Název: Name: | 8. stíhací letecký pluk | |
Originální název: Original Name: | 8. stíhací letecký pluk | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 01.11.1954 | |
Předchůdce: Predecessor: | 8. letecký stíhací pluk | |
Datum zániku: Disbanded: | 01.05.1991 | |
Nástupce: Successor: | 81. samostatná stíhací letka / 82. samostatná stíhací letka | |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 01.11.1954-01.10.1958 3. stíhací letecká divize 01.10.1958-01.09.1961 22. stíhací letecká divize 01.09.1961-01.09.1969 2. sbor protivzdušné obrany státu 01.09.1969-01.05.1991 2. divize protivzdušné obrany státu | |
Dislokace: Deployed: | 01.11.1954-01.10.1959 Praha, letiště / 01.10.1959-01.04.1985 Mošnov, letiště Mošnov / 01.04.1985-01.02.1991 Brno, letiště / 01.02.1991-01.05.1991 Mošnov, letiště Mošnov / | |
Velitel: Commander: | 01.11.1954-24.09.1955 Jančík, Jan (Major) 16.10.1955-DD.MM.RRRR Palček, Valentin (Kapitán) DD.MM.RRRR-06.09.1960 Palček, Valentin (Major) 07.09.1960-05.11.1960 Zámečník, Milan (Major) DD.MM.1960-DD.MM.1962 Tupý, Oldřich (Major) 12.07.1962-DD.08.1965 Kopřiva, Jindřich (Podplukovník) 17.09.1965-18.02.1972 Šídlo, Vladimír (Podplukovník) 18.02.1972-DD.MM.1973 Špinka, Miroslav (Podplukovník) DD.MM.1973-06.12.1974 Špinka, Miroslav (Plukovník) 06.12.1974-18.11.1977 Klocok, Ján (Podplukovník) 18.11.1977-01.11.1978 Hořínek, Emil (Kapitán) 01.11.1978-21.12.1979 Hořínek, Emil (Major) 21.12.1979-20.06.1981 Pavlík, Břetislav 1) (Kapitán) 20.06.1981-01.10.1981 Veselý, Pavel 2) (Major) 01.10.1981-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (Major) DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (Podplukovník) DD.MM.RRRR-01.09.1987 Bandík, Ján (Plukovník) 01.09.1987-DD.MM.RRRR Dvorský, Oldřich (Major) DD.MM.RRRR-01.05.1991 Dvorský, Oldřich (Podplukovník) | |
Podřízené jednotky: Subordinated Units: | 01.11.1954-01.05.1991 Velitelské stanoviště 8. stíhacího leteckého pluku 01.09.1963-01.05.1991 17. prapor radiotechnického zabezpečení Ručně vyplněné položky: | |
Čestný název: Honorary Name: | 01.11.1954-01.05.1991 | |
Vyznamenání: Decorations: | 10.05.1968 Řád rudé hvězdy 08.05.1973 Vyznamenání za vynikající práci | |
Poznámka: Note: | 01.11.1954-01.10.1959 VÚ 6354 Praha 01.10.1959-01.04.1985 VÚ 6354 Ostrava 01.04.1985-01.02.1991 VÚ 6354 Brno 01.02.1991-01.05.1991 VÚ 6354 Ostrava 1) - odvolán z funkce 2) - s okamžitou platnosti pověřen velením | |
Zdroje: Sources: | Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (8. stíhací letecký pluk) otázka č. 911 - https://armada.vojenstvi.cz/vase-dotazy/61.htm |
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#422145Verze : 6
wade
MOD
8. STÍHACÍ LETECKÝ PLUK
28.10.1945 - založen na základně Praha-Kbely na základě "B" letka 313. stíhací perutě
DD.01.1946 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
DD.10.1950 - 1. a 2. letka přemístěny na základnu Praha-Kbely, 3. lt přemístěna na základnu Praha-Klecany
01.01.1951 - přejmenován na 8. letecký stíhací pluk
1952 - přemístěn na základnu Plzeň-Líně
1954 - přemístěn na základnu Praha-Kbely
01.11.1954 - přejmenován na 8. stíhací letecký pluk
01.10.1959 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
10.05.1968 - propůjčen Řád Rudé hvězdy
08.05.1973 - propůjčeno vyznamenání "Za vynikající práci"
01.04.1985 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
01.02.1991 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
01.05.1991 - zrušen, z techniky a personálu 8.slp vznikla 81.sslt (Sliač) a 82.sslt (Mošnov)
Hlavní výzbroj pluku:
Spitfire LF.IX E (1945-1948)
Avia S-199 (1948-1951)
MiG-15 (1951-1965)
MiG-19S (1961-1967)
MiG-19P (1961-1967)
MiG-21F (1965-1983)
MiG-21PF (19??-1989)
MiG-21PFM (1969-1990)
MiG-21MF (1989-1991)
Velitelé pluku:
1. škpt. Jiří Hartman (1945-1948)
2. mjr. Josef Páleníček (2-6.1948)
3. mjr. Bohumil Holubec (1948-1950)
4. škpt. Josef Vosáhlo (1950-1952)
5. škpt. Jiří Plzák (1952-1953)
6. mjr. Miroslav Krejča (1953-1954)
7. kpt. Jan Jančík (1954-1955)
8. mjr. Valentín Palček (1955-1960)
9. mjr. Milan Zámečník (9-11.1960)
10. mjr. Oldřich Tupý (1960-1962)
11. pplk. Jindřich Kopřiva (1962-1965)
12. pplk. Vladimír Šídlo (1965-1972)
13. pplk. Miroslav Špinka (1972-1974)
14. mjr. Jan Klacok (1974-1977)
15. kpt. Emil Hořínek (1977-1979)
16. kpt. Břetislav Pavlík (1979-19??)
