193442#557118Verze : 0
Aubi
MOD
Jakovlev AIR-6
Ve svém posledním roce na Akademii vojenského letectva v Leningradu navrhl A. S. Jakovlev lehký hornoplošný dopravní letoun se zakrytou kabinou AIR-5 (AIR byly iniciály čestného prezidenta Osoaviachimu, lidového komisaře Rykova, a Jakovlev je používal pro všechny své Osoaviachimem financované první projekty). Tento letoun pak jako inženýr v moskevské továrně č. 39 postavil. AIR-5 se ukázal být výborným letounem, bohužel ale používal západní motor, J-4A Whirlwind. Žádný motor domácí výroby výkonově neodpovídal, Jakovlev se proto rozhodl vytvořit zmenšenou verzi, upravenou pro motor M-11 o polovičním výkonu. Nový stroj, AIR-6, Jakovlevova skupina navrhla jako spojovací, cvičný, sportovní a turistický třímístný letoun použitelný z nezpevněných ploch, snadnou údržbou a malými provozními náklady.
První prototyp AIR-6 byl v Moskvě dokončen v květnu 1932, po čtyřech měsících od zahájení prací. Kvůli zrychlení stavby použili podvozkové nohy ze cvičného U-2 a ocasní plochy ze stíhače I-5. Pilot a pasažér seděli za sebou, kokpit byl dostatečně prostorný pro umístění třetího sedadla za ně. Na podzim 1932 prošel AIR-6 továrními testy. Navzdory několika chybám v návrhu i při výrobě byli piloti s letounem spokojeni. Stroj odpovídal specifikacím, byl provozně nenáročný a vhodný pro určenou roli. V říjnu 1933 podstoupil státní zkoušky, a společně s druhým prototypem byl testován také na lyžovém podvozku. Vyhlídky vypadaly dobře, pak ovšem došlo k nehodě Jakovlevova následujícího stroje, AIR-7, a Jakovlev se náhle dostal do nepřízně. Jakovlev se přesto rozhodl postavit další dva stroje, na kterých vedoucí projektu Jevgenij Adler provedl řadu změn, včetně změněného odpružení podvozku a odlehčení. To umožnilo zástavbu dalších nádrží do prvního z nových strojů, a druhý zase dostal kryt motoru typu Townend a kapotovaný podvozek.
Po vyřešení problémů s AIR-7 byla odsouhlasena i sériová výroba AIR-6. Tou byl pověřen opravárenský závod Civilní letecké floty v Leningradu, který dostal objednávku na 60 strojů. První z nich byl dokončen již v květnu 1934, ale kvůli nedostatku materiálu se výroba doopravdy rozeběhla až na podzim. Na Jakovlevovu žádost se proto AIR-6 dostal také do výrobní náplně leningradského závodu č. 23, ve kterém se v té době soustředila výroba většiny lehkých typů. Zdejší stroje se lišily o 150 mm širší kabinou. Podle starších zdrojů, např. známého leteckého historika (a konstruktéra) V. B. Šavrova, bylo postaveno celkem 468 strojů, ovšem toto číslo je dnes zpochybňováno a poslední výzkumy naznačují mnohem nižší počet 128 strojů postavených ve všech třech továrnách dohromady.
Kromě základní třímístné varianty vzniklo ještě několik dalších podob. Jednou z nich byla sanitní verze, s trojúhelníkovými dveřmi v levém boku umožňujícími naložení nosítek. Tyto stroje lze rozpoznat i podle registrace obsahující písmeno K, např. SSSR-K181. V této podobě vzniklo pravděpodobně 20 strojů. Druhou úpravou byla plováková verze, která vlastně vznikla jako první. Již v létě 1932 byl totiž prototyp AIR-6 vybaven plováky, navrženými již zmíněným Šavrovem. V této podobě, která dostala označení AIR-6A nebo AIR-6 Gidro, poprvé vzlétl řízen Juliánem Piontkovským z hladiny řeky Moskvy v červnu 1933. Navzdory značnému nárůstu hmotnosti na tomto stroji 23. května 1937 Ja. V. Pismennyj získal světový rekord v kategorii hydroplánů přeletem 1297 km bez přistání mezi Kyjevem a Batumi. Plováky později dostalo i několik sériových strojů. Na tuto variantu navázala "arktická" úprava, která vznikla v roce 1934. Ta měla možnost používat podvozek kolový, lyžový i plovákový, zaměnitelný v polních podmínkách, a motor upravený pro provoz v nízkých teplotách. Prototyp byl na Dálném severu testován od října 1934 do února následujícího roku, kdy byl předán ředitelství severních plavebních cest.
AIR-6 byl v roce 1934 zařazen do služeb Aeroflotu jako dopravní a poštovní letouun pro krátké místní trati. Do srpna 1935 jich sloužilo 24 se základnami v Novosibirsku, Chabarovsku, Tbilisi, Akťubinsku a Moskvě. 57 jich bylo ve službě v prosinci 1939 a 31 jich bylo stále u Aeroflotu ještě na počátku roku 1942. Několik jich bylo přiděleno na počátku války Baltské, Severní a Kyjevské letecké skupině zvláštního určení GVF. Většina jich ale sloužila v leteckých klubech Osoaviachimu. Zde ale byly vyřazeny poměrně rychle, kvůli nevhodnosti k akrobacii a kvůli absenci druhého ovládání. Polární letectvo a řízení severních plavebních cest dostalo celkem tři stroje, a jeden se dostal k propagandistické letce Maxim Gorký. Ten 22. května 1935 obdržel jméno Ivan Michejev, na počest pilota, který zahynul při katastrofě ANT-20 o čtyři dny dříve. Dalšími uživateli byla Sanaviacija, která používala již zmíněných 20 sanitních strojů. Tyto stroje sloužily v nelehkých podmínkách, jeden z nich např. rozvážel léky mezi Frunzem a Suusamyrem napříč horami Kyrgyzstánu, na samé hranici dostupu AIR-6. Několik strojů nakonec používalo i letectvo.
Poté co A. I. Rykov upadl v nemilost byl na přelomu let 1937-1938 AIR-6 přejmenován na Ja-6.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-AIR-6-t193442#557121Verze : 7
Aubi
MOD
Yakovlev AIR-6 Side view by Basil Zolotov
Období | - |
Výrobce | Jakovlev |
Typ letounu | Jakovlev AIR-6 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | SSSR-S283 22 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Basil Zolotov |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-AIR-6-t193442#557320Verze : 0
Aubi
MOD
http://www.airwar.ru/enc/law1/air6.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev AIR-6 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev AIR-6 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev AIR-6 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-AIR-6-t193442#557119Verze : 0
Aubi
MOD
http://forum.rcdesign.ru/f82/thread422678.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev AIR-6 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-AIR-6-t193442#557124Verze : 0
Aubi
MOD
http://www.airwar.ru/enc/law1/air6.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev AIR-6 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-AIR-6-t193442#557120Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.