Main Menu
User Menu

CV - USS Kitty Hawk (CV-63)

     
Název:
Name:
USS Kitty Hawk
Originální název:
Original Name:
USS Kitty Hawk
Kategorie:
Category:
letadlová loď
Třída:
Class:
Kitty Hawk
Kódové označení:
Pennant Number:
CVA-63, od roku (from) 1973 CV-63
Loděnice:
Builder:
New York Shipbuilding Corporation, Camden
Založení kýlu:
Laid Down:
27.12.1956
Spuštění na vodu:
Launched:
21.05.1960
Uvedení do služby:
Commissioned:
29.04.1961
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
12.05.2009
Velitel:
Commander:
27.04.1961-05.05.1962 Bringle, William F. (Captain)
05.05.1962-04.05.1963 Curtis Jr., Walter l. (Captain)
04.05.1963-20.04.1964 Epes Jr., Horace H. (Captain)
20.04.1964-29.05.1965 Butts, John L. (Captain)
29.05.1965-18.07.1966 Carmody, Martin D. (Captain)
18.07.1966-28.08.1967 Pugh, Paul E. (Captain)
28.08.1967-30.09.1968 Davis, Donald C. (Captain)
30.09.1968-15.11.1969 Davis, John F. (Captain)
15.11.1969-11.19.9-12 04.1971 Godfrey, E.F. (Captain)
12.04.1971-05.06.1972 Oberg, Owen H. (Captain)
05.06.1972-15.11.1973 Townsend, M.W. (Captain)
15.11.1973-15.05.1975 Kirksey, R.E. (Captain)
15.05.1975-20.11.1976 Hubbard, Samuel W. (Captain)
20.11.1976-30.06.1978 Hogan Jr., Edward J. (Captain)
30.06.1978-29.02.1980 Chatham, W.L. (Captain)
29.02.1980-25.08.1981 Teague, Foster S. (Captain)
25.08.1981-27.05.1983 Taylor Jr., Robert C. (Captain)
27.05.1983-28.08.1984 Rogers, David N. (Captain)
28.08.1984-21.02.1986 Wood, Phillip R. (Captain)
21.02.1986-21.02.1987 Hoffman, David W. (Captain)
21.02.1987-27.04.1989 Tillotson, F. Lee (Captain)
27.04.1989-20.12.1991 Rainey Jr., Daniel Lawrence (Captain)
20.12.1991-25.06.1993 Maslowski, James I. (Captain)
25.06.1993-27.01.1995 Pickavance Jr., W. W. (Captain)
27.01.1995-31.07.1996 Magee, T.E. (Captain)
31.07.1996-31.07.1997 Tomaszeski, Steven John (Captain)
31.07.1997-28.01.1999 Samar Jr., Jack J. (Captain)
28.01.1999-27.05.2000 Tuohy, Matthew W. (Captain)
27.05.2000-01.08.2001 Myers, Allen G. (Captain)
01.08.2001-03.09.2002 Hejl, Thomas A. (Captain)
03.09.2002-26.02.2003 Barbaree Jr., R. D. (Captain)
26.02.2003-02.06.2005 Parker, Thomas A. (Captain)
02.06.2005-18.05.2007 McNamee III, Edward P. (Captain)
18.05.2007-31.01.2009 Zecchin, T. A. (Captain)
Jednotka:
Unit:
11.08.1998-01.10.2004 ?
01.10.2004-25.09.2008 Úderná skupina letadlové lodě 5
Posádka:
Crew:
2 900 členů posádky
2 480 členů leteckého personálu
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
62335 t
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
83301 t
Délka:
Length:
319 m
Šířka:
Beam:
76,81 m
Ponor:
Draught:
10,92 m
Pancéřování:
Armour:
-
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
4 parní turbíny Westinghouse
8 parních kotlů Foster Wheeler
Výkon:
Power:
208796 kW při ? ot/min
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
- t
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
61.1 km/h
Dosah:
Range:
22224 km při rychlosti 37 km/h
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
4x Terrier SAM (2xII)


od r. 1977
16x Sea Sparrow SAM (2xVIII)