17. mjr. Oldřich Dvorský (19??-1991)
Při leteckých katastrofách zahynuli tito piloti 8. slp:
10.10.1947 - npor. V. Truhlář - Spitfire, LS-8
1948 - rtm. Imrich Jeřábek. S-199
1948 - rtm. Michal Novotňák - S-199
1948 - por. Hrbek - S-199
1949 - škpt. Václav Truhlář - S-199
1949 - rtm. Kozarský - S-199
1953 - por. Václav Zapotil - MiG-15
1953 - npor. Vladimír Tešlar - MiG-15
1955 - npor. Otakar Somerlík - MiG-15UTI
1955 - npor. Miroslav Jirásek - MiG-15UTI
1958 - kpt. Miroslav Kropáček - MiG-15
1960 - npor. Vlastimil Vránka - MiG-15
11.1960 - mjr. Milan Zámečník - MiG-15UTI
11.1960 - pplk. Malucha - MiG-15UTI
10.1961 - kpt. Jaromír Chrastina - MiG-19P
5.1964 - mjr. Vlastimil Zaydlar - MiG-19S
14.6.1968 - por. Milan Vrtěl - MiG-21F, č. 0519
12.11.1974 - mjr. František Doležal - MiG-21PF, č. 1315
12.7.1983 - kpt. Jaroslav Krafka - MiG-21US, č. 1032
12.7.1983 - por. Oldřich Valášek - MiG-21US, č. 1032
11.4.1989 - pplk. Vladimír Mikeš - MiG-21US, č. 0746
11.4.1989 - mjr. Karol Bencalík - MiG-21US, č. 0746
Při leteckých haváriích byly dále ztraceny následující letadla 8. slp:
5.1963 - MiG-19S
30.8.1965 - MiG-21F, č. 0303
4.12.1965 - MiG-21F, č. 0305
2.1967 - MiG-19S
16.7.1969 - MiG-15UTI, č. 2511
7.1973 - L-29
11.4.1984 - MiG-21PFM, č. 7911
28.6.1985 - MiG-21PF, č. 0301
13.10.1989 - MiG-21PF, č. 1314
28.10.1945 - založen na základně Praha-Kbely na základě "B" letka 313. stíhací perutě
DD.01.1946 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
DD.10.1950 - 1. a 2. letka přemístěny na základnu Praha-Kbely, 3. lt přemístěna na základnu Praha-Klecany
01.01.1951 - přejmenován na 8. letecký stíhací pluk
1952 - přemístěn na základnu Plzeň-Líně
1954 - přemístěn na základnu Praha-Kbely
01.11.1954 - přejmenován na 8. stíhací letecký pluk
01.10.1959 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
10.05.1968 - propůjčen Řád Rudé hvězdy
08.05.1973 - propůjčeno vyznamenání "Za vynikající práci"
01.04.1985 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
01.02.1991 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
01.05.1991 - zrušen, z techniky a personálu 8.slp vznikla 81.sslt (Sliač) a 82.sslt (Mošnov)
Hlavní výzbroj pluku:
Spitfire LF.IX E (1945-1948)
Avia S-199 (1948-1951)
MiG-15 (1951-1965)
MiG-19S (1961-1967)
MiG-19P (1961-1967)
MiG-21F (1965-1983)
MiG-21PF (19??-1989)
MiG-21PFM (1969-1990)
MiG-21MF (1989-1991)
Velitelé pluku:
1. škpt. Jiří Hartman (1945-1948)
2. mjr. Josef Páleníček (2-6.1948)
3. mjr. Bohumil Holubec (1948-1950)
4. škpt. Josef Vosáhlo (1950-1952)
5. škpt. Jiří Plzák (1952-1953)
6. mjr. Miroslav Krejča (1953-1954)
7. kpt. Jan Jančík (1954-1955)
8. mjr. Valentín Palček (1955-1960)
9. mjr. Milan Zámečník (9-11.1960)
10. mjr. Oldřich Tupý (1960-1962)
11. pplk. Jindřich Kopřiva (1962-1965)
12. pplk. Vladimír Šídlo (1965-1972)
13. pplk. Miroslav Špinka (1972-1974)
14. mjr. Jan Klacok (1974-1977)
15. kpt. Emil Hořínek (1977-1979)
16. kpt. Břetislav Pavlík (1979-19??)
17. mjr. Oldřich Dvorský (19??-1991)
Při leteckých katastrofách zahynuli tito piloti 8. slp:
10.10.1947 - npor. V. Truhlář - Spitfire, LS-8
1948 - rtm. Imrich Jeřábek. S-199
1948 - rtm. Michal Novotňák - S-199
1948 - por. Hrbek - S-199
1949 - škpt. Václav Truhlář - S-199
1949 - rtm. Kozarský - S-199
1953 - por. Václav Zapotil - MiG-15
1953 - npor. Vladimír Tešlar - MiG-15
1955 - npor. Otakar Somerlík - MiG-15UTI
1955 - npor. Miroslav Jirásek - MiG-15UTI
1958 - kpt. Miroslav Kropáček - MiG-15
1960 - npor. Vlastimil Vránka - MiG-15
11.1960 - mjr. Milan Zámečník - MiG-15UTI
11.1960 - pplk. Malucha - MiG-15UTI
10.1961 - kpt. Jaromír Chrastina - MiG-19P
5.1964 - mjr. Vlastimil Zaydlar - MiG-19S
14.6.1968 - por. Milan Vrtěl - MiG-21F, č. 0519
12.11.1974 - mjr. František Doležal - MiG-21PF, č. 1315
12.7.1983 - kpt. Jaroslav Krafka - MiG-21US, č. 1032
12.7.1983 - por. Oldřich Valášek - MiG-21US, č. 1032
11.4.1989 - pplk. Vladimír Mikeš - MiG-21US, č. 0746
11.4.1989 - mjr. Karol Bencalík - MiG-21US, č. 0746
Při leteckých haváriích byly dále ztraceny následující letadla 8. slp:
5.1963 - MiG-19S
30.8.1965 - MiG-21F, č. 0303
4.12.1965 - MiG-21F, č. 0305
2.1967 - MiG-19S
16.7.1969 - MiG-15UTI, č. 2511
7.1973 - L-29
11.4.1984 - MiG-21PFM, č. 7911
28.6.1985 - MiG-21PF, č. 0301
13.10.1989 - MiG-21PF, č. 1314
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#71003Verze : 3
Tango
MOD
Reklama
Tento letecký pluk - stejně jako ostatní letecké jednotky používal t. zv. krycí číslo - Vojenský útvar xxxx. V říjnu 1949 došlo ke změně čísel a proto jsou uváděny obě.
