Main Menu
User Menu

8. stíhací letecký pluk [1954-1991]

8th Fighter Air Regiment

     
Název:
Name:
8. stíhací letecký pluk
Originální název:
Original Name:
8. stíhací letecký pluk
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.11.1954
Předchůdce:
Predecessor:
8. letecký stíhací pluk
Datum zániku:
Disbanded:
01.05.1991
Nástupce:
Successor:
81. samostatná stíhací letka / 82. samostatná stíhací letka
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.11.1954-01.10.1958 3. stíhací letecká divize
01.10.1958-01.09.1961 22. stíhací letecká divize
01.09.1961-01.09.1969 2. sbor protivzdušné obrany státu
01.09.1969-01.05.1991 2. divize protivzdušné obrany státu
Dislokace:
Deployed:
01.11.1954-01.10.1959 Praha, letiště /
01.10.1959-01.04.1985 Mošnov, letiště Mošnov /
01.04.1985-01.02.1991 Brno, letiště /
01.02.1991-01.05.1991 Mošnov, letiště Mošnov /

Velitel:
Commander:
01.11.1954-DD.MM.RRRR Jančík, Jan (kapitán)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1955 Jančík, Jan (major)
DD.MM.1955-DD.MM.RRRR Palček, Valentin (kapitán)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1960 Palček, Valentin (major)
DD.MM.1960-DD.MM.RRRR Zámečník, Milan (kapitán)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1960 Zámečník, Milan (major)
DD.MM.1960-DD.MM.1962 Tupý, Oldřich (major)
DD.MM.1962-DD.MM.1965 Kopřiva, Jindřich (podplukovník)
DD.MM.1965-DD.MM.1971 Šídlo, Vladimír (podplukovník)
DD.MM.1971-DD.MM.RRRR Špinka, Miroslav (podplukovník)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1974 Špinka, Miroslav (plukovník)
DD.MM.1974-DD.MM.1977 Klocok, Ján (podplukovník)
DD.MM.1977-DD.MM.RRRR Hořínek, Emil (kapitán)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1979 Hořínek, Emil (major)
DD.MM.1979-DD.MM.RRRR Pavlík, Břetislav (kapitán)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Pavlík, Břetislav (major)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1981 Pavlík, Břetislav (podplukovník)
DD.MM.1981-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (kapitán)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Bandík, Ján (major)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1987 Bandík, Ján (podplukovník)
DD.MM.1987-DD.MM.RRRR Dvorský, Oldřich (major)
DD.MM.RRRR-01.05.1991 Dvorský, Oldřich (podplukovník)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
Automaticky vyplněné položky:
01.11.1954-01.05.1991 Velitelské stanoviště 8. stíhacího leteckého pluku
01.09.1963-01.05.1991 17. prapor radiotechnického zabezpečení

Ručně vyplněné položky:

Čestný název:
Honorary Name:
01.11.1954-01.05.1991
Vyznamenání:
Decorations:
01.11.1954
Poznámka:
Note:
01.11.1954-01.10.1959 VÚ 6354 Praha
01.10.1959-01.04.1985 VÚ 6354 Ostrava
01.04.1985-01.02.1991 VÚ 6354 Brno
01.02.1991-01.05.1991 VÚ 6354 Ostrava
Zdroje:
Sources:
Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (8. stíhací letecký pluk),
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#422145Verze : 2
MOD
8. STÍHACÍ LETECKÝ PLUK


10.10.1945 - založen na základně Praha-Kbely na základě poloviny 313. stíhací perutě
1946 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
1950 - 1. a 2. letka přemístěny na základnu Praha-Kbely, 3. lt přemístěna na základnu Praha-Klecany
1952 - přemístěn na základnu Plzeň-Líně
1954 - přemístěn na základnu Praha-Kbely
1959 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
10.5.1968 - propůjčen Řád Rudé hvězdy
8.5.1973 - propůjčeno vyznamenání "Za vynikající práci"
1984 - přemístěn na základnu Brno-Slatina
1991 - přemístěn na základnu Ostrava-Mošnov
30.4.1991 - zrušen
1.5.1991 - z techniky a personálu 8.slp vznikla 81.sslt (Sliač) a 82.sslt (Mošnov)


Hlavní výzbroj pluku:
Spitfire LF.IX E (1945-1948)
Avia S-199 (1948-1951)
MiG-15 (1951-1965)
MiG-19S (1961-1967)
MiG-19P (1961-1967)
MiG-21F (1965-1983)
MiG-21PF (19??-1989)
MiG-21PFM (1969-1990)
MiG-21MF (1989-1991)