od r. 1983
16x Sea Sparrow SAM (2xVIII)
2x Phalanx CIWS
2x RAM (2x XXI)
Vybavení:
Equipment:
radar SPS 37A - 2D vzdušný vyhledávací radar
radar SPS 39 - 3D vzdušný vyhledávací radar
radar SPS 8B - 2D výškový vyhledávací radar
radar SPG 55 - střelecký a naváděcí radar pro Terrier SAM

od r. 1973
radar SPS 37A - 2D vzdušný vyhledávací radar
radar SPS 39 - 3D vzdušný vyhledávací radar
radar SPS 8B - 2D výškový vyhledávací radar
radar SPG 55 - střelecký a naváděcí radar pro Sea Sparrow SAM


sonar SQS 23 - protiponorkový příďový sonar

od r. 1990
radar SPS 48C - 3D vzdušný vyhledávací radar
radar SPS 49 - 2D vzdušný vyhledávací radar
radar SPS 67 - 2D hladinový vyhledávací radar
radar SPS 64 - navigační radar
radar SPG 55 - střelecký a naváděcí radar pro Sea Sparrow SAM


radar SPN 35 - radar automatického přistácího systému pro letadla
radar SPN 41 - radar pro automatické přiblížení přistávajících letadel
radar SPN 42 - radar pro přesnou kontrolu přiblížení přistávajících letadel
radar SPN 43 - radar pro kontrolu letového provozu


sonar SQS 23 - protiponorkový příďový sonar

4x Mk.36 SRBOC - vrhače klamných cílů
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
70-75 standardně
85 maximálně
Poznámka:
Note:
Plocha letové paluby zabírá rozlohu přibližně 1,7 hektaru, hangáry mají rozlohu přibližně 0,6 hektaru.
Letadla mají pro start k dispozici 4 parní katapulty, z nichž každý dokáže letadlo o hmotnosti 35t. urychlit na 250 Km/h.
Délka katapultů je přibližně 80 m. Přistávací paluba má délku 36,6 m a jsou na ní 4 záchytná lana.
K vyzdvižení letadel z hangárové na letovou palubu slouží 4 letadlové výtahy, každý s nosností 58,5 t.
Pro zakotvení lodi jsou k dispozici 2 kotvy, každá o hmotnosti 27,3 t., tyto kotvy jsou na řetězech o délce cca 330 m.
Zdroje:
Sources:
Pejčoch Ivo, Novák Zdeněk, Hájek Tomáš: Válečné lodě[5]. 1.vydání, Praha:Naše vojsko s.p. 1994, 392str., ISBN 80-206-0414-6
Faulkner Keith: Jane's Válečné lodě, příručka pro rozpoznávání, 1.vydání(české), Praha: JAN VAŠUT s.r.o. 2003,512 str., ISBN 80-7236-080-9
https://www.kittyhawk.navy.mil/
en.wikipedia.org
https://www.navsource.org/archives/02/63.htm
https://navysite.de/cvn/cv63.htm
www.globalsecurity.org

URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Kitty-Hawk-CV-63-t19306#295730Verze : 0
Historie USS "Kitty Hawk"


USS "Kitty Hawk" je první lodí třídy Kitty Hawk. Své jméno dostala podle místa, kde bratři Wrightové uskutečnili svůj první let.
Stavba byla zahájena položením kýlu v loděnicích New York Shipbuilding Corporation v Camdenu 27. 12. 1956 a do služby byla uvedena
21. 4. 1961 v námořní loděnici ve Filadelfii, pod velením kapitána Williama F. Bringla.
Po zařazení do služby následovala seznamovací plavba po západním Atlantiku, poté navštívila Brazílii, 1. 10. 1961 obeplula mys Horn
a dále pak plula do Chile a Peru. Po ukončení návštěvy Jižní Ameriky zamířila na námořní základnu v San Diegu, kde ze zúčastnila
spolu s loděmi USS Henry B. Wilson, USS Topeka a ponorkou USS Blueback, ukázek zbraňových systémů.
23. 11. 1961 odplula do námořní loděnice v San Franciscu, kde prodělala drobné úpravy. Následovaly cvičné plavby v okolí San Diega,
které byly ukončeny v září 1962, kdy loď převeleli do San Francisca. Zde byla zařazena do 7. loďstva a vystřídala USS Midway v roli vlajkové lodě.
Poté odplula na Filipíny, kde navštívila Manilu, dále pak do Hong-Kongu, Japonska a 2. 4. 1963 se vrátila do San Diega. Po absolvování několika dalších cvičení u pobřeží Kalifornie a v blízkosti Havajských ostrovů,
loď opět odplula na Dálný východ. V blízkosti Japonska loď obdržela zprávu o zavraždění prezidenta J.F.Kennedyho a tak zamířila do přístavu Sasebo, kde byla, v den prezidentova pohřbu, z lodi vystřelena čestná salva.
Po hlídkové plavbě v Jihočínském moři a v blízkosti Filipín, se 20. 7. 1964 vrátila do San Diega.


