Main Menu
User Menu
Reklama

8. stíhací letecký pluk [1954-1991]

8th Fighter Air Regiment

     
Název:
Name:
8. stíhací letecký pluk
Originální název:
Original Name:
8. stíhací letecký pluk
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.11.1954
Předchůdce:
Predecessor:
8. letecký stíhací pluk
Datum zániku:
Disbanded:
01.05.1991
Nástupce:
Successor:
81. samostatná stíhací letka / 82. samostatná stíhací letka
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.11.1954-01.10.1958 3. stíhací letecká divize
01.10.1958-01.09.1961 22. stíhací letecká divize
01.09.1961-01.09.1969 2. sbor protivzdušné obrany státu
01.09.1969-01.05.1991 2. divize protivzdušné obrany státu
Dislokace:
Deployed:
01.11.1954-01.10.1959 Praha, letiště /
01.10.1959-01.04.1985 Mošnov, letiště Mošnov /
01.04.1985-01.02.1991 Brno, letiště /
01.02.1991-01.05.1991 Mošnov, letiště Mošnov /

Velitel:
Commander:
01.11.1954-24.09.1955 Jančík, Jan (Major)
16.10.1955-DD.MM.RRRR Palček, Valentin (Kapitán)
DD.MM.RRRR-06.09.1960 Palček, Valentin (Major)
07.09.1960-05.11.1960 Zámečník, Milan (Major)
DD.MM.1960-DD.MM.1962 Tupý, Oldřich (Major)
12.07.1962-DD.08.1965 Kopřiva, Jindřich (Podplukovník)
17.09.1965-18.02.1972 Šídlo, Vladimír (Podplukovník)
18.02.1972-DD.MM.1973 Špinka, Miroslav (Podplukovník)
DD.MM.1973-06.12.1974 Špinka, Miroslav (Plukovník)
06.12.1974-18.11.1977 Klocok, Ján (Podplukovník)
18.11.1977-01.11.1978 Hořínek, Emil (Kapitán)
01.11.1978-21.12.1979 Hořínek, Emil (Major)
21.12.1979-20.06.1981 Pavlík, Břetislav 1) (Kapitán)
20.06.1981-01.10.1981 Veselý, Pavel 2) (Major)
01.10.1981-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (Major)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (Podplukovník)
DD.MM.RRRR-01.09.1987 Bandík, Ján (Plukovník)
01.09.1987-DD.MM.RRRR Dvorský, Oldřich (Major)
DD.MM.RRRR-01.05.1991 Dvorský, Oldřich (Podplukovník)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
Automaticky vyplněné položky:
01.11.1954-01.05.1991 Velitelské stanoviště 8. stíhacího leteckého pluku
01.09.1963-01.05.1991 17. prapor radiotechnického zabezpečení

Ručně vyplněné položky:

Čestný název:
Honorary Name:
01.11.1954-01.05.1991
Vyznamenání:
Decorations:
10.05.1968 Řád rudé hvězdy
08.05.1973 Vyznamenání za vynikající práci
Poznámka:
Note:
01.11.1954-01.10.1959 VÚ 6354 Praha
01.10.1959-01.04.1985 VÚ 6354 Ostrava
01.04.1985-01.02.1991 VÚ 6354 Brno
01.02.1991-01.05.1991 VÚ 6354 Ostrava

1) - odvolán z funkce
2) - s okamžitou platnosti pověřen velením
Zdroje:
Sources:
Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (8. stíhací letecký pluk)
otázka č. 911 - https://armada.vojenstvi.cz/vase-dotazy/61.htm
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#422145Verze : 6
MOD
8. STÍHACÍ LETECKÝ PLUK

28.10.1945 - založen na základně Praha-Kbely na základě "B" letka 313. stíhací perutě
DD.01.1946 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
DD.10.1950 - 1. a 2. letka přemístěny na základnu Praha-Kbely, 3. lt přemístěna na základnu Praha-Klecany
01.01.1951 - přejmenován na 8. letecký stíhací pluk
1952 - přemístěn na základnu Plzeň-Líně
1954 - přemístěn na základnu Praha-Kbely
01.11.1954 - přejmenován na 8. stíhací letecký pluk
01.10.1959 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
10.05.1968 - propůjčen Řád Rudé hvězdy
08.05.1973 - propůjčeno vyznamenání "Za vynikající práci"
01.04.1985 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
01.02.1991 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
01.05.1991 - zrušen, z techniky a personálu 8.slp vznikla 81.sslt (Sliač) a 82.sslt (Mošnov)

Hlavní výzbroj pluku:
Spitfire LF.IX E (1945-1948)
Avia S-199 (1948-1951)
MiG-15 (1951-1965)
MiG-19S (1961-1967)
MiG-19P (1961-1967)
MiG-21F (1965-1983)
MiG-21PF (19??-1989)
MiG-21PFM (1969-1990)
MiG-21MF (1989-1991)