Velitelé pluku:
1. škpt. Jiří Hartman (1945-1948)
2. mjr. Josef Páleníček (2-6.1948)
3. mjr. Bohumil Holubec (1948-1950)
4. škpt. Josef Vosáhlo (1950-1952)
5. škpt. Jiří Plzák (1952-1953)
6. mjr. Miroslav Krejča (1953-1954)
7. kpt. Jan Jančík (1954-1955)
8. mjr. Valentín Palček (1955-1960)
9. mjr. Milan Zámečník (9-11.1960)
10. mjr. Oldřich Tupý (1960-1962)
11. pplk. Jindřich Kopřiva (1962-1965)
12. pplk. Vladimír Šídlo (1965-1972)
13. pplk. Miroslav Špinka (1972-1974)
14. mjr. Jan Klacok (1974-1977)
15. kpt. Emil Hořínek (1977-1979)
16. kpt. Břetislav Pavlík (1979-19??)
17. mjr. Oldřich Dvorský (19??-1991)


Při leteckých katastrofách zahynuli tito piloti 8. slp:
10.10.1947 - npor. V. Truhlář - Spitfire, LS-8
1948 - rtm. Imrich Jeřábek. S-199
1948 - rtm. Michal Novotňák - S-199
1948 - por. Hrbek - S-199
1949 - škpt. Václav Truhlář - S-199
1949 - rtm. Kozarský - S-199
1953 - por. Václav Zapotil - MiG-15
1953 - npor. Vladimír Tešlar - MiG-15
1955 - npor. Otakar Somerlík - MiG-15UTI
1955 - npor. Miroslav Jirásek - MiG-15UTI
1958 - kpt. Miroslav Kropáček - MiG-15
1960 - npor. Vlastimil Vránka - MiG-15
11.1960 - mjr. Milan Zámečník - MiG-15UTI
11.1960 - pplk. Malucha - MiG-15UTI
10.1961 - kpt. Jaromír Chrastina - MiG-19P
5.1964 - mjr. Vlastimil Zaydlar - MiG-19S
14.6.1968 - por. Milan Vrtěl - MiG-21F, č. 0519
12.11.1974 - mjr. František Doležal - MiG-21PF, č. 1315
12.7.1983 - kpt. Jaroslav Krafka - MiG-21US, č. 1032
12.7.1983 - por. Oldřich Valášek - MiG-21US, č. 1032
11.4.1989 - pplk. Vladimír Mikeš - MiG-21US, č. 0746
11.4.1989 - mjr. Karol Bencalík - MiG-21US, č. 0746


Při leteckých haváriích byly dále ztraceny následující letadla 8. slp:
5.1963 - MiG-19S
30.8.1965 - MiG-21F, č. 0303
4.12.1965 - MiG-21F, č. 0305
2.1967 - MiG-19S
16.7.1969 - MiG-15UTI, č. 2511
7.1973 - L-29
11.4.1984 - MiG-21PFM, č. 7911
28.6.1985 - MiG-21PF, č. 0301
13.10.1989 - MiG-21PF, č. 1314
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#71003Verze : 1
MOD
Tento letecký pluk - stejně jako ostatní letecké jednotky používal t. zv. krycí číslo - Vojenský útvar xxxx. V říjnu 1949 došlo ke změně čísel a proto jsou uváděny obě.


VÚ 5448 (původní)
VÚ 6354 - od 1.10.1949


Pro označení příslušnosti letounů k útvaru ( do 30.6.1957) používal:
Velitelský roj - KO-01 a dále ( nejvýše -09)
1. letka - LS-10 a dále ( nejvýše -29)
2. letka - MR-30 a dále ( nejvýše - 49)
3. letka - NP-50 a dále ) nejvýše - 69)
4. letka - FV-70 a dále


Zdroj: Vojenský historický archiv Praha
www.vojenstvi.cz
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#129721Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 8.slp


MiG-21F-13





Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#251648Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 8.slp


MiG-21PFM






Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#252278Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 8.slp


MiG-21MF






Postupně bude doplňováno o další letouny dle záznamů v databázi Naše letadla
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#262075Verze : 0
Letouny, které prošly službou u 8.stíhacího leteckého pluku