VÚ 5448 (původní)
VÚ 6354 - od 1.10.1949
Pro označení příslušnosti letounů k útvaru ( do 30.6.1957) používal:
Velitelský roj - KO-01 a dále ( nejvýše -09)
1. letka - LS-10 a dále ( nejvýše -29)
2. letka - MR-30 a dále ( nejvýše - 49)
3. letka - NP-50 a dále ) nejvýše - 69)
4. letka - FV-70 a dále
Zdroj: Vojenský historický archiv Praha
www.vojenstvi.cz
VÚ 5448 (původní)
VÚ 6354 - od 1.10.1949
Pro označení příslušnosti letounů k útvaru ( do 30.6.1957) používal:
Velitelský roj - KO-01 a dále ( nejvýše -09)
1. letka - LS-10 a dále ( nejvýše -29)
2. letka - MR-30 a dále ( nejvýše - 49)
3. letka - NP-50 a dále ) nejvýše - 69)
4. letka - FV-70 a dále
Zdroj: Vojenský historický archiv Praha
www.vojenstvi.cz
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#129721Verze : 2
Datum používání Date of Usage |
Stroj Machine |
01.11.1954-DD.MM.1955 | MiG-15 0509 |
01.11.1954-DD.MM.1955 | MiG-15 0711 |
01.11.1954-DD.MM.1956 | MiG-15 0303 |
01.11.1954-DD.MM.1956 | MiG-15 1187 |
01.11.1954-DD.MM.1956 | MiG-15 0504 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 0505 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 5261 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 1141 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 1128 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 0562 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 0596 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 0503 |
01.11.1954-01.10.1957 | MiG-15 0415 |
01.11.1954-01.10.1958 | MiG-15 5236 |
01.11.1954-01.10.1958 | MiG-15 1822 |
01.11.1954-DD.MM.1961 | MiG-15 5256 |
01.11.1954-DD.MM.1961 | MiG-15 5260 |
01.11.1954-DD.MM.1962 | MiG-15 1134 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1941 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 0449 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 0581 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1825 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1805 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1837 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1844 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1849 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1814 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1189 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 6048 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1194 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 6039 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1191 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 1130 |
01.11.1954-DD.MM.RRRR | MiG-15 0417 |
12.11.1954-DD.MM.1962 | MiG-15 1302 |
13.01.1955-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3081 |
15.01.1955-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3077 |
08.02.1955-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3504 |
08.03.1955-DD.MM.1956 | MiG-15bis 3509 |
08.03.1955-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3083 |
13.03.1955-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3080 |
09.09.1955-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 8801 |
09.09.1955-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 8802 |
24.02.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3619 |
24.02.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3632 |
01.06.1956-DD.MM.1958 | MiG-15bis 3255 |
01.06.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3258 |
01.06.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3244 |
01.06.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3246 |
01.06.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3256 |
01.06.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3257 |
24.08.1956-15.01.1959 | MiG-15bis 3513 |
24.08.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3710 |
01.10.1956-27.01.1958 | MiG-15 0515 |
12.11.1956-10.11.1959 | MiG-15bis 3834 |
12.11.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3833 |
DD.MM.1956-DD.MM.RRRR | MiG-15 1125 |
10.01.1957-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3938 |
14.01.1958-28.07.1958 | MiG-17F 0872 |
29.08.1960-22.12.1966 | MiG-19S 0215 |
29.08.1960-DD.MM.1968 | MiG-19S 0213 |
05.12.1960-27.12.1971 | MiG-19S 0304 |
12.12.1960-21.02.1967 | MiG-19S 0305 |
20.12.1960-04.02.1970 | MiG-19S 0306 |
02.06.1961-21.05.1963 | MiG-19S 0417 |
09.06.1961-10.10.1962 | MiG-19S 0418 |
09.06.1961-21.05.1964 | MiG-19S 0419 |
10.06.1961-10.12.1967 | MiG-19S 0420 |
20.07.1961-09.03.1971 | MiG-19S 0427 |
05.08.1961-DD.MM.1968 | MiG-19S 0429 |
14.08.1961-23.05.1972 | MiG-19S 0430 |
25.08.1961-DD.MM.1971 | MiG-19S 0501 |
06.09.1961-DD.MM.1971 | MiG-19S 0503 |
11.09.1961-06.03.1971 | MiG-19S 0504 |
20.09.1961-DD.MM.1971 | MiG-19S 0505 |
24.09.1961-DD.MM.RRRR | MiG-19S 0506 |
26.09.1961-DD.MM.RRRR | MiG-19S 0507 |
01.10.1961-04.10.1961 | MiG-19P 0744 |
01.10.1961-10.10.1962 | MiG-19P 0733 |
01.10.1961-12.07.1965 | MiG-19P 0735 |
01.10.1961-12.07.1965 | MiG-19P 0731 |
01.10.1961-12.07.1965 | MiG-19P 0725 |
01.10.1961-12.07.1965 | MiG-19P 0722 |
01.10.1961-08.12.1965 | MiG-19P 0805 |
01.10.1961-25.05.1966 | MiG-19P 0816 |
01.10.1961-16.11.1966 | MiG-19P 0815 |
01.10.1961-16.11.1966 | MiG-19P 0814 |
01.10.1961-16.11.1966 | MiG-19P 0745 |
01.10.1961-16.11.1966 | MiG-19P 0738 |
01.10.1961-07.03.1967 | MiG-19P 0746 |
01.10.1961-03.04.1967 | MiG-19P 0817 |
06.10.1961-DD.MM.1971 | MiG-19S 0508 |
11.10.1961-09.03.1971 | MiG-19S 0509 |
13.10.1961-20.08.1970 | MiG-19S 0510 |
19.11.1961-09.03.1971 | MiG-19S 0511 |
19.11.1961-DD.MM.1971 | MiG-19S 0513 |
29.11.1961-22.07.1964 | MiG-19S 0514 |
DD.MM.1961-09.03.1971 | MiG-19S 0515 |
DD.MM.1963-24.05.1966 | MiG-19S 0004 |
DD.05.1965-30.08.1965 | MiG-21PF 0303 |
DD.05.1965-04.12.1965 | MiG-21PF 0305 |
DD.05.1965-26.10.1971 | MiG-21PF 0304 |
DD.05.1965-12.11.1974 | MiG-21PF 1315 |
DD.05.1965-DD.11.1985 | MiG-21PF 0308 |
DD.05.1965-DD.11.1985 | MiG-21PF 0302 |
DD.05.1965-18.01.1989 | MiG-21PF 1311 |
DD.05.1965-19.05.1989 | MiG-21PF 0306 |
DD.05.1965-13.10.1989 | MiG-21PF 1314 |
DD.05.1965-DD.01.1990 | MiG-21PF 1313 |
DD.05.1965-08.02.1990 | MiG-21PF 1312 |
31.03.1966-08.02.1990 | MiG-21PF 0402 |
DD.03.1966-DD.11.1985 | MiG-21PF 0401 |
12.01.1967-14.06.1968 | MiG-21F-13 0519 |
17.02.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0602 |
17.02.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0604 |
03.03.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0606 |
03.03.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0605 |
21.03.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0603 |
14.04.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0617 |
03.06.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0616 |
13.06.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0618 |
13.06.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0615 |
03.07.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0619 |
01.08.1967-18.03.1970 | MiG-21F-13 0703 |
10.08.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0704 |
06.10.1967-14.05.1969 | MiG-21F-13 0709 |
06.10.1967-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0708 |
DD.11.1968-12.07.1983 | MiG-21US 1032 |
17.07.1969-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0903 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 4407 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 4408 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 5410 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 4414 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 4413 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 4412 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 4415 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 5411 |
DD.12.1969-DD.MM.1972 | MiG-21PFM 4411 |