Velitelé pluku:
1. škpt. Jiří Hartman (1945-1948)
2. mjr. Josef Páleníček (2-6.1948)
3. mjr. Bohumil Holubec (1948-1950)
4. škpt. Josef Vosáhlo (1950-1952)
5. škpt. Jiří Plzák (1952-1953)
6. mjr. Miroslav Krejča (1953-1954)
7. kpt. Jan Jančík (1954-1955)
8. mjr. Valentín Palček (1955-1960)
9. mjr. Milan Zámečník (9-11.1960)
10. mjr. Oldřich Tupý (1960-1962)
11. pplk. Jindřich Kopřiva (1962-1965)
12. pplk. Vladimír Šídlo (1965-1972)
13. pplk. Miroslav Špinka (1972-1974)
14. mjr. Jan Klacok (1974-1977)
15. kpt. Emil Hořínek (1977-1979)
16. kpt. Břetislav Pavlík (1979-19??)
17. mjr. Oldřich Dvorský (19??-1991)

Při leteckých katastrofách zahynuli tito piloti 8. slp:
10.10.1947 - npor. V. Truhlář - Spitfire, LS-8
1948 - rtm. Imrich Jeřábek. S-199
1948 - rtm. Michal Novotňák - S-199
1948 - por. Hrbek - S-199
1949 - škpt. Václav Truhlář - S-199
1949 - rtm. Kozarský - S-199
1953 - por. Václav Zapotil - MiG-15
1953 - npor. Vladimír Tešlar - MiG-15
1955 - npor. Otakar Somerlík - MiG-15UTI
1955 - npor. Miroslav Jirásek - MiG-15UTI
1958 - kpt. Miroslav Kropáček - MiG-15
1960 - npor. Vlastimil Vránka - MiG-15
11.1960 - mjr. Milan Zámečník - MiG-15UTI
11.1960 - pplk. Malucha - MiG-15UTI
10.1961 - kpt. Jaromír Chrastina - MiG-19P
5.1964 - mjr. Vlastimil Zaydlar - MiG-19S
14.6.1968 - por. Milan Vrtěl - MiG-21F, č. 0519
12.11.1974 - mjr. František Doležal - MiG-21PF, č. 1315
12.7.1983 - kpt. Jaroslav Krafka - MiG-21US, č. 1032
12.7.1983 - por. Oldřich Valášek - MiG-21US, č. 1032
11.4.1989 - pplk. Vladimír Mikeš - MiG-21US, č. 0746
11.4.1989 - mjr. Karol Bencalík - MiG-21US, č. 0746

Při leteckých haváriích byly dále ztraceny následující letadla 8. slp:
5.1963 - MiG-19S
30.8.1965 - MiG-21F, č. 0303
4.12.1965 - MiG-21F, č. 0305
2.1967 - MiG-19S
16.7.1969 - MiG-15UTI, č. 2511
7.1973 - L-29
11.4.1984 - MiG-21PFM, č. 7911
28.6.1985 - MiG-21PF, č. 0301
13.10.1989 - MiG-21PF, č. 1314
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#71003Verze : 3
MOD
Tento letecký pluk - stejně jako ostatní letecké jednotky používal t. zv. krycí číslo - Vojenský útvar xxxx. V říjnu 1949 došlo ke změně čísel a proto jsou uváděny obě.

VÚ 5448 (původní)
VÚ 6354 - od 1.10.1949

Pro označení příslušnosti letounů k útvaru ( do 30.6.1957) používal:

Velitelský roj - KO-01 a dále ( nejvýše -09)
1. letka - LS-10 a dále ( nejvýše -29)
2. letka - MR-30 a dále ( nejvýše - 49)
3. letka - NP-50 a dále ) nejvýše - 69)
4. letka - FV-70 a dále