USS "Kitty Hawk" poté zamířil do námořní loděnice Puget Sound v Bremertonu ve státě Washington, kde proběhla plánovaná údržba. 19. 10. 1965 loď odplula
na námořní základnu Subic Bay na Filipínách a připravovala se na bojové operace u pobřeží Vietnamu. Toto bylo její první bojové nasazení a probíhalo mezi 26. 11. 1965 a 14. 5. 1966.
V červnu 1966 se loď vrátila do San Diega k údržbě a cvičení posádky, kde setrvala do 4. 11. 1966, kdy se opět přesunula do Jihovýchodní Asie. 19. 11. 1966 připlula do Jokosuky, kde vystřídala USS Constellation ve funkci
vlajkové lodě kontradmirála Davida C. Richardsona, velitele Task Force 77. 26. 11. 1966 odplula z Jokosuky do Tonkinského zálivu, kde od 5. 12. 1966 začala její letadla plnit bojové mise nad Severním Vietnamem.
V Jihovýchodní Asii loď setrvala až do 28. 5. 1967, kdy odplula zpátky do Spojených států. Do san Diega dorazila 19. 6. 1967 a o týden byla později poslána do loděnice v Long Beach k provedení údržby - zpět do San Diega se vrátila 25. 8. 1967.
Poté začal výcvik posádky pro další bojová nasazení, kterých se loď až do podzimu roku 1972 účastnila.
Koncem roku 1972 byla loď opět odvelena do San Diega, odkud byla 14. 1. 1973 přemístěna do suchého doku v Huter's Point (San Francisco), kvůli přestavbě na víceúčelovou letadlovou loď (do té doby byla její specifkace "Útočná letadlová loď").
Tato přestavba zahrnovala instalaci sonaru a dalších protiponorkových zařízení, včetně umístění protiponorkových vrtulníků, dále byly, kvůli použití nových letadel, zvětšeny deflektory, chránící prostor za startujícími letadly před horkými spalinami, byly také instalovány nové, výkonější katapulty,
a pohonné ústrojí bylo upraveno pro provoz na naftu (původní palivo byl mazut).