DD.12.1969-DD.03.1991 | MiG-21PFM 4410 |
DD.12.1969-DD.03.1991 | MiG-21PFM 4409 |
DD.12.1969-DD.03.1991 | MiG-21PFM 4406 |
13.10.1971-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 1016 |
18.01.1972-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 1106 |
01.09.1974-DD.MM.RRRR | L-29 3244 |
DD.07.1975-DD.11.1985 | MiG-21PF 0310 |
DD.07.1975-08.02.1990 | MiG-21PF 1307 |
DD.07.1975-08.02.1990 | MiG-21PF 1306 |
06.11.1975-28.06.1985 | MiG-21PF 0301 |
DD.11.1975-DD.11.1985 | MiG-21PF 0403 |
DD.11.1975-DD.11.1985 | MiG-21PF 0812 |
DD.11.1975-DD.11.1985 | MiG-21PF 0404 |
DD.11.1975-DD.11.1985 | MiG-21PF 1212 |
DD.11.1975-DD.11.1985 | MiG-21PF 1213 |
DD.11.1975-DD.11.1985 | MiG-21PF 1308 |
DD.11.1975-17.08.1989 | MiG-21PF 0810 |
DD.11.1975-DD.01.1990 | MiG-21PF 0912 |
DD.11.1975-DD.03.1990 | MiG-21PF 1215 |
DD.11.1975-DD.03.1990 | MiG-21PF 1214 |
DD.11.1975-01.08.1990 | MiG-21PF 1309 |
01.01.1976-08.01.1989 | MiG-21PF 0807 |
01.11.1976-DD.01.1990 | MiG-21PF 1303 |
01.11.1976-08.02.1990 | MiG-21PF 1301 |
01.11.1976-08.02.1990 | MiG-21PF 0809 |
01.11.1976-08.02.1990 | MiG-21PF 1302 |
01.11.1976-01.08.1990 | MiG-21PF 1304 |
DD.11.1976-08.02.1990 | MiG-21PF 0309 |
DD.12.1981-27.03.1991 | MiG-21PFM 7908 |
DD.MM.1983-DD.MM.1989 | MiG-21PFM 4407 |
29.11.1984-01.05.1991 | L-39ZA 2433 |
DD.MM.1984-01.05.1991 | MiG-21US 0441 |
01.05.1985-01.05.1991 | L-39ZA 2344 |
01.05.1985-01.05.1991 | L-39ZA 2418 |
01.05.1985-01.05.1991 | L-39ZA 2347 |
DD.MM.1988-11.04.1989 | MiG-21US 0746 |
DD.05.1989-08.02.1990 | MiG-21PF 0401 |
DD.05.1989-DD.03.1990 | MiG-21PF 1212 |
DD.05.1989-DD.03.1990 | MiG-21PF 1213 |
03.06.1989-14.08.1989 | MiG-21PF 1308 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 4405 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 5508 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 5581 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 5603 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 4008 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 5612 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 4421 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 4127 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 9714 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 4038 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 9710 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 4101 |
DD.06.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 9711 |
DD.06.1989-DD.05.1991 | MiG-21MF 9707 |
06.07.1989-01.05.1991 | MiG-21MF 5512 |
DD.01.1990-01.05.1991 | MiG-21MF 8206 |
DD.01.1990-01.05.1991 | MiG-21MF 7713 |
DD.01.1990-01.05.1991 | MiG-21MF 7715 |
DD.01.1990-01.05.1991 | MiG-21MF 7714 |
DD.02.1990-DD.05.1991 | MiG-21UM 0475 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.1968 | MiG-19S 0105 |
DD.MM.RRRR-16.07.1969 | MiG-15UTI 2511 |
DD.MM.RRRR-26.07.1973 | L-29 3248 |
DD.MM.RRRR-11.04.1984 | MiG-21PFM 7911 |
DD.MM.RRRR-27.03.1991 | MiG-21PFM 7201 |
DD.MM.RRRR-27.03.1991 | MiG-21PFM 7204 |
DD.MM.RRRR-27.03.1991 | MiG-21PFM 7202 |
DD.MM.RRRR-27.03.1991 | MiG-21PFM 7912 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-21US 0133 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-21US 0646 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-21F-13 0407 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 0735 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-15UTI 2521 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3232 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-21UM 3046 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-15bis 3233 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-15 0574 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-21UM 3166 |
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | MiG-21PFM 7114 |
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#251648Verze : 1
Letouny, které prošly službou u 8.stíhacího leteckého pluku
Aero L-29
Aero L-29
Číslo letounu | Datum převzetí | Převzat od | Datum odevzdání | Předán | Poznámka |
3248 | - | - | 26.07.1973 | zničen při katastrofě | Letoun odstartoval v 09:57 s úkolem střetnout a zachytit narušitele v prostoru severozápadně od Znojma. Narušitele nalezl a identifikoval, jako motorizovaný větroň Oberlechter Job-15-150. Několikrát jej předlétl a světlicemi mu dal signál k následování. Letoun však jeho výzvy nerespektoval a začal se vracet do Rakouska. Při pátém manévru došlo ke srážce strojů. L-29 prováděl předlétnutí zprava levou zatáčkou, když ve výšce 600 m cíl ve snaze odpoutat se od našeho stíhače, provedl neočekávaný manévr doprava a narazil svým pravým křídlem do levého křídla L-29. Nastala destrukce podstatné části křídel obou letadel (L-29 ztratil téměř kompletní křídlo), které se staly neovladatelnými. Delfín přešel do nekontrolovatelného výkrutu, přičemž pilot, mjr. Miroslav Říčka, se v poloze 45 stupňů na zádech vystřelil a vyvázl s lehčím zraněním. Oba stroje dopadly v 10:30 hod 2 km SV od obce Šatov na území ČSSR, cca. 4 km od státní hranice. V troskách motorizovaného větroně Job-15-150 s imatrikulací OE-9058 zahynuli občané Rakouské spolkové republiky Johan Weiser a Alfred Winter. |
3.velitelská letka 3.divize PVOS | - | 342. výcviková letka | - |
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#345538Verze : 1
Reklama
Dňa 16.07.1975 bol lietadlom Aero L-29 pilotovaný kpt. Vlastimilom Navrátilom zostrelený poľský štátny príslušník Dionyz Bielansky (*01.04.1939 - + 16.07.1975) letiaci na stroji An-2 SP-WKV medzi obcami Kúty / Čáry. Rozhodnutie o zostrelení lietadla vydal veliteľ 7. armády PVOS genmjr. Josef Marušák na základe požiadavky poľskej strany.
Zdroj:
www.upn.gov.sk
Zdroj:
www.upn.gov.sk
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#524473Verze : 2
Janko PALIGA
MOD
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 0303 |
Taktické označení / imatrikulace | 0303 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 8. stíhací letecký pluk [1954-1991] |
Základna | Mošnov, Letiště Mošnov [1959-1993] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | https://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/535/ |
MiG-21PF 0303 na mě zatím jediném známém snímku /L+K /
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598791
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#598794Verze : 0
wade
MOD
Období | Studená válka [1946-1989] |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 660519 |
Sériové / evidenční číslo | 0519 |
Taktické označení / imatrikulace | 0519 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 8. stíhací letecký pluk [1954-1991] |
Základna | Mošnov, Letiště Mošnov [1959-1993] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | V. Jůdl |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | http://www.leteckabadatelna.cz/havarie-a-sestrely/detail/611/ |
Krásný snímek krásného letadla- MiG-21F páté výrobní serie. / foto V. Jůdl www.pilotialetadla.cz/
Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598419
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#598797Verze : 0
wade
MOD
Několik poznámek k opravě a doplnění dat ve funkci velitele pluku, jak jsou uvedena v dokumentech "průběh služby" (kopii VHA/SpA)
01.11.1954-10.11.1954 Hlavica, Milan (nadporučík) - dočasně pověřen ústně velitelem 3. sdl
10.11.1954-11.11.1954 Jančík, Jan (kapitán) - velitel pluku * RMNO č.2699 z 05.11.1954
11.11.1954-24.09.1955 Jančík, Jan (major)
24.09.1955-15.11.1955 Palček, Valentin (major) - pověřen velením * KR MNO č. 1376 Z 24.09.1955
16.10.1955-07.09.1960 Palček, Valentin (major) - velitel pluku * R MNO č.2193/1955
24.09.1960-05.11.1960 Zámečník, Milan (major) - velitel pluku * KR MNO č.0331z 07.09.1960
06.11.1960-19.12.1960 ?