Zdroj: Vojenský historický archiv Praha
www.vojenstvi.cz
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#129721Verze : 2
Datum používání
Date of Usage
Stroj
Machine
01.11.1954-DD.MM.1955 MiG-15 0509
01.11.1954-DD.MM.1955 MiG-15 0711
01.11.1954-DD.MM.1956 MiG-15 0303
01.11.1954-DD.MM.1956 MiG-15 1187
01.11.1954-DD.MM.1956 MiG-15 0504
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 0505
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 5261
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 1141
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 1128
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 0562
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 0596
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 0503
01.11.1954-01.10.1957 MiG-15 0415
01.11.1954-01.10.1958 MiG-15 5236
01.11.1954-01.10.1958 MiG-15 1822
01.11.1954-DD.MM.1961 MiG-15 5256
01.11.1954-DD.MM.1961 MiG-15 5260
01.11.1954-DD.MM.1962 MiG-15 1134
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1941
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 0449
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 0581
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1825
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1805
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1837
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1844
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1849
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1814
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1189
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15bis 6048
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1194
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15bis 6039
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1191
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 1130
01.11.1954-DD.MM.RRRR MiG-15 0417
12.11.1954-DD.MM.1962 MiG-15 1302
13.01.1955-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3081
15.01.1955-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3077
08.02.1955-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3504
08.03.1955-DD.MM.1956 MiG-15bis 3509
08.03.1955-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3083
13.03.1955-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3080
09.09.1955-DD.MM.RRRR MiG-15bis 8801
09.09.1955-DD.MM.RRRR MiG-15bis 8802
24.02.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3619
24.02.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3632
01.06.1956-DD.MM.1958 MiG-15bis 3255
01.06.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3258
01.06.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3244
01.06.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3246
01.06.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3256
01.06.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3257
24.08.1956-15.01.1959 MiG-15bis 3513
24.08.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3710
01.10.1956-27.01.1958 MiG-15 0515
12.11.1956-10.11.1959 MiG-15bis 3834
12.11.1956-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3833
DD.MM.1956-DD.MM.RRRR MiG-15 1125
10.01.1957-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3938
14.01.1958-28.07.1958 MiG-17F 0872
29.08.1960-22.12.1966 MiG-19S 0215
29.08.1960-DD.MM.1968 MiG-19S 0213
05.12.1960-27.12.1971 MiG-19S 0304
12.12.1960-21.02.1967 MiG-19S 0305
20.12.1960-04.02.1970 MiG-19S 0306
02.06.1961-21.05.1963 MiG-19S 0417
09.06.1961-10.10.1962 MiG-19S 0418
09.06.1961-21.05.1964 MiG-19S 0419
10.06.1961-10.12.1967 MiG-19S 0420
20.07.1961-09.03.1971 MiG-19S 0427
05.08.1961-DD.MM.1968 MiG-19S 0429
14.08.1961-23.05.1972 MiG-19S 0430
25.08.1961-DD.MM.1971 MiG-19S 0501
06.09.1961-DD.MM.1971 MiG-19S 0503
11.09.1961-06.03.1971 MiG-19S 0504
20.09.1961-DD.MM.1971 MiG-19S 0505
24.09.1961-DD.MM.RRRR MiG-19S 0506
26.09.1961-DD.MM.RRRR MiG-19S 0507
01.10.1961-04.10.1961 MiG-19P 0744
01.10.1961-10.10.1962 MiG-19P 0733
01.10.1961-12.07.1965 MiG-19P 0735
01.10.1961-12.07.1965 MiG-19P 0731
01.10.1961-12.07.1965 MiG-19P 0725
01.10.1961-12.07.1965 MiG-19P 0722
01.10.1961-08.12.1965 MiG-19P 0805
01.10.1961-25.05.1966 MiG-19P 0816
01.10.1961-16.11.1966 MiG-19P 0815
01.10.1961-16.11.1966 MiG-19P 0814
01.10.1961-16.11.1966 MiG-19P 0745
01.10.1961-16.11.1966 MiG-19P 0738
01.10.1961-07.03.1967 MiG-19P 0746
01.10.1961-03.04.1967 MiG-19P 0817
06.10.1961-DD.MM.1971 MiG-19S 0508
11.10.1961-09.03.1971 MiG-19S 0509
13.10.1961-20.08.1970 MiG-19S 0510
19.11.1961-09.03.1971 MiG-19S 0511
19.11.1961-DD.MM.1971 MiG-19S 0513
29.11.1961-22.07.1964 MiG-19S 0514
DD.MM.1961-09.03.1971 MiG-19S 0515
DD.MM.1963-24.05.1966 MiG-19S 0004
DD.05.1965-30.08.1965 MiG-21PF 0303
DD.05.1965-04.12.1965 MiG-21PF 0305
DD.05.1965-26.10.1971 MiG-21PF 0304
DD.05.1965-12.11.1974 MiG-21PF 1315
DD.05.1965-DD.11.1985 MiG-21PF 0308
DD.05.1965-DD.11.1985 MiG-21PF 0302
DD.05.1965-18.01.1989 MiG-21PF 1311
DD.05.1965-19.05.1989 MiG-21PF 0306
DD.05.1965-13.10.1989 MiG-21PF 1314
DD.05.1965-DD.01.1990 MiG-21PF 1313
DD.05.1965-08.02.1990 MiG-21PF 1312
31.03.1966-08.02.1990 MiG-21PF 0402
DD.03.1966-DD.11.1985 MiG-21PF 0401
12.01.1967-14.06.1968 MiG-21F-13 0519
17.02.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0602
17.02.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0604
03.03.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0606
03.03.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0605
21.03.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0603
14.04.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0617
03.06.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0616
13.06.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0618
13.06.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0615
03.07.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0619
01.08.1967-18.03.1970 MiG-21F-13 0703
10.08.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0704
06.10.1967-14.05.1969 MiG-21F-13 0709
06.10.1967-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0708
DD.11.1968-12.07.1983 MiG-21US 1032
17.07.1969-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0903
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 4407
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 4408
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 5410
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 4414
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 4413
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 4412
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 4415
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 5411
DD.12.1969-DD.MM.1972 MiG-21PFM 4411
DD.12.1969-DD.03.1991 MiG-21PFM 4410
DD.12.1969-DD.03.1991 MiG-21PFM 4409
DD.12.1969-DD.03.1991 MiG-21PFM 4406
13.10.1971-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 1016
18.01.1972-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 1106
01.09.1974-DD.MM.RRRR L-29 3244
DD.07.1975-DD.11.1985 MiG-21PF 0310
DD.07.1975-08.02.1990 MiG-21PF 1307
DD.07.1975-08.02.1990 MiG-21PF 1306
06.11.1975-28.06.1985 MiG-21PF 0301
DD.11.1975-DD.11.1985 MiG-21PF 0403
DD.11.1975-DD.11.1985 MiG-21PF 0812
DD.11.1975-DD.11.1985 MiG-21PF 0404
DD.11.1975-DD.11.1985 MiG-21PF 1212
DD.11.1975-DD.11.1985 MiG-21PF 1213
DD.11.1975-DD.11.1985 MiG-21PF 1308
DD.11.1975-17.08.1989 MiG-21PF 0810
DD.11.1975-DD.01.1990 MiG-21PF 0912
DD.11.1975-DD.03.1990 MiG-21PF 1215
DD.11.1975-DD.03.1990 MiG-21PF 1214
DD.11.1975-01.08.1990 MiG-21PF 1309
01.01.1976-08.01.1989 MiG-21PF 0807
01.11.1976-DD.01.1990 MiG-21PF 1303
01.11.1976-08.02.1990 MiG-21PF 1301
01.11.1976-08.02.1990 MiG-21PF 0809
01.11.1976-08.02.1990 MiG-21PF 1302
01.11.1976-01.08.1990 MiG-21PF 1304
DD.11.1976-08.02.1990 MiG-21PF 0309
DD.12.1981-27.03.1991 MiG-21PFM 7908
DD.MM.1983-DD.MM.1989 MiG-21PFM 4407
29.11.1984-01.05.1991 L-39ZA 2433
DD.MM.1984-01.05.1991 MiG-21US 0441
01.05.1985-01.05.1991 L-39ZA 2344
01.05.1985-01.05.1991 L-39ZA 2418
01.05.1985-01.05.1991 L-39ZA 2347
DD.MM.1988-11.04.1989 MiG-21US 0746
DD.05.1989-08.02.1990 MiG-21PF 0401
DD.05.1989-DD.03.1990 MiG-21PF 1212
DD.05.1989-DD.03.1990 MiG-21PF 1213
03.06.1989-14.08.1989 MiG-21PF 1308
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 4405
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 5508
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 5581
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 5603
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 4008
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 5612
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 4421
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 4127
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 9714
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 4038
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 9710
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 4101
DD.06.1989-01.05.1991 MiG-21MF 9711
DD.06.1989-DD.05.1991 MiG-21MF 9707
06.07.1989-01.05.1991 MiG-21MF 5512
DD.01.1990-01.05.1991 MiG-21MF 8206
DD.01.1990-01.05.1991 MiG-21MF 7713
DD.01.1990-01.05.1991 MiG-21MF 7715
DD.01.1990-01.05.1991 MiG-21MF 7714
DD.02.1990-DD.05.1991 MiG-21UM 0475
DD.MM.RRRR-DD.MM.1968 MiG-19S 0105
DD.MM.RRRR-16.07.1969 MiG-15UTI 2511
DD.MM.RRRR-26.07.1973 L-29 3248
DD.MM.RRRR-11.04.1984 MiG-21PFM 7911
DD.MM.RRRR-27.03.1991 MiG-21PFM 7201
DD.MM.RRRR-27.03.1991 MiG-21PFM 7204
DD.MM.RRRR-27.03.1991 MiG-21PFM 7202
DD.MM.RRRR-27.03.1991 MiG-21PFM 7912
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-21US 0133
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-21US 0646
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-21F-13 0407
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-15bis 0735
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-15UTI 2521
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3232
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-21UM 3046
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-15bis 3233
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-15 0574
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-21UM 3166
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR MiG-21PFM 7114
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#251648Verze : 1
Letouny, které prošly službou u 8.stíhacího leteckého pluku


