Main Menu
User Menu

Sikorsky S-60

     
Název:
Name:
Sikorsky S-60
Originální název:
Original Name:
Sikorsky S-60
Kategorie:
Category:
transportní vrtulník
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1959-DD.MM.1959 Sikorsky Aircraft Division, United Aircraft Corp., Stratford, Connecticut
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1959-DD.MM.1959
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp, vážne poškodený 03.04.1961
První vzlet:
Maiden Flight:
25.03.1959
Osádka:
Crew:
2+2 (pilot, kopilot a dvaja technici na sklopných sedačkách)
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Uspořádání rotorů:
Rotor Configuration:
hlavní a vyrovnávací rotor
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného vrtulníku:
Empty Weight:
8896 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14152 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
15649 kg
Délka s otáčejícími se rotory:
Length with Rotors Turning:
26.8 m
Délka trupu:
Fuselage Length:
19.51 m
Šířka trupu:
Fuselage Width:
? m
Celková výška:
Overall Height:
6,71 m
Průměr hlavního rotoru:
Main Rotor Diameter:
21.95 m
Průměr vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Diameter:
4,75 m
Plocha disku hlavního rotoru:
Main Rotor Disc Area:
379 m2
Plocha disku vyrovnávacího rotoru:
Tail Rotor Disc Area:
17,7 m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-2800-54 s výkonom 1417/1566 kW (1926/2129 k)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1515 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
210 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
1851) km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
4,6 m/s
Statický dostup:
Static Ceiling:
1000 m
Dynamický dostup:
Dynamic Ceiling:
3290 m
Dolet:
Range:
233 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
415 km
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
normálny náklad do hmotnosti 2600 kg
maximálna prepravná kapacita: 5450 kg
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
-
Vybavení:
Equipment:
navijak do hmotnosti 4500 kg
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
1) rýchlosť bez nákladu; s nákladom bola max. rýchlosť 167 km/hod
Zdroje:
Sources:
https://www.airwar.ru/enc/ch/s60.html
www.aviastar.org
www.sikorskyarchives.com
Křídla vlasti, č. 3, ročník 1961
Michejev, V.R., Katyšev, G.I.: Sikorskij, Politechnika, 2003, ISBN 5-7325-0564-4

Sikorsky S-60 -


Sikorsky S-60 -


URL : https://www.valka.cz/Sikorsky-S-60-t189830#549840Verze : 3
MOD

Sikorski S-60



V roku 1955 americký letecký konštruktér ruského pôvodu Igor Sikorski po prvý krát oboznámil verejnosť s konceptom lietajúceho žeriavu, nad ktorým uvažoval od momentu zostrojenia prvého vrtuľníku. Na rozdiel od dovtedy skonštruovaných strojov s rotujúcim krídlom mal byť ním navrhovaný stroj odľahčený o nákladový priestor, ktorý v prípade nákladov prepravovaných na lane pod vrtuľníkom zbytočne uberal stroju na nosnosti. Sikorskim navrhovaný vrtuľník mal byť tvorený len kabínou osádky, dvoma motormi a "chrbtovou kosťou" stroja zakončenou vyrovnávacím rotorom. Tvar konceptu mal umožňovať upevnenie objemnejších bremien, resp. rôznych platforiem pod trup vrtuľníku, pričom lepší prehľad o nesenom náklade, resp. lepšiu manipuláciu s ním mala umožňovať sedačka kopilota/žeriavnika. Tento mal mať sedačku otočiteľnú do protismeru letu, vďaka čomu by mal výborný výhľad na náklad cez bohato presklenú kabínu.

Aby sa predišlo zbytočne zdĺhavému vývoju novej konštrukcie, boli ako základ „lietajúceho žeriavu“ použité komponenty zo sériovo vyrábaného vrtuľníku Sikorsky S-56, armádne označenie H-37A. Tak bola použitá celá motorová skupina s dvoma motormi R-2800 ako aj hlavný a vyrovnávací rotor. Sikorski v pôvodnom ideovom návrhu plánoval konfiguráciu podvozku ako trojbodovú s dvoma hlavnými podvozkovými nohami a prednou podvozkovou nohou pod pilotnou kabínou. Táto koncepcia mala zlepšovať manipuláciu s nákladom na zemi.