20.12.1960-17.08.1962 Tupý, Oldřich (major) - velitel pluku * KR MNO č. 0565/1960
17.08.1962-17.09.1965 Kopřiva, Jindřich (podplukovník) - velitel pluku
Následující kopie jsou z kmenového listu bojové zástavy pluku, dokladující skutečná data předání a převzetí bojové zástavy a tím zároveň velení pluku. Jsou zde uvedena data a čísla kádrových rozkazů o ustanovení do funkce velitele 8. stíhacího leteckého pluku.
Proto je možné, že se data liší.
Zdroj: Vojenský historický ústav Praha
- Kmenový list bojové zástavy 8. stíhacího leteckého pluku
Poslední předání bojoivé zástavy a zároveň velení 8. stíhacímu leteckému pluku. *
Brno - 7. října 1987 *
Předávající pplk. Ing. Ján Bandík (vpravo), přebírající pplk. Ing. Oldřich Dvorský.
(Foto via plk. Ing. Pavel Veselý)
01.11.1954-10.11.1954 Hlavica, Milan (nadporučík) - dočasně pověřen ústně velitelem 3. sdl
10.11.1954-11.11.1954 Jančík, Jan (kapitán) - velitel pluku * RMNO č.2699 z 05.11.1954
11.11.1954-24.09.1955 Jančík, Jan (major)
24.09.1955-15.11.1955 Palček, Valentin (major) - pověřen velením * KR MNO č. 1376 Z 24.09.1955
16.10.1955-07.09.1960 Palček, Valentin (major) - velitel pluku * R MNO č.2193/1955
24.09.1960-05.11.1960 Zámečník, Milan (major) - velitel pluku * KR MNO č.0331z 07.09.1960
06.11.1960-19.12.1960 ?
20.12.1960-17.08.1962 Tupý, Oldřich (major) - velitel pluku * KR MNO č. 0565/1960
17.08.1962-17.09.1965 Kopřiva, Jindřich (podplukovník) - velitel pluku
Následující kopie jsou z kmenového listu bojové zástavy pluku, dokladující skutečná data předání a převzetí bojové zástavy a tím zároveň velení pluku. Jsou zde uvedena data a čísla kádrových rozkazů o ustanovení do funkce velitele 8. stíhacího leteckého pluku.
Proto je možné, že se data liší.
Zdroj: Vojenský historický ústav Praha
- Kmenový list bojové zástavy 8. stíhacího leteckého pluku
Poslední předání bojoivé zástavy a zároveň velení 8. stíhacímu leteckému pluku. *
Brno - 7. října 1987 *
Předávající pplk. Ing. Ján Bandík (vpravo), přebírající pplk. Ing. Oldřich Dvorský.
(Foto via plk. Ing. Pavel Veselý)
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#657845Verze : 13
Nechci podrobně rozvádět "situaci" v době velení kpt. Pavlíka. Nicméně situace "vyvrcholila" na přelomu jara a léta 1981 jako nadále neudržitelná a byl velitelem nadřízeného stupně "postaven mimo výkon funkce" a s okamžitou platností byl velením určen major Pavel Veselý, zastávající funkci zástupce velitele.
Přesto, že existuje "kopie písemného dokladu", že předával funkci nástupci kapitánu Jánu Bandíkovi, skutečnost byla jiná.
P.S. Problém" v datech "občas" způsobí to, že je do tabulky vloženo datum "ustanovení do funkce" což se ale nerovná datu převzetí zástavy a velení útvaru!
Předání bojové zastavy a velení 8. stíhacího leteckého pluku *
Na tribuně 1. zprava mjr. Ing. Stanislav Filip (náčelník Skupiny bojové přípravy 2. divize PVOS.
Vlevo přebírající kpt. Ing. Ján Bandík, zástavu předává mjr. Ing. Pavel Veselý.
(Foto via Ing. Pavel Veselý)
Přesto, že existuje "kopie písemného dokladu", že předával funkci nástupci kapitánu Jánu Bandíkovi, skutečnost byla jiná.
P.S. Problém" v datech "občas" způsobí to, že je do tabulky vloženo datum "ustanovení do funkce" což se ale nerovná datu převzetí zástavy a velení útvaru!
Předání bojové zastavy a velení 8. stíhacího leteckého pluku *
Na tribuně 1. zprava mjr. Ing. Stanislav Filip (náčelník Skupiny bojové přípravy 2. divize PVOS.
Vlevo přebírající kpt. Ing. Ján Bandík, zástavu předává mjr. Ing. Pavel Veselý.
(Foto via Ing. Pavel Veselý)
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662372Verze : 6
symbolický náhrobek mjr. F. Doležala (16.4.2007) 
Upozornil jsem magistrát, jsem zvědav, co odpoví.
více o tragédii www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10865.html

Upozornil jsem magistrát, jsem zvědav, co odpoví.
více o tragédii www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10865.html
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#216280Verze : 0
agnes
MOD
Zdravím a pokusím se upřesnit to "byli od 8. slp" a jak to vlastně bylo.
Nasledujících pár řádků je výsledkem pátrání v archivních materiálech a svědectvích aktérů samotných a jejich velitelů.
Před zařazením letounů MiG-23 k 11. slp do Žatce proběhl již v r. 1982 v rámci SL PVOS "kádrový výběr" pilotů.
U samotného 11. slp došlo k přesunům pilotů a techniků mezi letkami a byla "postavena nová 1. letka - velitelem mjr. Kopka, Jozef.
Mimo 11. slp se výběr týkal 1. slp (mnozí již byli na typ přeškoleni a zaujali funkce - mjr. Zd. Valenta se stal ZVLP pluku, mjr. Zabranský, Jiří ZV letky, kpt. Toksa Josef,další působili jako instruktoři na př. pplk. Průdek, pplk. Nohel), tak padla volba "kádrováků" i na 8. slp.