Aero L-29


Číslo letounu Datum převzetí Převzat od Datum odevzdání Předán Poznámka
3248 --26.07.1973zničen při katastrofěLetoun odstartoval v 09:57 s úkolem střetnout a zachytit narušitele v prostoru severozápadně od Znojma.
Narušitele nalezl a identifikoval, jako motorizovaný větroň Oberlechter Job-15-150. Několikrát jej předlétl a světlicemi mu dal signál k následování. Letoun však jeho výzvy nerespektoval a začal se vracet do Rakouska. Při pátém manévru došlo ke srážce strojů. L-29 prováděl předlétnutí zprava levou zatáčkou, když ve výšce 600 m cíl ve snaze odpoutat se od našeho stíhače, provedl neočekávaný manévr doprava a narazil svým pravým křídlem do levého křídla L-29. Nastala destrukce podstatné části křídel obou letadel (L-29 ztratil téměř kompletní křídlo), které se staly neovladatelnými. Delfín přešel do nekontrolovatelného výkrutu, přičemž pilot, mjr. Miroslav Říčka, se v poloze 45 stupňů na zádech vystřelil a vyvázl s lehčím zraněním. Oba stroje dopadly v 10:30 hod 2 km SV od obce Šatov na území ČSSR, cca. 4 km od státní hranice. V troskách motorizovaného větroně Job-15-150 s imatrikulací OE-9058 zahynuli občané Rakouské spolkové republiky Johan Weiser a Alfred Winter.
3.velitelská letka 3.divize PVOS-342. výcviková letka -
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#345538Verze : 1
Letouny, které prošly službou u 8.stíhacího leteckého pluku


Mikojan Gurevič MiG-17F


Číslo letounu Datum převzetí Převzat od Datum odevzdání Předán Poznámka
0872 19.10.1957VÚ595729.07.19583. stíhací letecký pluk -
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#357619Verze : 0
Dňa 16.07.1975 bol lietadlom Aero L-29 pilotovaný kpt. Vlastimilom Navrátilom zostrelený poľský štátny príslušník Dionyz Bielansky (*01.04.1939 - + 16.07.1975) letiaci na stroji An-2 SP-WKV medzi obcami Kúty / Čáry. Rozhodnutie o zostrelení lietadla vydal veliteľ 7. armády PVOS genmjr. Josef Marušák na základe požiadavky poľskej strany.


Zdroj:
www.upn.gov.sk
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#524473Verze : 2
MOD


MiG-21PF 0303 na mě zatím jediném známém snímku /L+K /


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598791
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#598794Verze : 0
MOD


Krásný snímek krásného letadla- MiG-21F páté výrobní serie. / foto V. Jůdl www.pilotialetadla.cz/


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/598419
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#598797Verze : 0
MOD
Diskuse
symbolický náhrobek mjr. F. Doležala (16.4.2007) Crying or Very sad
Upozornil jsem magistrát, jsem zvědav, co odpoví.
více o tragédii www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_10865.html
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#216280Verze : 0
MOD
Nevíte někdo o přípravě pilotů 8.slp na MiGy 23, od nich jsem slyšel že několik z nich bylo v Astrachani s Václavem Vaškem
díky
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#374037Verze : 0
Zdravím a pokusím se upřesnit to "byli od 8. slp" a jak to vlastně bylo.
Nasledujících pár řádků je výsledkem pátrání v archivních materiálech a svědectvích aktérů samotných a jejich velitelů.
Před zařazením letounů MiG-23 k 11. slp do Žatce proběhl již v r. 1982 v rámci SL PVOS "kádrový výběr" pilotů.
U samotného 11. slp došlo k přesunům pilotů a techniků mezi letkami a byla "postavena nová 1. letka - velitelem mjr. Kopka Jozef.
Mimo 11. slp se výběr týkal 1. slp (mnozí již byli na typ přeškoleni a zaujali funkce - mjr. Zd. Valenta se stal ZVLP pluku, mjr. Zábranský Jiří ZV letky, kpt. Toksa Josef,další působili jako instruktoři na př. pplk. Průdek, pplk. Nohel), tak padla volba "kádrováků" i na 8. slp.
Mnohým z "vybraných" se na "KOREU" prostě nechtělo a vůbec nebyli nadšeni tou "poctou". Kádrováci jim to zdůvodnili, že "byli vybráni ti nejlepší"... (vzpomnínal na př. gen. Ing. Jozef Dunaj-již jako velitel letectva a PVO ASR)