Od roku 1973 do roku 1975 se USS "Kitty Hawk" zúčastnila mnoha zkoušek a cvičení. 8. 4. 1976 loď opět odplula do loděnice Puget Sound v Bremertonu. Zde prodělala roční přestavbu, která ji definitivně připravila na používání nových letadel F-14 Tomcat a S-3 Viking a také zde byla instalována odpalovací zařízení pro protiletadlové rakety Sea Sparrow, která nahradila starší Terriery.
Přestavba byla ukončena v březnu 1977 a 1.4.1977 loď opustila loděnici a vrátila se do San Diega.
Od 25. 9. 1977 do 15. 5. 1978 byla zařazena do služby v západním Pacifiku, poté se vrátila zpět na základnu. Její další služba v západním Pacifiku začala v květnu 1979 a zahrnovala, mimo jiné, pátrání po uprchlících z Vietnamské republiky, hlídkovou činnost u Jihokorejského pobřeží po zavraždění tamního prezidenta a pobyt v severní části Arabského moře, během íránsko-americké diplomatické krize. Na základnu v San Diegu se vrátila koncem února 1980.
V dubnu 1981 loď odveleli k jejímu již 13 nasazení v západním Pacifiku, po jehož skončení v lednu 1982 se USS "Kitty Hawk" vrátila do loděnice v Bremertonu k roční údržbě.
Další nasazení USS "Kitty Hawk" zahájila v roce 1984, jako vlajková loď bitevní skupiny Bravo. 21. 3. 1984, během plavby do severní části Arabského moře, došlo ke kolizi s ponořenou sovětskou jadernou ponorkou třídy Victor I K-314, při níž byl poškozen jeden lodní šroub a trup ponorky.
V důsledku této kolize loď pokračovala na námořní základnu Subic Bay na Filipínách, kde byl poškozený šroub demontován a provedeny nezbytné opravy. Poté se loď vrátila do San Diega, kam připlula 1. 8. 1984.
Od července 1985 byla opět zařazena jako vlajková loď bitevní skupiny Bravo a nasazena při standartních operacích.
3. 1. 1987 vyplula ze San Diega k šestiměsíční plavbě kolem světa, kterou zakončila 3.7.1987 ve Filadelfii. To také znamenalo změnu jejího domovského přístavu, kterým byla 25 let základna v San Diegu.
6 měsíců poté začala v loděnici ve Filadelfii revitalizační přestavba, která měla zajistit provoz lodi na dalších 20 let. Po ukončení přestavby (2. 8. 1990) a zkouškách, vyplula na svou druhou plavbu kolem mysu Horn a 11.12.1991 se vrátila do svého staronového domovského přístavu v San Diegu.
3. 11. 1992 byla loď znovu nasazena do bojových operací, tentokrát u Somálských břehů, kde podporovala jednotky Spojených národů při operaci "Obnovená naděje" (Operation Restore Hope). V důsledku narůstajícího porušování sankcí, které na Irák uvalily Spojené národy, se urychleně přesunula do Perského zálivu, kam dorazila 27. 12. 1992 a o několik dní později zahájila údery spojeneckých jednotek proti určeným cílům v jižním Iráku.
Její další nasazení proběhlo v roce 1994 a jeho cílem bylo podílet se na stabilizaci napětí na Dálném východě, které vyvolávala zejména Severní Korea. V pořadí 18. nasazení proběhlo v roce 1996, kdy během 6 měsíců navštívila přístavy v Perském zálivu a západním Pacifiku.
Po návratu do San Diega, 11. 4. 1997, následovala 15 měsíční údržba, která zahrnovala také 3 měsíční pobyt v suchém doku v Bremertonu. Zpět do San Diega se vrátila 6.7.1998, odkud ji vzápětí převeli do Jokosuky, která se zároveň stala od 11. 8. 1998 jejím domovským přístavem.


Po vyřazení USS "Independence" 30. 9. 1998, se stala druhou nejdéle sloužící lodí US Navy (nejdéle sloužící je USS "Constitution", třístěžňová fregata z roku 1797). Po plánovaných 3 měsíčních zkouškách odplula 2. 3. 1999 ke cvičení v okolí Guamu. Odtud pokračovala do Perského zálivu, kde dohlížela na dodržování bezletové zóny nad jižním Irákem.
Při návratu do Japonska loď navštívila přístav Perth v Austrálii a Pattaya v Thajsku. Do Jokosuky se vrátila 25. 8. 1999 a do konce roku 1999 se ještě účastnila společných cvičení s japonskými loděmi. 11. 4. 2000 vyplula k sérii dalších cvičení s námořnictvy Singapuru a Thajska. Na jaře 2001, během další plavby, navštívila Singapur, kde se jako první letadlová loď v historii také vyvázala. 29. 4. 2001, krátce po návštěvě na Guamu, USS "Kitty Hawk" oslavila 40 let v aktivní službě a pokračovala na cvičení s Australským a Kanadským námořnictvem. Do Jokosuky se vrátila 11.6.2001.
V říjnu 2001, jako reakce na teroristické útoky z 11. 9. 2001, byla loď odvelena do Arabského moře, odkud podporovala operaci "Obnovená svoboda" v Afgánistánu. Počátkem roku 2003, po cvičných plavbách v japonských vodách, byla přesunuta do Perského zálivu, kde pokračovala v podpoře jednotek ve válce proti terorismu na území Iráku a kontrole bezletové zóny. Do Jokosuky se vrací
V květnu 2003 proběhla její pravidelná kontrola a údržba v suchém doku.
Od roku 2005 se účastnila několika cvičení a také na svých plavbách navštívila přístavy v Austrálii, Hong Kongu, Thajsku. V lednu 2007 opět podstoupila pravidelnou kontrolu v loděnici a její místo zaujala USS Ronald Reagan. Po opuštění loděnice v Jokosuce, navštívila na své plavbě Sydney a účastnila se cvičení s Australskými jednotkami.
V listopadu 2007, se spolu s dalšími loděmi US Navy, účastnila společného cvičení s loďstvy Austrálie, Indie, Singapuru a Japonska v Bengálském zálivu. USS "Kitty Hawk", spolu s několika loděmi, zůstala u pobřeží Taiwanu během tamních voleb v březnu 2008. Poté naposledy připlula do Hong Kongu. 28. 5. 2008 natrvalo opoustila Japonsko, kde ji měla vystřídat USS George Washington, ale ta byla na své cestě poškozena požárem a vrátila se do San Diega. Proto se, na místo ní, ještě USS "Kitty Hawk" zúčastnila cvičení poblíž Havajských ostrovů.
7. 8. 2008 připlula na základnu v San Diegu a následně byla převelena do loděnice v Bremertonu, kde čeká na oficiální vyřazení ze stavu US Navy, které má proběhnout 31. 1. 2009.