Mnohým z "vybraných" se na "KOREU" prostě nechtělo a vůbec nebyli nadšeni tou "poctou". Kádrováci jim to zdůvodnili, že "byli vybráni ti nejlepší"... (vzpomnínal na př. gen. Ing. Jozef Dunaj-již jako velitel letectva a PVO ASR)
Tak se od 8. slp do Žatce dostali(bez ak. titulů):
mjr. Pojer Václav (stal se u mjr. Vaška ZV), dále to byli : mjr. Čabla Otakar, kpt. Dunaj, Jozef, kpt. Frič Mikuláš, kpt. Holinka Lubomír (pozdější ZVP 11. slp), kpt. Kaláb Jiří (zahynul 21.01.1983 v MiGu 21US s velitele letky mjr. Kopkou Jozefem), kpt. Krojer Jozef, npor. Koutný Alois, kpt. Krčmář Jiří, kpt. Lovás Ľubomír, npor. Oboňa Jozef, kpt. Zsoldos, František.
(Snad jsem někoho nevynechal)
Z toho "dlouheho" seznamu je patrné, že tvořili podstatný početní stav 1. letky 11. slp a v dalších letech mnozí zaujali vyšší funkce. Mnozí byli později i mezi piloty MiG-29 (při výběru na tento typ byla dokonce praxe na MiG-23 jedním z velice důležitých předpokladů!).
Nejednalo se tedy ani o "úvahu", že by na MiG-23 byl 8. slp přezbrojen - jeho zařazení k 11. slp souviselo s potřebou posílení vzdušné obrany na SZ náletovém směru u 3. dPVOS.
Někteří z uvedených pilotů se po "žatecké misi" vrátili k 8. slp nebo některé z nástupnických jednotek - 81. a 82. letce.
Nasledujících pár řádků je výsledkem pátrání v archivních materiálech a svědectvích aktérů samotných a jejich velitelů.
Před zařazením letounů MiG-23 k 11. slp do Žatce proběhl již v r. 1982 v rámci SL PVOS "kádrový výběr" pilotů.
U samotného 11. slp došlo k přesunům pilotů a techniků mezi letkami a byla "postavena nová 1. letka - velitelem mjr. Kopka, Jozef.
Mimo 11. slp se výběr týkal 1. slp (mnozí již byli na typ přeškoleni a zaujali funkce - mjr. Zd. Valenta se stal ZVLP pluku, mjr. Zabranský, Jiří ZV letky, kpt. Toksa Josef,další působili jako instruktoři na př. pplk. Průdek, pplk. Nohel), tak padla volba "kádrováků" i na 8. slp.
Mnohým z "vybraných" se na "KOREU" prostě nechtělo a vůbec nebyli nadšeni tou "poctou". Kádrováci jim to zdůvodnili, že "byli vybráni ti nejlepší"... (vzpomnínal na př. gen. Ing. Jozef Dunaj-již jako velitel letectva a PVO ASR)
Tak se od 8. slp do Žatce dostali(bez ak. titulů):
mjr. Pojer Václav (stal se u mjr. Vaška ZV), dále to byli : mjr. Čabla Otakar, kpt. Dunaj, Jozef, kpt. Frič Mikuláš, kpt. Holinka Lubomír (pozdější ZVP 11. slp), kpt. Kaláb Jiří (zahynul 21.01.1983 v MiGu 21US s velitele letky mjr. Kopkou Jozefem), kpt. Krojer Jozef, npor. Koutný Alois, kpt. Krčmář Jiří, kpt. Lovás Ľubomír, npor. Oboňa Jozef, kpt. Zsoldos, František.
(Snad jsem někoho nevynechal)
Z toho "dlouheho" seznamu je patrné, že tvořili podstatný početní stav 1. letky 11. slp a v dalších letech mnozí zaujali vyšší funkce. Mnozí byli později i mezi piloty MiG-29 (při výběru na tento typ byla dokonce praxe na MiG-23 jedním z velice důležitých předpokladů!).
Nejednalo se tedy ani o "úvahu", že by na MiG-23 byl 8. slp přezbrojen - jeho zařazení k 11. slp souviselo s potřebou posílení vzdušné obrany na SZ náletovém směru u 3. dPVOS.
Někteří z uvedených pilotů se po "žatecké misi" vrátili k 8. slp nebo některé z nástupnických jednotek - 81. a 82. letce.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#374040Verze : 2
Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:
https://www.valka.cz/topic/postview/431692/
Citace - andrej535 :
Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik
https://www.valka.cz/topic/postview/431692/
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#431717Verze : 0
buko1
MOD
Také bych to upřesnil: domnívám se, že na letišti Malacky, byla osmička kratší dobu,v období cca 1-2 měsíce před zrušením se létalo z Mošnova.Vím to, protože v Brně na štábu jsem psal rozkazy do OH.Takže jsme se určitě museli znát.Následně jsem dosloužil u 82.sslt.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#432036Verze : 0
Citace - buko1 :
Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:Citace - andrej535 :
Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik
https://www.valka.cz/viewtopic.php/p/431692#431692
8. stíhací letecký pluk byl skutečně dislokován v Brně až do zrušení 30.04.1991
(Při této příležitosti bych chtěl připomenout, že obdobná situace byla v letech 1984/1985. Útvary (8. stíhací letecký pluk, 31. letištní prapor a 17. prapor radiotechnického zabezpečení) byly do závěru r. 1984 pouze přemístěné do Brna z důvodu GO VPD v Mošnově a v předstihu (v závěru r. 1983) 1. letka (a 1 rota pro letištní zabezpečení a 1. rota pro radiotechnické zabezpečení) tam byly z důvodu zasazení do Pohotovostního systému (PoSy), aby byla blíže k jižní hranici!
Až koncem r. 1984 byl vydán rozkaz o redislokaci 8. stíhacího leteckého pluku do Brna! (V MošnovĚ zůstÁval do té doby už jen zpětný odřad. Přesto, že i štáb už byl de facto v Brně, na "hlavičce" rozkazů byl uváděn Mošnov)
Tedy v dubnu 1991 v Brně proběhla i reorganizace a utvořeny:
81. samostatná stíhací letka Sliač a
82. samostatná stíhací letka Mošnov
a rovněž tak u zabezpečovacích praporů
31. letištní prapor a 17. prapor radiotechnického zabezpečení
a z jejich podstaty po rozdělení a reorganizaci byly vytvořeny
81. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Sliač a
82. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Mošnov
Datum platnosti NOVÉ organizace byla stanovena dnem 01.05.1991
Diskuse o tom, kde byla část techniky či personálu není důležité.
Vše probíhalo v době, kdy pokračovalo stěhování "nechtěného, rámusícího útvaru" pod tlakem nejrůznějších lidových iniciativ a populismu politiků.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#579910Verze : 3
Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :
P.S. Problém" v datech "občas" způsobí to, že je do tabulky vloženo datum "ustanovení do funkce" což se ale nerovná datu převzetí zástavy a velení útvaru!
doba služby sa vždy rátala od ustanovenia do funkcie a nie od doby prevzatia. doba na prevzatie funkcie bola určená predpisom veliteľ čaty mal myslím tri dni, veliteľ roty viac a veliteľ pluku až 14 dní.
zdroj: vlastná skúsenosť

URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662376Verze : 0
wade
MOD
wade zdravím,
Nebudu zde vést dlouhou polemiku,
ALE v ČSLA platil UZUS, že funcionář dostaval od finančního náčelníka "služné" v souladu s Kádrovým rozkazem o ustanovení / odvolání.
