Název: Name: | TNH | |
Originální název: Original Name: | TNH | |
Kategorie: Category: | lehký tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1935-DD.MM.1937 Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s., Slaný / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1935-DD.MM.1937 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 50 (+1 prototyp) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.09.1935 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 8200 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 4505 mm | |
Délka korby: Hull Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 2080 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2300 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | ? mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 293 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,05 MPa | |
Pancéřování: Armour: | čelo, boky a zadok - 15mm šikmé plochy - 12mm strop - 10mm dno - 8mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | prototyp: Praga TN 3.séria (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7793 cm3) sériové stroje: Praga TN 100 (vodou chladený zážihový 6-valec objemu 7942 cm3) | |
Výkon: Power: | 77.6 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | prototyp: Praga (5+R) sériové stroje: poloautomatická Praga-Wilson (5+R) | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 32 - 37 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 150 - 160 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | ? ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 1,8 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,8 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 0,9 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 37mm kanón Škoda A4 Beta (60 nábojov) | |
Vedlejší: Secondary: | 2x ťažký guľomet ZB-53 (3000 nábojov) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2 Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3 Vladimír Francev, Chaarles K. Kliment - Praga LT vz.38, vydavateľstvo MBI, rok vydania 2002, ISBN: 80-86524-01-9 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-TNH-t18630#514574Verze : 0
brano
MOD
Lehký tank TNH
Zkratka TNH ve své prapůvodní podobě označovala projekt a prototyp tankové řady s motorem Praga TN, upraveným pro použití v pásových (housenkových) vozidlech, proto písmeno "H".
Stejnou zkratku TNH nesla i série 50 kusů tanků pro Írán. V závěrečných fázích exportu, vojskových zkoušek a výrobě náhradních dílů, bylo označení tanku TNH-P (perský).
Koncem třicátých let začala příprava exportu lehkého tanku pro Švédsko. V první fázi byl nabídnut k zkouškám exemplář sériového vozidla pro Írán v továrně přeznačený na TNH-S (švédský). V té době pociťovala československá armáda potřebu lehce obsluhovatelného "blbuvzdorného" pásového útočného vozidla. Volba padla na model tanku TNH-S. Proto vojenská správa vždy uvádí zkratku TNH-S a firma ČKD lavíruje mezi pojmy TNH-P a TNH-S.
K armádním zkouškám dodala firma podvozek z "persko-švédského prototypu" a armáda věž z tanku LT vz. 35. Následovaly intenzivní zkoušky, pak úpravy dle požadavků komise, pak návrat na zkoušky, atd. V průběhu roku byl přijat odzkoušený prototyp jako etalon lehkého tanku vzor 1938 do výzbroje československé armády. Začala výroba sériových strojů, které byly oproti prototypu mírně širší a těžší. Do okupace stačila vojenská správa převzít pouze jeden tank. Stroje s čísly 2 až 10 přejímali zástupci MNO v likvidaci a další již zástupci německých výzbrojních úřadů.
Během továrních a vojskových zkoušek byl v ČKD okopírován švédský motor firmy Scania-Vabis, pro který používala firma ČKD zkratky TNHP/S nebo TNHPS. Toto označení též někdy figuruje v archivní dokumentaci i pro sériové tanky.
Zkratka TNH ve své prapůvodní podobě označovala projekt a prototyp tankové řady s motorem Praga TN, upraveným pro použití v pásových (housenkových) vozidlech, proto písmeno "H".
Stejnou zkratku TNH nesla i série 50 kusů tanků pro Írán. V závěrečných fázích exportu, vojskových zkoušek a výrobě náhradních dílů, bylo označení tanku TNH-P (perský).