Aero L-29


Číslo letounu Datum převzetí Převzat od Datum odevzdání Předán Poznámka
3248 --26.07.1973zničen při katastrofěLetoun odstartoval v 09:57 s úkolem střetnout a zachytit narušitele v prostoru severozápadně od Znojma.
Narušitele nalezl a identifikoval, jako motorizovaný větroň Oberlechter Job-15-150. Několikrát jej předlétl a světlicemi mu dal signál k následování. Letoun však jeho výzvy nerespektoval a začal se vracet do Rakouska. Při pátém manévru došlo ke srážce strojů. L-29 prováděl předlétnutí zprava levou zatáčkou, když ve výšce 600 m cíl ve snaze odpoutat se od našeho stíhače, provedl neočekávaný manévr doprava a narazil svým pravým křídlem do levého křídla L-29. Nastala destrukce podstatné části křídel obou letadel (L-29 ztratil téměř kompletní křídlo), které se staly neovladatelnými. Delfín přešel do nekontrolovatelného výkrutu, přičemž pilot, mjr. Miroslav Říčka, se v poloze 45 stupňů na zádech vystřelil a vyvázl s lehčím zraněním. Oba stroje dopadly v 10:30 hod 2 km SV od obce Šatov na území ČSSR, cca. 4 km od státní hranice. V troskách motorizovaného větroně Job-15-150 s imatrikulací OE-9058 zahynuli občané Rakouské spolkové republiky Johan Weiser a Alfred Winter.
3.velitelská letka 3.divize PVOS-342. výcviková letka -
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#345538Verze : 1
Dňa 16.07.1975 bol lietadlom Aero L-29 pilotovaný kpt. Vlastimilom Navrátilom zostrelený poľský štátny príslušník Dionyz Bielansky (*01.04.1939 - + 16.07.1975) letiaci na stroji An-2 SP-WKV medzi obcami Kúty / Čáry. Rozhodnutie o zostrelení lietadla vydal veliteľ 7. armády PVOS genmjr. Josef Marušák na základe požiadavky poľskej strany.