Právní zodpovědnost a zodpovědnost za "bojeschopnost, morálně politickou úroveň útvaru nový velitel přebíral až po komisionálním předání "starým velitelem a převzetí novým velitelem. A ta doba byla různě dlouhá.
Proto je logické, že jsou shodná data konce a počátku ve fukcích.
Na potvrzení této skutečnosti změn ve velení útvaru se konal před nastoupeným útvarem slavnostní akt předání a převzetí bojové zástavy (vč, příslušného záznamu v Kmenovém listu zástavy)=převzetí útvaru.
Právě ten "symbol bojové cti slávy ..." hrál větší váhu, než Kádrový rozkaz!
Nový velitel pak pozdravil vojska zvednutím zástavy "nad hlavu" a následným "zamáváním" ve vtaru "ležaté osmičky" .
Až od té byl novým velitelem a doba konce jeho velení končila předán nástupci.
Když se útvar rušil ten poslení velitel "zhasl" a zástavu vč. kmenového listu odevzdal do Vojenského historického ústavu.
Jinak malá poznámka: Znám případ a viděl zápis ve vojenské knížce, že Kádrovým rozkazem byl ustanoven důstojník celé dva měsíce před zřízením útvaru - 01.08.1951 byl ustanoven Solár, Ludovít (kapitán) velitelem útvaru - 11. letecký stíhací pluk a ten byl vytvořen až k 01.10.1951!
P.S.
Strávil jsem spoustu času BÁDÁNÍM ve Vojenskéh historickém archivu v Praze-Karlíně a po nekonečNÉM pátrání "KDO A KDY VELEL" jsem dostal vzácnou informace od vedoucích fukcionářů VÚA/VHA:
Nejúplnější a nejspolehlivější (a poměrně jednoduchý) dokument o tom "kdo a kdy velel" lze najít v archivu Vojenského historického ústavu / VHú (muzeum VHÚ v Lešanech), kde jsou uloženy bojové zástavY a příslušné kmenové listy s "celou historií".
Měl jsem štěstí, že jsem dostal od ředitel VHÚ povolení přístupu do "neuspořádaného" archivu a pořídil si foto kopie.
Část pro 8. stíhací pluk je "vložena" výše.
Nebudu zde vést dlouhou polemiku,
ALE v ČSLA platil UZUS, že funcionář dostaval od finančního náčelníka "služné" v souladu s Kádrovým rozkazem o ustanovení / odvolání.
Právní zodpovědnost a zodpovědnost za "bojeschopnost, morálně politickou úroveň útvaru nový velitel přebíral až po komisionálním předání "starým velitelem a převzetí novým velitelem. A ta doba byla různě dlouhá.
Proto je logické, že jsou shodná data konce a počátku ve fukcích.
Na potvrzení této skutečnosti změn ve velení útvaru se konal před nastoupeným útvarem slavnostní akt předání a převzetí bojové zástavy (vč, příslušného záznamu v Kmenovém listu zástavy)=převzetí útvaru.
Právě ten "symbol bojové cti slávy ..." hrál větší váhu, než Kádrový rozkaz!
Nový velitel pak pozdravil vojska zvednutím zástavy "nad hlavu" a následným "zamáváním" ve vtaru "ležaté osmičky" .
Až od té byl novým velitelem a doba konce jeho velení končila předán nástupci.
Když se útvar rušil ten poslení velitel "zhasl" a zástavu vč. kmenového listu odevzdal do Vojenského historického ústavu.
Jinak malá poznámka: Znám případ a viděl zápis ve vojenské knížce, že Kádrovým rozkazem byl ustanoven důstojník celé dva měsíce před zřízením útvaru - 01.08.1951 byl ustanoven Solár, Ludovít (kapitán) velitelem útvaru - 11. letecký stíhací pluk a ten byl vytvořen až k 01.10.1951!
P.S.
Strávil jsem spoustu času BÁDÁNÍM ve Vojenskéh historickém archivu v Praze-Karlíně a po nekonečNÉM pátrání "KDO A KDY VELEL" jsem dostal vzácnou informace od vedoucích fukcionářů VÚA/VHA:
Nejúplnější a nejspolehlivější (a poměrně jednoduchý) dokument o tom "kdo a kdy velel" lze najít v archivu Vojenského historického ústavu / VHú (muzeum VHÚ v Lešanech), kde jsou uloženy bojové zástavY a příslušné kmenové listy s "celou historií".
Měl jsem štěstí, že jsem dostal od ředitel VHÚ povolení přístupu do "neuspořádaného" archivu a pořídil si foto kopie.
Část pro 8. stíhací pluk je "vložena" výše.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662385Verze : 3
Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :
wade zdravím,
Nebudu zde vést dlouhou polemiku,
ALE v ČSLA platil UZUS, že funcionář dostaval od finančního náčelníka "služné" v souladu s Kádrovým rozkazem o ustanovení / odvolání.
Právní zodpovědnost a zodpovědnost za "bojeschopnost, morálně politickou úroveň útvaru nový velitel přebíral až po komisionálním předání "starým velitelem a převzetí novým velitelem. A ta doba byla různě dlouhá.
Proto je logické, že jsou shodná data konce a počátku ve fukcích.
Na potvrzení této skutečnosti změn ve velení útvaru se konal před nastoupeným útvarem slavnostní akt předání a převzetí bojové zástavy (vč, příslušného záznamu v Kmenovém listu zástavy)=převzetí útvaru.
Právě ten "symbol bojové cti slávy ..." hrál větší váhu, než Kádrový rozkaz!
Nový velitel pak pozdravil vojska zvednutím zástavy "nad hlavu" a následným "zamáváním" ve vtaru "ležaté osmičky" .
Až od té byl novým velitelem a doba konce jeho velení končila předán nástupci.
Když se útvar rušil ten poslení velitel "zhasl" a zástavu vč. kmenového listu odevzdal do Vojenského historického ústavu.
Jinak malá poznámka: Znám případ a viděl zápis ve vojenské knížce, že Kádrovým rozkazem byl ustanoven důstojník celé dva měsíce před zřízením útvaru - 01.08.1951 byl ustanoven Solár, Ludovít (kapitán) velitelem útvaru - 11. letecký stíhací pluk a ten byl vytvořen až k 01.10.1951!
P.S.
Strávil jsem spoustu času BÁDÁNÍM ve Vojenskéh historickém archivu v Praze-Karlíně a po nekonečNÉM pátrání "KDO A KDY VELEL" jsem dostal vzácnou informace od vedoucích fukcionářů VÚA/VHA:
Nejúplnější a nejspolehlivější (a poměrně jednoduchý) dokument o tom "kdo a kdy velel" lze najít v archivu Vojenského historického ústavu / VHú (muzeum VHÚ v Lešanech), kde jsou uloženy bojové zástavY a příslušné kmenové listy s "celou historií".