Výroba prototypu sa začala 1. mája 1958 a dokončený bol 18. marca 1959. Prvý vzlet vrtuľníka, nazvaného S-60, sa uskutočnil 25. marca 1959. O desať dní na to, počas ktorých nalietal 22 hodín a 45 minút, bol vrtuľník predvedený vo Fort Bragg. V ďalších troch mesiacoch nasledovali ukážkové lety pre zástupcov akcionárov spoločnosti United Aircraft Corp., novinárov ale i napr. nemeckej vojenskej delegácii. V júli 1959 prebiehali skúšky s kabínou s cestujúcimi pripevnenou pod trupom. Pri jednom z testov bola pod trup na oceľové laná zavesená otvorená plošina, na ktorej boli pripevnené štyri sedačky. Konštruktér Igor Sikorski si na test prizval tým troch "dobrovoľníkov", ktorý tvorili projektový manažér Rod Smith, vedúci plánovania C.M. ("Chevy″) Echeverria a technický viceprezident J.P.W. Vest. Všetci účastníci testu sa pripútali k sedačkám a vrtuľník s pilotmi Jackom Petersonom a Jimom Kayom vzlietol. Počas letu Sikorski nečakane vstal zo sedačky, prešiel k okraju plošiny a nakláňal sa smerom dolu, zisťujúc vibrácie plošiny a jej stabilitu. Členovia týmu ani nedýchali od strachu a obaja piloti sa snažili ako len mohli, aby sa vrtuľník prudšie nezakolísal. Na druhý deň technici privarili pre istotu na plošinu zábradlie, ak by sa ju "starý pán" rozhodol ešte niekedy v budúcnosti skúšať. Ako spomínal vo svojej knihe Jack McKenna, neskorší výkonný viceprezident spoločnosti, nebolo to prvé testovanie otvorenej plošiny samotným konštruktérom. Spomenul pritom príhodu z roku 1956, kedy sa prvýkrát uchádzal o miesto u Sikorskeho. Vtedy videl na letisku jednoduchú drevenú plošinu podvesenú pod starým vrtuľníkom, na ktorej sedel skúšobný technik a sledoval jej správanie sa počas letu. Keď sa neskôr dozvedel, že týmto technikom bol sám Igor Sikorski povedal si, že v spoločnosti, ktorej majiteľ a zakladateľ stále testuje svoje výrobky, je ochotný nastúpiť na akúkoľvek pozíciu.

Počas testov bolo získané množstvo užitočných poznatkov týkajúcich sa prenášania rôznych druhov nákladov, vývoja techniky ich prenášania či manipulačných zariadení. Praktickými skúškami bolo zistené, že aj pilot s malou praxou dokázal pristáť a uvoľniť jeden náklad, preletieť kúsok ďalej a naložiť, resp. pripojiť ďalší náklad za čas cca 60 sekúnd. Takúto rýchlosť nakládky a vykládky nedosahovalo v tom čase žiadne lietadlo a dokonca ani nákladné vozidlo. Ako jediný z lietajúcich strojov tých čias dokázal S-60, bez akýchkoľvek dodatočných úprav, ťahať po hladine mora odmínovací tral.

História tohto zaujímavého stroja sa skončila 03.04.1961, kedy počas testov pre NASA (National Aeronautics and Space Administration) došlo k strate ovládateľnosti a k havárii. Pilot vyšiel z nehody nezranený, stroj však bol poškodený do takej miery, že jeho oprava by bola nerentabilnou. Do nehody nalietal prototyp 335 letových hodín.

Skúsenosti získané firmou Sikorski pri testoch S-60 boli využité pri projektovaní a výrobe prvého sériovo vyrábaného lietajúceho žeriavu - Sikorsky S-64 Skycrane.

Pilotná kabína S-60 sa zachovala až do dnešných dní a už niekoľko rokov prebieha jej rekonštrukcia v Connecticut Air and Space Centre v Stratforde, štát Connecticut, USA.

Michejev, V.R., Katyšev, G.I.: Sikorskij, Politechnika, 2003, ISBN 5-7325-0564-4
www.sikorskyarchives.com
Křídla vlasti, č. 3, ročník 1961

Sikorsky S-60 - pôvodná predstava konceptu S-60, ide o kresbu Sikorskeho syna Sergeja

pôvodná predstava konceptu S-60, ide o kresbu Sikorskeho syna Sergeja
Sikorsky S-60 - drevený model konceptu

drevený model konceptu
Sikorsky S-60 - S-60 počas testov na továrenskom letisku

S-60 počas testov na továrenskom letisku
Sikorsky S-60 - plošina s Igorom Sikorskim (v tmavom obleku) a troma dobrovoľníkmi pre štartom

plošina s Igorom Sikorskim (v tmavom obleku) a troma "dobrovoľníkmi" pre štartom
Sikorsky S-60 - pilotná kabína s dobre viditeľným zdvojeným riadením kopilota (je vidieť páku cykliky aj nožné pedály)

pilotná kabína s dobre viditeľným zdvojeným riadením kopilota (je vidieť páku cykliky aj nožné pedály)
Sikorsky S-60 - navijak

navijak
Sikorsky S-60 - ťahanie odmínovacieho tralu

ťahanie odmínovacieho tralu
Sikorsky S-60 - S-60 s podvesenou pasažierskou kabínou

S-60 s podvesenou pasažierskou kabínou
URL : https://www.valka.cz/Sikorsky-S-60-t189830#550115Verze : 12
MOD