Během služby se na lodi vystřídalo 34 velících důstojníků:
27.4.1961 - 5.5.1962 - William F. Bringle
5.5.1962 - 4.5.1963 - Walter L. Curtis Jr.
4.5.1963 - 20.4.1964 - Horace H. Epes Jr.
20.4.1964 - 29.5.1965 - John L. Butts Jr.
29.5.1965 - 18.7.1966 - Martin D. Carmody
18.7.1966 - 28.8.1967 - Paul E. Pugh
28.8.1967 - 30.9.1968 - Donald C. Davis
30.9.1968 - 15.11.1969 - John F. Davis
15.11.1969 - 12.4.1971 - E. F. Godfrey
12.4.1971 - 5.6.1972 - Owen H. Oberg
5.6.1972 - 15.11.1973 - M. W. Townsend
15.11.1973 - 15.5.1975 - R. E. Kirksey
15.5.1975 - 20.11.1976 - Samuel W. Hubbard Jr.
20.11.1976 - 30.6.1978 - Edward J. Hogan Jr.
30.6.1978 - 29.2.1980 - W. L. Chatham
29.2.1980 - 25.8.1981 - Foster S. Teague
25.8.1981 - 27.5.1983 - Robert C. Taylor Jr.
27.5.1983 - 28.8.1984 - David N. Rogers
28.8.1984 - 21.2.1986 - Phillip R. Wood
21.2.1986 - 21.2.1987 - David W. Hoffman
21.2.1987 - 27.4.1989 - F. Lee Tillotson
27.4.1989 - 20.12.1991 - Daniel L. Rainey Jr.
20.12.1991 - 25.6.1993 - James I. Maslowski
25.6.1993 - 27.1.1995 - W. W. Pickavance Jr.
27.1.1995 - 31.7.1996 - T. E. Magee
31.7.1996 - 31.7.1997 - Steven J. Tomaszeski
31.7.1997 - 28.1.1999 - Jack J. Samar Jr.
28.1.1999 - 27.5.2000 - Matthew W. Tuohy
27.5.2000 - 1.8.2001 - Allen G. Myers
1.8.2001 - 3.9.2002 - Thomas A. Hejl
3.9.2002 - 26.2.2003 - R. D. Barbaree Jr.
26.2.2003 - 2.6.2005 - Thomas A. Parker
2.6.2005 - 18.5.2007 - Edward P. McNamee III
15.5.2007 - - Todd A. Zecchin



Zdroje:
en.wikipedia.org
https://www.kittyhawk.navy.mil/
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Kitty-Hawk-CV-63-t19306#295732Verze : 0
Zdroj:
en.wikipedia.org
CV - USS Kitty Hawk (CV-63) - USS Kitty Hawk v australském Sydney v červenci 2007

USS "Kitty Hawk" v australském Sydney v červenci 2007
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Kitty-Hawk-CV-63-t19306#73463Verze : 0
USS Kitty Hawk CV-63
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Kitty-Hawk-CV-63-t19306#73467Verze : 0
USS Kitty Hawk
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Kitty-Hawk-CV-63-t19306#76990Verze : 0
USS Kitty Hawk
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Kitty-Hawk-CV-63-t19306#122884Verze : 0