Zdroj:
www.upn.gov.sk
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#524473Verze : 2
MOD


MiG-21PF 0303 na mě zatím jediném známém snímku /L+K /


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598791
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#598794Verze : 0
MOD


Krásný snímek krásného letadla- MiG-21F páté výrobní serie. / foto V. Jůdl www.pilotialetadla.cz/


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598419
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#598797Verze : 0
MOD
Několik poznámek k opravě a doplnění dat ve funkci velitele pluku, jak jsou uvedena v dokumentech "průběh služby" (kopii VHA/SpA)

01.11.1954-10.11.1954 Hlavica, Milan (nadporučík) - dočasně pověřen ústně velitelem 3. sdl
10.11.1954-11.11.1954 Jančík, Jan (kapitán) - velitel pluku * RMNO č.2699 z 05.11.1954
11.11.1954-24.09.1955 Jančík, Jan (major)
24.09.1955-15.11.1955 Palček, Valentin (major) - pověřen velením * KR MNO č. 1376 Z 24.09.1955
16.10.1955-07.09.1960 Palček, Valentin (major) - velitel pluku * R MNO č.2193/1955
24.09.1960-05.11.1960 Zámečník, Milan (major) - velitel pluku * KR MNO č.0331z 07.09.1960
06.11.1960-19.12.1960 ?
20.12.1960-17.08.1962 Tupý, Oldřich (major) - velitel pluku * KR MNO č. 0565/1960
17.08.1962-17.09.1965 Kopřiva, Jindřich (podplukovník) - velitel pluku

Následující kopie jsou z kmenového listu bojové zástavy pluku, dokladující skutečná data předání a převzetí bojové zástavy a tím zároveň velení pluku. Jsou zde uvedena data a čísla kádrových rozkazů o ustanovení do funkce velitele 8. stíhacího leteckého pluku.
Proto je možné, že se data liší.

Zdroj: Vojenský historický ústav Praha
- Kmenový list bojové zástavy 8. stíhacího leteckého pluku
8. stíhací letecký pluk [1954-1991] - Poslední předání bojoivé zástavy a zároveň velení 8. stíhacímu leteckému pluku. *
Brno - 7. října 1987 * 
Předávající pplk. Ing. Ján Bandík (vpravo), přebírající pplk. Ing. Oldřich Dvorský. 
(Foto via plk. Ing. Pavel Veselý)

Poslední předání bojoivé zástavy a zároveň velení 8. stíhacímu leteckému pluku. *
Brno - 7. října 1987 *
Předávající pplk. Ing. Ján Bandík (vpravo), přebírající pplk. Ing. Oldřich Dvorský.
(Foto via plk. Ing. Pavel Veselý)

URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#657845Verze : 13
Nechci podrobně rozvádět "situaci" v době velení kpt. Pavlíka. Nicméně situace "vyvrcholila" na přelomu jara a léta 1981 jako nadále neudržitelná a byl velitelem nadřízeného stupně "postaven mimo výkon funkce" a s okamžitou platností byl velením určen major Pavel Veselý, zastávající funkci zástupce velitele.
Přesto, že existuje "kopie písemného dokladu", že předával funkci nástupci kapitánu Jánu Bandíkovi, skutečnost byla jiná.
P.S. Problém" v datech "občas" způsobí to, že je do tabulky vloženo datum "ustanovení do funkce" což se ale nerovná datu převzetí zástavy a velení útvaru!
8. stíhací letecký pluk [1954-1991] - Předání bojové zastavy a velení 8. stíhacího leteckého pluku *
 Na tribuně 1. zprava mjr. Ing. Stanislav Filip (náčelník Skupiny bojové přípravy 2. divize PVOS.
Vlevo přebírající kpt. Ing. Ján Bandík, zástavu předává mjr. Ing. Pavel Veselý.
(Foto via Ing. Pavel Veselý)

Předání bojové zastavy a velení 8. stíhacího leteckého pluku *
Na tribuně 1. zprava mjr. Ing. Stanislav Filip (náčelník Skupiny bojové přípravy 2. divize PVOS.
Vlevo přebírající kpt. Ing. Ján Bandík, zástavu předává mjr. Ing. Pavel Veselý.
(Foto via Ing. Pavel Veselý)

URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662372Verze : 6
Diskuse
symbolický náhrobek mjr. F. Doležala (16.4.2007) Crying or Very sad
Upozornil jsem magistrát, jsem zvědav, co odpoví.
více o tragédii www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10865.html
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#216280Verze : 0
MOD
Nevíte někdo o přípravě pilotů 8.slp na MiGy 23, od nich jsem slyšel že několik z nich bylo v Astrachani s Václavem Vaškem
díky
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#374037Verze : 0
Zdravím a pokusím se upřesnit to "byli od 8. slp" a jak to vlastně bylo.
Nasledujících pár řádků je výsledkem pátrání v archivních materiálech a svědectvích aktérů samotných a jejich velitelů.
Před zařazením letounů MiG-23 k 11. slp do Žatce proběhl již v r. 1982 v rámci SL PVOS "kádrový výběr" pilotů.
U samotného 11. slp došlo k přesunům pilotů a techniků mezi letkami a byla "postavena nová 1. letka - velitelem mjr. Kopka, Jozef.
Mimo 11. slp se výběr týkal 1. slp (mnozí již byli na typ přeškoleni a zaujali funkce - mjr. Zd. Valenta se stal ZVLP pluku, mjr. Zabranský, Jiří ZV letky, kpt. Toksa Josef,další působili jako instruktoři na př. pplk. Průdek, pplk. Nohel), tak padla volba "kádrováků" i na 8. slp.
Mnohým z "vybraných" se na "KOREU" prostě nechtělo a vůbec nebyli nadšeni tou "poctou". Kádrováci jim to zdůvodnili, že "byli vybráni ti nejlepší"... (vzpomnínal na př. gen. Ing. Jozef Dunaj-již jako velitel letectva a PVO ASR)


Tak se od 8. slp do Žatce dostali(bez ak. titulů):
mjr. Pojer Václav (stal se u mjr. Vaška ZV), dále to byli : mjr. Čabla Otakar, kpt. Dunaj, Jozef, kpt. Frič Mikuláš, kpt. Holinka Lubomír (pozdější ZVP 11. slp), kpt. Kaláb Jiří (zahynul 21.01.1983 v MiGu 21US s velitele letky mjr. Kopkou Jozefem), kpt. Krojer Jozef, npor. Koutný Alois, kpt. Krčmář Jiří, kpt. Lovás Ľubomír, npor. Oboňa Jozef, kpt. Zsoldos, František.
(Snad jsem někoho nevynechal)
Z toho "dlouheho" seznamu je patrné, že tvořili podstatný početní stav 1. letky 11. slp a v dalších letech mnozí zaujali vyšší funkce. Mnozí byli později i mezi piloty MiG-29 (při výběru na tento typ byla dokonce praxe na MiG-23 jedním z velice důležitých předpokladů!).
Nejednalo se tedy ani o "úvahu", že by na MiG-23 byl 8. slp přezbrojen - jeho zařazení k 11. slp souviselo s potřebou posílení vzdušné obrany na SZ náletovém směru u 3. dPVOS.


Někteří z uvedených pilotů se po "žatecké misi" vrátili k 8. slp nebo některé z nástupnických jednotek - 81. a 82. letce.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#374040Verze : 2
Děkuji moc,
zabývám se historií 8.slp,sloužil jsem tam 1989-1991, a tohle mi nebylo moc jasné
s pozdravem
D.Souček
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#374055Verze : 0
Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:



Citace - andrej535 :

Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik

https://www.valka.cz/topic/postview/431692/
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#431717Verze : 0
MOD
Také bych to upřesnil: domnívám se, že na letišti Malacky, byla osmička kratší dobu,v období cca 1-2 měsíce před zrušením se létalo z Mošnova.Vím to, protože v Brně na štábu jsem psal rozkazy do OH.Takže jsme se určitě museli znát.Následně jsem dosloužil u 82.sslt.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#432036Verze : 0

Citace - buko1 :

Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:

Citace - andrej535 :

Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik

https://www.valka.cz/viewtopic.php/p/431692#431692

8. stíhací letecký pluk byl skutečně dislokován v Brně až do zrušení 30.04.1991
(Při této příležitosti bych chtěl připomenout, že obdobná situace byla v letech 1984/1985. Útvary (8. stíhací letecký pluk, 31. letištní prapor a 17. prapor radiotechnického zabezpečení) byly do závěru r. 1984 pouze přemístěné do Brna z důvodu GO VPD v Mošnově a v předstihu (v závěru r. 1983) 1. letka (a 1 rota pro letištní zabezpečení a 1. rota pro radiotechnické zabezpečení) tam byly z důvodu zasazení do Pohotovostního systému (PoSy), aby byla blíže k jižní hranici!
Až koncem r. 1984 byl vydán rozkaz o redislokaci 8. stíhacího leteckého pluku do Brna! (V MošnovĚ zůstÁval do té doby už jen zpětný odřad. Přesto, že i štáb už byl de facto v Brně, na "hlavičce" rozkazů byl uváděn Mošnov)
Tedy v dubnu 1991 v Brně proběhla i reorganizace a utvořeny:
81. samostatná stíhací letka Sliač a
82. samostatná stíhací letka Mošnov
a rovněž tak u zabezpečovacích praporů
31. letištní prapor a 17. prapor radiotechnického zabezpečení
a z jejich podstaty po rozdělení a reorganizaci byly vytvořeny
81. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Sliač a
82. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Mošnov
Datum platnosti NOVÉ organizace byla stanovena dnem 01.05.1991