Měl jsem štěstí, že jsem dostal od ředitel VHÚ povolení přístupu do "neuspořádaného" archivu a pořídil si foto kopie.
Část pro 8. stíhací pluk je "vložena" výše.
mám taký pocit že sa nám do debaty pletú dva pojmy ustanovenie do funkcie a prevzatie funkcie.



URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662398Verze : 0
wade
MOD
wade, ještě jednou zdravím.
Od konce:
Nevím, jak tomu bylo u "zelených", ale u letctva byla bojová zástava udělena leteckým plukům a letištním praporům, v některých případech nadřízeným svazkům.
Nevím o žádném leteckém pluku, který by ji nedostal. Prapory radiotechnického zabezpečení (přesto, že se jednalo o samostané útvary s vlastním krycím číslem na bojovou zastavu zřejmě "neměly nárok" (To proto, že od 01.10.1958 byly v operační podřízenosti "zabezpečovaného pluku") a při slavnostním pochodu šel "v proudu" za plukem. Pak se zástavou pochodoval letišní prapor.
K té diskusi "jak dlouho velel"
Nejde o rozdílé pojmy, ale o data, uvedená v tabulce, kde je uvedeno kdo byl velitel a po kterou dobu velel.
Moje stanovisko, jak tu dobu posuzovat vychází z informací od některých známých velitelů žatecké "11." a mošnoské "8."
Mjr. Ing.Oldřich Pelčák se po návratu z "kosmické přípravy" vrátil k pluku a KR MNO č. 072 Z 21.7.1978 byl ustanoven velitelem 11.stíhacího pluku a mimořádně povýšen do hodnosti podplukovník. Následovalo období,kdy byl orgánypolitické správy využívaly k besedám a přednáškám. V době od 30.8. do 7.9.1978 probíhalo komisionální předávání a přebírání funkce velitele pluku. Slavnostní nástup kpřezetí velení pluku a bojové zástavy se uskutečnilo 17.9.1978.
kpt. Ing. Václav Vašek: kádrově ustanoven 16.2.1981 velitelem pluku, velení pluku a bojovouzástavu převzal 16.3.1981.
Pplk. Ing. Oldřich Valehrach byl KR MNO č.095/87 BYL 1.9.1987 ustanoven velitelem pluku. Protokolární předání a převzetí funkce řídila komise velitelství 3. divize PVOS pod velením pplk.Ing. Josefa Dufka (NŠ.3.dPVOS) ve dnech 5. až 8.10.1987. 8.10.1987 v přítomnosti velitele 3. divize PVOS gemjr. Ing. Jána Klocoka pplk. Ing. Václav Vašek předal a pplk. Ing. Oldřich Valehrach převzal velení pluku a bojovou zástavu.
To je jako skutečnost, jak to "chodilo" v ČSLA do r. 1989.
Když nejde o život, tak jde o .....
Já jsem se jen snažil u mnou vkládaných uvádět data dle záznamů "předání a převzetí" funkce (vč. stavů personálu a techniky dle TMP a skutečnosti), záznamů z "Osobních spisů - průběh služby" z archivu VHA Praha nebo SpA Olomouc a dále osobních sdělení (dle záznamů ve vojenské kníže.
Nebo bylo lepší uvést DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ... nebo jen 1978-1981 ?
Od konce:
Nevím, jak tomu bylo u "zelených", ale u letctva byla bojová zástava udělena leteckým plukům a letištním praporům, v některých případech nadřízeným svazkům.
Nevím o žádném leteckém pluku, který by ji nedostal. Prapory radiotechnického zabezpečení (přesto, že se jednalo o samostané útvary s vlastním krycím číslem na bojovou zastavu zřejmě "neměly nárok" (To proto, že od 01.10.1958 byly v operační podřízenosti "zabezpečovaného pluku") a při slavnostním pochodu šel "v proudu" za plukem. Pak se zástavou pochodoval letišní prapor.
K té diskusi "jak dlouho velel"
Nejde o rozdílé pojmy, ale o data, uvedená v tabulce, kde je uvedeno kdo byl velitel a po kterou dobu velel.
Moje stanovisko, jak tu dobu posuzovat vychází z informací od některých známých velitelů žatecké "11." a mošnoské "8."
Mjr. Ing.Oldřich Pelčák se po návratu z "kosmické přípravy" vrátil k pluku a KR MNO č. 072 Z 21.7.1978 byl ustanoven velitelem 11.stíhacího pluku a mimořádně povýšen do hodnosti podplukovník. Následovalo období,kdy byl orgánypolitické správy využívaly k besedám a přednáškám. V době od 30.8. do 7.9.1978 probíhalo komisionální předávání a přebírání funkce velitele pluku. Slavnostní nástup kpřezetí velení pluku a bojové zástavy se uskutečnilo 17.9.1978.
kpt. Ing. Václav Vašek: kádrově ustanoven 16.2.1981 velitelem pluku, velení pluku a bojovouzástavu převzal 16.3.1981.
Pplk. Ing. Oldřich Valehrach byl KR MNO č.095/87 BYL 1.9.1987 ustanoven velitelem pluku. Protokolární předání a převzetí funkce řídila komise velitelství 3. divize PVOS pod velením pplk.Ing. Josefa Dufka (NŠ.3.dPVOS) ve dnech 5. až 8.10.1987. 8.10.1987 v přítomnosti velitele 3. divize PVOS gemjr. Ing. Jána Klocoka pplk. Ing. Václav Vašek předal a pplk. Ing. Oldřich Valehrach převzal velení pluku a bojovou zástavu.
To je jako skutečnost, jak to "chodilo" v ČSLA do r. 1989.
Když nejde o život, tak jde o .....
Já jsem se jen snažil u mnou vkládaných uvádět data dle záznamů "předání a převzetí" funkce (vč. stavů personálu a techniky dle TMP a skutečnosti), záznamů z "Osobních spisů - průběh služby" z archivu VHA Praha nebo SpA Olomouc a dále osobních sdělení (dle záznamů ve vojenské kníže.
Nebo bylo lepší uvést DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ... nebo jen 1978-1981 ?
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662419Verze : 5
Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :
wade, ještě jednou zdravím.
To je jako skutečnost, jak to "chodilo" v ČSLA do r. 1989.
Když nejde o život, tak jde o .....
s týmto sa dá jedine súhlasiť






URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662503Verze : 0
wade
MOD
Prosím doplnit data velitel:
21.12.1979-20.06.1981 Pavlík, Břetislav (kapitán) Ing.
20.06.1981-01.10.1981 Veselý, Pavel (major) Ing.
EDIT Agnes: Doplněno
Děkuji a prsím editovat Veselý, Pavel
21.12.1979-20.06.1981 Pavlík, Břetislav (kapitán) Ing.
20.06.1981-01.10.1981 Veselý, Pavel (major) Ing.
EDIT Agnes: Doplněno
Děkuji a prsím editovat Veselý, Pavel
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#669691Verze : 2
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.