Main Menu
User Menu

Sondergerät SG 500 Jägerfaust

     
Název:
Name:
Sondergerät SG 500 Jägerfaust
Originální název:
Original Name:
Sondergerät SG 500 Jägerfaust
Výrobce:
Producer:
Hugo und Alfred Schneider AG (HASAG) /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1944
Použití:
Use:
Messerschmitt Me 163 B-1
Focke Wulf FW-190
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost:
Weight:
6,9 kg
Ráže:
Calibre:
50 mm
Náboj:
Cartridge:
50x212 mm
Délka hlavně:
Barrel Length:
520 mm
Celková délka:
Overall Length:
648 mm
Používaná munice:
Ammo Used:
Minengranate kal. 50 mm
Výkony:
Performance:
 
Maximální dostřel:
Maximum Range:
0,1 km
Rychlost střelby:
Rate of Fire:
1 1) ran/min
Úsťová rychlost:
Muzzle Velocity:
400 m/s
Poznámka:
Note:
1) zbraň bola jednovýstrelová
Zdroje:
Sources:
Hahn, F.: Waffen und Geheimwaffen des Deutschen Heeres 1933-1945, Dörfler-Verlag
King, J.B., Batchelor, J.: German Secret Weapons, BPC Publishing (UK), 1974.
www.deutscheluftwaffe.de
https://robdebie.home.xs4all.nl/me163/weapons01.htm

URL : https://www.valka.cz/Sondergeraet-SG-500-Jaegerfaust-t188380#547262Verze : 3
MOD
Sondergerät SG 500 Jägerfaust (stíhacia päsť) bolo označenie nemeckej jednovýstrelovej bezzáklzovej zbrane kal. 50 mm vyvinutej vo firme Hugo und Alfred Schneider AG (HASAG), ktorá mala byť montovaná do stíhačiek Fw 190, Messerschmitt Me 163 B-1 a Me 262. Zvláštnosťou tohto, vo svojej podstate, bezzáklzového kanóna bolo, že po odpálení výmetnej náplne a vystrelení projektilu smerom nad lietadlo došlo k vymršteniu celej hlavne opačným smerom, teda nadol. Hlaveň bola drážkovaná a projektil tak bol pri lete stabilizovaný rotáciou. SG 500 bol reálne skúšaný len na strojoch Fw 190 a Messerschmitt Me 163 B-1 a úspešne bojovo nasadený len v jednom známom prípade na ostatne menovanom lietadle.


Do každého z lietadiel sa inštalovalo 10 hlavní po piatich zväzkoch do každého krídla, pričom hlavne mierili vertikálne nahor. Bojové použitie bolo nasledovné: pilot naviedol lietadlo najviac 100 m pod nepriateľský bombardér a aktivoval elektrooptické odpaľovacie zariadenie, umiestnené pred rádiovou anténou. Pri podlietavaní bombardéra jeho tieň aktivoval fotobunku, táto elektricky odpálila projektil, ktorý následne zasiahol nepriateľské lietadlo. Ostré streľby zbrane namontovanej na Me 163 vyskúšal prvýkrát Leutnant Gustav Hachtel, pilot Jagdgeschwader 400. Prvé skúšky spočívali v útokoch na pripútané priehradové balóny, ktoré úspešne zničil. Neskôr boli na skúšobnom polygóne postavené vysoké konštrukcie s cvičnými terčami, pod ktorými mal prelietavať v minimálnej výške nad zemou. Testy s FW-190 a s raketami odpaľovanými pilotom prebehli bez problémov, nebezpečenstvo však hrozilo od hlavní, ktoré sa po výstrele odrážali od zeme až do výšky letiaceho stroja. Preto bolo od skúšok na tomto type lietadla upustené a skúšky prebiehali už len na Me 163. Po prvý raz sa o to Leutnant Hachtel pokúsil dňa 24.12.1944. Vo výške 300 m aktivoval elektrooptické odpaľovacie zariadenie, nečakane však došlo k súčasnému odpáleniu všetkých rakiet. Tlaková vlna po výstrele odtrhla prekryt kabíny a Hachtel musel núdzovo pristáť. Stroj pri tom utrpel vážne poškodenie a musel byť vyradený, pilot utrpel poranenie chrbtice. Príčinou predčasného odpalu bolo nastavenie príliš vysokej citlivosti elektrooptickej spúšte, ktorú aktivoval tieň oblaku nad terčom. Po úpravách testy pokračovali ďalej, pričom sa ich zúčastnil aj Leutnant Fritz Kelb, ktorému sa neskôr s Me 163 vyzbrojenou SG 500 podarilo 10.04.1945 zostreliť bombardér Halifax. Celkom bolo zariadením Jägerfaust vybavených cca 12 Me 163 B-1.


Z technického hľadiska bol Sondergerät SG 500 Jägerfaust jednovýstrelovým bezzáklzovým kanónom. Hlaveň tvorila drážkovaná hrubostenná rúra, na spodnej strane uzavretá. Na jej dno sa umiestňovala Zündpille S x 5/500, čo bola zlisovaná výbušná látka o hmotnosti 500 g umiestnená v papierovom valci o dĺžke 50 mm. Odpaľovaná bola rozbuškou aktivovanou elektricky káblom, prechádzajúcim cez malý otvor v dne hlavne. Projektil mal dĺžku 226 mm a celkovú hmotnosť 1,130 kg, z čoho 0,617 kg bola hmotnosť projektilu a 0,390 kg hmotnosť výbušnej náplne. V prednej časti bol naskrutkovaný kontaktný nárazový zapaľovač. Aby bolo možné zasunúť projektil do drážkovanej hlavne boli na jeho spodnej časti vyfrézované zárezy zodpovedajúce rozmerom drážok. Samotná hlaveň bola umiestnená v tenkej vodiacej hliníkovej trubici pripevnenej ku krídlu lietadla, na spodku ktorej boli dva strižné kolíčky, pridržiavajúce za letu hlaveň. Spätný ráz po výstrele tlačil na hlaveň, ktorá strhla oba kolíky a bola vymrštená pod lietadlo.



Ransom, S., Cammann, H.-H.: Jagdgeschwader 400: Germany's Elite Rocket Fighters, Osprey, ISBN: 978-1846039751
www.deutscheluftwaffe.de
www.zvlastnezbrane.estranky.sk
https://robdebie.home.xs4all.nl/me163/weapons01.htm

Sondergerät SG 500 Jägerfaust - rez Sondergerät SG 500

rez Sondergerät SG 500
Sondergerät SG 500 Jägerfaust - umiestnenie hlavní na FW-190

umiestnenie hlavní na FW-190
URL : https://www.valka.cz/Sondergeraet-SG-500-Jaegerfaust-t188380#547268Verze : 13
MOD