Diskuse o tom, kde byla část techniky či personálu není důležité.
Vše probíhalo v době, kdy pokračovalo stěhování "nechtěného, rámusícího útvaru" pod tlakem nejrůznějších lidových iniciativ a populismu politiků.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#579910Verze : 3

Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :

P.S. Problém" v datech "občas" způsobí to, že je do tabulky vloženo datum "ustanovení do funkce" což se ale nerovná datu převzetí zástavy a velení útvaru!



doba služby sa vždy rátala od ustanovenia do funkcie a nie od doby prevzatia. doba na prevzatie funkcie bola určená predpisom veliteľ čaty mal myslím tri dni, veliteľ roty viac a veliteľ pluku až 14 dní.


zdroj: vlastná skúsenosť Smile
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662376Verze : 0
MOD
wade zdravím,
Nebudu zde vést dlouhou polemiku,
ALE v ČSLA platil UZUS, že funcionář dostaval od finančního náčelníka "služné" v souladu s Kádrovým rozkazem o ustanovení / odvolání.
Právní zodpovědnost a zodpovědnost za "bojeschopnost, morálně politickou úroveň útvaru nový velitel přebíral až po komisionálním předání "starým velitelem a převzetí novým velitelem. A ta doba byla různě dlouhá.
Proto je logické, že jsou shodná data konce a počátku ve fukcích.
Na potvrzení této skutečnosti změn ve velení útvaru se konal před nastoupeným útvarem slavnostní akt předání a převzetí bojové zástavy (vč, příslušného záznamu v Kmenovém listu zástavy)=převzetí útvaru.
Právě ten "symbol bojové cti slávy ..." hrál větší váhu, než Kádrový rozkaz!
Nový velitel pak pozdravil vojska zvednutím zástavy "nad hlavu" a následným "zamáváním" ve vtaru "ležaté osmičky" .
Až od té byl novým velitelem a doba konce jeho velení končila předán nástupci.
Když se útvar rušil ten poslení velitel "zhasl" a zástavu vč. kmenového listu odevzdal do Vojenského historického ústavu.
Jinak malá poznámka: Znám případ a viděl zápis ve vojenské knížce, že Kádrovým rozkazem byl ustanoven důstojník celé dva měsíce před zřízením útvaru - 01.08.1951 byl ustanoven Solár, Ludovít (kapitán) velitelem útvaru - 11. letecký stíhací pluk a ten byl vytvořen až k 01.10.1951!
P.S.
Strávil jsem spoustu času BÁDÁNÍM ve Vojenskéh historickém archivu v Praze-Karlíně a po nekonečNÉM pátrání "KDO A KDY VELEL" jsem dostal vzácnou informace od vedoucích fukcionářů VÚA/VHA:
Nejúplnější a nejspolehlivější (a poměrně jednoduchý) dokument o tom "kdo a kdy velel" lze najít v archivu Vojenského historického ústavu / VHú (muzeum VHÚ v Lešanech), kde jsou uloženy bojové zástavY a příslušné kmenové listy s "celou historií".
Měl jsem štěstí, že jsem dostal od ředitel VHÚ povolení přístupu do "neuspořádaného" archivu a pořídil si foto kopie.
Část pro 8. stíhací pluk je "vložena" výše.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662385Verze : 3

Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :

wade zdravím,
Nebudu zde vést dlouhou polemiku,
ALE v ČSLA platil UZUS, že funcionář dostaval od finančního náčelníka "služné" v souladu s Kádrovým rozkazem o ustanovení / odvolání.
Právní zodpovědnost a zodpovědnost za "bojeschopnost, morálně politickou úroveň útvaru nový velitel přebíral až po komisionálním předání "starým velitelem a převzetí novým velitelem. A ta doba byla různě dlouhá.
Proto je logické, že jsou shodná data konce a počátku ve fukcích.
Na potvrzení této skutečnosti změn ve velení útvaru se konal před nastoupeným útvarem slavnostní akt předání a převzetí bojové zástavy (vč, příslušného záznamu v Kmenovém listu zástavy)=převzetí útvaru.
Právě ten "symbol bojové cti slávy ..." hrál větší váhu, než Kádrový rozkaz!
Nový velitel pak pozdravil vojska zvednutím zástavy "nad hlavu" a následným "zamáváním" ve vtaru "ležaté osmičky" .
Až od té byl novým velitelem a doba konce jeho velení končila předán nástupci.
Když se útvar rušil ten poslení velitel "zhasl" a zástavu vč. kmenového listu odevzdal do Vojenského historického ústavu.
Jinak malá poznámka: Znám případ a viděl zápis ve vojenské knížce, že Kádrovým rozkazem byl ustanoven důstojník celé dva měsíce před zřízením útvaru - 01.08.1951 byl ustanoven Solár, Ludovít (kapitán) velitelem útvaru - 11. letecký stíhací pluk a ten byl vytvořen až k 01.10.1951!
P.S.
Strávil jsem spoustu času BÁDÁNÍM ve Vojenskéh historickém archivu v Praze-Karlíně a po nekonečNÉM pátrání "KDO A KDY VELEL" jsem dostal vzácnou informace od vedoucích fukcionářů VÚA/VHA:
Nejúplnější a nejspolehlivější (a poměrně jednoduchý) dokument o tom "kdo a kdy velel" lze najít v archivu Vojenského historického ústavu / VHú (muzeum VHÚ v Lešanech), kde jsou uloženy bojové zástavY a příslušné kmenové listy s "celou historií".
Měl jsem štěstí, že jsem dostal od ředitel VHÚ povolení přístupu do "neuspořádaného" archivu a pořídil si foto kopie.
Část pro 8. stíhací pluk je "vložena" výše.