Koncem třicátých let začala příprava exportu lehkého tanku pro Švédsko. V první fázi byl nabídnut k zkouškám exemplář sériového vozidla pro Írán v továrně přeznačený na TNH-S (švédský). V té době pociťovala československá armáda potřebu lehce obsluhovatelného "blbuvzdorného" pásového útočného vozidla. Volba padla na model tanku TNH-S. Proto vojenská správa vždy uvádí zkratku TNH-S a firma ČKD lavíruje mezi pojmy TNH-P a TNH-S.
K armádním zkouškám dodala firma podvozek z "persko-švédského prototypu" a armáda věž z tanku LT vz. 35. Následovaly intenzivní zkoušky, pak úpravy dle požadavků komise, pak návrat na zkoušky, atd. V průběhu roku byl přijat odzkoušený prototyp jako etalon lehkého tanku vzor 1938 do výzbroje československé armády. Začala výroba sériových strojů, které byly oproti prototypu mírně širší a těžší. Do okupace stačila vojenská správa převzít pouze jeden tank. Stroje s čísly 2 až 10 přejímali zástupci MNO v likvidaci a další již zástupci německých výzbrojních úřadů.
Během továrních a vojskových zkoušek byl v ČKD okopírován švédský motor firmy Scania-Vabis, pro který používala firma ČKD zkratky TNHP/S nebo TNHPS. Toto označení též někdy figuruje v archivní dokumentaci i pro sériové tanky.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TNH-t18630#74914Verze : 3
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
Tanky TNH dodávané do Íránu nesly tmavě zelený odstín na všech plochách. Na věži je patrná císařská koruna symbolizující vládnoucí rod Páhlaví.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Typ stroje | CZK - TNH |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/CZK-TNH-t18630#420409Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Vážení,
na Youtube a FB je několik odkazů na video s názvem: Testování prototypů lehkého tanku vz.38 a tančíku Praga. K tomuto počinu si dovoluji připojit několik poznámek:
1/ Níže uvedené video představuje zkoušky prototypu konstrukční řady tanků TNH a prototypu konstrukční řady věžových tančíků AH-IV.
2/ Zkoušky těchto dvou strojů proběhly v první polovině třicátých let a uskutečnili se na továrním polygonu v areálu ČKD situovaném za budovami elektrotechniky a sléváren - viz příloha.
3/ Z těchto vozidel vznikly seriové verze exportních tanků TNH-P a tančíků AH-IV-P pro Irán (P jako Persii).
4/ U veřejně přístupného videa autor komentáře Karel Čáslavský z NFA (dnes zemřelý) chybně identifikoval vozidla.
5/ Tomáš Jakl na FB zveřejnil odkaz na privátní stránky s omezeným přístupem veřejnosti.
6/ Příloha - běžně dostupné je dvoujazyčné video - viz příloha.
Předpokládané umístění vysočanského továrního polygonu ČKD.
na Youtube a FB je několik odkazů na video s názvem: Testování prototypů lehkého tanku vz.38 a tančíku Praga. K tomuto počinu si dovoluji připojit několik poznámek:
1/ Níže uvedené video představuje zkoušky prototypu konstrukční řady tanků TNH a prototypu konstrukční řady věžových tančíků AH-IV.
2/ Zkoušky těchto dvou strojů proběhly v první polovině třicátých let a uskutečnili se na továrním polygonu v areálu ČKD situovaném za budovami elektrotechniky a sléváren - viz příloha.
3/ Z těchto vozidel vznikly seriové verze exportních tanků TNH-P a tančíků AH-IV-P pro Irán (P jako Persii).
4/ U veřejně přístupného videa autor komentáře Karel Čáslavský z NFA (dnes zemřelý) chybně identifikoval vozidla.
5/ Tomáš Jakl na FB zveřejnil odkaz na privátní stránky s omezeným přístupem veřejnosti.
6/ Příloha - běžně dostupné je dvoujazyčné video - viz příloha.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Předpokládané umístění vysočanského továrního polygonu ČKD.
URL : https://www.valka.cz/CZK-TNH-t18630#567624Verze : 2
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.