Tak se od 8. slp do Žatce dostali(bez ak. titulů):
mjr. Pojer Václav (stal se u mjr. Vaška ZV), dále to byli : mjr. Čabla Otakar, kpt. Dunaj Jozef, kpt. Frič Mikuláš, kpt. Holinka Lubomír (pozdější ZVP 11. slp), kpt. Kaláb Jiří (zahynul 21.01.1983 v MiGu 21US s velitele letky mjr. Kopkou Jozefem), kpt. Krojer Jozef, npor. Koutný Alois, kpt. Krčmář Jiří, kpt. Lovás Lubomír, npor. Oboňa Jozef, kpt. Zsoldos František.
(Snad jsem někoho nevynechal)


Z toho "dlouheho" seznamu je patrné, že tvořili podstatný početní stav 1. letky 11. slp a v dalších letech mnozí zaujali vyšší funkce. Mnozí byli později i mezi piloty MiG-29 (při výběru na tento typ byla dokonce praxe na MiG-23 jedním z velice důležitých předpokladů!).
Nejednalo se tedy ani o "úvahu", že by na MiG-23 byl 8. slp přezbrojen - jeho zařazení k 11. slp souviselo s potřebou posílení vzdušné obrany na SZ náletovém směru u 3. dPVOS.


Někteří z uvedených pilotů se po "žatecké misi" vrátili k 8. slp nebo některé z nástupnických jednotek - 81. a 82. letce.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#374040Verze : 0
Děkuji moc,
zabývám se historií 8.slp,sloužil jsem tam 1989-1991, a tohle mi nebylo moc jasné
s pozdravem
D.Souček
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#374055Verze : 0
Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:



Citace - andrej535 :

Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik

https://www.valka.cz/topic/postview/431692/
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#431717Verze : 0
MOD
Také bych to upřesnil: domnívám se, že na letišti Malacky, byla osmička kratší dobu,v období cca 1-2 měsíce před zrušením se létalo z Mošnova.Vím to, protože v Brně na štábu jsem psal rozkazy do OH.Takže jsme se určitě museli znát.Následně jsem dosloužil u 82.sslt.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#432036Verze : 0

Citace - buko1 :

Malé spresnenenie k poslednému obdobiu 8.slp:



Citace - andrej535 :

Chcel by som poopraviť skutočnosti o posledných obdobiach 8.slp. Február 1990-november 1990 letisko Náměšť nad Oslavou,
november 1990-apríl 1991 letisko Malacky. K 1.5.1991 zrušenie 8.slp. Z letiska Malacky prelety lietadiel do nových pôsobísk 81.sslt Sliač a 82.sslt Mošnov máj 1991. Pre tieto skutočnosti sa 8.slp hovorilo 8.sťahovací letecký pluk. Žiadny iný letecký útvar sa toľko krát nesťahoval ako 8.slp. 1.radiotechnická brigáda bola zriadená dňom zriadenia 1. d PVOS 1.11.1991 a nie v roku 1992.
Som posledný NŠ 8.slp a bol som spolu s veliteľom 8.slp spoluzodpovedný za rozdelenie 8.slp a vytvorenie 81. a 82.sslt. 8.slp nebol rušený na Mošnove. Stála posádka 8.slp bola stále v Brne a nikde inde. Z letísk, ktoré som menoval bol len vykonávaný pohotovostný systém a výcvik

https://www.valka.cz/topic/postview/431692/



8. stíhací letecký pluk byl skutečně dislokován v Brně až do zrušení
30.04.1991
(Při této příležitosti bych chtěl připomenout, že obdobná situace byla v letech 1984/1985.
Útvary byly až do závěru r. 1984 pouze přemístěné do Brna z důvodu GO VPD v Mošnově a v předstihu 1. letka tam byla z důvodu PoSy (blíže hranicím!)
Až koncem r. 1984 byl vydán rozkaz o redislokaci 8. slp do Brna!



Tedy v dubnu 1991 v Brně proběhla i reorganizace a utvořeny:
81. samostatná stíhací letka Sliač
a
82. samostatná stíhací letka Mošnov
a rovněž tak u zabezpečovacích praporů
31. letištní prapor a 17. prapor radiotechnického zabezpečení
a z jejich podstaty po rozdělení a reorganizaci byly vytvořeny
81. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Sliač
a
82. prapor letištního a radiotechnického zabezpečení Mošnov
Datum platnosti NOVÉ organizace byla stanovena dnem 01.05.1991


Diskuse o tom, kde byla část techniky či personálu není důležité.
Vše probíhalo v době, kdy pokračovalo stěhování "nechtěného, rámusícího útvaru" pod tlakem nejrůznějších lidových iniciativ a populismu politiků.
URL : https://www.valka.cz/8-stihaci-letecky-pluk-1954-1991-t19012#579910Verze : 0