mám taký pocit že sa nám do debaty pletú dva pojmy ustanovenie do funkcie a prevzatie funkcie. Smile Smile Smile za mojich 24 rokov praxe som sa stretol aj s prípadom že dotyčný kolega prevzal funkciu až tri mesiace po ustanovení, po vykonaní mimoriadnej inventúry po veľkej rozkrádačke PHM. zmyslom toho čo chcem povedať je že veliteľom sa vojak stával po ustanovení funkcie - z právami a povinnosťami z funkcie vyplývajúcej, prevzatie funkcie bol potom právny akt ktorým na seba preberal právnu, finančnú a personálnu zodpovednosť. a pozdravenie vojsk zástavou je v tomto prípade aktom slávnostným ktorým sa dáva na vedomie aj poslednému vojačikovi že dvor má nového pána.... mám pritom taký dojem že dátum v tých kmeňových listoch je dátumom toho slávnostného nástupu kde prebehol akt odovzdania zástavy... kedže som väčšinu služby zažil po roku 1989, mal pred 1989 každý útvar bojovú zástavu? útvar myslené pluk alebo samostatný prapor...
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662398Verze : 0
MOD
wade, ještě jednou zdravím.
Od konce:
Nevím, jak tomu bylo u "zelených", ale u letctva byla bojová zástava udělena leteckým plukům a letištním praporům, v některých případech nadřízeným svazkům.
Nevím o žádném leteckém pluku, který by ji nedostal. Prapory radiotechnického zabezpečení (přesto, že se jednalo o samostané útvary s vlastním krycím číslem na bojovou zastavu zřejmě "neměly nárok" (To proto, že od 01.10.1958 byly v operační podřízenosti "zabezpečovaného pluku") a při slavnostním pochodu šel "v proudu" za plukem. Pak se zástavou pochodoval letišní prapor.
K té diskusi "jak dlouho velel"
Nejde o rozdílé pojmy, ale o data, uvedená v tabulce, kde je uvedeno kdo byl velitel a po kterou dobu velel.
Moje stanovisko, jak tu dobu posuzovat vychází z informací od některých známých velitelů žatecké "11." a mošnoské "8."
Mjr. Ing.Oldřich Pelčák se po návratu z "kosmické přípravy" vrátil k pluku a KR MNO č. 072 Z 21.7.1978 byl ustanoven velitelem 11.stíhacího pluku a mimořádně povýšen do hodnosti podplukovník. Následovalo období,kdy byl orgánypolitické správy využívaly k besedám a přednáškám. V době od 30.8. do 7.9.1978 probíhalo komisionální předávání a přebírání funkce velitele pluku. Slavnostní nástup kpřezetí velení pluku a bojové zástavy se uskutečnilo 17.9.1978.
kpt. Ing. Václav Vašek: kádrově ustanoven 16.2.1981 velitelem pluku, velení pluku a bojovouzástavu převzal 16.3.1981.
Pplk. Ing. Oldřich Valehrach byl KR MNO č.095/87 BYL 1.9.1987 ustanoven velitelem pluku. Protokolární předání a převzetí funkce řídila komise velitelství 3. divize PVOS pod velením pplk.Ing. Josefa Dufka (NŠ.3.dPVOS) ve dnech 5. až 8.10.1987. 8.10.1987 v přítomnosti velitele 3. divize PVOS gemjr. Ing. Jána Klocoka pplk. Ing. Václav Vašek předal a pplk. Ing. Oldřich Valehrach převzal velení pluku a bojovou zástavu.
To je jako skutečnost, jak to "chodilo" v ČSLA do r. 1989.
Když nejde o život, tak jde o .....


Já jsem se jen snažil u mnou vkládaných uvádět data dle záznamů "předání a převzetí" funkce (vč. stavů personálu a techniky dle TMP a skutečnosti), záznamů z "Osobních spisů - průběh služby" z archivu VHA Praha nebo SpA Olomouc a dále osobních sdělení (dle záznamů ve vojenské kníže.
Nebo bylo lepší uvést DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ... nebo jen 1978-1981 ?
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662419Verze : 5

Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :

wade, ještě jednou zdravím.
To je jako skutečnost, jak to "chodilo" v ČSLA do r. 1989.
Když nejde o život, tak jde o .....



s týmto sa dá jedine súhlasiť Smile Smile Smile chcel som len pri debate a vynorení spomienok na službu trochu oddychu od generálov... ale pokračujem lebo som len pri M a tabuľky sa sami neurobia ... Smile Smile Smile
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662503Verze : 0
MOD
Wade, s pozdravem a ok
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#662506Verze : 0